Kinderen aan het Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 07 apr 2005 11:11

M@rije, ik begrijp denk ik wat je bedoelt.
Belijdenis doen is geen criterium. Ik heb 30 jaar geleden Belijdenis gedaan en ik zou er dus inmiddels heel anders over kunnen denken.
Ik denk dat aan het Avondmaal gaan telkens weer een belijdenis op zich is. Je geeft aan, door aan te gaan, dat je gelooft in onze Heer Jezus Christus.

Wat uitgebreide dooppraktijken betreft: Ik kan mij herinneren dat toen mijn kinderen werden gedoopt, ik als belijdend lid de doopvragen moest beantwoorden en de vader van mijn kinderen - die 'slechts' dooplid was - een belofte dat hij mij de ruimte zou laten om mijn kinderen godsdienstig op te voeden. Ook binnen de PKN is dat regel, dat tenminste één van de ouders gelovig moet zijn. In de meeste plaatselijke kerken is er een doopgesprek, of in enekel kerken uitgebreider nog: een (verplichte) deelname aan een aantal avonden waaarin de consequentie van de doopgelofte wordt besproken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 apr 2005 12:09

Bij mijn ouders in de kerk gaan kinderen vanaf groep 3 of 4 naar kindercatechese volgens mij... (hmz, weet het niet zo goed meer, heb het zelf maar een jaartje meegemaakt) en dan een paar jaar achter elkaar. De ouders overleggen met het kind of het meedoet, zo niet, kan het kind wel een zegen onder handoplegging krijgen, net als volwassenen die nog niet mee willen doen.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 apr 2005 15:06

Lalage schreef:Bij mijn ouders in de kerk gaan kinderen vanaf groep 3 of 4 naar kindercatechese volgens mij... (hmz, weet het niet zo goed meer, heb het zelf maar een jaartje meegemaakt) en dan een paar jaar achter elkaar. De ouders overleggen met het kind of het meedoet, zo niet, kan het kind wel een zegen onder handoplegging krijgen, net als volwassenen die nog niet mee willen doen.

Dat lijkt heel veel op mijn kerk! Om ook oudere mensen die moeite hadden met kinderen aan het Avondmaal er vertrouwd mee te maken, is er een overgangsregeling geweest: een jaar lang hebben de kinderen nog niet deelgenomen aan het Avondmaal zelf, maar konden wel naar voren komen om een zegen te ontvangen. Toen het Avondmaal eenmaal open stond voor kinderen, gingen de jongeren, die ik eerder noemde, wel naar voren om die zegen, maar namen niet deel aan het Avondmaal, wat ik heel ontroerend heb gevonden.
Nu wij vacant zijn wordt ook aan gastpredikanten gevraagd om die zegen te geven aan wie daar behoefte aan heeft.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 apr 2005 22:36

In de Didache is het volgende te lezen:

Chapter 9. The Eucharist. Now concerning the Eucharist, give thanks this way. First, concerning the cup:

We thank thee, our Father, for the holy vine of David Thy servant, which You madest known to us through Jesus Thy Servant; to Thee be the glory for ever..

And concerning the broken bread:

We thank Thee, our Father, for the life and knowledge which You madest known to us through Jesus Thy Servant; to Thee be the glory for ever. Even as this broken bread was scattered over the hills, and was gathered together and became one, so let Thy Church be gathered together from the ends of the earth into Thy kingdom; for Thine is the glory and the power through Jesus Christ for ever..

But let no one eat or drink of your Eucharist, unless they have been baptized into the name of the Lord; for concerning this also the Lord has said, "Give not that which is holy to the dogs."

Hoewel het strikt genomen niet zo gezegd wordt lijkt het er toch verdacht veel op dat de opstellers van mening zijn dat je aan het Avondmaal mag gaan als je gedoopt bent. Aangezien kinderdopers zullen zeggen dat ook in die tijd al kinderen gedoopt werden lijkt het logisch dat er ook kinderen aan het Avondmaal gingen. Toch?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”