Berichtdoor wannahockologie » 08 apr 2005 19:08
Daar heb je gelijk in, maar op basis van die bijbel kan ik zeggen dat zulke dingen toewensen aan iemand allesbehalve het gebod van naastenliefde nastreeft. Jezus in de bergrede, balken-uit-eigen-ogen taferelen etcetc. In die zin is verwensingen uiten niet te tolereren. Jij gaat uit van de vooronderstelling dat er geen absolute normen zijn, er zijn ook ethische en normenstelsel die dat gewoon wel hebben. En ik wil graag denken vanuit een theocentrische manier. Brunner stelt dat men moet kiezen tussen of ethisch nihilisme of theocentrische ethiek. Alleen een absoluut wezen kan absolute normen verwerkelijken, dus als er geen God is dan zijn er geen absolute normen.
En naar mijn inzien is die God er wel, nu valt er wel wat op deze filosofie aan te merken, ik wil alleen aangeven dat volgens sommige denkers wel degelijk absolute normen zijn, en vanuit mijn visie wel degelijk normen zijn te halen uit de bijbel. En dus ben ik het met je eens, en vanuit de bijbel kun je zeggen dat iemand verwensen op zn zachts gezegd onwenselijk is.
Het vervelende met psalm 137 is nu net, dat de dichter gewoon zomaar iemand lukraak prijst, die de kinderen van Babel zal verpletteren, hij haalt er God niet bij.
En met de aanklacht tegen algemeen onrecht ben ik het met je eens, dat heb ik al eerder gezegd.
"Natuurlijk kun je die laatste regels vergeestelijken, dan wordt babel onze slechte impulsen onze kwade neigingen. daar is wel iets voor te zeggen, maar ik mag niet te gemakkelijk lopen over de gevoelens van wie door de eeuwen heen vervolgd, verschopt en gehoond of op zn minst miskend zijn. Daarom blijft psalm 137 in het kerboek, als aanklacht tegen dergelijk onrecht( ook indertijd tegen israël gedaan), als blijvende herinnering. Ik zal hem niet zingen, ik niet, ik heb het recht er niet toe..."
Wij verwachten, met hen die gingen, dat de hemel ooit zal aarden.