Glad ijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 apr 2005 13:10

M@rije schreef:..behalve als t mijn eigen vent is uiteraard :mrgreen:

klinkt heel bekend :oops:

Jas schreef:Het zal best zo zijn dat mensen voor de sport kijgen. Maar je weet toch wel hoe machtig de zonde is, of heb je daar nog nooit kennis mee gemaakt? Dan zal ik wel de enige zijn, maar onkiese gedachten kunnen zomaar ineens opkomen. Fijn dat jullie allemaal zo zedig en braaf zijn en voor dat soort dingen blijkbaar gespaard blijven. Dank God ervoor.

Tja, Jas, dan zal ik maar bekennen dat ik niet zo braaf en zedig ben. Ik bezoek regelmatig de sportschool. (niet zozeer om uitputtend aan allerlei apparaten te slingeren maar als excuus om eens een uurtje te relaxen in de sauna) En daar lopen personen met wie ik best eens een beschuitje zou willen eten. Maar dat komt in die specifieke setting niet aan de orde.
Tenminste niet meer of minder dan in het niet sportieve leven. Als er iets eerbaar is dan is het wel een pakwerker, gekleed in een laag dik leer en een jute bovenpak. Maar toch zullen er best wel mensen rondlopen die daar ideeen bij krijgen. (SM scene bv.) Zelfs als m'n (hopelijk) aanstaande daarin rond loop heb ik meestal meer intresse in de aanvallende hondjes.
Je kunt toch niet in je eigen kleding gedrag rekening houden met alle voorkomende "seksuele" voorkeuren?

Overigens begint het topic weer af te glijden naar het zoveelste "je mag wel of je mag niet kleding niveau.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 13:35

jas schreef:
M@rije schreef:
Alles gaat toch wel naar de verdoemenis.

Ik zie de link niet met zo met turnpakjes????

Ander voorbeeld:
Pieter van den Hoogenband is een suuuperstrak zwempak...moet ik daar dan ook aanstoot aan hebben omdat het verleidend of wat dan ook zo zijn? :?
Kvind het echt heel erg vergezocht, snap niet eens dat je aan zulke dingen kunt denken als je kijkt. Je kijkt toch voor de sport?

Het zal best zo zijn dat mensen voor de sport krijgen. Maar je weet toch wel hoe machtig de zonde is, of heb je daar nog nooit kennis mee gemaakt? Dan zal ik wel de enige zijn, maar onkiese gedachten kunnen zomaar ineens opkomen. Fijn dat jullie allemaal zo zedig en braaf zijn en voor dat soort dingen blijkbaar gespaard blijven. Dank God ervoor.

Wist je dat Paulus ook wel een sportfan was. Hij gebruikt heel veel beelden uit de sport. ;)

Ik snap niet wat dit nou met sport te maken heeft. Die gedachten kun je overal krijgen.... moeten we daarom de straat maar vermijden? Bij sport concentreer ik me op de sport.... Het kunnen krijgen van dit soort gedachten staat volgens mij los van de sport, in ieder geval wel van mijn sport :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 13:49

Marnix schreef:Wist je dat Paulus ook wel een sportfan was. Hij gebruikt heel veel beelden uit de sport. ;)

Dat is wel een erg vrijzinnige verklaring. Het feit dat hij beelden uit de sport gebruikte wil geenszins zeggen dat hij een sportfan was.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 14:02

Het is anders best wel aannemelijk.... Als je iets wil onderbouwen is het logisch dat je voorbeelden gebruikt waarbij je veel kennis van de situatie hebt zodat je een goede vergelijking kan trekken, en die je zelf ook aanspreken, waar je zelf mee bekend bent. Ik vind het ook vrijziniig om te beweren dat Paulus vast nooit een sportwedstrijd heeft bijgewoond / wel hield van sportwedstrijden.... De bijbel zegt nergens dat er ook maar iets mis mee is...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 08 apr 2005 15:24

Marnix schreef:Het is anders best wel aannemelijk.... Als je iets wil onderbouwen is het logisch dat je voorbeelden gebruikt waarbij je veel kennis van de situatie hebt zodat je een goede vergelijking kan trekken, en die je zelf ook aanspreken, waar je zelf mee bekend bent. Ik vind het ook vrijziniig om te beweren dat Paulus vast nooit een sportwedstrijd heeft bijgewoond / wel hield van sportwedstrijden.... De bijbel zegt nergens dat er ook maar iets mis mee is...

Er staat wel dat de lichamelijke oefening van weinig nut is (behalve dan voor erg zware Christenen), maar dat gaat niet over sporten.

Maar goed dit topic gaat niet over kleding maar over topsport. Het opende met het voorbeeld van Ruitenberg, en het ging al snel over zondagssport (wat Ruitenberg dus niet doet). Zelf zou ik ook niet officieel willen sporten op zondag. Maar aan de andere kant blijf ik ook bij mijn respect voor mensen als Lemay, die uit een land komt waar de zondagsrust heel anders wordt geinterpreteerd dan bij ons, die op zondag sport maar ondertussen ook zo Christen is dat niemand er om heen kan en die ook door sommige andere schaatsers als het middel wordt gezien waardoor ze tot God kwamen. Maar laten we ook welwezen er zijn weinig Christelijke sporters die zo open zijn als Lemay.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 apr 2005 15:33

Parsifal schreef: Maar aan de andere kant blijf ik ook bij mijn respect voor mensen als Lemay, die uit een land komt waar de zondagsrust heel anders wordt geinterpreteerd dan bij ons, die op zondag sport maar ondertussen ook zo Christen is dat niemand er om heen kan en die ook door sommige andere schaatsers als het middel wordt gezien waardoor ze tot God kwamen. Maar laten we ook welwezen er zijn weinig Christelijke sporters die zo open zijn als Lemay.

Ik neem aan dat Lemay op zondag sport om te sporten en niet in de eerste plaats om te evangeliseren. Als je goedkeurt dat zij op zondag sport kun je dat moeilijk bij meer gesloten christenen afkeuren.

Klaas

Trouwens wel interessant met het oog op deze discussie: http://www.eo.nl/portals/themes/article ... me=5525582
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 apr 2005 15:55

jas schreef:
M@rije schreef:
Maar je weet toch wel hoe machtig de zonde is, of heb je daar nog nooit kennis mee gemaakt?

Ja, maar heb echt nog nooooit rare gedachten gehad bij mannen in een strak pakkie...behalve als t mijn eigen vent is uiteraard :mrgreen:

Ik denk dat het probleem is dat iedereen weet wat ik bedoel, maar dat niemand het wil toegeven. Tja, dan ben ik er ook klaar mee.

Je bent niet de enige jas.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 08 apr 2005 16:04

Ik denk dat het probleem is dat iedereen weet wat ik bedoel, maar dat niemand het wil toegeven

Ik mag niet liegen, en als ik zeg dat ik nog nooit enig soort van seksuele gedachten heb gehad bij een man in een strak pakkie meen ik het. Wie ben jij trouwens om te zeggen dat wij daar allemaal over liegen? Er wordt meteen vanuit gegaan dat alle mannen (en vrouwen) verlekkerd kijken naar een wijffie in een strak pakkie...vind ik ook over 1 kam scheren van alle mannen. Er zijn er gelukkig velen die niet overal seksualiteit bij hoeven te betrekken
Engaged @ 07-01-2005

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2005 17:03

Ik vertik het gewoon om de zonde zo'n grote plaats te geven,want die verdient het niet gewoon. De dood is overwonnen en door Gods Geest kunnen wij kiezen voor het goede.

Tuurlijk heb ik zo af en toe onreine gedachten als ik over straat loop en tv kijk, maar als je God bid of Hij je die gedachten wil laten merken dan doet hij dat. DDat weet ik gewoon zeker.
Ik was gek op alles wat me kon opwinden: mooie meiden, mooie mannen, het hele spectrum was oke voor mij. Maar ik heb geleerd met God om mijn gedachten krijgsgevangen te maken onder het kruis van christus zoals in 2 kor staat. En ik merk nu steeds eer der mijn gedachten op en kan mijn daden dus bijstellen/uitstellen/afstellen.

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 08 apr 2005 18:32

jas schreef:
Wieowie schreef:Nou heb ik nog een moeilijk dilemma. In de turngroep heb ik een meisje die echt super goed is. Van een andere trainster heb ik gehoord dat zei met gemak topsport zou kunnen doen. Moet ik dit aanmoedigen bij zo'n meisje (topsport in turnen moet op zondag, want alle wedstrijden zijn zondags)

Dat is niet zo'n moeilijk dilemma hoor, of liever gezegd, helemaal geen dilemma.
Je moet dat meisje niet aanmoedigen maar ontmoedigen om turnen als topsport te gaan beoefenen. In de eerste plaats om het door jou genoemde zondags beoefenen van die sport, maar in de tweede plaats ook om de oneerbaarheid van de kleding en de poses die aan het turnen verbonden zijn.

FF over die turnpakjes, dat heeft in dit geval niets met topsport te maken, want op dit moment turnt zij op nationaal niveau en is ze ook verplicht een turnpakje te dragen.

Verder wil ik graag nog weten hoe jullie denken over het gebruiken van talenten. Daar krijgen we toch opdracht voor.

En als het meisje zelf niet christelijk is. Nu ook andere dingen op zondag doet als naar de kerk gaan, maakt dat het anders??
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 08 apr 2005 18:46

joris schreef:God heeft ons notabene naakt geschapen en dat was ook oke!

Ja, en na de zondeval kregen man en vrouw een rok aan. Of wil je weer teruggaan naar voor de zondeval?

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 08 apr 2005 18:55

Ach, Calvijn sportte ook op zondag hoor... (Beetje zeilen op het meer van Geneve, beetje 'balspelen' toen Knox hem bezocht...) dus het lijkt me voor de verstokte refo's en Calvijnaanhangers onder ons wel toegestaan. Al was Calvijn natuurlijk geen professionele sportbeoefenaar, en deed hij het voor zn plezier/ontspanning.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 apr 2005 18:58

guttegut..

Zo zie je maar dat die naardere reformatie ook niet voor niets was...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2005 19:09

Gercoo schreef:
joris schreef:God heeft ons notabene naakt geschapen en dat was ook oke!

Ja, en na de zondeval kregen man en vrouw een rok aan. Of wil je weer teruggaan naar voor de zondeval?

Waarom lopen die mannen van tegenwordig eigenlijk in een broek ;-)

Maar het is toch niet zo dat omdat Calvijn het deed ef weet ik wie, wij het ook zouden moeten doen? Of mogen?
Ik zal toch voor mijn eigen gedrag verantwoording moeten afleggen, en zal moeilijk kunnen zeggen: ja , maar Calvijn deed het ook!
Ik denk dat je niet op zondag aan sport kan meedoen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 08 apr 2005 19:14

Je hebt gelijk hoor, ik redeneer niet van; Calvijn deed het ook dus het mag. Vind het alleen grappig dat veel mensen helemaal weglopen met Calvijn, terwijl hij normaal gesproken niet eens bij ons op de kansel zou mogen staan i.v.m. zijn zondagsinvulling.

Terug naar “Archief”