Bioscoop...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Bioscoop...

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 17:58

Bioscoop

Ds. de Lange meent dat film kijken in de bioscoop gevaarlijker is dan dezelfde film kijken thuis op de bank. ‘D.m.v. het bioscoopbezoek maak je deel uit van het ‘bioscoopgezelschap’. Vergelijk daarmee het door de kerkgang deel uitmaken van de gemeente des Heeren,’schrijft de dominee op refoweb.nl

Reacties?

:mrgreen: we krijgen trouwens verwijzingen op www.ronduit.nl --> kan alleen maar goed zijn
Engaged @ 07-01-2005

Overkill

Berichtdoor Overkill » 07 apr 2005 18:01

En wat is er mis met het 'bioscoopgezelschap'? Als ik eens naar de bios ga (wat ik zelden meer doe door de belachelijk hoge prijzen) trek ik me nauwelijks tot niks aan van mijn medebioscoopgangers.
Ik maak geen praatje met ze, ik ga zitten, kijk en film, en ga aan het eind naar huis.
Ik vraag me af of Ds. de Lange ooit wel eens in een bioscoop geweest is.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 18:04

Gezien zijn standpunt vast niet...
Engaged @ 07-01-2005

Melody

Berichtdoor Melody » 07 apr 2005 18:10

Going to church doesn't make you a christian, just as going to MacDonalds doesn't make you a hamburger...

Met alle respect voor de bedenker, maar dit is het idiootste argument tegen bioscoopbezoek dat ik ooit gelezen hebt. Als je naar een bioscoop gaat, ben je opeens een bioscoopbezoekers zoals alle andere bioscoopbezoekers.
Gij geheel anders, waar je ook bent en wat je ook doet. Je kunt overal christen zijn, ook in de bioscoop.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 18:16

Hihi, hoe doe jij dat? Ga je voorin een preek houden? :mrgreen:

kvind t ook dom argument.
Engaged @ 07-01-2005

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 apr 2005 18:19

Ds de Lange is geweldig! Maar ik ben het wel met hem oneens ;) En dat weettie ook hoor ;)

Maargoed, ik zie in een bioscoopje pakken niet zoveel fouts. Tuurlijk, er kunnen foute voorfimpjes zijn enzo, en en reclame die niet zo heeeel netjes is....maargoed, dat zie je buiten ook hoor, als je door een beetje grote stad loopt, dus ik vind dat n btje zwakjes....

Maargoed, ik ben inderdaad dan bioscoopganger...so what? Ik ben ook CHE ganger, werkganger, feestjesganger, cafeetjesganger, vriendenganger, andere kerken ganger, winkelganger, restaurantganger... enz....
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Overkill

Berichtdoor Overkill » 07 apr 2005 18:23

MissF schreef:Maargoed, ik zie in een bioscoopje pakken niet zoveel fouts. Tuurlijk, er kunnen foute voorfimpjes zijn enzo, en en reclame die niet zo heeeel netjes is....maargoed, dat zie je buiten ook hoor, als je door een beetje grote stad loopt, dus ik vind dat n btje zwakjes....

Dit is een makkelijke:
Je KAN hier deze 'foute' dingen moeiteloos ontwijken door simpelweg niet naar de bioscoop te gaan, door de stad lopen en dergelijke is vaak noodzaak (niet iedereen kan zich een parachutesprong vanuit een vliegtuig op de gewenste locatie veroorloven).
Je kiest er dus zelf voor om deze 'foute' dingen te zien.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 apr 2005 18:44

Overkill schreef:
MissF schreef:Maargoed, ik zie in een bioscoopje pakken niet zoveel fouts. Tuurlijk, er kunnen foute voorfimpjes zijn enzo, en en reclame die niet zo heeeel netjes is....maargoed, dat zie je buiten ook hoor, als je door een beetje grote stad loopt, dus ik vind dat n btje zwakjes....

Dit is een makkelijke:
Je KAN hier deze 'foute' dingen moeiteloos ontwijken door simpelweg niet naar de bioscoop te gaan, door de stad lopen en dergelijke is vaak noodzaak (niet iedereen kan zich een parachutesprong vanuit een vliegtuig op de gewenste locatie veroorloven).
Je kiest er dus zelf voor om deze 'foute' dingen te zien.

Mm...zit wat in...
maar ik ga al jaaaaren een aantal keer per maand naar de bioscoop (laatste tijd niet, omdatk geen tijd meer heb) en ik moet eerlijk zeggen: ik heb in al die tientallen keren dat ik er was geen 'foute' voorfilpmjes en reclames gezien eigenlijk.... En ik ben er op alle momenten van de dag geweest....

Zelfs bij Pluk van de Petteflet, met bijna ons hele gezin :D Geweldige film ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 07 apr 2005 18:54

whaa puk! die wil k nog altijd zien ;) k zie zelf niet in waarom het in bios gevaarlijker zou zijn dan thuis.. mja.. kan aan mij liggen..

willemijn88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor willemijn88 » 07 apr 2005 19:08

Snap dit argument echt niet. Waarom zou bioscoopgezelschap gelijk een slecht gezelschap zijn? Er zijn van allerlei soorten mensen.
Als je gewoon leuk filmpje uitzoekt die speelt en dan kijkt zie ik het probleem niet.
Kamer aangeboden voor vast
Johannes 14:2
Visje

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Re: Bioscoop...

Berichtdoor The Intolerant Truth » 07 apr 2005 19:27

M@rije schreef:Bioscoop

Ds. de Lange meent dat film kijken in de bioscoop gevaarlijker is dan dezelfde film kijken thuis op de bank. ‘D.m.v. het bioscoopbezoek maak je deel uit van het ‘bioscoopgezelschap’. Vergelijk daarmee het door de kerkgang deel uitmaken van de gemeente des Heeren,’schrijft de dominee op refoweb.nl

Reacties?

Het zelfde kun je zeggen over lessen en colleges. Ik zie het verschil niet zo met bijv. een hoorcollege.

En wat te denken van een "eetgezelschap" in een restaurant?

Of een file gezelschap op de weg?

tinos
Luitenant
Luitenant

Re: Bioscoop...

Berichtdoor tinos » 07 apr 2005 19:55

The Intolerant Truth schreef:
M@rije schreef:Bioscoop

Reacties?

Het zelfde kun je zeggen over lessen en colleges. Ik zie het verschil niet zo met bijv. een hoorcollege.

En wat te denken van een "eetgezelschap" in een restaurant?

Of een file gezelschap op de weg?

wat is nou goed gezelschap? de mensen die naar de kerk gaan? met alle respect maar daar walg ik soms ook van...

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 07 apr 2005 21:17

Het argument van de ds. is niet zo heel sterk. Hij had beter kunnen zeggen dat 9 van de 10 films zo onwijs inspelen op allerlei vormen van begeerte, haat of anderszins, dat het kijken ervan een uitermate verderfelijke en zinloze tijdsbesteding is.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 21:20

Dan nog wel een andere vraag van mij, want ik kom wel regelmatig tegen dak bijv. een voorstukje van een film zie waarin dingen worden gezegd of gedaan die in mijn ogen niet goed zijn.
Dit kun je niet van tevoren zien aankomen?
Zou dit een reden kunnnen zijn om de bioscoop te mijden?
En hoe zoek je uit welke film je wel of niet kunt kijken?
Engaged @ 07-01-2005

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 07 apr 2005 21:30

Vooraf: ik ben nooit in een bioscoop geweest anders dan voor een buluitreiking van een goede bekende. Daar werd dus geen film vertoond.

Ik wil wel uitleggen waarom ik niet naar de bioscoop wil. Het argument van de dominee is niet zo gek als het klinkt. Christen-zijn is anders-zijn. Dat komt vooral uit in de vrijetijdsbesteding. Werken moet iedereen. Daarmee onderscheidt een christen zich niet primair. bioscoopbezoek is iets seculiers dat niet noodzakelijk is. Het is entertainment samen met 'de wereld'. Heeft een christen niet ook een andere, meer geheiligde vrijetijdsbesteding? Of is dat alleen dat uurtje bijbelstudie in de week?

Bioscoopbezoek staat verder niet los van andere wereldse patronen, zoals materialisme en dergelijke. Christen-zijn komt ook uit in bijvoorbeeld de keuze van je auto, en het kopen van kleding. Voor mij hoort dat er allemaal bij.

Mag je dan geen film bekijken? Dat wil ik niet direct zeggen, maar ik vind wel dat je een goede reden moet hebben om een film en juist die film te willen bekijken. Je moet het kunnen verantwoorden, zoals je alles moetkunnen verantwoorden.
The one thing you can give and still keep is your word.

Terug naar “Archief”