Geloven met je hart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2005 11:34

Lees het topic eens hijwel, ik heb al een reactie gegeven.

ja je stuurt ons weer met een kluitje het riet in.. als je met je hart gaat geloven dan krijg je verwondering en dankbaarheid in je hart.
maar hoe geloof je nou met je hart? :roll:

Ik heb nog even wat vet gemaakt. Dus toch God wat en de mens wat? En God wacht dus met werken tot jij wat gedaan hebt?

God Vader blijft liefdevol wachten tot dat wij (verloren zonen, dochters) naar Hem toe komen.. of is dit niet bijbels?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 11:42

Kijk, jij beschrijft het veel beter dan ik, maar dit probeerde ik dus te zeggen.
Ik zei al: ik weet dat soorten geloof bestaan. Maar is het aan ons te bepalen wie wat voor geloof heeft? Ik haat geen refo's dat zei ik niet. Niet iedere refo staat voor deze veroordeling. Helaas echter wel veel, en DAT ben ik echt gaan verafschuwen: dat veroordelende. Hoe durven we...
Engaged @ 07-01-2005

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 11:48

Veroordelen is nooit goed in deze. Echter de gelijkenis van die zaaier staat niet voor niets in de Bijbel. En daar staat dus duidelijk in dat er maar één goede soort grond was.
Dus die gedachte dat er maar één soort zaligmakend geloof is, is op de Bijbel gefundeerd.

@hijwel: jammer dat je halve posts lees, en alleen iets over dankbaarheid enz lees, maar niet lees dat ik het moeilijk onder woorden kan brengen :?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 apr 2005 11:52

Maja de Bij schreef:
Raido schreef:Dan haat je of refo's, of Jezus of de Bijbel.. want zo staat
her er toc echt.

Dat er verschillende vormen van geloof zijn, geloof ik ook. De vraag is of je mensen moet oproepen om zichzelf te gaan ontleden of ze dit ware geloof hebben. Waarom zou je jezelf eigenlijk onderzoeken, je kunt jezelf toch niet bekeren? Een zinloze opdracht, volgens mij. De vraag is daarom volgens mij niet : hoe gelooft u, maar : geloof!
Stel je voor dat de Heere bij het graf van Lazarus had gezegd : beste dode Lazarus, ervaar je eigenlijk wel voldoende dat je dood bent?

Toch kom je in de Bijbel ook de opdracht tegen om jezelf te onderzoeken of je in het geloof bent, bijv. 2 Kor. 13:5:

Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.

zie ook bijv. Fil. 1:9-11, waarbij we de geesten moeten beproeven, of ze uit God zijn, opdat we oprecht zullen zijn.
Andere teksten die ons aansporen om onszelf te onderzoeken zijn bijv. Klaagl. 3:40, 1 Kor. 11:18, Gal. 6:4

En God onderzoekt ons ook (Ps. 7:10, Job 7:18, 1 Kron. 28:9, 1 Kor. 2:10, Rom. 8:27).

Dat doet aan de oproep tot het geloof uiteraard niets af, maar we moeten niet het een ten koste van het andere zeggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 11:54

@ Peter D: dus jij zit in afhankelijkheid te w88 totdat God jou wel of niet komt redden? Er spreekt een soort van passiviteit uit.
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2005 12:08

PeterD schreef:@hijwel: jammer dat je halve posts lees, en alleen iets over dankbaarheid enz lees, maar niet lees dat ik het moeilijk onder woorden kan brengen :?

ik vindt het niet erg dat je het moeilijk onder woorden kan brengen.
Maar als jij met je hart gelooft kan je toch vertellen hoe je dat bent gaan doen?

verder is het niet erg als je wat niet onder woorden kan brengen. Maar pak iemand anders dan niet op wat hij of zij wel neer schrijft.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 12:09

elbert schreef:
Maja de Bij schreef:
her er toc echt.

Dat er verschillende vormen van geloof zijn, geloof ik ook. De vraag is of je mensen moet oproepen om zichzelf te gaan ontleden of ze dit ware geloof hebben. Waarom zou je jezelf eigenlijk onderzoeken, je kunt jezelf toch niet bekeren? Een zinloze opdracht, volgens mij. De vraag is daarom volgens mij niet : hoe gelooft u, maar : geloof!
Stel je voor dat de Heere bij het graf van Lazarus had gezegd : beste dode Lazarus, ervaar je eigenlijk wel voldoende dat je dood bent?

Toch kom je in de Bijbel ook de opdracht tegen om jezelf te onderzoeken of je in het geloof bent, bijv. 2 Kor. 13:5:

Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.

zie ook bijv. Fil. 1:9-11, waarbij we de geesten moeten beproeven, of ze uit God zijn, opdat we oprecht zullen zijn.
Andere teksten die ons aansporen om onszelf te onderzoeken zijn bijv. Klaagl. 3:40, 1 Kor. 11:18, Gal. 6:4

En God onderzoekt ons ook (Ps. 7:10, Job 7:18, 1 Kron. 28:9, 1 Kor. 2:10, Rom. 8:27).

Dat doet aan de oproep tot het geloof uiteraard niets af, maar we moeten niet het een ten koste van het andere zeggen.

Weet je wat zo raar is, Elbert? Dat men deze teksten op zichzelf gaat toepassen, zonder ook bijvoorbeeld 1 Korinte 1 op zichzelf toe te passen.
Het is dus net andersom als dat men zegt. Niet eerst jezelf onderzoeken en dan ontdekken dat je erbij hoort. Het onderzoeken van je geloof heeft pas zin en wordt je pas opgedragen als je behoort tot de geroepen heiligen, de rijken in Christus. Want dan heb je wat te verliezen. Omdraaiing maakt het evangelie krachteloos, het werpt de mens terug op zichzelf.

Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus, door den wil van God, en Sosthenes, de broeder,
2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere;
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis;
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u;
7 Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus.
8 Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus.
9 God is getrouw, door Welken gij geroepen zijt tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onzen Heere.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 12:18

M@rije schreef:@ Peter D: dus jij zit in afhankelijkheid te w88 totdat God jou wel of niet komt redden? Er spreekt een soort van passiviteit uit.

Nee, de middelen moeten waargenomen worden. Maar de mens die zegt dat God op hem wacht tot de mens de eerste stap heeft gezet, zal er nooit komen. Als de mens de eerste stap moet zetten is het alles verloren, en zal er niemand zalig worden. Waar we goed in zijn is de eerste stap zetten richting het verderf.

"Er is niemand die goed doet, ook niet tot één toe." maakt wel duidelijk dat goed doen de mens niet meer mogelijk is als het hem van God niet geschonken wordt.

Ik heb moeten leren dat er bij mij geen goed is, dat ik het niet ben die God heeft opgezocht, maar dat het God is die mij heeft opgezocht. En dan past ootmoet, en niet de kreet "God heeft gewacht tot ik de eerste stap zette".

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 12:19

hijwel schreef:
PeterD schreef:@hijwel: jammer dat je halve posts lees, en alleen iets over dankbaarheid enz lees, maar niet lees dat ik het moeilijk onder woorden kan brengen :?

ik vindt het niet erg dat je het moeilijk onder woorden kan brengen.
Maar als jij met je hart gelooft kan je toch vertellen hoe je dat bent gaan doen?

verder is het niet erg als je wat niet onder woorden kan brengen. Maar pak iemand anders dan niet op wat hij of zij wel neer schrijft.

Als dat inhoudelijk niet strookt met wat de Bijbel er over zegt, ben ik niet van plan me monddood te laten maken.

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 06 apr 2005 12:40

PeterD schreef:Als dat inhoudelijk niet strookt met wat de Bijbel er over zegt, ben ik niet van plan me monddood te laten maken.

Helamaal mee eens. Want de waarheid mag tegenwoordig niet meer gezegd worden. Dan ben je gelijk een veroordeler.....

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2005 12:43

PeterD schreef:Als dat inhoudelijk niet strookt met wat de Bijbel er over zegt, ben ik niet van plan me monddood te laten maken.

zeg dan hoe het volgens de bijbel hoort?

Nader tot God, dan zal hij tot u naderen. Reinig uw handen, zondaars; zuiver uw hart, weifelaars. jak 4: 8

Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel,17) en voor u;
19 En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
20 En opstaande, ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.

dat is toch een bijbel: nader tot God dan nadert God tot ons.. Hij verwacht actie van ons..

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 12:44

Volgens mij eindige alle discussies hier op refoweb op deze manier....
O, al die mensen die niet willen zien dat we zo zondig zijn!
O, al die mensen die niet willen zien dat God zo genadig is!

Bah...
Engaged @ 07-01-2005

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 12:57

Maja de Bij schreef:
elbert schreef:
Maja de Bij schreef:
her er toc echt.

Weet je wat zo raar is, Elbert? Dat men deze teksten op zichzelf gaat toepassen, zonder ook bijvoorbeeld 1 Korinte 1 op zichzelf toe te passen.
Het is dus net andersom als dat men zegt. Niet eerst jezelf onderzoeken en dan ontdekken dat je erbij hoort. Het onderzoeken van je geloof heeft pas zin en wordt je pas opgedragen als je behoort tot de geroepen heiligen, de rijken in Christus. Want dan heb je wat te verliezen. Omdraaiing maakt het evangelie krachteloos, het werpt de mens terug op zichzelf.

Paulus, een geroepen apostel van Jezus Christus, door den wil van God, en Sosthenes, de broeder,
2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere;
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u, vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles rijk zijt geworden in Hem, in alle rede en alle kennis;
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u;
7 Alzo dat het u aan gene gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus.
8 Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus.
9 God is getrouw, door Welken gij geroepen zijt tot de gemeenschap van Zijn Zoon Jezus Christus, onzen Heere.

Klopt.... maar wachten mensen daar niet soms te lang op, wachtend op een of andere roeping terwijl die allang heeft plaatsgevonden? Mensen die niet naar God durven gaan omdat ze niet duidelijk genoeg Zijn roepstem hebben gehoord?

Jezus zegt dat velen geroepen zijn maar dat weinigen verstaan.

Asle je zegt: Het onderzoeken van je geloof heeft pas zin en wordt je pas opgedragen als je behoort tot de geroepen heiligen, de rijken in Christus., schuilt daar dan niet dat grote gevaar in dat mensen denken dat ze niet geroepen zijn omdat ze niet iets concreets hebben meegemaakt dat daarop lijkt, en daarom ze niet hun geloof onderzoeken of met een negatieve blik er naar kijken, omdat het volgens heb toch geen zin heeft?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 13:01

hijwel schreef:

zeg dan hoe het volgens de bijbel hoort?

Nader tot God, dan zal hij tot u naderen. Reinig uw handen, zondaars; zuiver uw hart, weifelaars. jak 4: 8

Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel,17) en voor u;
19 En ik ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden; maak mij als een van uw huurlingen.
20 En opstaande, ging hij naar zijn vader. En als hij nog ver van hem was, zag hem zijn vader, en werd met innerlijke ontferming bewogen; en toe lopende, viel hem om zijn hals, en kuste hem.

dat is toch een bijbel: nader tot God dan nadert God tot ons.. Hij verwacht actie van ons..

Lees mijn onderschrift ook eens voor het evenwicht :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2005 13:08

PeterD schreef:Lees mijn onderschrift ook eens voor het evenwicht :wink:

Ik ontken Gods trekkende liefde niet. maare je antwoord niet op mijn vragen. hoe geloof jij nu met je hart?

Terug naar “Archief”