WRAAKpsalmen?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gercoo

WRAAKpsalmen?!

Berichtdoor Gercoo » 28 mar 2005 13:56

In de kerk zingen we ze nogal eens, wraakpsalmen, de mensen weten niet wat ze zingen en de organist weet niet wat hij speelt, hij doet er nog even een trompet en een bazuin bij en dan:
"Wie ver van U de weelde zoekt,
vergaat eerlang en wordt vervloekt.
Gij roeit hen uit, die afhoereren
en U den trotsen nek toekeren." (ps73:14)
of psalm 68:1
"De HEER' zal opstaan tot den strijd,
Hij zal Zijn haters wijd en zijd,
verjaagd, verstrooid, doen zuchten.
Hoe trots Zijn vijand wezen moog'
hij zal voor Zijn ontzaglijk oog
al sidderende vluchten.
(En dan met een flinke haal, volume maken)
Gij zult hen, daar G'in glans verschijnt,
als rook en damp, die ras verdwijnt,
verdrijven en doen dolen.
't Goddloze volk wordt haast tot as,
't zal voor Uw oog vergaan als was,
dat smelt voor gloênde kolen."

de rillingen lopen me vaak over de rug als we zoiets zingen.

Kan dat nog wel? en dit zijn maar 2 voorbeelden, maar er zijn nog veel verschrikkelijker psalmen. Moeten wij deze psalmen nog wel zingen?
Kun je dit niet beschouwen als tijdgebonden, David was in zijn eentje een oud-testamentisch christen, en voor hem was het hele leven één strijd tegen zijn vijanden, het was dan makkelijk als God voor hem vocht. Maar nu....
Wij moeten toch begaan zijn met het lot van onze naaste, en niet juichend zingen over hun verderf?
Natuurlijk is het Woord een tweesnijdend scherp zwaard, en moet dit ook gezegd worden dat er buiten Christus het oordeel is, maar moet je dat ook zo vol overgave luid zingen, of moeten wij dit met tranen zingen?
Ik heb het al aan veel mensen gevraagd maar niemand wist het eigenlijk, zelfs mijn hooggeachte catechisatieleraar vond het moeilijk. Wat vinden jullie ervan?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 mar 2005 14:16

Gewoon blijven zingen deze psalmen. Wie niet bij Gods volk hoort, moet immers het ergste vrezen als ie onbekeerd sterft.
Dat er misschien weinig besef is bij kerkmensen wat ze eigelijk zingen zou best waar kunnen zijn ja. Maar bij Jezus werderkomst in heerlijkheid is er ook sprake van wat er in die psalmen gezongen wordt dus zijn ze dan werkelijk tijdgebonden?
Maar vanuit hetgeen jij zegt lijkt het net alsof je straks wel meer schriftgedeelten die ons niet aanstaan kunnen schrappen? Bedoel denk aan het volk Israel dat hele andere volken moest uitroeien...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2005 14:18

Wraak? waar? God en WRAAK? we hebben niets beter verdient hoor..
Wie ver van U de weelde zoekt,
en U den trotsen nek toekeren.

Wraak? ik noem het eerder rechtvaardigheid!

al sidderende vluchten.

Vind je het gek? als wij onze middelvinger naar God opsteken? onze rug toekeren en zeggen, red je met je santenrkaam en lekker doen wat wij willen.. en dan nog doet God het alleen aan het Goddloze volk en is er een weg tot bekering..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 mar 2005 19:36

Raido schreef:Wraak? waar? God en WRAAK? we hebben niets beter verdient hoor..

al sidderende vluchten.

Vind je het gek? als wij onze middelvinger naar God opsteken? onze rug toekeren en zeggen, red je met je santenrkaam en lekker doen wat wij willen.. en dan nog doet God het alleen aan het Goddloze volk en is er een weg tot bekering..

Precies...ik zie het ook steeds als waarschuwing, als onderwijs en als troost....
De manier waaarop het gezongen word ligt aan ons en doet in diepste niet af aan de tekst. Het zou wel een paar gemeentenavonden waard zijn om met z'n allen eens stil te staan wat we zingen.......(en hoe...)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: WRAAKpsalmen?!

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mar 2005 19:59

Gercoo schreef:In de kerk zingen we ze nogal eens, wraakpsalmen, de mensen weten niet wat ze zingen en de organist weet niet wat hij speelt, hij doet er nog even een trompet en een bazuin bij en dan:
"Wie ver van U de weelde zoekt,
en U den trotsen nek toekeren." (ps73:14)
of psalm 68:1
al sidderende vluchten.

de rillingen lopen me vaak over de rug als we zoiets zingen.

Kan dat nog wel? en dit zijn maar 2 voorbeelden, maar er zijn nog veel verschrikkelijker psalmen. Moeten wij deze psalmen nog wel zingen?
Kun je dit niet beschouwen als tijdgebonden, David was in zijn eentje een oud-testamentisch christen, en voor hem was het hele leven één strijd tegen zijn vijanden, het was dan makkelijk als God voor hem vocht. Maar nu....
Wij moeten toch begaan zijn met het lot van onze naaste, en niet juichend zingen over hun verderf?
Natuurlijk is het Woord een tweesnijdend scherp zwaard, en moet dit ook gezegd worden dat er buiten Christus het oordeel is, maar moet je dat ook zo vol overgave luid zingen, of moeten wij dit met tranen zingen?
Ik heb het al aan veel mensen gevraagd maar niemand wist het eigenlijk, zelfs mijn hooggeachte catechisatieleraar vond het moeilijk. Wat vinden jullie ervan?

...David was in zijn eentje een oud-testamentisch christen...

Als ik zoiets hoor/lees klinkt me dat een beetje in de oren als: "nu ja, dat was niet veel zaaks".

Ik geloof niet dat deze psalmen bedoeld zijn om onze rancuneuze gevoelens eens flink te botvieren.
Dit wraakelement kom je ook bepaald niet alleen maar in de psalmen tegen. Bij de profeten kom je het ook volop tegen. Voorbeeld, Nahum 1:2:
Een ijverig God en een wreker is de HEERE, een wreker is de HEERE, en zeer grimmig; een wreker is de HEERE aan Zijn wederpartijders, en Hij behoudt den toorn Zijn vijanden.
En er wordt vaak niet verzuimd om dat dan vervolgens een heel stuk gedetailleerder te gaan uitwerken.
En wat dacht je van Openbaring?
Het gaat hier dus om een element wat door de hele Bijbel heen aanwezig is. Het gaat over "de bokken en de schapen".
Je zou er toch niet aan moeten denken dat God uiteindelijk zijn oordeel niet zou voltrekken over het kwaad en het onrecht? Dat er dus nooit een volmaakte aarde komt?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 20:40

Jezus gebood onze vijanden lief te hebben.

God komt de wraak toe. Dat is niet liefdeloos.... Het gaat hier om tegenstanders van God, mensen die het geloof willen uitroeien. Dat laat Hij niet toe. God is inderdaad ook een God die straft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 30 mar 2005 10:24

Ja, het is wel erg lastig... Deze psalmen berusten natuurlijk wel op de cultuur waarin David zich verkeerde, maar er is ook nu nog steeds een rechtvaardige God (door ons moet Hij ook rechtvaardig zijn).

En ja, dan kan het zo on-liefdevol klinken, het is het ook, maar het is toch de berijming van een psalm... En om er nu enkele psalmen uit te laten???
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 30 mar 2005 23:34

Raido schreef:Wraak? waar? God en WRAAK? we hebben niets beter verdient hoor..

al sidderende vluchten.

Inderdaad is het rechtvaardig, wij hebben niet beter verdiend. en je moet zulke Bijbelgedeeltes inderdaad niet schrappen.
Maar de manier waarop deze psalmen gezongen worden...angstaanjagend gewoon. Je kunt ze vast wel minder zingen, want heel veel andere psalmen worden ook nooit gezongen.
En als je ze als dominee laat zingen, moet je de mensen daarbij ook hun evangelisatieverantwoordelijkheid laten zien t.o.v. de mensen voor wie die wraak nog geldt. meen ik.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 31 mar 2005 09:31

Eerlijk gezegd denk ik nooit zo na als ik zoiets zing. Ik heb dat het idee dat ik daar niet (meer) voor hoef te vrezen als zijnde een kind van Hem.
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mar 2005 10:04

Nee dat staat er toch ook?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 31 mar 2005 10:06

JEP :D
Engaged @ 07-01-2005

wannahockologie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wannahockologie » 31 mar 2005 11:47

Ik heb toch echt moeite met bijv psalm 137....dat kun je niet zingen in de dienst. Het doet niks af aan de poezie of kracht van de psalm. Maar dit zijn gewoon een serie scheldwoorden die David loslaat op Babel dat zoveel onrecht doet. Zoiets kun je niet zingen, je kunt het wel laten staan, omdat het wel degelijk over God gaat.
ik vind dit bijna vloeken van David. Je zo hartgrondig uiten over onrecht kan, maar tis niet de bedoeling omdat maar lekker na te zingen.
Dit wens ik niemand toe, en ik denk ook David uiteindelijk niet. Dit gedicht is echt een uitbartsing van woede, waarna je later spijt krijgt....
Wij verwachten, met hen die gingen, dat de hemel ooit zal aarden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mar 2005 13:52

wannahockologie schreef:Ik heb toch echt moeite met bijv psalm 137....dat kun je niet zingen in de dienst. Het doet niks af aan de poezie of kracht van de psalm. Maar dit zijn gewoon een serie scheldwoorden die David loslaat op Babel dat zoveel onrecht doet. Zoiets kun je niet zingen, je kunt het wel laten staan, omdat het wel degelijk over God gaat.
ik vind dit bijna vloeken van David. Je zo hartgrondig uiten over onrecht kan, maar tis niet de bedoeling omdat maar lekker na te zingen.
Dit wens ik niemand toe, en ik denk ook David uiteindelijk niet. Dit gedicht is echt een uitbartsing van woede, waarna je later spijt krijgt....

Psalm 137 van David?????????

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mar 2005 14:11

1 Aan de rivieren van Babel, daar zaten wij, ook weenden wij, als wij gedachten aan Sion.
2 Wij hebben onze harpen gehangen aan de wilgen, die daarin zijn.
3 Als zij, die ons aldaar gevangen hielden, de woorden eens lieds van ons begeerden, en zij, die ons overhoop geworpen hadden, vreugd, zeggende: Zingt ons een van de liederen Sions;
4 Wij zeiden: Hoe zouden wij een lied des HEEREN zingen in een vreemd land?
5 Indien ik u vergeet, o Jeruzalem! zo vergete mijn rechterhand zichzelve!
6 Mijn tong kleve aan mijn gehemelte, zo ik aan u niet gedenke, zo ik Jeruzalem niet verheffe boven het hoogste mijner blijdschap!
7 HEERE! gedenk aan de kinderen van Edom, aan den dag van Jeruzalem; die daar zeiden: Ontbloot ze, ontbloot ze, tot haar fondament toe!
8 O dochter van Babel! die verwoest zult worden, welgelukzalig zal hij zijn, die u uw misdaad vergelden zal, die gij aan ons misdaan hebt.
9 Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 mar 2005 14:23

Vergelijk hier eens Jesaja 16 mee:

9 Ziet, de dag des HEEREN komt, gruwelijk, met verbolgenheid en hittigen toorn, om het land te stellen tot verwoesting, en deszelfs zondaars daaruit te verdelgen.
10 Want de sterren des hemels en zijn gesternten zullen haar licht niet laten lichten; de zon zal verduisterd worden, wanneer zij zal opgaan, en de maan zal haar licht niet laten schijnen.
11 Want Ik zal over de wereld de boosheid bezoeken, en over de goddelozen hun ongerechtigheid; en Ik zal den hoogmoed der stouten doen ophouden, en de hovaardij der tirannen zal Ik vernederen.
12 Ik zal maken, dat een man dierbaarder zal zijn dan dicht goud, en een mens dan fijn goud van Ofir.
13 Daarom zal Ik den hemel beroeren, en de aarde zal bewogen worden van haar plaats, vanwege de verbolgenheid des HEEREN der heirscharen, en vanwege den dag Zijns hittigen toorns.
14 En een iegelijk zal zijn als een verjaagde ree, en als een schaap, dat niemand vergadert; een iegelijk zal naar zijn volk omzien, en een iegelijk zal naar zijn land vluchten.
15 Al wie gevonden wordt, zal doorstoken worden, en al wie daarbij gevoegd is, zal door het zwaard vallen.
16 Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.
17 Ziet, Ik zal de Meden tegen hen verwekken, die het zilver niet zullen achten, en aan het goud zullen zij geen lust hebben.
18 Maar hun bogen zullen de jongelingen verpletteren, en zij zullen zich niet ontfermen over de vrucht des buiks; hun oog zal de kinderen niet verschonen.
19 Alzo zal Babel, het sieraad der koninkrijken, de heerlijkheid, de hovaardigheid der Chaldeen, zijn gelijk als God Sodom en Gomorra omgekeerd heeft

Het is dus God, Die door de hand van de Meden het oordeel voltrekt over Babel.
Laatst gewijzigd door elbert op 31 mar 2005 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”