Feestdagen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 13:28

Gelukkig zei Ds. Raido het anders, feestdagen hebben niks te maken met afgodisch pausdom of wat voor leuke smoesjes, ze hebben een heidense ondergrond maar dat maakt het niets minder christelijk om. Aldus de jongvader.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 mar 2005 13:48

Wat ik wel 'grappig' vind is dat de houding van de vroege synodes in NL altijd iets was van: "Liever niet, maar vooruit dan maar". Als je dat afzet tegen de heiligheid van de feestdagen vandaag de dag dan is dat toch wel wat raar.

Ik herinner me nog goed dat niet-op-zondag-vallende-christelijke-feestdagen als echte zondagen (of eigenlijk sabatten) beschouwd werden...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 15:49

Fredrik schreef:zoals oudvader ds. Koelman in zijn boek 'De plichten der ouders' zegt (blz 78 ) ,,Feestdagen zijn overblijfselen van het afgodisch pausdom'. Laat dit helder genoeg zijn.
Ik zie hier trouwens ook iemand met een schilderij van ds. Calvijn. ik vraag me af of de persoon in kwestie (jas) weet dat deze grote reformator van Geneve en Straatsburg ook niet voor het vieren van de zogenaamde heilsfeiten was.

Ja hoor, persoon in kwestie weet dat. Mag persoon in kwestie je er dan ook op wijzen dat de oudvaders helemaal niet tegen de viering van de heilsfeiten waren, maar tegen de invoering van de 2e feestdagen.
En ik kan het verder met de heilsleer van Calvijn eens zijn, zonder verder ook noodzakelijk al zijn opvattingen te moeten delen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 15:49

Raido schreef:Gelukkig zei Ds. Raido het anders, feestdagen hebben niks te maken met afgodisch pausdom of wat voor leuke smoesjes, ze hebben een heidense ondergrond maar dat maakt het niets minder christelijk om. Aldus de jongvader.

Ik jongleer deze keer met met jou mee.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 mar 2005 23:00

Mag persoon in kwestie je er dan ook op wijzen dat de oudvaders helemaal niet tegen de viering van de heilsfeiten waren, maar tegen de invoering van de 2e feestdagen.

Ik weet niet wie je allemaal tot de oudvaders rekent, maar Calvijn was iig uberhaupt tegen het vieren van 'christelijke' feestdagen. In Geneve werd alleen de zondag gevierd (waarbij overigens wel weer moet worden aangetekend dat dat geen uitvinding van Calvijn was, al was hij het er wel mee eens). Ook de Nederlandse synodes hebben in eerste instantie slechts schoorvoetend het vieren van (1e) feestdagen toegestaan.

Als je oudvaders van na die datum bedoelt rest er slechts 1 conclusie: ze dwaalden ;-)

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 23:05

Klaas schreef:
Mag persoon in kwestie je er dan ook op wijzen dat de oudvaders helemaal niet tegen de viering van de heilsfeiten waren, maar tegen de invoering van de 2e feestdagen.

Ik weet niet wie je allemaal tot de oudvaders rekent, maar Calvijn was iig uberhaupt tegen het vieren van 'christelijke' feestdagen. In Geneve werd alleen de zondag gevierd (waarbij overigens wel weer moet worden aangetekend dat dat geen uitvinding van Calvijn was, al was hij het er wel mee eens). Ook de Nederlandse synodes hebben in eerste instantie slechts schoorvoetend het vieren van (1e) feestdagen toegestaan.

Als je oudvaders van na die datum bedoelt rest er slechts 1 conclusie: ze dwaalden ;-)

Klaas

Ook goed. Ik voel me niet gebonden aan oudvaders als dat zou inhouden dat ik zelf geen mening mag hebben.
Ik zeg; vieren die handel. Staat ook in de Bijbel: Vier uw vierdagen. Of in de NBG: viert uw feesten.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 mar 2005 23:29

Staat ook in de Bijbel: Vier uw vierdagen. Of in de NBG: viert uw feesten.

Ja maar... dat zijn allemaal schaduwen Jas. Net als al die muziekinstrumenten die de Joden gebruikten. Dat geldt allemaal niet meer hoor ;-) De enige feestdag die de christen wordt opgeroepen om te houden is de zondag. Naar men zegt...

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 23:53

Klaas schreef:
Staat ook in de Bijbel: Vier uw vierdagen. Of in de NBG: viert uw feesten.

Ja maar... dat zijn allemaal schaduwen Jas. Net als al die muziekinstrumenten die de Joden gebruikten. Dat geldt allemaal niet meer hoor ;-) De enige feestdag die de christen wordt opgeroepen om te houden is de zondag. Naar men zegt...

Klaas

Ik weet niet wie men is. Maar ik ben het dan ook niet met men eens.
Zelf heb ik zoiets van; als je de feestdagen afschaft kun je de hele Christelijke religie wel afschaffen. Het Christelijk geloof wandelt nl. van feestdag tot feestdag.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 mar 2005 00:02

Ik zou zeggen, verdiep je eens in het werk van de refomatoren op dit punt. Je zult versteld staan hoe oneens ze het met je zijn. ;-)

Niet dat ik het helemaal met ze eens ben.
Uiteraard ;-)

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 mar 2005 00:05

Klaas schreef:Ik zou zeggen, verdiep je eens in het werk van de refomatoren op dit punt. Je zult versteld staan hoe oneens ze het met je zijn. ;-)

Niet dat ik het helemaal met ze eens ben.
Uiteraard ;-)

Klaas

Dat weet ik wel hoor. Maar toch is die koers in de nadere reformatie gewijzigd, getuige de vele feeststoffen waar preken over verschenen zijn. Ik heb er in elk geval genoeg in de kast staan.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 mar 2005 00:08

Nadere refomatie was toch na de 'gewone' reformatie?

Zie je wel? Wantrouw alle nieuwigheid! ;-)

Of wacht, waren ze tijdens de nadere ook weer voor muziekinstrumenten? Wellicht dat ik dan m'n mening bijstel ;-)

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 mar 2005 00:21

Klaas schreef:Nadere refomatie was toch na de 'gewone' reformatie?

Het was na en nader. Er was behoefte aan verdieping. Er was al vrij snel na de reformatie een vervlakking ingetreden. Iedereen nam alles aan als ja en amen, maar het leven was er niet naar. Wel christen in naam dus, maar niet de daarbij behorende christelijke levenswandel.
Klaas schreef:Zie je wel? Wantrouw alle nieuwigheid! ;-)

Of wacht, waren ze tijdens de nadere ook weer voor muziekinstrumenten? Wellicht dat ik dan m'n mening bijstel ;-)

Klaas

Ja dat klopt. De nadere reformatie vond voor een groot deel plaats in de gouden eeuw. Kunst en wetenschap bloeide, ook muziek dus. Kijk maar naar Duitsland, Bach schreef elke week een cantate. Dat was helaas hier wat minder, daar waren we te puriteins voor. Nederland neigde meer naar de Engelse en Schotse puriteinen, terwijl Duitsland natuurlijk overwegend Luthers was. Qua theologie voel ik me meer thuis bij de eerste, qua muziek bij de laatste. :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2005 00:35

Dat laatste heb ik nou ook...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

c0rine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor c0rine » 30 mar 2005 19:31

Hulde aan Bach en zijn geweldige Cantates!!!
De beste zon is je blij gezicht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 apr 2005 19:55

c0rine schreef:Hulde aan Bach en zijn geweldige Cantates!!!

Hulde aan God Die een eenvoudig mens als Bach de eer heeft gegeven zulke mooie cantates te mogen schrijven.
Ik ben ervan overtuigd dat deze formulering Bach beter zou passen.

Terug naar “Archief”