Moderator: Moderafo's
Fredrik schreef:zoals oudvader ds. Koelman in zijn boek 'De plichten der ouders' zegt (blz 78 ) ,,Feestdagen zijn overblijfselen van het afgodisch pausdom'. Laat dit helder genoeg zijn.
Ik zie hier trouwens ook iemand met een schilderij van ds. Calvijn. ik vraag me af of de persoon in kwestie (jas) weet dat deze grote reformator van Geneve en Straatsburg ook niet voor het vieren van de zogenaamde heilsfeiten was.
Raido schreef:Gelukkig zei Ds. Raido het anders, feestdagen hebben niks te maken met afgodisch pausdom of wat voor leuke smoesjes, ze hebben een heidense ondergrond maar dat maakt het niets minder christelijk om. Aldus de jongvader.
Mag persoon in kwestie je er dan ook op wijzen dat de oudvaders helemaal niet tegen de viering van de heilsfeiten waren, maar tegen de invoering van de 2e feestdagen.
Klaas schreef:Mag persoon in kwestie je er dan ook op wijzen dat de oudvaders helemaal niet tegen de viering van de heilsfeiten waren, maar tegen de invoering van de 2e feestdagen.
Ik weet niet wie je allemaal tot de oudvaders rekent, maar Calvijn was iig uberhaupt tegen het vieren van 'christelijke' feestdagen. In Geneve werd alleen de zondag gevierd (waarbij overigens wel weer moet worden aangetekend dat dat geen uitvinding van Calvijn was, al was hij het er wel mee eens). Ook de Nederlandse synodes hebben in eerste instantie slechts schoorvoetend het vieren van (1e) feestdagen toegestaan.
Als je oudvaders van na die datum bedoelt rest er slechts 1 conclusie: ze dwaalden
Klaas
Staat ook in de Bijbel: Vier uw vierdagen. Of in de NBG: viert uw feesten.
Klaas schreef:Staat ook in de Bijbel: Vier uw vierdagen. Of in de NBG: viert uw feesten.
Ja maar... dat zijn allemaal schaduwen Jas. Net als al die muziekinstrumenten die de Joden gebruikten. Dat geldt allemaal niet meer hoorDe enige feestdag die de christen wordt opgeroepen om te houden is de zondag. Naar men zegt...
Klaas
Klaas schreef:Ik zou zeggen, verdiep je eens in het werk van de refomatoren op dit punt. Je zult versteld staan hoe oneens ze het met je zijn.
Niet dat ik het helemaal met ze eens ben.
Uiteraard
Klaas
Klaas schreef:Nadere refomatie was toch na de 'gewone' reformatie?
Klaas schreef:Zie je wel? Wantrouw alle nieuwigheid!
Of wacht, waren ze tijdens de nadere ook weer voor muziekinstrumenten? Wellicht dat ik dan m'n mening bijstel
Klaas
c0rine schreef:Hulde aan Bach en zijn geweldige Cantates!!!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten