Trouwen in het wit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 18:25

Sybora schreef:
Pieter schreef:Als ambtsdragers verbieden in het wit te trouwen, moeten ze hun witte boorden ook maar afleggen...

Ja, ben ik met je eens. Iedereen is zondig, een ambtsdrager net zo goed. Zit het hem dan in de kleur, vraag ik me af.
In sommige kerken moet de a.s. bruid met een stukje stof van de jurk naar de vrouw van een ouderling die dan ter plekke bepaalt of de kleur te licht is of niet. Dit vind ik echt totale onzin... of zie ik het verkeerd? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en wat vinden zij ervan?

Ik heb dat ook gehoord, en het gebeurt nog steeds.... :shock:
Mijn nichtje moest het ook, en die zit in de OGGiN....en das nog maar anderhalf jaar geleden...
Ik vind het echt onzin!!!!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 19:33

Sybora schreef:
Pieter schreef:Als ambtsdragers verbieden in het wit te trouwen, moeten ze hun witte boorden ook maar afleggen...

Ja, ben ik met je eens. Iedereen is zondig, een ambtsdrager net zo goed. Zit het hem dan in de kleur, vraag ik me af.
In sommige kerken moet de a.s. bruid met een stukje stof van de jurk naar de vrouw van een ouderling die dan ter plekke bepaalt of de kleur te licht is of niet. Dit vind ik echt totale onzin... of zie ik het verkeerd? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en wat vinden zij ervan?

Beter bruin, dan zie je al die koffievlekken niet zo goed... Ambtenaren.... :P

Ehm laat ook maar... Ambstdragers en ambtenaren zijn toch wel wat verschillends he :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 mar 2005 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mar 2005 23:49

Sybora schreef:

nog nooit gehoord! Gelukkig maar, want ik vind dit echt belachelijk!
Iedereen moet zijn keuzes persoonlijkmaken en dat doe je hopelijk met God! Als jij zeker weet dat je in het wit op je huwelijksdag voor Hem mag verschijnen in de kerk dan kan de ds. daar niets op aan merken vind ik!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 30 mar 2005 00:35

Gerdien B. schreef:Iedereen moet zijn keuzes persoonlijkmaken en dat doe je hopelijk met God! Als jij zeker weet dat je in het wit op je huwelijksdag voor Hem mag verschijnen in de kerk dan kan de ds. daar niets op aan merken vind ik!!

Het lijkt een heel mooie/sterke redenering...
maar op die manier kun je alle tradities een grote schop geven en lekker je eigen zin doen. Naar mijn mening leven we in een tijd dat dát het belangrijkste lijkt te zijn: vooral tégen tradities zijn. Jammer.
Zijn tradities dan zaligmakend ofzo? Dat zul je mij zeker niet horen zeggen!

Ja, je moet inderdaad persoonlijke keuzes maken, maar daarmee kun je de (kerkelijke) gemeenschap waarin je leeft niet aan de kant zetten.
Als je in dit opzicht kijkt naar het 'naar de vrouw van de ouderling moeten met een lapje stof van de jurk' (een gebruik dat mij overigens onbekend is, maar ongetwijfeld waar zal zijn omdat het hier door meerdere mensen genoemd/bevestigd wordt), valt dat ook anders. Ik denk dat de aanleiding ergens ligt dat mensen het nodig vonden om af te wijken van de traditie/gewoonten van de desbetreffende gemeenschap.

Marnix schreef:En iedereen die oprecht gelooft is rein

... voor God.
Dat vergeet je erbij te vermelden. Verder is er in dit leven slechts een beginsel van heiligmaking.

Wat betreft het trouwen in het wit ga ik geen lang verhaal ophangen. Wel wil ik dit nog even kwijt: Het lijkt wel (in dit topic, maar ook irl) of je in het wit móet trouwen...

PS. Ik heb persoonlijk ook een afschuwelijke hekel aan witte jurken (vooral in de sneeuw), maar dat is persoonlijke voorkeur

joepie

Berichtdoor joepie » 30 mar 2005 08:08

Tradities zijn er om te gaan en te komen.
Als je de tradities tot een geloofszaak gaat maken dat moet je toch eens kijken of het wel zo een goede traditie is.
De Bijbel is je enige lijddraad. En niet wat je voorvaders als traditie hebben ingesteld.

Als je op een bepaald moment tot het inzicht komt dat de traditie helemaal niet meer van deze tijd is, dan maak je toch gewoon weer een nieuwe traditie. Kan me namelijk niet voorstellen dat de traditie van niet in het wit mogen trouwen eentje is die gebaseerd is op Gods woord.

Dat argument heb ik ook nog niet gehoord.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 30 mar 2005 08:37

Gerdien B. schreef:nog nooit gehoord! Gelukkig maar, want ik vind dit echt belachelijk!
Iedereen moet zijn keuzes persoonlijkmaken en dat doe je hopelijk met God! Als jij zeker weet dat je in het wit op je huwelijksdag voor Hem mag verschijnen in de kerk dan kan de ds. daar niets op aan merken vind ik!!

Ik ben het wat dit betreft wel met Hobbyist eens. Als wat je zelf vind maatgevend wordt, wordt het een bende. Iedereen doet dan wat hij/zij zelf goed vind en de kerk verliest het gezag.

Tradities zijn er niet om te gaan en te komen. Hét kenmerk van een traditie is, dat hij niet gaat! Althans, niet gemakkelijk. Het kan heel gevaarlijk zijn om tradities zomaar over boord te gooien omdat je er geen bijbelse grond voor ziet. Al was het maar dat je dan bijvoorbeeld de ouderen in de gemeente van je gaat vervreemden. Dat kan nooit de bedoeling zijn...

Ik wil niet zeggen dat je niet in het wit mag trouwen, maar de redenatie vind ik wat twijfelachtig.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 mar 2005 11:23

Het_Bureau schreef:
Gerdien B. schreef:nog nooit gehoord! Gelukkig maar, want ik vind dit echt belachelijk!

Ik ben het wat dit betreft wel met Hobbyist eens. Als wat je zelf vind maatgevend wordt, wordt het een bende. Iedereen doet dan wat hij/zij zelf goed vind en de kerk verliest het gezag.

Tradities zijn er niet om te gaan en te komen. Hét kenmerk van een traditie is, dat hij niet gaat! Althans, niet gemakkelijk. Het kan heel gevaarlijk zijn om tradities zomaar over boord te gooien omdat je er geen bijbelse grond voor ziet. Al was het maar dat je dan bijvoorbeeld de ouderen in de gemeente van je gaat vervreemden. Dat kan nooit de bedoeling zijn...

Ik wil niet zeggen dat je niet in het wit mag trouwen, maar de redenatie vind ik wat twijfelachtig.

Ik heb nog even opgezocht wat een traditie is :tra·di·tie (de ~ (v.))
1 van generatie op generatie overgeleverde gewoonten of cultuurgoederen
Dus het zijn maar gewoonte's. En iedere generatie kan weer een nieuwe traditie maken.
Een traditie is dus niet gestoeld op de Bijbel.
Ik denk dat je de kerk alleen in stand moet houden door die dingen die gebaseerd zijn op de Bijbel.
Dus als een traditie door de nieuwe generatie niet meer als een belangrijk cultuurgoed wordt gevonden is er niets op tegen om hem weg te doen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 mar 2005 11:30

joepie schreef:Dus als een traditie door de nieuwe generatie niet meer als een belangrijk cultuurgoed wordt gevonden is er niets op tegen om hem weg te doen.

Precies, een traditie is niet belangrijk. Waarom er dan toch zo tegen aan schoppen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mar 2005 11:33

Niks tegen witte boordjes, hè! ;)

Ik snap echter de discussie niet helemaal. In de meeste reformatorische kerken is de symboliek sedert het midden van de zestiende eeuw vrijwel uitgebannen, dus waarom doet men dan moeilijk over de kleur van een bruidsjurk?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 30 mar 2005 11:36

joepie schreef:
Het_Bureau schreef:

Ik heb nog even opgezocht wat een traditie is :tra·di·tie (de ~ (v.))
1 van generatie op generatie overgeleverde gewoonten of cultuurgoederen
Dus het zijn maar gewoonte's. En iedere generatie kan weer een nieuwe traditie maken.
Een traditie is dus niet gestoeld op de Bijbel.
Ik denk dat je de kerk alleen in stand moet houden door die dingen die gebaseerd zijn op de Bijbel.
Dus als een traditie door de nieuwe generatie niet meer als een belangrijk cultuurgoed wordt gevonden is er niets op tegen om hem weg te doen.

De meeste tradities zijn nergens op gegrond. Ik denk zelfs dat zodra het op de bijbel gegrond is, dat het geen traditie meer is. Maar dat wil niet zeggen dat het dus per definitie onbelangrijk is! Zo kan je daar niet mee omgaan! Van mij mag iedereen in het wit trouwen, maar ga niet zo met je tradities om. Dat doet me denken aan een volk wat zijn geschiedenis niet kent.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mar 2005 12:10

Ben het met HB eens, waarom zou je alles willen vergeten wat niet direct Bijbel te onderbouwen is, als je nou trouwt in een kerk waar je geen witte jurk aan mag hebben, dat weet je dat al 18 jaar voor dat je gaat trouwen, en ben je daar op gebouwd, je kijkt naar een jurk die niet wit is (of gaat van die kerk af).. Jij bent het niet met de traditie eens, maar wie moet er dan wat afdoen van zijn punt? gaat eigenbelang boven collectief belang?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 30 mar 2005 12:14

Maja de Bij schreef:
joepie schreef:Dus als een traditie door de nieuwe generatie niet meer als een belangrijk cultuurgoed wordt gevonden is er niets op tegen om hem weg te doen.

Precies, een traditie is niet belangrijk. Waarom er dan toch zo tegen aan schoppen?

Hoe bedoel je ertegen aan schoppen?
Hij is zo onbelangrijk dat je er geen wet van moet maken.
Dus als je in het wit trouwt is dat best en zo niet ook goed.
Het wordt een wet zodra je een stukje stof moet laten zien om door anderen te laten bepalen of de kleur wel goed is.
Of als er gezegd wordt dat je niet in de kerk mag trouwen als je een witte jurk aan trekt. Dan is het geen traditie meer maar een wet geworden.
En dat zal toch niet de bedoeling zijn?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 mar 2005 20:20

Marnix schreef:Kan vast wel in dit topic, aangezien het over trouwen in het wit gaat en het tegenovergestelde daarvan is: Rondlopen (niet-trouwen :)) in het zwart...

er is al een topic over zwarte pakken!!

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... rouwen+wit

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 mar 2005 20:21

zie ook hier.. er is toen ook een discussie geweest over trouwen in het wit en zwarte pakken.. misschien interessant om er bij te lezen!!

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... broken+wit

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2005 00:16

Bedankt voor de tips TJ!

Maja de Bij schreef:

Beetje jammer, tenzij je het antwoord op die vraag echt niet zelf weet. Het probleem met tradities is dat het MOET. Stel dat iemand zegt: Ik geloof dat Jezus me rein maakt dus ik wil toch graag in het wit trouwen en vervoglens krijgt ze als antwoord; Nee dat is niet de tradtiie, pes je maar aan, je hebt pech... dan is het niet zo raar dat zo iemand niet blij is met die traditie. En als iemand in het wit trouwt en sommigen vinden dat dat niet zo hoort, dan kan zo iemand door ook op worden aangekeken. Als tradities echt niet zo belangrijk waren had je gelijk gehad. Het probleem is dat die tradities voor sommige mensen wel heel belangrijk zijn, zelfs zo belangrijk dat wie niet meedoen met zo'n traditite eigenlijk geen goed christen is.... want tradities zijn voor sommigen net zo heilig als Gods Woord. Als dat zo is is het logisch dat mensen die inzien dat dat niet zo is, problemen met die tradities hebben er tegenin gaan (wat jij schoppen noemt)

Leuk spanningsveld, aan de ene kant, waarom er tegenaan schoppen als het niet belangrijk is? Aan de andere kant, waarom dan niet afschaffen? Het feit dat dat niet te bespreken valt geeft al wel aan dat de tradities blijkbaar toch wel heel belangrijk zijn voor mensen... misschien soms wel te belangrijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”