Roken voor de kerkdeur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 21:01

Boekenlezer schreef:
jas schreef:
Melody schreef:
Gerdien B. schreef:elke zonde is erg!

Ik ben tegen roken! Waarom? Omdat je lichaam de tempel van de Heilige Geest is en die loop je dan moetwillig te vernielen! Daarbij beschadig je niet alleen je eigen lichaam maar ook die van de mensen om je heen.
Ik vind het al helemaal niet kunnen om precies bij een (kerk) deur te gaan staan roken. Mijn zusje heeft astma en zodra zij naar buiten loopt krijgt ze het gelijk benauwd door degenen die bij de deur staan te roken! Bedenk wel dat mensen met astma door de rook kunnen overlijden!

Niet alleen mensen met astma, iedereen kan longkanker krijgen door meeroken. Mijn halve familie heeft astma en het is elke zondag weer een challenge om zonder te stikken de kerk in en uit te komen.

Wat is een challenge?

Volgens mij is dat het engelse woord voor 'uitdaging'.

Dan begrijp ik niet waarom ze niet gewoon het woord uitdaging gebruikt. Dat interessant lopen doen, bah.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mar 2005 21:30

jas schreef:
Boekenlezer schreef:
jas schreef:
Melody schreef:
Gerdien B. schreef:elke zonde is erg!

Ik ben tegen roken! Waarom? Omdat je lichaam de tempel van de Heilige Geest is en die loop je dan moetwillig te vernielen! Daarbij beschadig je niet alleen je eigen lichaam maar ook die van de mensen om je heen.
Ik vind het al helemaal niet kunnen om precies bij een (kerk) deur te gaan staan roken. Mijn zusje heeft astma en zodra zij naar buiten loopt krijgt ze het gelijk benauwd door degenen die bij de deur staan te roken! Bedenk wel dat mensen met astma door de rook kunnen overlijden!

Niet alleen mensen met astma, iedereen kan longkanker krijgen door meeroken. Mijn halve familie heeft astma en het is elke zondag weer een challenge om zonder te stikken de kerk in en uit te komen.

Wat is een challenge?

Volgens mij is dat het engelse woord voor 'uitdaging'.

Dan begrijp ik niet waarom ze niet gewoon het woord uitdaging gebruikt. Dat interessant lopen doen, bah.

Mee eens.
Als ze graag Engels gebruiken, laten ze dan het hele verhaaltje maar in het Engels doen, in plaats van een Nederlandse tekst met vreemde woorden te vervuilen. Maar zo niet, doe dan gewoon alles in het Nederlands.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 28 mar 2005 22:31

joepie schreef:Ik denk dat roken zonde tegen een aantal van Gods geboden is.
Zonde tegen de naaste liefde.
Zonde tegen het gebod van geen andere goden naast God mogen hebben.
Zonde tegen het gebod van niet mogen doodslaan.

Ik hoop dat je niet met de auto naar de kerk gaat..... :?:

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 28 mar 2005 22:35

jas schreef:
Happy One schreef:

Het gaat er niet om wat jij zonde vindt, maar wat de Bijbel erover zegt.
Daarvoor heb ik twee punten aangegeven: het is heel slecht, en verslavend.
Zie mijn andere quote. Ik vind het tamelijk onbegrijpelijk dat je dit dan niet als zonde ziet, en heel veel andere dingen die veel moeilijker liggen heel stellig wel :( .

Omdat ik bij zonde de nadruk wens te leggen op het innerlijk van de mens, niet op allerlei uitwendige dingen. Ik beweer niet dat roken goed is, maar ik heb al eerder gerefereerd aan de woorden van de Heere Jezus, waar je wijselijk net op reageert; "Niet wat de mond ingaat verontreinigt de mens, maar wat de mond uitgaat". Wat in ons binnenste opkomt en wat wij soms omzetten in woorden en daden die met de goddeloosheid die als bron in ons huist één geheel vormen. De goddeloosheid komt dus uit de mens en gaat niet zozeer in de mens van buitenaf.
Het punt is dat ik van allerlei werkheiligheid zie rondom me, allemaal mensen die wat voor Jezus willen doen of laten, niet meer roken, niet meer drinken, geen seks, etc. etc. maar ik zie geen ware Godsvrees die vanuit het hart komt. Die dingen die men doet of laat zijn dus op zich wel goed, maar ze brengen de mens geen stap dichter tot God. Het is een werkgeloof en dat is waar ik me tegen verzet.
Ik heb liever met een oprechte gelovige te doen die rookt als een ketter als met een antirookkruisridder die meent de Heere daar een dienst mee te bewijzen.

O, bedoel je dat :) . Tegen dat werkgeloof verzet ik me ook hoor. Iets anders is de door jou aangehaalde tekst. Het is duidelijk dat het hart de vuile bron is van alle wanbedrijven (ps 51), maar wat wil je daarmee zeggen? Dat het dus niet uitmaakt wat de mond ingaat? Dat lijkt me een schromelijke vergissing, en tegen de bedoeling van Jezus hierin.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 28 mar 2005 22:37

jas schreef:
Happy One schreef:

Zie mijn andere quote. Ik vind het tamelijk onbegrijpelijk dat je dit dan niet als zonde ziet, en heel veel andere dingen die veel moeilijker liggen heel stellig wel :( .

Omdat ik bij zonde de nadruk wens te leggen op het innerlijk van de mens, niet op allerlei uitwendige dingen.

Ik kan me vergissen, maar heb de indruk dat je in andere topics nog wel eens de nadruk legt op uiterlijke dingen....

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 28 mar 2005 22:43

jas schreef:
Happy One schreef:
jas schreef:
Happy One schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.

Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken kan het slechts een onbedoeld gevolg zijn.

Zo is dat.

O ja? Wel eens de door jou zo hooggeachte Catechismus gelezen bij de uitleg van Zondag 40 over het 6e gebod?
Daar luidt het antwoord op de vraag: wat eist God in het 6e gebod? 'ook mijzelven niet kweste of moedwillig in gevaar begeven'.
Wil je nu echt zeggen dat je dat met roken niet doet?
Ga nu niet zonde goed praten maar confirmeer je aan de Bijbel en onze vaderen en noem zonde in elk geval zonde!

Drink jij wel eens alcohol?

Hoezo? Als je het perse wilt weten, af en toe een glaasje wijn :) . Aantoonbaar goed :D . Voor de rest nauwelijks.

Weet je dan niet dat alcohol één van de ergste gifsoorten is voor de mens? Zogauw er een druppel alcohol ons lichaam binnenkomt, stopt de lever met al zijn gewone werk en gaat onmiddellijk aan de slag om die alcohol af te breken.
Zo giftig is dat. En dat durf jij in te nemen? Tsjonge jonge, foei foei foei en dan naar rokers wijzen.
En nu vergeet ik helemaal nog te vragen of je het misschien nog erger maakt door ook koffie te drinken. Nee toch hoop ik?
Want koffie is ook zeer verslavend. Thee ook trouwens, maar iets minder.

Nou ja, dit vind ik een weinig zinvolle reactie. Wel eens gelezen dat in de Bijbel zelf Paulus aan Timotheus opdraagt een beetje wijn te drinken?
En verder, ik wijs helemaal niet naar rokers, ik heb genoeg aan mijzelf. Maar je mag je toch wel in een discussie mengen en daarover je mening geven?
Nog iets: ik vind verslaving wel een belangrijk punt. Ook als je aan iets wat opzichzelf niet verkeerd is verslaafd bent, kan dat niet Gods goedkeuring wegdragen. Maar het is erger als het ook nog eens duidelijk schadelijk is, dat is duidelijk.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 28 mar 2005 22:46

jas schreef:1 Kron. 6:49;
"Aäron nu en zijn zonen rookten op het altaar des brandoffers, en op het reukaltaar, zijnde besteld tot al het werk van het heilige der heiligen, en om over Israël verzoening te doen, naar alles wat Mozes, de knecht Gods, geboden had."

Wat wil je hier nu mee? Post in elk geval teksten die relevant zijn voor het onderwerp, en niet teksten waarvan iedereen ziet dat die in een totaal ander verband staan. Dat is me al eens eerder opgevallen...
En als je hem wel relevant vindt, verduidelijk dan waarom, en post de tekst niet zonder toelichting.
Dat is mijn advies :) .

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 23:03

Happy One schreef:
jas schreef:
Happy One schreef:
jas schreef:
Happy One schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.

Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken kan het slechts een onbedoeld gevolg zijn.

Zo is dat.

O ja? Wel eens de door jou zo hooggeachte Catechismus gelezen bij de uitleg van Zondag 40 over het 6e gebod?
Daar luidt het antwoord op de vraag: wat eist God in het 6e gebod? 'ook mijzelven niet kweste of moedwillig in gevaar begeven'.
Wil je nu echt zeggen dat je dat met roken niet doet?
Ga nu niet zonde goed praten maar confirmeer je aan de Bijbel en onze vaderen en noem zonde in elk geval zonde!

Drink jij wel eens alcohol?

Hoezo? Als je het perse wilt weten, af en toe een glaasje wijn :) . Aantoonbaar goed :D . Voor de rest nauwelijks.

Weet je dan niet dat alcohol één van de ergste gifsoorten is voor de mens? Zogauw er een druppel alcohol ons lichaam binnenkomt, stopt de lever met al zijn gewone werk en gaat onmiddellijk aan de slag om die alcohol af te breken.
Zo giftig is dat. En dat durf jij in te nemen? Tsjonge jonge, foei foei foei en dan naar rokers wijzen.
En nu vergeet ik helemaal nog te vragen of je het misschien nog erger maakt door ook koffie te drinken. Nee toch hoop ik?
Want koffie is ook zeer verslavend. Thee ook trouwens, maar iets minder.

Nou ja, dit vind ik een weinig zinvolle reactie. Wel eens gelezen dat in de Bijbel zelf Paulus aan Timotheus opdraagt een beetje wijn te drinken?
En verder, ik wijs helemaal niet naar rokers, ik heb genoeg aan mijzelf. Maar je mag je toch wel in een discussie mengen en daarover je mening geven?
Nog iets: ik vind verslaving wel een belangrijk punt. Ook als je aan iets wat opzichzelf niet verkeerd is verslaafd bent, kan dat niet Gods goedkeuring wegdragen. Maar het is erger als het ook nog eens duidelijk schadelijk is, dat is duidelijk.

Ja, dus moet je ook geen koffie drinken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 23:04

Happy One schreef:
"Aäron nu en zijn zonen rookten op het altaar des brandoffers, en op het reukaltaar, zijnde besteld tot al het werk van het heilige der heiligen, en om over Israël verzoening te doen, naar alles wat Mozes, de knecht Gods, geboden had."

Wat wil je hier nu mee? Post in elk geval teksten die relevant zijn voor het onderwerp, en niet teksten waarvan iedereen ziet dat die in een totaal ander verband staan. Dat is me al eens eerder opgevallen...
En als je hem wel relevant vindt, verduidelijk dan waarom, en post de tekst niet zonder toelichting.
Dat is mijn advies :) .

Ik bedoel er niets mee. Ik vond het gewoon een grappige tekstspeling tussendoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 23:13

Happy One schreef:
jas schreef:
Happy One schreef:

Omdat ik bij zonde de nadruk wens te leggen op het innerlijk van de mens, niet op allerlei uitwendige dingen.

Ik kan me vergissen, maar heb de indruk dat je in andere topics nog wel eens de nadruk legt op uiterlijke dingen....

Nee dat doe ik niet, tenzij je me verkeerd begrijpt. In prinicpe komt zonde altijd van binnenuit maar dat begrijp je waarschijnlijk niet.
1. Zondigen is het anticiperen op een externe factor, een reactie van binnenuit op iets van buiten.
2. Zondigen is causaal, een primaire drang of prikkel die aan een daad van goddeloosheid ten grondslag ligt.
In beide gevallen wordt de interactie met God belemmerd danwel verbroken.
Ik herinner me zelf uit de tijd toen ik nog rookte, dat dit niet per definitie het geval was. Juist al rokend hebben veel mensen een meditatief moment en wordt de aanwezigheid van God bemerkt of in elk geval Zijn bestaan of aanwezigheid m.b.t. ons leven, overdacht.
Roken is dus niet per definitie zondig. Haaks hierop staat discobezoek. Van een meditatief moment is daar nimmer sprake.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 00:41

Gercoo schreef:
Aragorn schreef:

Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken [i]kan[/i] het slechts een onbedoeld gevolg zijn.

Het kan ja, het gebeurt ook heel vaak, ga maar eens op de longafdeling kijken. 90% rokers. Natuurlijk weet jij nog een verhaaltje van een mannetje die 100 ermee is geworden, maar er zijn ook vele anderen die geen 100 werden en waar roken duidelijk de vervroegde doodsoorzaak was.

Ik ken toevallig geen mannetje dat er 100 mee is geworden, maar je begint op de verkeerde plaats als je op de longafdeling gaat kijken. Tuurlijk zijn daar meer rokers, maar hoeveel procent van het totaal aantal rokers komt daar uiteindelijk terecht? Geen 90% iig.. dit noemt men misleidende cijfers. :wink:

Melody schreef:Het verschil tussen roken en drinken & vet eten & dergelijke is dat roken ALTIJD schadelijk is en drinken & vet eten & dergelijke NIET.

Vet eten is ALTIJD schadelijk. En, ga maar eens op de hart- en vaatziekten afdeling kijken: 90% frituurpan gebruikers. 8)

Overigens, meer on-topic: ik vind wel dat rokers rekening met hun medemensen moeten houden. Het is ronduit asociaal om rookgordijnen aan te leggen op plaatsen waar mensen er last van (kunnen) hebben.

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 29 mar 2005 08:08

:mrgreen:

maja, ik vind roken idd ook niej kunnen... ik heb zelf wel es wat gerookt (sigaretten, voordat jullie nou allerlei ideeen krijgen :P ) maar ik heb voor mezelf en God beslist dat ik dat niet meer wil doen. En dat is wel moeilijk, want ik vind het écht lekker! maar ja, ik vind het gwoon echt slecht, die tijd en dat geld kan ik trouwens beter ergens anders voor gebruiken...

en roken voor de kerk vind ik al helemáál nie kunnen... onze koster staat altijd te roken in het voorportaal van de kerk... lekker binnenkomen :?
nog steeds een teken van zwakheid als je zó slecht van sigaretten kan afblijven, dat je na kerktijd met haastige spoed een sigaretje moet opsteken... jammer!!!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2005 08:54

cire schreef:
joepie schreef:Ik denk dat roken zonde tegen een aantal van Gods geboden is.
Zonde tegen de naaste liefde.
Zonde tegen het gebod van geen andere goden naast God mogen hebben.
Zonde tegen het gebod van niet mogen doodslaan.

Ik hoop dat je niet met de auto naar de kerk gaat..... :?:

Ach, ja laten we de auto er weer eens bij halen.
Maar inderdaad: ik ga op de fiets, sinds ik weer kan fietsen!
Heb lang genoeg in een rolstoel of scootmobiel moeten zitten.
Dus nu ik weer kan fietsen ga ik daarmee.

Ik merk dat in discussies als deze er altijd wel andere zonde en verkeerd gebruik van dingen bij gehaald moeten worden. Men wordt namelijk niet graag aangesproken om zijn/haar zondige gedrag.
Dus de ander doet wel........ Is eigenlijk al begonnen in het paradijs.
Ook Adam gaf de ander de schuld, en verzon allerlei uitvluchten.

Ook als je niet op de longafdeling werkt zou je kunnen weten wat roken met je doet. Als je je maar eens goed zou gaan verdiepen in wat die sigaret met je doet.
WWW.Stivoro.nl En er zijn nog wel meer site's. Zoek maar eens bij Google op roken, en je krijgt genoeg te lezen en te zien om te weten dat het niet goed is om te roken.

Het is natuurlijk zo dat je als Christen (en als niet Christen) verantwoord om moet gaan met alles wat God je gegeven heeft.
Je lichaam en de natuur. Dus ook het eten van te vette dingen is niet goed, te veel suikers, onnodig gebruik ban de auto, en onverantwoordt rijgedrag enz enz.
Maar daar zijn vast wel andere topic voor te maken.
Dan kan het hier gaan over roken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 09:18

Ha, ik hoorde onlangs ook nog een leuk weetje: 1 tochtje door de Maastunnel is net zo schadelijk voor je longen als 3 weken roken. :)
Wat een zondige zelfmoordenaars zijn die forensen die daar elke dag doorheen rijden toch he?

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2005 09:21

Aragorn schreef:Ha, ik hoorde onlangs ook nog een leuk weetje: 1 tochtje door de Maastunnel is net zo schadelijk voor je longen als 3 weken roken. :)
Wat een zondige zelfmoordenaars zijn die forensen die daar elke dag doorheen rijden toch he?

Als dat zo zou zijn (wat ik nog maar betwijfel) dan kun je dat voorkomen door niet door de maastunnel te gaan rijden. En zelfs het roken van 1 sigaret is al schadelijk.

Terug naar “Archief”