Feestdagen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

c0rine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor c0rine » 27 mar 2005 20:03

Het is inderdaad heel goed om zelf ook de bijbel helemaal door te lezen. Pas las ik een gaaf boekje van een zendeling Hudson Taylor in China. Hij zelf las (bestudeerde) elk jaar de hele bijbel. Het is echt super om te zien hoe vol overgave hij dat deed.

Maar het blijft jammer dat sommige gedeelten/onderwerpen uit de bijbel nauwelijks aan de orde komen in sommige preken. Misschien is het een idee om de dominee te tippen (waar mogelijk :wink: ) om eens een gedeelte van de bijbel te behandelen waar bijna niet over gepreekt wordt.

Wat betreft de feestdagen: Het blijft bijzonder dat Christus is opgestaan!

Terwijl ik dit schrijf vraag ik me af hoe wereldwijd de heilsfeiten worden herdacht. Weet iemand dit?
De beste zon is je blij gezicht

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2005 20:18

In veel delen van de wereld wordt Pasen uitbundig gevierd. De Koptische Kerk, de Orthodoxe en de Rooms-Katholieke kerk, en alle protestantse groeperingen. In Israë - dus het Jodendom - is de Pesachviering - maar dat valt anders dan bij ons het Paasfeest. Dit jaar vieren zij Pesach van 6-13 april, jawel, een volle week dus.

Wat de keuze van Bijbelgedeelten voor preken betreft: In een aantal kerken, o.a. de PKN en ik meen ook in de RK-kerk, wordt het oecumenisch leesrooster gevolgd. Dat betekent dat predikanten die vast zijn aangesteld binnen een gemeente niet geheel vrij zijn om te kiezen wat ze willen. Bij gastpredikanten ligt dat iets anders. Zij kunnen zich ook veroorloven om een preek te hergebruiken in een andere gemeente.
Maar wij "wandelen" - als ik het zo oneerbiedig mag zeggen - toch redelijk door de Bijbel heen.
Als bij ons - in de periode dat wij nog niet vacant waren - afgeweken werd van het leesrooster, dan overlegde de predikant daarover met (iemand van) de kerkenraad of er was een zeer bijzondere reden.

Overigens werd vanmorgen gepreekt over Johannes 20, waar Maria van Magdala het graf leegvindt, Petrus waarschuwt en daarna een ontmoeting heeft met de opgestane Heer...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mar 2005 21:48

Cathy schreef:
jas schreef:De indeling van het kerkelijk jaar heeft anders zeer oude wortels hoor.

Wil je daar wat meer over vertellen? k'Heb ook de indruk dat vanwege dat kerkelijke jaar 'de helft' van de Bijbel nooit aan de orde komt.

Een goede predikant laat alles aan bod komen. Verder is er over het kerkelijk jaar genoeg op internet te vinden. Als je er meer over wilt weten ga eens spitten. Ik heb geen zin er verder over te discussiëren.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 27 mar 2005 23:21

Marnix schreef:Voor de wereld is het commercie, Pasen en Kerst... en een lekker dagje vrij... maar het is goed dat je dan als christenen wat tegengas geeft en aandacht geeft aan waar het echt om draait.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Kerst ís Pasen niet alleen een feest van christenen. De dagen waarop het hedendaagse Europa (en dus ook Amerika) pasen viert, waren vroeger de Germaanse ' fassel' feesten. De katholieke kerk heeft van dit ' fasselen',wat zoiets betekend als ongelofelijk feest vieren met een overvloed aan voedsel en drank, tot 'vasten' geconverteerd. Aan het eind van de 40 dagen vasten had de RK een feest (een overigens random geprikte datum,net als kerst) wat pasen heette,en is zo dit 'heidense' feest onder het grote kerkelijke tafelkleed geveegd. Dat het nu ook commercieel is, met uit de lucht gegrepen hazen en eitjes, wat is het probleem? Winkels zetten miljoenen om in die paar dagen, goed voor de economie.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mar 2005 23:45

Rock-G schreef:
Marnix schreef:Voor de wereld is het commercie, Pasen en Kerst... en een lekker dagje vrij... maar het is goed dat je dan als christenen wat tegengas geeft en aandacht geeft aan waar het echt om draait.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Kerst ís Pasen niet alleen een feest van christenen. De dagen waarop het hedendaagse Europa (en dus ook Amerika) pasen viert, waren vroeger de Germaanse ' fassel' feesten. De katholieke kerk heeft van dit ' fasselen',wat zoiets betekend als ongelofelijk feest vieren met een overvloed aan voedsel en drank, tot 'vasten' geconverteerd. Aan het eind van de 40 dagen vasten had de RK een feest (een overigens random geprikte datum,net als kerst) wat pasen heette,en is zo dit 'heidense' feest onder het grote kerkelijke tafelkleed geveegd. Dat het nu ook commercieel is, met uit de lucht gegrepen hazen en eitjes, wat is het probleem? Winkels zetten miljoenen om in die paar dagen, goed voor de economie.

Dat is dus gewoon pertinent onjuist.
De datum van Pasen is afgeleid van het Joodse Pascha. Er moesten echter wat concessies gedaan worden tussen de onderlinge Christenen. Het waren de Quartodecimanen die zich oorspronkelijk aansloten bij het Jodendom door Pasen te vieren op de 14e Nissan. De sterfdag van Christus werd echter vastgesteld op 25 maart. Om onderlinge overeenkomst te bereiken is gekozen voor het volgende:
Pasen zou gevierd worden op de zondag na de 1e volle maan na het begin van de lente, gemeten op de meridiaan van Jeruzalem.
Dat is de enige juist verklaring voor de Paasdatum en die is dus gewoon voluit Christelijk. Alle andere argumenten over heidense wortels e.d. is gewoon bullshit en komt van mensen die het liefst de duivel in de kaart spelen door het Paasfeest maar helemaal af te schaffen.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 27 mar 2005 23:52

Toe maar jas. Ik probeerde alleen uit te leggen,voor de gene die dat niet wisten, wat onze verre voorouders in deze dagen deden, hoezo is dat 'bullshit'? Je spreekt jezelf tegen met je opmerking over het vaststellen van een datum, dat zei ik toch ook?Okay, mijn 'random' kan op 2 manieren gelezen worden,maar je snapt zelf hopelijk ook wel dat ik dat niet bedoelde in de trant van ' hmm,laten we op deze datum es een jaarlijks feestje bouwen'. Daarnaast heb je, volledig op z'n Nederlands christelijks, alvast een vooroordeel klaar ' Rock-G wil de pasen afschaffen' ...waaruit maak je dat op als ikt vragen mag??

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2005 01:55

Rock-G schreef:

Prrrrrrotest!
Fasseln (waar het Duitse Fasching oftewel CARNAVAL) vandaan komt) is de schrans- en slobberpartij VOORAFGAANDE aan de vasten.De vasten heeft niets met Fasseln te maken.

Eieren hebben in de Oosters-Orthodoxe traditie wel degelijk een christelijke betekenis, te weten de harde schaal (het graf) en de zachte dooier (het leven). Vanmorgen nog gehoord van onze consulent.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 28 mar 2005 02:00

Zo is het mij uitgelegd. Ik deed de havo, dus ik heb geen consulent. ..Slimme gasten :D

*neuriet mee met Joss Stone :' I got a right to be wrong" *

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Feestdagen

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2005 10:57

jas schreef: Dat zou de doodssteek zijn voor de kerk en het is ook onbijbels. Het was een duidelijke opdracht om jaarlijks het Pascha te vieren en daaraan refereert de apostel als hij zegt; "ook ons Paaslam is geslacht".
:D Mooie exeges hou je erop na. Paulus zegt echter dat de een wel feestdagen houdt, de ander niet.

Die viering moet doorgaan, tot het einde van de wereld.
Op zulke dagen wordt er meer over Jezus gesproken en gepreekt dan anders en dat is alleen maar goed.
Dat zie ik ook wel in. Maar als onze dominee bijna voor het dertigste jaar weer drie preken over enkele hoofdstukken uit de evangeliën of 1 kor 15 moet maken, merk je wel dat het niet meer zo fris is.

Waar ik overigens ook voor zou zijn, is dat het kerstfeest naar de zomer verplaatst werd. Jezus werd immers niet in de winter geboren. Dat zou de deromantisering van kerst bevorderen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 mar 2005 11:27

Riska schreef:In Israë - dus het Jodendom - is de Pesachviering - maar dat valt anders dan bij ons het Paasfeest. Dit jaar vieren zij Pesach van 6-13 april, jawel, een volle week dus.

[-X Pesach begint op 24 april, met op 23 april de sederavond.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 12:14

fraternoster schreef:
jas schreef: Dat zou de doodssteek zijn voor de kerk en het is ook onbijbels. Het was een duidelijke opdracht om jaarlijks het Pascha te vieren en daaraan refereert de apostel als hij zegt; "ook ons Paaslam is geslacht".
:D Mooie exeges hou je erop na. Paulus zegt echter dat de een wel feestdagen houdt, de ander niet.

Ik doel ook op het aspect van de associatie met het Pascha door het woordje OOK. Bovendien, hij legt zelf het verband met de dood des Heeren en de Heere Zelf heeft het Avondmaal ingesteld om te doen tot Zijn gedachtenis.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 mar 2005 12:31

jas schreef:
fraternoster schreef:

Ik doel ook op het aspect van de associatie met het Pascha door het woordje OOK. Bovendien, hij legt zelf het verband met de dood des Heeren en de Heere Zelf heeft het Avondmaal ingesteld om te doen tot Zijn gedachtenis.

De maaltijd van de Heer dient idealiter iedere zondag gevierd te worden. En de associatie met Pesach houdt niet meteen in dat ook de christelijke gemeente Pesach dient te houden, Paulus zegt juist dat de Korintiërs feest moeten houden (1 K 5,8 ) hun hele leven lang (zie de kanttekeningen).

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 mar 2005 13:09

Jas schreef: Het waren de Quartodecimanen die zich oorspronkelijk aansloten bij het Jodendom door Pasen te vieren op de 14e Nissan.

Volgens mij draai je de boel nu om. Oorspronkelijke vierde de kerk, net al de Joden, Pasen op/vanaf de 14e Nisan. Later is men daar vanaf gestapt. De Quartodecimanen bleven Pasen echter vieren zoals gebruikelijk.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 mar 2005 13:12

Klaas schreef:
Jas schreef: Het waren de Quartodecimanen die zich oorspronkelijk aansloten bij het Jodendom door Pasen te vieren op de 14e Nissan.

Volgens mij draai je de boel nu om. Oorspronkelijke vierde de kerk, net al de Joden, Pasen op/vanaf de 14e Nisan. Later is men daar vanaf gestapt. De Quartodecimanen bleven Pasen echter vieren zoals gebruikelijk.

Klaas

Sorry, ja je hebt gelijk. Gedoe ook allemaal. :wink:

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 29 mar 2005 13:14

zoals oudvader ds. Koelman in zijn boek 'De plichten der ouders' zegt (blz 78 ) ,,Feestdagen zijn overblijfselen van het afgodisch pausdom'. Laat dit helder genoeg zijn.
Ik zie hier trouwens ook iemand met een schilderij van ds. Calvijn. ik vraag me af of de persoon in kwestie (jas) weet dat deze grote reformator van Geneve en Straatsburg ook niet voor het vieren van de zogenaamde heilsfeiten was.
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Terug naar “Archief”