Feestdagen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

c0rine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Feestdagen

Berichtdoor c0rine » 26 mar 2005 19:16

Afgelopen vrijdag was het Goede Vrijdag en morgen herdenken we Pasen. Zoals elk jaar. Wat vinden jullie ervan dat we elk jaar de heilsfeiten herdenken in de vorm van een feestdag?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2005 19:40

Ik vind dat wel iets moois.
Dagen om stil te staan bij de heilsfeiten.
Maar ik beleef dat niet ieder jaar op dezelfde manier. Ik sta er nu iets minder bij stil dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Momenteel ben ik druk bezig om de kleine profeten te verkennen, en dat onderbreek ik liever niet. Dus wel veel met de Bijbel bezig.
Wat ik echter net als vorig jaar wel doe, is passende muziek draaien: de Mattheüs Passion en de Johannes Passion van J.S. Bach, en de Johannes Passion van G.F. Telemann.
Altijd mooi om te horen, en het is ook een soort verkondiging: je hoort de bijbelteksten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Feestdagen

Berichtdoor Cicero » 26 mar 2005 19:42

c0rine schreef:Afgelopen vrijdag was het Goede Vrijdag en morgen herdenken we Pasen. Zoals elk jaar. Wat vinden jullie ervan dat we elk jaar de heilsfeiten herdenken in de vorm van een feestdag?

Ik ben vóór het afschaffen van de feestdagen en vóór een zgn. lectio continua, waarbij elke zondag gewoon het bijbelgedeelte dat aan de beurt is wordt behandelt, en niet dat gedeelte dat door de predikant is uitgezocht. Dan voorkom je eenzijdigheden en komt de hele Schrift aan bod.

c0rine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor c0rine » 26 mar 2005 19:53

Ik vraag me soms wel eens af wat nu de meerwaarde is van deze herdenkingsdagen opzich. Althans, als we kijken naar de invulling en de praktijk ervan. Het lijkt een grote commercie te zijn voor winkels en daarnaast zijn er zovelen mensen die zich extra eenzaam voelen op deze dagen. Ik weet dat het niet goed is om alleen naar deze 'negatieve' dingen te kijken. Hiermee zeg ik overigens niet dat de feestdagen eruit moeten.
Ik constateer alleen zoveel leegte...
De beste zon is je blij gezicht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2005 20:09

Voor de wereld is het commercie, Pasen en Kerst... en een lekker dagje vrij... maar het is goed dat je dan als christenen wat tegengas geeft en aandacht geeft aan waar het echt om draait.

Speciale dagen hiervoor, het hoeft niet, maar ik denk dat het wel positief is, hoeveel mensen gaan nogmet kerst naar de kerk of horen met pasen toch het evangelie? En het is toch goed er in de dagelijkse drukte af en toe es extra bij stil te staan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2005 21:10

fraternoster schreef:
c0rine schreef:Afgelopen vrijdag was het Goede Vrijdag en morgen herdenken we Pasen. Zoals elk jaar. Wat vinden jullie ervan dat we elk jaar de heilsfeiten herdenken in de vorm van een feestdag?

Ik ben vóór het afschaffen van de feestdagen en vóór een zgn. lectio continua, waarbij elke zondag gewoon het bijbelgedeelte dat aan de beurt is wordt behandelt, en niet dat gedeelte dat door de predikant is uitgezocht. Dan voorkom je eenzijdigheden en komt de hele Schrift aan bod.
dat lectio continua ken ik niet:) klinkt roomsch dusch verderfelijk...

Maar zonder dollen, de domiee heeft bij ons meestal vrije preken en soms een thema, maar dat is meesta woensdagavonds, bijvoorbeeld over de tabernakel, de hogepriester of de vrijsteden.

En dat van die feestdagen, dat ze een heidensche grond hebben, och. maar het is goed om een speciale dag aan de heilsfeiten te wijden, maar dat wil niet zeggen dat er verder niet aan gedacht moet/hoeft worden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 26 mar 2005 21:58

Als je er over nadenkt blijven er op deze manier (met het houden van de feestdagen dus) vrij weinig zondagen in een jaar over waarop het bijbelgedeelte waarover een predikant preekt echt vrij gekozen is.
Vanaf het begin van de lijdenstijd tot enige tijd na Pinksteren, en dan weer vanaf begin december tot een eindje in januari (of zelfs tot de lijdenstijd, omdat in de tussentijd nogal eens over het leven van Jezus wordt gepreekt) is de variatie vaak beperkt.
Met dus inderdaad als gevolg dat een groot deel van de Bijbel niet aan bod komt.
Lectio continua, of het rooms is weet ik niet, het is in ieder geval joods. Back to the basics! :)

Persoonlijk heb ik niet zoveel met de feestdagen. Dat geldt overigens evengoed voor een verjaardag, oud en nieuw, enzovoorts. Het zijn dagen als alle andere. Eerste paasdag is net zo'n zondag als die van de week ervoor. Alleen weet je als je morgen in de kerk komt al van te voren het onderwerp van de preek.
Rom. 14:5 'De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk.'
Natuurlijk is het goed de heilsfeiten te herdenken, maar zou je dat niet dagelijks moeten doen? Elke zondag is een herdenking van de opstanding van Christus!

c0rine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor c0rine » 26 mar 2005 22:29

Ik ben vóór het afschaffen van de feestdagen en vóór een zgn. lectio continua, waarbij elke zondag gewoon het bijbelgedeelte dat aan de beurt is wordt behandelt, en niet dat gedeelte dat door de predikant is uitgezocht. Dan voorkom je eenzijdigheden en komt de hele Schrift aan bod.[/quote]dat lectio continua ken ik niet:) klinkt roomsch dusch verderfelijk...

Maar zonder dollen, de domiee heeft bij ons meestal vrije preken en soms een thema, maar dat is meesta woensdagavonds, bijvoorbeeld over de tabernakel, de hogepriester of de vrijsteden.

Als er een lectio continua zou worden toegepast, krijg je wel dat die continua is elke gemeente weer anders is. Het is misschien ook wel weer samenbindend dat in elke plaats/gemeente tegelijk Pasen wordt gevierd. Anders krijg je dat de een in dec. en de ander in juni Pasen herdenkt. Daarnaast is het ook wel weer goed dat er dagen als hemelsvaartsdag en Pinksteren zijn. Ik vraag me soms af of men bewust is in welke tijd we leven - de tijd om verlangend uit te zien naar Zijn wederkomst. Volgens mij is dat behoorlijk onder belicht. Heeft misschien ook weer te maken met het oppervlakkige en uitgeblust geestelijk leven??

c0rine
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor c0rine » 26 mar 2005 22:32

Die eerste 2 alinea's zijn citaten van raido en fraternoster. (ik ben slechts verkenner :wink: )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mar 2005 23:58

fraternoster schreef:

Dat zou de doodssteek zijn voor de kerk en het is ook onbijbels. Het was een duidelijke opdracht om jaarlijks het Pascha te vieren en daaraan refereert de apostel als hij zegt; "ook ons Paaslam is geslacht". Die viering moet doorgaan, tot het einde van de wereld.
Op zulke dagen wordt er meer over Jezus gesproken en gepreekt dan anders en dat is alleen maar goed.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mar 2005 00:00

Airke schreef:Als je er over nadenkt blijven er op deze manier (met het houden van de feestdagen dus) vrij weinig zondagen in een jaar over waarop het bijbelgedeelte waarover een predikant preekt echt vrij gekozen is.
Vanaf het begin van de lijdenstijd tot enige tijd na Pinksteren, en dan weer vanaf begin december tot een eindje in januari (of zelfs tot de lijdenstijd, omdat in de tussentijd nogal eens over het leven van Jezus wordt gepreekt) is de variatie vaak beperkt.
Met dus inderdaad als gevolg dat een groot deel van de Bijbel niet aan bod komt.
Lectio continua, of het rooms is weet ik niet, het is in ieder geval joods. Back to the basics! :)

De indeling van het kerkelijk jaar heeft anders zeer oude wortels hoor. Dus back to the basics betekent gewoon dat de feestdagen blijven. Gelukkig. En er blijven genoeg zondagen over waarop vrije stoffen behandeld kunnen worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 27 mar 2005 00:15

Sorry als ik hier mensen mee voor het hoofd stoot maar van mij mogen de feestdagen echt afgeschaft worden.

Ik sta op de deli-kaas afdeling van een grote supermarkt. Daar zie ik hoe feestdagen een reden zijn voor mensen om extra decadent te doen. Verder heb ik een gigantische hekel aan die verplichte gezelligheid die hier dan weer in huis hangt. (M'n moeder zou het liefst zo'n jaren '50 gezinnetje hebben en probeert dat dan ook nog wanhopig te kneden.)

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2005 00:21

Hm, ik vind het wel echt gezellig eigenlijk, niet gemaakt. En ik denk dat wat jas zegt ook wel waar is. Er wordt toch meer en bewuster bij bepaalde heilsfeiten stilgestaan dan bij een 'lectio continua'.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 mar 2005 14:00

jas schreef:De indeling van het kerkelijk jaar heeft anders zeer oude wortels hoor.

Wil je daar wat meer over vertellen? k'Heb ook de indruk dat vanwege dat kerkelijke jaar 'de helft' van de Bijbel nooit aan de orde komt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2005 19:37

Ik vind het juist een baken om op te navigeren, die reeks van kerkelijke jaargetijden. Advent en veertigdagentijd als tijden van inkeer, de feestelijkheden tussen kerst en opdracht van de Heer en tussen pasen en Drieëenheidszondag.

Natuurlijk komt niet heel het Woord in de diensten onder ogen, maar wat let je om zelf ook eens een Schriftgedeelte te lezen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”