Moderator: Moderafo's
c0rine schreef:Afgelopen vrijdag was het Goede Vrijdag en morgen herdenken we Pasen. Zoals elk jaar. Wat vinden jullie ervan dat we elk jaar de heilsfeiten herdenken in de vorm van een feestdag?
dat lectio continua ken ik niet:) klinkt roomsch dusch verderfelijk...fraternoster schreef:c0rine schreef:Afgelopen vrijdag was het Goede Vrijdag en morgen herdenken we Pasen. Zoals elk jaar. Wat vinden jullie ervan dat we elk jaar de heilsfeiten herdenken in de vorm van een feestdag?
Ik ben vóór het afschaffen van de feestdagen en vóór een zgn. lectio continua, waarbij elke zondag gewoon het bijbelgedeelte dat aan de beurt is wordt behandelt, en niet dat gedeelte dat door de predikant is uitgezocht. Dan voorkom je eenzijdigheden en komt de hele Schrift aan bod.
fraternoster schreef:c0rine schreef:Afgelopen vrijdag was het Goede Vrijdag en morgen herdenken we Pasen. Zoals elk jaar. Wat vinden jullie ervan dat we elk jaar de heilsfeiten herdenken in de vorm van een feestdag?
Ik ben vóór het afschaffen van de feestdagen en vóór een zgn. lectio continua, waarbij elke zondag gewoon het bijbelgedeelte dat aan de beurt is wordt behandelt, en niet dat gedeelte dat door de predikant is uitgezocht. Dan voorkom je eenzijdigheden en komt de hele Schrift aan bod.
Airke schreef:Als je er over nadenkt blijven er op deze manier (met het houden van de feestdagen dus) vrij weinig zondagen in een jaar over waarop het bijbelgedeelte waarover een predikant preekt echt vrij gekozen is.
Vanaf het begin van de lijdenstijd tot enige tijd na Pinksteren, en dan weer vanaf begin december tot een eindje in januari (of zelfs tot de lijdenstijd, omdat in de tussentijd nogal eens over het leven van Jezus wordt gepreekt) is de variatie vaak beperkt.
Met dus inderdaad als gevolg dat een groot deel van de Bijbel niet aan bod komt.
Lectio continua, of het rooms is weet ik niet, het is in ieder geval joods. Back to the basics!![]()
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten