God persoonlijk kennen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 mar 2005 16:48

jas schreef:
essieee schreef:
4ever2all schreef:
Alexandra schreef:De Heere eist geen onmogelijke dingen van ons: het LIJKT onmogelijk, maar God maakt mogelijk wat voor de mens onmogelijk lijkt.

God eist van ons dat wij Zijn wet naleven en dat kunnen we niet. We doen altijd wel zonden.

Inderdaad maar dat haalt de eis niet weg, integendeel!
Eertijds konden we het nl wel!

Is dat zo dat God eist dat wij de wet naleven? En zo ja, met welk doel? Om die te vervullen? Dus God veracht het werk van Zijn eigen Zoon?
Hij zegt dus ahw tegen Zijn Zoon, ; 'ja, je hebt wel geleden en de wet vervuld, maar dat is niet genoeg, ik wil dat elk mens dat individueel ook nog eens doet.'.

Nou, ik geloof niet dat het zo zit hoor. De wet moet nageleefd worden, jazeker, uit dankbaarheid voor Gods oneindige genade en barmhartigheid. God eist niet van ons het vervullen der wet om zalig te worden. Hij eist van ons het geloof in de enige volmaakte offerande van Zijn Zoon Jezus Christus. En al die wetseisers hier, en in de ger. gezindte, zijn zelf nog nooit met de wet aan het eind gekomen en zoeken nog steeds hun zaligheid daar waar hij niet te vinden is.

Okay Jas, betekend 'Gij zult...' dan leef het na, doe je best??? Als God zegt GIJ zult is er geen ontkomen aan dat dat een eis is.....

. En al die wetseisers hier, en in de ger. gezindte, zijn zelf nog nooit met de wet aan het eind gekomen en zoeken nog steeds hun zaligheid daar waar hij niet te vinden is.[/quote

Wat ben jij een kei in generaliseren....
Door het houden van de wet word je zeker niet zalig....maar dat is weer wat anders dan hem op jou manier te houden....ik kan het niet, het hoeft niet want Jezus heeft het al gedaan. Inderdaad heb je gelijk in, maar dat haalt de kracht achter de eis van de wet m.i. niet weg...

Een gergemmer om in jou termen te praten kan ook dezelfde intentie hebben zoals verwoord word in psalm 119;18 berijmd.

Dus mijn mening, inderdaad het vervullen van de wet (wat onmogelijk is) is niet de grond (..)van de zaligheid en toch......GIJ ZULT!!!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mar 2005 00:15

4ever2all schreef:Een goede vraag maar wel zeeeeeer persoonlijk!

Er is niets mis met persoonlijke vragen. Zeker niet als het om de zaligheid gaat. Hoe beantwoorden we die vraag? Of willen we het antwoord liever niet weten?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mar 2005 00:30

essieee schreef:
jas schreef:
essieee schreef:
4ever2all schreef:
Alexandra schreef:De Heere eist geen onmogelijke dingen van ons: het LIJKT onmogelijk, maar God maakt mogelijk wat voor de mens onmogelijk lijkt.

God eist van ons dat wij Zijn wet naleven en dat kunnen we niet. We doen altijd wel zonden.

Inderdaad maar dat haalt de eis niet weg, integendeel!
Eertijds konden we het nl wel!

Is dat zo dat God eist dat wij de wet naleven? En zo ja, met welk doel? Om die te vervullen? Dus God veracht het werk van Zijn eigen Zoon?
Hij zegt dus ahw tegen Zijn Zoon, ; 'ja, je hebt wel geleden en de wet vervuld, maar dat is niet genoeg, ik wil dat elk mens dat individueel ook nog eens doet.'.

Nou, ik geloof niet dat het zo zit hoor. De wet moet nageleefd worden, jazeker, uit dankbaarheid voor Gods oneindige genade en barmhartigheid. God eist niet van ons het vervullen der wet om zalig te worden. Hij eist van ons het geloof in de enige volmaakte offerande van Zijn Zoon Jezus Christus. En al die wetseisers hier, en in de ger. gezindte, zijn zelf nog nooit met de wet aan het eind gekomen en zoeken nog steeds hun zaligheid daar waar hij niet te vinden is.

Okay Jas, betekend 'Gij zult...' dan leef het na, doe je best??? Als God zegt GIJ zult is er geen ontkomen aan dat dat een eis is.....

. En al die wetseisers hier, en in de ger. gezindte, zijn zelf nog nooit met de wet aan het eind gekomen en zoeken nog steeds hun zaligheid daar waar hij niet te vinden is.[/quote

Wat ben jij een kei in generaliseren....
Door het houden van de wet word je zeker niet zalig....maar dat is weer wat anders dan hem op jou manier te houden....ik kan het niet, het hoeft niet want Jezus heeft het al gedaan. Inderdaad heb je gelijk in, maar dat haalt de kracht achter de eis van de wet m.i. niet weg...

Een gergemmer om in jou termen te praten kan ook dezelfde intentie hebben zoals verwoord word in psalm 119;18 berijmd.

Dus mijn mening, inderdaad het vervullen van de wet (wat onmogelijk is) is niet de grond (..)van de zaligheid en toch......GIJ ZULT!!!

"De wachters, die in de stad omgingen, vonden mij, zij sloegen mij, zij verwondden mij; de wachters op de muren namen mijn sluier van mij". Hooglied 5:7.
De wachters, daarmee wordt de wet aangeduid. Die lopen op de muren van ongeloof. De mens is van nature ongelovig, hij wil zijn eigen gerechtigheid oprichten door het houden van de wet. Maar de wet dient te zijn een tuchtmeester tot Christus. Daarom staat hier, dat hij slaat en verwondt. En die eigengerechtigheid, die sluier, moet worden afgenomen. Dat is als de Geest door die wet laat zien dat daarin geen zaligheid is. Dat is dat ontdekkende, onblotende werk van de Heilige Geest. Men weigert Christus die staat te kloppen aan het zondaarshart, men laat Hem staan, de hele nacht. Zijn hoofd is nat van de dauw. Uiteindelijk gaat Hij weg. Maar het hart van de zondaar waar de Heere in werkt, gaat naar Hem uit. En als Hij Zich verbergt, als Hij Zich niet laat vinden, gaat die zondaar Hem trachten te bewegen door de wet, door goede werken, door bidden, door smeken. En dan krijgt hij een pak slaag, want de wet kent geen genade. Begrijp je het nou essieee?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 25 mar 2005 11:17

joris schreef:
4ever2all schreef:Een goede vraag maar wel zeeeeeer persoonlijk!

jammer als het te eng zou zijn om zulke dingen te delen. jammer ook dat soms simpele vragen heel groot lijken te worden ineens.

Ikken God persoonlijk,maar soms ben ik hem flink kwijt.

Dat hebben alle gelovigen wel eens, Joris!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 25 mar 2005 16:27

hijwel schreef:Is er hier ook iemand die God nog niet persoonlijk kent?

ik, helaas :oops:

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2005 16:28

Hans Soet schreef:
hijwel schreef:Is er hier ook iemand die God nog niet persoonlijk kent?

ik, helaas :oops:
wat is persoonlijk kennen?

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 25 mar 2005 17:47

Volgens mij ken je God als je de Bijbel gelezen en begrepen hebt. Maar om God persoonlijk te kennen moet God eerst jouw kennen. Dan moet dus Christus ook voor jouw aan het kruis gestorven zijn. Anders is het niet persoonlijk.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2005 17:55

4ever2all schreef:Volgens mij ken je God als je de Bijbel gelezen en begrepen hebt. Maar om God persoonlijk te kennen moet God eerst jouw kennen. Dan moet dus Christus ook voor jouw aan het kruis gestorven zijn. Anders is het niet persoonlijk.
God kent je, want Hij heeft je gemaakt.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 25 mar 2005 22:30

Ik bedoel persoonlijk kennen. Als God je als Zijn kind aanneemt. Tot die tijd kan jij God niet persoonlijk kennen volgens mij.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2005 22:32

4ever2all schreef:Ik bedoel persoonlijk kennen. Als God je als Zijn kind aanneemt. Tot die tijd kan jij God niet persoonlijk kennen volgens mij.
da tis dus vanaf je geboorte

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 mar 2005 22:33

4ever2all schreef:Ik bedoel persoonlijk kennen. Als God je als Zijn kind aanneemt. Tot die tijd kan jij God niet persoonlijk kennen volgens mij.

Dat klopt. Dat is juist onze ellende, dat we buiten de gemeenschap met God zijn.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 25 mar 2005 22:44

[quote="joris"][quote="4ever2all"]Ik bedoel persoonlijk kennen. Als God je als Zijn kind aanneemt. Tot die tijd kan jij God niet persoonlijk kennen volgens mij.[/quote]da tis dus vanaf je geboorte[/quote]

Geloof jij dat je vanaf je geboorte al een kind van God ben? Dat al je zonden dan al vergeven zijn? Dan denken wij daar erg verschillend over.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2005 22:46

4ever2all schreef:
joris schreef:
da tis dus vanaf je geboorte

Geloof jij dat je vanaf je geboorte al een kind van God ben? Dat al je zonden dan al vergeven zijn? Dan denken wij daar erg verschillend over.
ne, dat God je als kind aanneemt. God laat je geboren worden toch? en als je bij bewust zijn bent mag jij voor Hem kiezen omdatHij voorjou gekozenheeft.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 26 mar 2005 17:30

Dus jij gelooft dat je onbewust (als baby) al voor God "kiest"? Geloof je dan dat iedereen een kind van God is? :?: Ik vraag het omdat ik je redenering niet snap.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2005 23:38

4ever2all schreef:Dus jij gelooft dat je onbewust (als baby) al voor God "kiest"? Geloof je dan dat iedereen een kind van God is? :?: Ik vraag het omdat ik je redenering niet snap.
ik zeg tcoh dat God voor ons kiest. Ja, ik geloof dat iedereen een kind van God is, maar dat sommige kinderen van God het kindschap niet willen opnemen. De verloren zoon bleef al die tijdd de zoon van de vader. Niet omdat de zoon nu eenmaal zoon is, maar omdat de vader een goede vader is.

Terug naar “Archief”