Riska schreef:"Pastoraat is vanuit de belofte van het Evangelie de mens in zijn totaliteit van ziel en lichaam, in zijn relatie tot zichzelf, de ander en God, te helpen om zichzelf te helpen".
Mee eens? Of niet?
Ik vind die omschrijving wel mooi.
Of dit uitsluitend de taak van de predikant is of zou moeten zijn geloof ik niet. Lijkt me praktisch ook vrijwel onmogelijk. Een pastoraal team kan hierin een belangrijke ondersteuning van de predikant vormen.
Ergens geloof ik dat het misschien zelfs beter is om het pastoraat te laten verzorgen door meelevende gemeenteleden. Want die staan meer op gelijke voet met elkaar. Zodat het een samen zoeken word. De predikant krijgt vaak toch een soort autoriteits aureooltje. Als of deze het allemaal weet en het probleem wel even op zal lossen. Vaak is ook de drempel voor gemeenteleden om naar de dominee te gaan nogal hoog.
Daarbij is het natuurlijk ook zo dat er gemeenten zijn die geen dominee of slecht een parttime dominee hebben. Dan kan het pastorale team een goede aanvulling cq oplossing zijn.
In onze gemeente in Alicante hebben we een pastoraal team, waar ik deel van uitmaak. Een puur praktische oplossing omdat het aantal buitenlanders in onze gemeente vrij hoog is. Ongeveer 80% is Spaans en de rest bestaat uit Nederlanders, Engelsen, Noren, Duitsers en nog enkele nationaliteiten. Om rekening te kunnen houden met culturele verschillen hebben we dus een pastoraal team opgebouwd waarin naast 6 Spaanse gemeenteleden ook 2 "buitenlanders" actief zijn. Daarbij komt dat wij onze predikant moeten delen met een andere gemeente en de reisafstanden hier groot zijn. Sommige van onze gemeenteleden moeten 60 tot 80 km rijden om de diensten te kunnen bijwonen. Het zou voor een predikant die bij ons een 40% dienstbetrekking heeft ondoenlijk zijn om alle gemeenteleden ( 362 om precies te zijn ) te kunnen bezoeken.