pastoraat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

pastoraat

Berichtdoor Riska » 20 mar 2005 19:18

Wat verstaan jullie onder pastoraat?
Wat is goed pastoraat?
Wat zou niet mogen gebeuren?
Wie mag het doen?
Zomaar wat vragen.

Wij zijn (dwz onze gemeente) op zoek naar een nieuwe dominee en we hebben eerst samen gesproken over wat we eigenlijk willen.
Pastoraat is daarbij een niet te vergeten factor.
Vandaar de vragen die in mij opkwamen.

De dominee, bij wie ik ooit belijdenis deed heeft het eens zo omschreven:

"Pastoraat is vanuit de belofte van het Evangelie de mens in zijn totaliteit van ziel en lichaam, in zijn relatie tot zichzelf, de ander en God, te helpen om zichzelf te helpen".

Mee eens? Of niet?

psycholoog

Berichtdoor psycholoog » 21 mar 2005 10:06

Pastoraat wordt ook wel zielszorg genoemd. Ik denk dat daar de kern ligt. Het er zijn voor mensen, heb proberen te helpen, in geestelijk, lichamelijk of psychisch opzicht met het oog op hun zielenheil. Hun leven voor Gods aangezicht.
Ik denk dat pastoraat in ieder geval niet aleen 'preken' is, maar zeker ook praktische hulp. Zie bijvoorbeeld Mattheus 10:7,8: Ga op weg en verkondig: het Koninkrijk van de hemel is nabij. Genees zieken, wek doden op enz. Ik denk dat een evenwicht hierin heel belangrijk is. De enige ervaring die ik heb was idd niet meer dan een 'preek'. Ik denk dat je daarmee aan de bijbelse opdracht tekort doet en aan de praktische vragen van mensen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: pastoraat

Berichtdoor Zareb » 21 mar 2005 10:42

Riska schreef:"Pastoraat is vanuit de belofte van het Evangelie de mens in zijn totaliteit van ziel en lichaam, in zijn relatie tot zichzelf, de ander en God, te helpen om zichzelf te helpen".

Mee eens? Of niet?

Ik vind die omschrijving wel mooi.

Of dit uitsluitend de taak van de predikant is of zou moeten zijn geloof ik niet. Lijkt me praktisch ook vrijwel onmogelijk. Een pastoraal team kan hierin een belangrijke ondersteuning van de predikant vormen.
Ergens geloof ik dat het misschien zelfs beter is om het pastoraat te laten verzorgen door meelevende gemeenteleden. Want die staan meer op gelijke voet met elkaar. Zodat het een samen zoeken word. De predikant krijgt vaak toch een soort autoriteits aureooltje. Als of deze het allemaal weet en het probleem wel even op zal lossen. Vaak is ook de drempel voor gemeenteleden om naar de dominee te gaan nogal hoog.

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat er gemeenten zijn die geen dominee of slecht een parttime dominee hebben. Dan kan het pastorale team een goede aanvulling cq oplossing zijn.

In onze gemeente in Alicante hebben we een pastoraal team, waar ik deel van uitmaak. Een puur praktische oplossing omdat het aantal buitenlanders in onze gemeente vrij hoog is. Ongeveer 80% is Spaans en de rest bestaat uit Nederlanders, Engelsen, Noren, Duitsers en nog enkele nationaliteiten. Om rekening te kunnen houden met culturele verschillen hebben we dus een pastoraal team opgebouwd waarin naast 6 Spaanse gemeenteleden ook 2 "buitenlanders" actief zijn. Daarbij komt dat wij onze predikant moeten delen met een andere gemeente en de reisafstanden hier groot zijn. Sommige van onze gemeenteleden moeten 60 tot 80 km rijden om de diensten te kunnen bijwonen. Het zou voor een predikant die bij ons een 40% dienstbetrekking heeft ondoenlijk zijn om alle gemeenteleden ( 362 om precies te zijn ) te kunnen bezoeken.

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2005 13:00

Volgens mij is pastoraat: mensen dichter bij God brengen zoals een herder (pastor) zijn schapen naar fris water en frisse heiden brengt. Door problemen heen de weg wijze naar God, het antwoord op alle vragen. Mensen tot hun doel brengen, dus bij God en het kruis vn Christus.

Dat kan dus iedere gelovige doen, al hebben sommigen daar meer gaven voor dan anderen. In principe niet voorbehouden aan voorgangers..Oudsten hebben alleen een coordinerende rol in de bijbel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mar 2005 13:08

wat is pastoraat
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2005 13:37

Raido schreef:wat is pastoraat

Vraag 1: waarom zet je dat bijna onleesbaar neer?
Vraag 2: waarom geef je er zelf geen antwoord op?
Hierboven staan een aantal dingen die er antwoord op zouden kunnen geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2005 14:07

Ik zie pastoraat gewoon als hulp.

Als iemand moeite heeft met leren krijgt zo iemand hulp. Net zo kan iemand die problemen heeft met geloof hulp krijgen. Een schouder, een bemoedigend bijbelvoort, samen bidden en zoeken naar antwoorden op vragen... dat is volgens mij pastoraat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”