Thuislezers - Sacramenten en Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Thuislezers - Sacramenten en Gemeente

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 01:25

Deze vraag is vooral aan thuislezers gericht: hoe gaan jullie om met de 2 (of 7) sacramenten en hoe komen jullie aan Paulus' aanbevelingen tegemoet, je bij de gemeente van Christus te voegen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 01:50

Over welke sacramenten en aanbevelingen van Paulus doel je? En waarom beschouw jij thuislezer niet als zijnde een deel van het Lichaam van het Lam?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 01:51

Delen zij in de gebeden en in de sacramenten?
Komen zij met de gemeente van Christus bijeen?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 01:53

Wat is een gemeente Optimatus? Laat de bijbel spreken wat dat betreft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 01:57

Een gemeente zoals bijvoorbeeld de Christengemeente in Korinthe.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 02:03

Dat begrijp ik, maar ik doel op een bijbelse definitie van een gemeente. Ik proef bij jou dat jij enkel iets als een gemeente ziet als het bij een kerkgenootschap is aangesloten.

Dat is mijns inziens geen bijbelse definitie. In de bijbel wordt op een aantal plaatsen gesproken over 'de' gemeente.

Het woord gemeente komt van het Griekse woord 'ecclesia' en dat woord heeft in de bijbel meerdere betekenissen; samenscholing, samenkomst of bijeenkomst.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 12:06

Misschien heb je gelijk. Maar vind je dan dat iemand zomaar de sacramenten van doop en avondmaal zou mogen toedienen?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 12:24

Wat staat er precies over het toedienen van sacramenten? Jij ziet dat duidelijk op een kerkelijke manier. Wat zegt de bijbel? De bijbel heeft het over oudsten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 12:38

Inderdaad. Het zou toch raar zijn dat ik het avondmaal ga bedienen zonder daarvoor te zijn bevestigd?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 12:45

Optimatus schreef:Inderdaad. Het zou toch raar zijn dat ik het avondmaal ga bedienen zonder daarvoor te zijn bevestigd?

In de bijbel wordt helemaal niet over bevestiging van oudsten gesproken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 12:47

Thuislezers worden soms door de Heere Zelf de sacramenten bediend, zonder de uiterlijke tekenen van brood en wijn.
Dit volgens Openb. 3:2'0;
" Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij."
De Heere vergeet Zijn gunstgenoten niet, die zich om Zijns wil niet bij een kerk kunnen voegen.
De opvatting die ik bij Optimatus een beetje proef, is dat hij slechts gelooft in een intramurele kerk. Er is echter ook een extramurele kerk die vaak zeer dicht bij de Heere leeft en vaak wonderlijk door Hem vertroost wordt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 22 mar 2005 13:07

jas schreef:Thuislezers worden soms door de Heere Zelf de sacramenten bediend, zonder de uiterlijke tekenen van brood en wijn.
" Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij."
De Heere vergeet Zijn gunstgenoten niet, die zich om Zijns wil niet bij een kerk kunnen voegen.
De opvatting die ik bij Optimatus een beetje proef, is dat hij slechts gelooft in een intramurele kerk. Er is echter ook een extramurele kerk die vaak zeer dicht bij de Heere leeft en vaak wonderlijk door Hem vertroost wordt.
Mag allemaal waar zijn, maar thuislezers gaan toch voorbij aan een aantal bijbelse opdrachten, en jij zou wel de laatste zijn van wie ik zou verwachten zich daar even "makkelijk" over heen te zetten, maar het lijkt er zo toch een beetje op.

Hoe weet je eigenlijk dat deze mensen zich om "Zijn wil" niet bij een gemeente kunnen voegen? Ik vind dat nog al wat, zo'n uitspraak. Is Zijn wil vanuit de bijbel dan ook veranderd? Of heeft onze Vader het ook gehad met de georganiseerde kerken?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mar 2005 13:28

@tlantis schreef:Mag allemaal waar zijn, maar thuislezers gaan toch voorbij aan een aantal bijbelse opdrachten, en jij zou wel de laatste zijn van wie ik zou verwachten zich daar even "makkelijk" over heen te zetten, maar het lijkt er zo toch een beetje op.

Over welke bijbelse opdrachten heb jij het dan? Ik zou dan graag willen zien wat jij ziet als het voorbij gaan aan bijbelse opdrachten. Graag met bijbelse onderbouwing.

Hoe weet je eigenlijk dat deze mensen zich om "Zijn wil" niet bij een gemeente kunnen voegen? Ik vind dat nog al wat, zo'n uitspraak. Is Zijn wil vanuit de bijbel dan ook veranderd? Of heeft onze Vader het ook gehad met de georganiseerde kerken?

Hoe bijbels zijn kerken, met hun organisaties, etc.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 13:45

@tlantis schreef:
jas schreef:Thuislezers worden soms door de Heere Zelf de sacramenten bediend, zonder de uiterlijke tekenen van brood en wijn.
Mag allemaal waar zijn, maar thuislezers gaan toch voorbij aan een aantal bijbelse opdrachten, en jij zou wel de laatste zijn van wie ik zou verwachten zich daar even "makkelijk" over heen te zetten, maar het lijkt er zo toch een beetje op.

De Bijbel leert me dat ik me bij de Waarheid moet voegen. Nergens staat dat ik me bij de één of andere kerk moet voegen. En het is juist die Bijbelse opdracht die door een groep mensen heel serieus genomen wordt en er dan ook de reden van is dat ze thuislezer zijn. De waarheid struikel nl. op de straten en ook in de kerken. Als je de Waarheid zoekt, moet je niet noodzakelijk in de kerk zijn.
Ja ik denk dat Onze Vader het idd gehad heeft met de kerken. Het is één en al hypocrisie, weinig tot geen geloof, wereldsgezindheid, alles kan er mee door. Maar waar is de ware Godsvrees? Niet in de kerken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 22 mar 2005 13:58

Bijbelse opdrachten: niet nalaten van onderlinge bijeenkomsten, gezammelijk het avondmaal vieren, omkijken naar broeders in de gemeente, enz...

Geen ware Godsvrees in de kerken. Ik ga hier niet vertellen dat het goed gaat met de kerken, maar dat is toch zeker niet het geval... in ieder geval is mijn ervaring heel anders...

Jammer dat je het zo moet zien...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”