Moderator: Moderafo's
Nee, zie mijn eerste reactie in dit topic. Ik zal het nog een keer overnemen: Het Avondmaal is namelijk van oudsher (ik heb het over de Vroege Kerk) een collecte: diakenen gingen met lakens de gemeente door, daar werden de giften (etenswaren e.d.) van de gelovigen op naar voren gebracht. Daar werden de giften op tafels uiteengestald, er werd een zegen over gevraagd. Vervolgens werden de gaven gescheiden: brood en wijn voor een gezamenlijke maaltijd, en het overige wat werd weggegeven.Klaas schreef:Zelfs al zou iedereen aangaan dan blijft het toch vreemd om daar een extra potje neer te zetten?
Klaas
Mmm, das een heel andere discussie.hamlap schreef:Nee, vraag is waarom er nog mensen zijn die niet aan het Avondmaal gaan.TheKeimpe schreef:Als ik het goed zeg, maar ik weet het niet zeker, is de collecte van de diaconie in die dienst ook voor hetzelfde doel. Blijft inderdaad de vraag waarom avondmaalgangers iets extra's geven.
In onze huidige vorm van de viering van het Avondmaal is dan een collecte op de plaats van het verzamelen van de gaven gekomen.
Marnix schreef:Vroeger hielden ze met z'n allen een maaltijd, waarbij iedereen dingen meenam![]()
Dat doen we nu niet meer...
Jij draait het nu om...Klaas schreef:In onze huidige vorm van de viering van het Avondmaal is dan een collecte op de plaats van het verzamelen van de gaven gekomen.
Snap ik (al kun je daar nog heel wat op aan te merken hebben), maar waarom moet dat een aparte collecte zijn? En waarom moet er dan een potje op de avondmaalstafel staan?
André schreef:Klaas schreef:Zelfs al zou iedereen aangaan dan blijft het toch vreemd om daar een extra potje neer te zetten?
Klaas
Ik denk dat er bij het laatste avondmaal dat Jezus vierde ook geen "potje" op tafel stond.
Wel zegt Hij doet dit tot Mijn na gedachtenis, totdat Ik terug kom.
Jij draait het nu om...
juist de praktijk van de Vroege Kerk zou aan moeten geven hoe wij nu het Avondmaal zouden moeten vieren... en niet precies andersom.
Ik ga in ieder geval geen kritiek uitoefenen op de wijze waarop ze toen 2000 jaar het Avondmaal vierden, op grond van onze huidige wijze van Avondmaal-vieren. Tis trouwens ook nog beetje ahistorisch om dat te doen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten