maken wij het niet veel te moeilijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 12:24

Napoleon schreef:
jas schreef:
Raido schreef:De uitverkiezing is de mooiste kapstok om je ongeloof aan op te hangen.

Fout interpretatie. De uitverkiezing is de grond der zaligheid.

yep, maar die foute interpretatie is voor veel mensen een "mooi smoesje" om hun ongeloof te rechtvaardigen, ik denk dat Raido dat bedoeld :)

Dat klopt en dat is misbruik van de uitverkiezing maken hetgeen zwaar aangerekend zal worden. Want zo geeft men God de schuld en leeft er zelf lekker op los.
Wat dat laatste betreft, dat zie ik overigens ook hier bij mensen die liever maar niet over de uitverkiezing praten. Er is eigenlijk nog meer uitwendige weerhouding bij degene die de uitverkiezing benadrukken dan bij degene die hem verwerpen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 mar 2005 14:17

jas schreef:
Napoleon schreef:
jas schreef:
Raido schreef:De uitverkiezing is de mooiste kapstok om je ongeloof aan op te hangen.

yep, maar die foute interpretatie is voor veel mensen een "mooi smoesje" om hun ongeloof te rechtvaardigen, ik denk dat Raido dat bedoeld :)

Dat klopt en dat is misbruik van de uitverkiezing maken hetgeen zwaar aangerekend zal worden. Want zo geeft men God de schuld en leeft er zelf lekker op los.
Wat dat laatste betreft, dat zie ik overigens ook hier bij mensen die liever maar niet over de uitverkiezing praten. Er is eigenlijk nog meer uitwendige weerhouding bij degene die de uitverkiezing benadrukken dan bij degene die hem verwerpen.

Ik kan me hier wel in vinden gelloof ik.
Ik geloof ook zeker dat er een uitverkiezing is, al denk ik wel dat je daar je aan moet overgeven, er staat niet voor niets, strijdt om in te gaan. Hiermee wil ik zeggen dat het geeen excuus is om maar niet bekeerd te zijn. Je hoort zo vaak, het moet geschonken worde, er is genade voor nodig, als het zo mogen komen staan te gebeuren.....Daar word ik zo verdrietig om, je hebt namelijk de plicht om de Heere te zoeken en te geloven. En ja, ik geloof dat God het in je werkt maar het is jouw plicht!!!!

Daarom is geloven ook zo'n eeuwig wonder!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 mar 2005 14:31

essieee schreef:... het moet geschonken worde, er is genade voor nodig, als het zo mogen komen staan te gebeuren....

|:)| Prachtige zin!

Hoewel er een kern van waarheid in zit! Echter:

Als een mens zalig wordt is dit Gods werk;
Als een mens verloren gaat is dat zijn eigen schuld.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: maken wij het niet veel te moeilijk?

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2005 14:51

Hans Soet schreef:
Boekenlezer schreef:
Hans Soet schreef:
sekimov schreef:Maken wij het niet veel te moeilijk?

Maar Sekimov,

er staat toch ook: Strijdt om in te gaan.

en: de rechtvaardigen worden nauwelijks zalig. Hoe zullen de zondaren dan zalig worden.(weet de tekst niet precies meer)

Als ik eenvoudig tegen mezelf zeg: geloof maar in Hem, dan kan ik dat geen strijd noemen. Hoe vul je dit in dan?

Volgens mij bedoelen de door jou genoemde teksten nog wat anders dan moeilijk doen over bekeerd worden en uitverkoren zijn en zo.
Een goede vraag in jouw geval zou dus zijn: waar gaat die strijd precies over, waarvan de tekst spreekt? Wat bedoelt Petrus met 'nauwelijks (of: ternauwernood) zalig worden'?
Juist!, maar dat is niet het topic hier, dus dan zal ik daarover een nieuwe openen. :wink:

Ja ja. Mooie manier om de belangrijke voorvragen te omzeilen! Moet ik daar intrappen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

PeterD

Re: maken wij het niet veel te moeilijk?

Berichtdoor PeterD » 18 mar 2005 14:59

Boekenlezer schreef:Ja ja. Mooie manier om de belangrijke voorvragen te omzeilen! Moet ik daar intrappen?

Kijk voortaan even eerst wat rondvoor je wat blaat... :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 mar 2005 17:03

PeterD schreef:
essieee schreef:... het moet geschonken worde, er is genade voor nodig, als het zo mogen komen staan te gebeuren....

|:)| Prachtige zin!

Hoewel er een kern van waarheid in zit! Echter:

Als een mens zalig wordt is dit Gods werk;
Als een mens verloren gaat is dat zijn eigen schuld.

Tuurlijk......in de uitspraak ligt een hoop genade verborgen denk ik. En ootmoed, maar toch.......

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2005 17:04

PeterD schreef:
Boekenlezer schreef:Ja ja. Mooie manier om de belangrijke voorvragen te omzeilen! Moet ik daar intrappen?

Kijk voortaan even eerst wat rondvoor je wat blaat... :wink:

Heb ik ook gedaan: bij 'Bijbel'. Ik verwachtte daar namelijk iets, maar ik zag daar niks.

Maar eh, sorry voor deze verkeerde gedachte van mij.
Ik heb inmiddels mijn bijdrage geleverd in de discussie van Hans Soet. :wink:
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 19 mar 2005 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

sekimov
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sekimov » 19 mar 2005 02:24

jas schreef:

Waar baseer je deze uitspraak op Jas? Het lijkt me niet juist.....

Het is toch: Een ieder die in Hem gelooft zal eeuwig leven hebben. Dat is dus voor ons mensen de enige grond der zaligheid. Het volbrachte werk van de Here Jezus.

Wat wij de uitverkiezing noemen is onderdeel van hoe God in eeuwigheid werkt. Wij mogen vertrouwen op wat hij ons in zijn woord aangeeft en dat is primair te geloven in zijn Zoon. En volgens mij niet "vertrouwen" op uitverkiezing.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 13:44

sekimov schreef:
jas schreef:

Het is toch: Een ieder die in Hem gelooft zal eeuwig leven hebben. Dat is dus voor ons mensen de enige grond der zaligheid. Het volbrachte werk van de Here Jezus.

Wat wij de uitverkiezing noemen is onderdeel van hoe God in eeuwigheid werkt. Wij mogen vertrouwen op wat hij ons in zijn woord aangeeft en dat is primair te geloven in zijn Zoon. En volgens mij niet "vertrouwen" op uitverkiezing.

Niemand wordt door het geloof in Christus zalig dan diegene die tot de zaligheid verordineerd zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2005 13:57

Zoals Paulus al zegt:

Abraham was gerechtvaardigd en daarom geloofde hij?

:shock: :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 mar 2005 14:46

jas schreef:
sekimov schreef:
jas schreef:

Niemand wordt door het geloof in Christus zalig dan diegene die tot de zaligheid verordineerd zijn.

Inderdaad Jas, maar daar kun je niet mee sterven. Je kunt moelijk voor God komen, na het sterven en zeggen......ik was niet in de zaligheid verordineerd...Ik bedoel maar, ondanks de uitverkiezing is het jouw plicht om zalig te worden!

sekimov
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sekimov » 19 mar 2005 14:54

jas schreef:
sekimov schreef:
jas schreef:

Het spijt me echt Jas, maar door het teksten rond uitverkiezing zo te gebruiken denk ik dat je Gods beloften en zijn oproep tot bekering inperkt.
Het goede nieuws wordt onvoorwaardelijk gebracht en een ieder die het hoort is geroepen om er iets mee te doen. De bijbel is daar duidelijk genoeg over volgens mij (bijv. 1 tim 2: 1-6) Teksten over hoe God in eeuwigheid werkt zijn denk ik niet bedoeld om te "mengen" met het goede nieuws.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 14:55

essieee schreef:
jas schreef:
sekimov schreef:
jas schreef:

Inderdaad Jas, maar daar kun je niet mee sterven. Je kunt moelijk voor God komen, na het sterven en zeggen......ik was niet in de zaligheid verordineerd...Ik bedoel maar, ondanks de uitverkiezing is het jouw plicht om zalig te worden!

Dat beweer ik toch ook niet? Ik reageer slechts omdat gezegd wordt dat de grond voor de zaligheid niet de verkiezing is. Ik concludeer dat slechts als feit, niet om met de uitverkiezing rekening te houden. Het is niet mijn opdracht uitverkoren te zijn, maar om te geloven in de Eniggeboren Zoon van God.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 14:56

Marnix schreef:Zoals Paulus al zegt:

Abraham was gerechtvaardigd en daarom geloofde hij?

:shock: :?

Dat is toch geen argument tegen de verkiezing. Trouwens, andere discussie, moet niet hier gevoerd worden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 14:59

sekimov schreef:
jas schreef:
sekimov schreef:
jas schreef:

Het spijt me echt Jas, maar door het teksten rond uitverkiezing zo te gebruiken denk ik dat je Gods beloften en zijn oproep tot bekering inperkt.
Het goede nieuws wordt onvoorwaardelijk gebracht en een ieder die het hoort is geroepen om er iets mee te doen. De bijbel is daar duidelijk genoeg over volgens mij (bijv. 1 tim 2: 1-6) Teksten over hoe God in eeuwigheid werkt zijn denk ik niet bedoeld om te "mengen" met het goede nieuws.

Dat is natuurlijk gewoon onzin. Het is heel goed mogelijk om in uitverkiezing te geloven en de oproep tot bekering ten volle tot klinken te brengen. Zo hebben onze vaders het altijd gedaan. Uitverkiezing is trouwens ten volle Bijbels, evenals bekering. Je praat over de verkiezing alsof die het goede nieuws verstoort. Kolder. Zonder uitverkiezing zou er sowieso geen goed nieuws zijn. Dan zouden we met zn allen naar de hel gaan.

Terug naar “Archief”