jas schreef:Maar juist uit de roeping van de discipelen blijkt de uitverkiezing. En dat deze onwederstandelijk is. Want zij lieten vallen wat ze in hun handen hadden en volgden Jezus. Ze konden blijkbaar niet anders. Dat is verkiezing in zn puurste vorm.
Dit is toch niet helemaal schriftgetrouw! Jezus verkoos ook andere volgelingen in Lukas 9,
59 En Hij zeide tot een anderen: Volg Mij. Doch hij zeide: Heere, laat mij toe, dat ik heenga, en eerst mijn vader begrave.
60 Maar Jezus zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods.
61 En ook een ander zeide: Heere, ik zal U volgen; maar laat mij eerst toe, dat ik afscheid neme van degenen, die in mijn huis zijn.
Hier zien we dat Jezus volgelingen riep die niet direct meegingen, die eerst nog de aardse zaken wilden regelen, ze konden dus best anders dan meteen achter Jezus aan gaan. Nu zul je misschien zeggen; 'Wel, dan waren ze niet werkelijk uitverkoren'. Maar dat blijkt niet het geval, want nadat de volgeling aan Jezus vroeg of hij zijn vader mocht begraven, riep Jezus hem nog een keer om het Koninkrijk te verkondigen. Ze waren dus wel degelijk uitverkoren, ook al moest Jezus hen vaker roepen!
Jezus dwong deze volgeling niet om mee te gaan, en Hij liet de uitnodiging ook niet voorbij gaan toen de volgeling vroeg om eerst z'n vader te mogen begraven. Jezus roept, en Hij wacht geduldig totdat wij zeggen: 'Ja Heer, ik wil u volgen'.
Ook mijzelf heeft de Heere vaker dan eens moeten roepen, ook ik was niet meteen gewillig om Hem te volgen, en toch, de Heere was mij genadig! Dat is nu Jezus liefde en Zijn genade; Hij blijft kloppen! En wij MOGEN zeggen; 'Ja Heer, ik wil u volgen, u stierf ook voor mij!' Wij moeten zelf antwoorden! Het is onze keuze of we Zijn roepstem gehoorzamen. Het is geen proces dat buiten ons omgaat!
Abraham zond zijn oudste huisknecht om de bruid voor Zijn zoon op te halen, zo zend God Zijn Geest uit om de bruid voor Christus te vergaderen, maar Abrahams knecht nam Rebekka niet gedwongen mee omdat zij uitverkoren was, Rebekka antwoord zelf in Gen. 24:58
En zij riepen Rebekka, en zeiden tot haar: Zult gij met dezen man trekken? En zij antwoordde: Ik zal trekken.
Rebekka koos zelf om mee te gaan, ze maakte zelf de keuze om zich als bruid voor Izak te laten meevoeren. Ze kon dus wel anders!
Zoals Rebekka antwoordde dat zij mee zou gaan, zo mogen wij ook antwoorden op de roep van de Heilige Geest in ons hart, om mee te gaan als onderdeel van de bruid van Christus! Ook wij kiezen zelf, meegaan of niet, maar welk een genade is het dat we MOGEN antwoorden dat we Jezus willen volgen.