maken wij het niet veel te moeilijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sekimov
Verkenner
Verkenner

maken wij het niet veel te moeilijk?

Berichtdoor sekimov » 18 mar 2005 00:13

Als ik een aantal forumdiscussies lees over uitverkiezing, aanbod van genade etc. bekruipt me het gevoel:

Maken wij het niet veel te moeilijk?

Toen Jezus aan zijn discipelen vroeg: "volg mij",
of aan de blinden in Matheus 9: "gelooft gij dat ik dit doen kan?"

hebben deze broeders zich volgens mij echt niet uitgesproken over de vraag of dit aanbod hen wel toekwam of dat zij een aantal standen in het geloofsleven nog niet gepasseerd waren.

Natuurlijk is het leven van een gelovige niet altijd makkelijk en we moeten blijven strijden tegen de zonde en alles verwachten van Hem maar volgens mij is de here Jezus in de Bijbel vrij duidelijk over het feit dat wij ons geroepen mogen weten. Deze roeping moeten wij gewoon eenvoudigweg beantwoorden en achter Hem aan gaan. Moeilijker moeten we het volgens mij niet maken!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: maken wij het niet veel te moeilijk?

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 01:04

sekimov schreef:Als ik een aantal forumdiscussies lees over uitverkiezing, aanbod van genade etc. bekruipt me het gevoel:

hebben deze broeders zich volgens mij echt niet uitgesproken over de vraag of dit aanbod hen wel toekwam of dat zij een aantal standen in het geloofsleven nog niet gepasseerd waren.

Maar juist uit de roeping van de discipelen blijkt de uitverkiezing. En dat deze onwederstandelijk is. Want zij lieten vallen wat ze in hun handen hadden en volgden Jezus. Ze konden blijkbaar niet anders. Dat is verkiezing in zn puurste vorm.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mar 2005 09:37

Ik denk ook dat we het veel te moeilijk maken.
Hoe kun je met al die vraagstukken nu nog geloven als een kind?
Als een volwassene er al niets van begrijpt, hoe zit het dan met dat kind?
Ik denk dat we al die vraag stukken moeten laten liggen en weer gewoon gaan geloven als een kind.

Hoger dat de blauwe luchten,
en de sterretjes van goud,
woont de Vader in de hemel
die van al Zijn kindren houd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2005 09:48

sekimov schreef:Als ik een aantal forumdiscussies lees over uitverkiezing, aanbod van genade etc. bekruipt me het gevoel:

Natuurlijk is het leven van een gelovige niet altijd makkelijk en we moeten blijven strijden tegen de zonde en alles verwachten van Hem maar volgens mij is de here Jezus in de Bijbel vrij duidelijk over het feit dat wij ons geroepen mogen weten. Deze roeping moeten wij gewoon eenvoudigweg beantwoorden en achter Hem aan gaan. Moeilijker moeten we het volgens mij niet maken!

Je allerlei twijfels voor de geest gaan halen over het aanbod en je hoofd breken met een standenleer zijn inderdaad goede voorbeelden van: het te moeilijk maken. God vraagt nou juist geloof van ons. Dat is iets heel eenvoudigs, en juist daarom voor mensen zo moeilijk. Een mens kan zich immers het zich ten diepste niet voorstellen dat hij alleen door genade het heil mag verkrijgen.

Ik denk ook dat die zaken als moeilijk doen over genadeaanbod en standenleer symptomen zijn van overheersing van de Bijbel door de dogmatiek. De omgekeerde volgorde dus. Ik denk dat er een paar remedies zijn die daar goed tegen kunnen helpen:
- De Bijbel zo origineel mogelijk proberen te lezen, en je steeds afvragen "staat dat er nou wel wèrkelijk, wat ik er nu in lees?" Dus kritisch je eigen conclusies bekijken.
- Je breed oriënteren. Dus niet alleen publicaties lezen uit eigen kerkelijke kring, maar ook van andere christenen. Je meer internationaal oriënteren verbreedt uiteraard ook aanmerkelijk je horizon. Als je dat op de goede manier doet (niet eigenwijs maar ook niet dociel), zal je eigen theologische identiteit meer vorm krijgen, en kun je krampachtigheid voorkomen.

Wat dat laatste betreft: voor goede commentaren op oud-testamentische bijbelboeken ontkom ik er niet aan om engelstalige literatuur aan te schaffen. Dat heeft gelijk mijn interesse gewekt voor de engelstalige evangelicale wereld.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 10:06

De uitverkiezing is de mooiste kapstok om je ongeloof aan op te hangen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 10:17

Raido schreef:De uitverkiezing is de mooiste kapstok om je ongeloof aan op te hangen.

Fout interpretatie. De uitverkiezing is de grond der zaligheid.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 18 mar 2005 10:20

sekimov schreef:Maken wij het niet veel te moeilijk?

Maar Sekimov,

er staat toch ook: Strijdt om in te gaan.

en: de rechtvaardigen worden nauwelijks zalig. Hoe zullen de zondaren dan zalig worden.(weet de tekst niet precies meer)

Als ik eenvoudig tegen mezelf zeg: geloof maar in Hem, dan kan ik dat geen strijd noemen. Hoe vul je dit in dan?
Laatst gewijzigd door Hans Soet op 18 mar 2005 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 mar 2005 10:20

jas schreef:
Raido schreef:De uitverkiezing is de mooiste kapstok om je ongeloof aan op te hangen.

Fout interpretatie. De uitverkiezing is de grond der zaligheid.

yep, maar die foute interpretatie is voor veel mensen een "mooi smoesje" om hun ongeloof te rechtvaardigen, ik denk dat Raido dat bedoeld :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 10:27

inderdaad... het volgen van Jezus lijkt makkelijk, maar is een strijd op zich er komt net iets meer te kijken bij het volgen van Jezus.

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 18 mar 2005 10:38

Raido schreef:er komt net iets meer te kijken bij het volgen van Jezus.

En wat versta jij onder net iets meer? Bedoel je hiermee: alleen maar hem aannemen door geloof is niet genoeg?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2005 10:49

Neem Petrus, hij volgde Jezus, gooide zijn visnetten aan de kant en ging achter Jezus aan, maar lees je dan dat Hij nooit strijd had, altijd voelde dat Jezus met hem was?

Ik bedoel, als je Jezus gaat volgenen, vraagt dat om verandering, als je op reis gaat, ga je ook niet in je kantoorpak op reis.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mar 2005 10:59

Hans Soet schreef:

Maar Sekimov,

en: de rechtvaardigen worden nauwelijks zalig. Hoe zullen de zondaren dan zalig worden.(weet de tekst niet precies meer)

Als ik eenvoudig tegen mezelf zeg: geloof maar in Hem, dan kan ik dat geen strijd noemen. Hoe vul je dit in dan?

Volgens mij bedoelen de door jou genoemde teksten nog wat anders dan moeilijk doen over bekeerd worden en uitverkoren zijn en zo.
Een goede vraag in jouw geval zou dus zijn: waar gaat die strijd precies over, waarvan de tekst spreekt? Wat bedoelt Petrus met 'nauwelijks (of: ternauwernood) zalig worden'?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 18 mar 2005 11:08

Boekenlezer schreef:
Hans Soet schreef:

Maar Sekimov,

Volgens mij bedoelen de door jou genoemde teksten nog wat anders dan moeilijk doen over bekeerd worden en uitverkoren zijn en zo.
Een goede vraag in jouw geval zou dus zijn: waar gaat die strijd precies over, waarvan de tekst spreekt? Wat bedoelt Petrus met 'nauwelijks (of: ternauwernood) zalig worden'?
Juist!, maar dat is niet het topic hier, dus dan zal ik daarover een nieuwe openen. :wink:
Laatst gewijzigd door Hans Soet op 18 mar 2005 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mar 2005 11:09

Ik heb wel eens het idee dat wij het elkaar vooral erg moeilijk maken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 18 mar 2005 11:56

jas schreef:Maar juist uit de roeping van de discipelen blijkt de uitverkiezing. En dat deze onwederstandelijk is. Want zij lieten vallen wat ze in hun handen hadden en volgden Jezus. Ze konden blijkbaar niet anders. Dat is verkiezing in zn puurste vorm.

Dit is toch niet helemaal schriftgetrouw! Jezus verkoos ook andere volgelingen in Lukas 9,

59 En Hij zeide tot een anderen: Volg Mij. Doch hij zeide: Heere, laat mij toe, dat ik heenga, en eerst mijn vader begrave.
60 Maar Jezus zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods.
61 En ook een ander zeide: Heere, ik zal U volgen; maar laat mij eerst toe, dat ik afscheid neme van degenen, die in mijn huis zijn.

Hier zien we dat Jezus volgelingen riep die niet direct meegingen, die eerst nog de aardse zaken wilden regelen, ze konden dus best anders dan meteen achter Jezus aan gaan. Nu zul je misschien zeggen; 'Wel, dan waren ze niet werkelijk uitverkoren'. Maar dat blijkt niet het geval, want nadat de volgeling aan Jezus vroeg of hij zijn vader mocht begraven, riep Jezus hem nog een keer om het Koninkrijk te verkondigen. Ze waren dus wel degelijk uitverkoren, ook al moest Jezus hen vaker roepen!

Jezus dwong deze volgeling niet om mee te gaan, en Hij liet de uitnodiging ook niet voorbij gaan toen de volgeling vroeg om eerst z'n vader te mogen begraven. Jezus roept, en Hij wacht geduldig totdat wij zeggen: 'Ja Heer, ik wil u volgen'.

Ook mijzelf heeft de Heere vaker dan eens moeten roepen, ook ik was niet meteen gewillig om Hem te volgen, en toch, de Heere was mij genadig! Dat is nu Jezus liefde en Zijn genade; Hij blijft kloppen! En wij MOGEN zeggen; 'Ja Heer, ik wil u volgen, u stierf ook voor mij!' Wij moeten zelf antwoorden! Het is onze keuze of we Zijn roepstem gehoorzamen. Het is geen proces dat buiten ons omgaat!
Abraham zond zijn oudste huisknecht om de bruid voor Zijn zoon op te halen, zo zend God Zijn Geest uit om de bruid voor Christus te vergaderen, maar Abrahams knecht nam Rebekka niet gedwongen mee omdat zij uitverkoren was, Rebekka antwoord zelf in Gen. 24:58

En zij riepen Rebekka, en zeiden tot haar: Zult gij met dezen man trekken? En zij antwoordde: Ik zal trekken.

Rebekka koos zelf om mee te gaan, ze maakte zelf de keuze om zich als bruid voor Izak te laten meevoeren. Ze kon dus wel anders!

Zoals Rebekka antwoordde dat zij mee zou gaan, zo mogen wij ook antwoorden op de roep van de Heilige Geest in ons hart, om mee te gaan als onderdeel van de bruid van Christus! Ook wij kiezen zelf, meegaan of niet, maar welk een genade is het dat we MOGEN antwoorden dat we Jezus willen volgen.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Terug naar “Archief”