Refo of Christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 mar 2003 22:01

joris schreef:
mag ik zijn opmekring wat inkleuren? Ik ben zelf jaren lang grefo geweest en ik vindt de grefos en refos erg goedgelovig. Ze lopen zomaar achter elke man aan die zijn scheur durft open te trekken. Ze lopen zonder nadenken achter de gelloofsbelijdenissen aan en gebruiken catechismusantwoorden terwijl ze ervan overtuigt zijn dat het bijbelteksten zijn.
Wat mij betreft zijn ze te goed gelovig en mogen ze iets meer Zélf nadenken!

maar dit is algemeen voor mensen, en niet typisch voor refo's en grefo's en weet ik wat voor soorten mensen/christenen je nog meer hebt. toen een zekere pim zijn scheur opentrok, liep ook half nederland erachteraan, en er zijn meer voorbeelden. veel mensen zeggen te geloven in bijv. de evolutietheorie, en als je ze vraagt wat die inhoudt, dan staan ze met een mond vol tanden, en zeggen: "ja, dat weet ik niet precies, maar het klopt wel."

ik ken ook voldoende refo's (en enkele grefo's, ik ken niet zoveel grefo's) die wel degelijk nadenken voordat ze een bepaald standpunt innemen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 mar 2003 22:25

Wat is er mis met mijn serieuze toon, Joris
Mag ik ook eens geirriteerd zijn, ik ben altijd al zo lief :mrgreen:

Ik meende het. Weet je hoe vermoeiend vaak ik me moet verdedigen omdat ik zogenaamde 'refo' ben? (hekel aan dat woord)
En ik vind het niet erg om me te verdedigen, zolang het maar niet tegen onzinnige, ongebaseerde vooroordelen zijn.
Zoals een kreet 'refo's zijn goedgelovig' zonder verdere onderbouwing. Dan kan ik ook loze kreten strooien.

Als ik naar mn 'refo' vrienden kijk en zie hoe ze alles lezen, discussieeren, bepraten, bekritiseren
dan zie ik een zoektocht naar de Waarheid.
Die zie ik ook bij mn 'evangelische' vrienden. Maakt niets uit.

het is niet waar dat refo's klakkeloos aanemen wat gepredikt wordt of wat de kerkleer voorschrijft. In ieder geval niet minder als in andere kerken.
Ik zeg niet dat het niet gebeurd, maar niet specifiek onder refo's. Uit eigen revaring wordt zelfstandig nadenken juist gestimuleerd door de kerk in bijbelstudies, studentenverenigingen en in uitwisselingen met jongeren van een andere (niet gereformeerde) kerk.

Sluit ik me verder bij Napoleon aan. Behoorlijk beangstigend om te zien hoe mensen massaal zogenaamde trendsetters volgen. Zonder zelf na te denken.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 mar 2003 22:27

meschianza schreef:Ach, die jongen komt over het algemeen niet verder dan de slowchat.

Dit had ik inderdaad niet mogen zeggen. dat neem ik terug. Maar ik was echt een btje boos.

Sorry Meuser! Vergeef me!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 23:10

Ik blijf er nog wel een probleempje mee houden. Wat ik altijd gemerkt heb in mijn kerk en ik merk dat hier ook wel beetje, zie bijvoorbeeld de mislukte poging om over de vrouw te praten. Dat we het gauw laten zitten bij de shcrijvers en sprekers uit 'eigen kring' . alleen al van het woord 'kring'krijg ik claustrofobische zweetdruppels in mijn gezicht. He is altijd zo geweest, en 'we denken er anders over' dat zijn opmerkingen die je zo ongelooflijk aak hoortt. Of'het staat in de bjbel dat' terwijl ik mij vaak echt afvraag óf het dan wel in de bijbel staat. En ik heb problemen met de klakkelozemanier van alles oke vinden wat in het verleden gebeurt is binnen de kerken, de christelijke oorlog binnen de kerkmuren.
Er zijn daar maar weinig kritische woorden over te horen.
Dat bedoel ik ook een beetje met goedgelovig zijn. Hele maal als je als beetjre gereformeerde of reformatorische figuur wat besmet bent met het ware kerk denken. Wees eerlijk, dat doen niet alleen de vrjigemaakten want anders waren er niet zoveel scheuringen geweest.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 mar 2003 17:05

joris schreef:Ik blijf er nog wel een probleempje mee houden. Wat ik altijd gemerkt heb in mijn kerk en ik merk dat hier ook wel beetje, zie bijvoorbeeld de mislukte poging om over de vrouw te praten. Dat we het gauw laten zitten bij de shcrijvers en sprekers uit 'eigen kring' . alleen al van het woord 'kring'krijg ik claustrofobische zweetdruppels in mijn gezicht. He is altijd zo geweest, en 'we denken er anders over' dat zijn opmerkingen die je zo ongelooflijk aak hoortt. Of'het staat in de bjbel dat' terwijl ik mij vaak echt afvraag óf het dan wel in de bijbel staat. En ik heb problemen met de klakkelozemanier van alles oke vinden wat in het verleden gebeurt is binnen de kerken, de christelijke oorlog binnen de kerkmuren.
Er zijn daar maar weinig kritische woorden over te horen.
Dat bedoel ik ook een beetje met goedgelovig zijn. Hele maal als je als beetjre gereformeerde of reformatorische figuur wat besmet bent met het ware kerk denken. Wees eerlijk, dat doen niet alleen de vrjigemaakten want anders waren er niet zoveel scheuringen geweest.

ongetwijfeld heb je veel mensen die ongelooflijk overtuigd zijn van hun eigen gelijk, zonder gegronde redenen, maar dat vind je niet alleen in eigen kring. overal waar je een afwijkende mening hebt van de gangbare vind je dat. bovendien, als je echt de moeite neemt om wat te zoeken, kom je ook binnen de zgn. refo's echt veel mensen tegen die de moeite nemen om zelf na te denken, of die dat na enige stimulans doen. ik heb echt niet het idee dat dat in refo-kringen minder is dan ergens anders. wel is het zo dat je jezelf daar bij "gelijkgezinden" vaak minder aan stoort, omdat het minder opvalt dat er verschillen zijn, en er dus minder over verschillen gedacht dient te worden, en als je het met mensen ergens over eens bent waar je lang over gedacht hebt, neem je vaak aan dat de ander daar ook over gedacht heeft, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

p.s. joris, ik gebruik hier vaak 'je' dit slaat niet direct op jou, maar op het algemeen, (voor de duidelijkheid)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 30 mar 2003 10:54

ik heb echt niet het idee dat dat in refo-kringen minder is dan ergens anders

Nee, dat gelooof ik ook niet hoor. Maar ik krijg hier best vaak de kous op de kop omdat ik uit andere geloofstraditie kom dan de meesten. En als 'ze' ergens niet mee eens zijn dan vertellen ze dat heel stellig zonder daar maar een bron of bijbeltekst bij te vermelden. En dat vind ik jammer.
Ik zou graag willen dat we meer zelf in de bijbel lazen dan dat we bekende namen napraten. Soort van vooroudervereering noem ik dat altijd.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mar 2003 08:28

Wat mij opgevallen is als ik met mensen uit de reformatorische kring praat, dat er vaak weinig bijbel kennis is. Zeker de psalmen kennen ze goed, die hebben ze allemaal op de cat gehad. Als ik dan met andere teksten aan kom dan hebben ze daar weinig over gehoord.
Als ik vraag wat houd nu die bekering in, dan weten ze dat vaak zelf niet. Als het zo is merk je het zeggen ze dan.
Maar als ik de catechismus erop nasla dan kom ik heel veel vragen en antwoorden tegen die al op vele vragen die hier gesteld worden antwoordt zou kunnen geven. Met de tekstverwijzingen erbij dan wel, joris.
Daarom vraag ik me inderdaad weleens af of de refo,s dus napraters zijn inplaats van zelfonderzoekers.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 31 mar 2003 08:40

joepie schreef:Wat mij opgevallen is als ik met mensen uit de reformatorische kring praat, dat er vaak weinig bijbel kennis is. Zeker de psalmen kennen ze goed, die hebben ze allemaal op de cat gehad. Als ik dan met andere teksten aan kom dan hebben ze daar weinig over gehoord.
Als ik vraag wat houd nu die bekering in, dan weten ze dat vaak zelf niet. Als het zo is merk je het zeggen ze dan.
Maar als ik de catechismus erop nasla dan kom ik heel veel vragen en antwoorden tegen die al op vele vragen die hier gesteld worden antwoordt zou kunnen geven. Met de tekstverwijzingen erbij dan wel, joris.
Daarom vraag ik me inderdaad weleens af of de refo,s dus napraters zijn inplaats van zelfonderzoekers.

Ben het met je eens dat echte refo's heel weinig weten, zelf ben ik opgevoed in de ger. gem in ned en ben eigenlijk om het zo te zeggen altijd dom gehouden. Heb een vriend uit de chr.ger.kerk en in het begin kon ik gewoon nergens over mee praten, nu na een hele tijd gaat het natuurlijk veel beter en ben ik me er ook veel meer in gaan verdiepen!!
Ik weet niet of je kan praten over napraters, zeker de jeugd wordt dom gehouden, maar aan de andere kant kunnen we ook inderdaad zelfonderzoeken!!

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 31 mar 2003 19:23

Ikke21 schreef:
Ben het met je eens dat echte refo's heel weinig weten, zelf ben ik opgevoed in de ger. gem in ned en ben eigenlijk om het zo te zeggen altijd dom gehouden. Heb een vriend uit de chr.ger.kerk en in het begin kon ik gewoon nergens over mee praten, nu na een hele tijd gaat het natuurlijk veel beter en ben ik me er ook veel meer in gaan verdiepen!!
Ik weet niet of je kan praten over napraters, zeker de jeugd wordt dom gehouden, maar aan de andere kant kunnen we ook inderdaad zelfonderzoeken!!

Ik wil hier op reageren, Ik kom zelf ook uit de ger gem in Ned.
Maar ik wil niet zeggen dat je in onze kerk dom word gehouden. Ik
ben het met sommige dingen ook niet helemaal in onze kerk eens.
En je moet ook zelf onderzoeken, dat moet uit jezelf komen.
Nu ik tegen een leeftijd aan loop om belijdenis te doen, ben ik eigenlijk
ook gaan nadenken wil ik in deze kerk blijven, sta ik achter deze leer. enz. Dat moet uit jezelf komen. Je kan het allemaal wel klakkeloos
aannemen. Je kan de kerk niet over al de schuld van geven.
Ik zit op de jeugdver. van de herv kerk omdat er in onze kerk
geen jeugdver. is. en daar leer ik ook heel veel van. Je verdiept je
daar ook meer in de bijbel en je leert je standpunten te verdedigen.
Maar om naar een jeugdver. te gaan moet ook uit jezelf komen.

Terug naar “Archief”