God is te groot voor 1 religie.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 mar 2005 09:42

tinos schreef:...het christendom is daarbij ook nog eens de enige godsdienst waar je het eeuwige leven slechts uit genade kunt ontvangen. bij alle andere godsdiensten heb je dat al bij voorbaat of kun je het zelf verdienen..

ook dat is een punt waardoor ik geloof dat het christendom de enige godsdienst van God is

Ik zie hier nog iets in:
als een mens door eigen inspanningen zich verdienstelijk kan maken voor God, met zijn eigen zondige natuur, is de consequentie onvermijdelijk dat het niet veel uitmaakt welke godsdienst je aanhangt. Dan is er voor geen enkele godsdienst nog reden om te roepen dat je alleen langs die weg in de hemel kan komen. Immers, welke reden is er dan nog om daar zo zwaar aan te tillen?
Kortom: de pretenties van de islam - dat je alleen door in Allah te geloven en Mohammed als zijn profeet te zien, en je voldoende aan de regels van de islam te houden, als mens je verdienstelijk genoeg kan maken - kunnen geen stand houden. Als dat waar was, waarom zou een islamiet dan beter zijn dan een vroomlevende christen, jood of hindoeïst? Alléén omdat hij zo goed en slim is om in Allah en Mohammed te geloven? Is dat dan het enige onderscheid wat dan het verschil tussen eeuwige dood of leven maakt?

Waarmee ik dus gelijk duidelijk maak dat rechtvaardiging door het geloof ook niet is om ónze daad van geloof of ook maar het geringste in onszelf. Het kan als inbreng voor de zaligheid niet bestaan. Gered worden kan alleen uit pure genade.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: God is te groot voor 1 religie.

Berichtdoor Boekenlezer » 15 mar 2005 09:59

Lalage schreef:God is te groot voor 1 religie.

Deze uitspraak las ik in de metro. Op een of andere manier vond ik er wel wat in zitten. Maar Jezus zegt dat niemand tot de Vader komt dan door Hem. Wat vinden we hiervan? Zou God zo groot zijn dat Hij zich niet alleen in het christendom manifesteert? Zouden moslims misschien toch iets van Hem opvangen, zij het meer versluierd?

btw: misschien was het wel: God groter dan 1 religie. Als iemand weet wat 't was, laat 't me even weten.

Het is net wat je onder religie verstaat.
Sinds ik naar Israël en India gereisd heb, en dus velerlei religieuze indrukken heb opgedaan, heeft het voor mij een negatieve bijklank gekregen. Religie klinkt mij eigenlijk in de oren als: valse religie. Een menselijk bedenksel over een god en/of de goden. Religie als een dwaalsysteem. Is God te groot voor zo'n religie? Ja zeker!
Dan weet ik nog wel een leuke vraag: is God te groot voor alle menselijke religieuze bedenksels bij elkaar? Ook dan: ja zeker!
Een mens zal groot van God kunnen denken, maar hij zal Hem altijd blijven onderschatten.

Omdat religie voor mij zo'n negatieve lading kreeg, scheidde ik religie en goddelijke openbaring van elkaar. Het ware geloof is geen religie, want het berust niet op menselijk bedenksel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mar 2005 13:33

Boekenlezer schreef:
tinos schreef:...het christendom is daarbij ook nog eens de enige godsdienst waar je het eeuwige leven slechts uit genade kunt ontvangen. bij alle andere godsdiensten heb je dat al bij voorbaat of kun je het zelf verdienen..

ook dat is een punt waardoor ik geloof dat het christendom de enige godsdienst van God is

Ik zie hier nog iets in:
als een mens door eigen inspanningen zich verdienstelijk kan maken voor God, met zijn eigen zondige natuur, is de consequentie onvermijdelijk dat het niet veel uitmaakt welke godsdienst je aanhangt. Dan is er voor geen enkele godsdienst nog reden om te roepen dat je alleen langs die weg in de hemel kan komen. Immers, welke reden is er dan nog om daar zo zwaar aan te tillen?
Kortom: de pretenties van de islam - dat je alleen door in Allah te geloven en Mohammed als zijn profeet te zien, en je voldoende aan de regels van de islam te houden, als mens je verdienstelijk genoeg kan maken - kunnen geen stand houden. Als dat waar was, waarom zou een islamiet dan beter zijn dan een vroomlevende christen, jood of hindoeïst? Alléén omdat hij zo goed en slim is om in Allah en Mohammed te geloven? Is dat dan het enige onderscheid wat dan het verschil tussen eeuwige dood of leven maakt?

Er zijn genoeg Islamieten die een uiteindelijke redding van christenen en andere goed levende mensen (na een poosje vagevuur ofzo) niet uitsluiten. Uiteraard hebben christenen de dwalingen van het polytheisme en de Godheid van Jezus ( :wink: ), maar als ze verder een goed leven leiden zou er voor hen ook nog wel hoop kunnen zijn.

Verder vind ik argumenten als: het christendom is het enige geloof waarbij je niet zelf de verlossing moet bewerken niet bepaald relevant. Dat is misschien wel een leuke eigenschap van het christendom, maar het zegt weinig over het waarheidsgehalte ervan. Bovendien kent ook het christelijk geloof goede werken, al is dat in de reformatorische traditie dan een vies woord geworden.

Boekenlezer schreef:Omdat religie voor mij zo'n negatieve lading kreeg, scheidde ik religie en goddelijke openbaring van elkaar. Het ware geloof is geen religie, want het berust niet op menselijk bedenksel

En wat is goddelijke openbaring volgens jou dan? Gabriel die verschijnt aan Mohammed? Boeddha die het 8voudige pad formuleert?
En wat is het ware geloof dan, wat niet op een religieus systeem gefundeerd is?

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 15 mar 2005 15:19

ik ben het met je eens dat het christendom ook goede werken kent. ik zie dat ook zeker niet als een vies woord. maar het verschil tussen het christendom en andere godsdiensten is dat je niet door goede werken maar door genade zalig kunt worden. goede werken zijn hierbij een vrucht van de genade maar niet het middel tot die genade. dus dat is wel degelijk relevant

Terug naar “Archief”