tinos schreef:...het christendom is daarbij ook nog eens de enige godsdienst waar je het eeuwige leven slechts uit genade kunt ontvangen. bij alle andere godsdiensten heb je dat al bij voorbaat of kun je het zelf verdienen..
ook dat is een punt waardoor ik geloof dat het christendom de enige godsdienst van God is
Ik zie hier nog iets in:
als een mens door eigen inspanningen zich verdienstelijk kan maken voor God, met zijn eigen zondige natuur, is de consequentie onvermijdelijk dat het niet veel uitmaakt welke godsdienst je aanhangt. Dan is er voor geen enkele godsdienst nog reden om te roepen dat je alleen langs die weg in de hemel kan komen. Immers, welke reden is er dan nog om daar zo zwaar aan te tillen?
Kortom: de pretenties van de islam - dat je alleen door in Allah te geloven en Mohammed als zijn profeet te zien, en je voldoende aan de regels van de islam te houden, als mens je verdienstelijk genoeg kan maken - kunnen geen stand houden. Als dat waar was, waarom zou een islamiet dan beter zijn dan een vroomlevende christen, jood of hindoeïst? Alléén omdat hij zo goed en slim is om in Allah en Mohammed te geloven? Is dat dan het enige onderscheid wat dan het verschil tussen eeuwige dood of leven maakt?
Waarmee ik dus gelijk duidelijk maak dat rechtvaardiging door het geloof ook niet is om ónze daad van geloof of ook maar het geringste in onszelf. Het kan als inbreng voor de zaligheid niet bestaan. Gered worden kan alleen uit pure genade.