Komt er een scheuring in de GG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Green

Berichtdoor Green » 14 mar 2005 17:11

brammetje schreef:Is het niet zo wat niet gebouwd is op het fundament van Jezus \Christus , zal niet standhouden .

Dus kerkscheuringen zijn een gevolg van het niet gefundeerd zijn op het verlossende werk .

Het kan toch niet dat we verdeeld zijn over de details . en wat al dan niet meer . Als de Liefde overheerst en de wil om de ander te dienen en lief te hebben als je zelf .

Een enkel voorbeeld . Het avond maal . Waar vind je toelatings eisen tot het avondmaal in de zin van Belijdenis .

Een volgend item , Doop , grote verdeeld heid over de manier waarop .

verbonds leer , gedekt haar . positie vrouw in de kerk en ga zo maar door .

Dit alles speelt de duivel in de kaart , hou ze LEKKER bezig met dit soort dingen dat houd ze af van het zoeken en luisteren naar Jezus .

KOM OP LEZERS VAN DIT TOPIC , HEF JE HOOFD OMHOOG EN ZIE OP NAAR HEM DIE WAS EN KOMEN ZAL .

Jezus Christus

De zaken die je noemt komen o.a. in de brieven van Paulus al aan de orde, dus wil je nu eigenlijk zeggen dat de gemeenten die Paulus heeft mogen stichten niet goeg gefundeerd waren :?:

En bij je laatste zijn met hoofdletters vergeet je DIE IS (of noem je dat ook een detail? :mrgreen:)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mar 2005 17:30

frekje schreef:
Boekenlezer schreef:
frekje schreef:Dat wordt ook niet geleerd, nergens. Het aanbod komt volgens de GGiN tot iedereen, niet alleen tot de uitverkorenen. Maar aan het aanbod zitten volgens de GGiN voorwaarden. Dat is het verschil!!!

O? Ik heb het altijd anders gelezen.
Ik dacht dat het in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zo officieel zo geleerd werd: de genade aan iedere hoorder aanbieden kan niet, want niet iedereen die in de kerk zit is uitverkoren. Alleen aan de uitverkorenen kan de genade aangeboden worden. Als God iets belooft, voert Hij het ook uit. Hij belooft dus ook niets aan iemand die Hij niet uitverkoren heeft. Ook biedt Hij zijn genade niet aan aan hen die Hij niet uitverkoren heeft, want dan zou Hij bedriegelijk handelen.
Zo dacht dr. C. Steenblok er over. Dat gaf een scheuring in 1953.

In de Gereformeerde Gemeenten wordt het algemeen welmenend aanbod van genade daarentegen wel geleerd.

Tja, ik heb het altijd anders gehoord:

GG --> welmenend aanbod, aanbod komt tot iedereen, maar zonder voorwaarden
GGiN --> aanbod komt tot iedereen, maar MET voorwaarden.

Dat is volgens mij het verschil, en zo werd het mij ook altijd uitgelegd. In de prediking wordt namelijk in de GGiN wel iedereen tot bekering opgeroepen, maar er zitten wel voorwaarden om die bekering te krijgen.
Anders zou de verantwoordelijk van de mens in gevaar komen, als er in de kerk alleen maar aan de uitverkorenen de genade wordt aangeboden. En dat willen ze volgens mij ook niet erkennen, dus komt de genade tot iedereen, maar moet er eerst een voorwaarde vervuld worden...

Dat er een verschil is van onvoorwaardelijk (GG) en voorwaardelijk (GGiN) aanbod, dat klopt. Zo heb ik dat ook gelezen.
Maar er was dacht ik ook verschil over het aanbod, tot wie het komt.

Iedereen tot bekering opgeroepen in de GGiN, vraag ik me sterk af, maar laten we even stellen dat dat gebeurt. Dat is dan nog wat anders dan de genade aanbieden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 14 mar 2005 17:32

7 Gij echter, geliefden, herinnert u de woorden, die voor dezen gesproken zijn door de apostelen van onze Here Jezus Christus,
18 dat zij tot u hebben gezegd: Aan het einde des tijds zullen er spotters komen, die naar hun eigen goddeloze begeerten zullen wandelen.
19 Zij zijn het, die scheuringen maken, natuurlijke mensen, die de Geest niet hebben.
20 Maar gij, geliefden, (1-21a) bewaart uzelf in de liefde Gods, (1-20b) door uzelf op te bouwen in uw allerheiligst geloof en door te bidden in de Heilige Geest,

Waar hoor jij bij ? mr Green :mrgreen:

O ja komt uit het een na laatst Bijbelboek .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Green

Berichtdoor Green » 14 mar 2005 18:13

brammetje schreef:Waar hoor jij bij ? mr Green :mrgreen:

Bij de vreedzamen.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag waar de gemeenten die Paulus gesticht heeft op gefundeerd waren.

Als er in die gemeenten ook zulke vragen leefden als nu, waren ze dan niet goed gefundeerd?

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 14 mar 2005 19:55

Green schreef:
brammetje schreef:Waar hoor jij bij ? mr Green :mrgreen:

Bij de vreedzamen.

Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag waar de gemeenten die Paulus gesticht heeft op gefundeerd waren.

Als er in die gemeenten ook zulke vragen leefden als nu, waren ze dan niet goed gefundeerd?

Paulus waarschuwde voor deze dingen en eigenlijk doe ik niets anders , zijn de scheuringen uit het vlees of door de Geest .

:D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 14 mar 2005 20:28

Hadden we jouw wijsheid twee eeuwen eerder nu maar gehad en gehouden.
Helaas is het anders gelopen.

Waarmee ik eigenlijk zeggen wil......terug naar het onderwerp.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Green

Berichtdoor Green » 15 mar 2005 07:58

Night schreef:Hadden we jouw wijsheid twee eeuwen eerder nu maar gehad en gehouden.
Helaas is het anders gelopen.

Waarmee ik eigenlijk zeggen wil......terug naar het onderwerp.

Maar we zitten nog bij het onderwerp want als er gezegd wordt dat een scheuring veroorzaakt wordt door het niet gefundeerd zijn in het verlossingswerk van de Heere Jezus, dan kunnen we alle kerken wel sluiten volgens mij want scheuringen zijn er altijd geweest. Waar vinden we dan nog de ware kerk? Goed gefundeerd? Er is toch maar 1 fundament? Is dan de GG niet echt? Want daar is al eens een scheuring geweest. En heeft de GGiN nu alleen de waarheid? (die zijn trouwens ook al eens gescheurd)
(de PKN en de HHK horen hier in deze topic niet he night!)
De Kerk boven die zal nooit meer scheuren.
En de Heere heeft Zijn volk in meer dan 1 kerkverband.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 15 mar 2005 13:51

Ik citeer uit het boek 'Als de olifanten dansen' (over vervolgde christenen):

"In Oeganda lazen Penine en ik de Bijbel om daar hoop en leven uit te putten. We lazen om Gods beloften en zijn opdrachten te horen en ze te gehoorzamen. Er was geen tijd voor discussie en geen gelegenheid voor godsienstige geschilpunten of twijfel. Binnen de veiligheid van een neiuw leven (is gevlucht naar Amerika)...merkte ik dat ik de Schrift las om teksten te analyseren en te speculeren over de betekenis ervan. Ik begon abstracte, theologische discussies met mijn medestudenten leuk te vinden. En omdat die discussies intellectueel zo verfrissend waren, duurde het niet lang voordat denkbeelden centraal stonden en niet meer het werk van God in ons leven."

Dit vond ik echt heel kenmerkend voor de situatie van kerken in Nederland. Er wordt gestreden over allerlei theoriën, voorstellingen van God, benamingen en over de meest kleine interpretaties van één Bijbelvers!!!
M.i. wordt er vaak veel meer gelet, over gepraat en gediscussiert over kleine dingetjes, ipv dat men naar het geheel kijkt.
Luther zei: "Wat er staat zul je laten staan!"
Ik heb het idee dat veel mensen met een theologisch systeem in hun achterhoofd de Bijbel lezen en van daaruit de Bijbel interpreteren, zonder hem onbevangen te lezen dus.
the most important things in life are not things

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 19 mar 2005 15:48

lindita schreef:Ik citeer uit het boek 'Als de olifanten dansen' (over vervolgde christenen):

"In Oeganda lazen Penine en ik de Bijbel om daar hoop en leven uit te putten. We lazen om Gods beloften en zijn opdrachten te horen en ze te gehoorzamen. Er was geen tijd voor discussie en geen gelegenheid voor godsienstige geschilpunten of twijfel. Binnen de veiligheid van een neiuw leven (is gevlucht naar Amerika)...merkte ik dat ik de Schrift las om teksten te analyseren en te speculeren over de betekenis ervan. Ik begon abstracte, theologische discussies met mijn medestudenten leuk te vinden. En omdat die discussies intellectueel zo verfrissend waren, duurde het niet lang voordat denkbeelden centraal stonden en niet meer het werk van God in ons leven."

Dit vond ik echt heel kenmerkend voor de situatie van kerken in Nederland. Er wordt gestreden over allerlei theoriën, voorstellingen van God, benamingen en over de meest kleine interpretaties van één Bijbelvers!!!
M.i. wordt er vaak veel meer gelet, over gepraat en gediscussiert over kleine dingetjes, ipv dat men naar het geheel kijkt.
Luther zei: "Wat er staat zul je laten staan!"
Ik heb het idee dat veel mensen met een theologisch systeem in hun achterhoofd de Bijbel lezen en van daaruit de Bijbel interpreteren, zonder hem onbevangen te lezen dus.

Ja daar komt het wel op neer op kleine punten.

kerkisme is erg dodelijk voor de godsdienst, en geen eeen kerk is de ware.

mondriaan

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 16:49

Boekenlezer schreef:Dat is volgens mij het verschil, en zo werd het mij ook altijd uitgelegd. In de prediking wordt namelijk in de GGiN wel iedereen tot bekering opgeroepen, maar er zitten wel voorwaarden om die bekering te krijgen.
Anders zou de verantwoordelijk van de mens in gevaar komen, als er in de kerk alleen maar aan de uitverkorenen de genade wordt aangeboden. En dat willen ze volgens mij ook niet erkennen, dus komt de genade tot iedereen, maar moet er eerst een voorwaarde vervuld wordenDat er een verschil is van onvoorwaardelijk (GG) en voorwaardelijk (GGiN) aanbod, dat klopt. Zo heb ik dat ook gelezen.
Maar er was dacht ik ook verschil over het aanbod, tot wie het komt.

Iedereen tot bekering opgeroepen in de GGiN, vraag ik me sterk af, maar laten we even stellen dat dat gebeurt. Dat is dan nog wat anders dan de genade aanbieden.

In de ggin wordt wel opgeroepen tot bekering, maar niet tot geloof. Men stelt dat je niet kunt oproepen tot iets wat God moet schenken. Het geloof is immers een gave Gods. Er is idd sprake van een voorwaardelijke aanbieding. Eerst moet men verbrijzeld en verbroken van hart zijn, overtuigd van zonde, oordeel en gerechtigheid, alvorens men tot Christus mag gaan.
Laatst gewijzigd door jas op 19 mar 2005 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 mar 2005 16:56

terwijl wij (gg) zeggen dat je dit pas ziet als je Jezus kent (je ziet dan je eigen zoals Jezus jou zou zien zeg maar).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 19 mar 2005 19:00

Raido schreef:terwijl wij (gg) zeggen dat je dit pas ziet als je Jezus kent (je ziet dan je eigen zoals Jezus jou zou zien zeg maar).

In een ander topic heb je kunnen lezen over GGin en GG:

Wat de prediking van het aanbod van genade betreft konden beide commissies zich vinden in de formulering dat in de prediking enerzijds niemand dient te worden uitgesloten van de nodiging om tot Christus te komen, en dat anderzijds gewezen moet worden op de noodzakelijkheid van het werk der wet, waardoor plaatsgemaakt wordt voor Christus.

Men ziet in beide kerkverbanden dus het werk van de wet als voorwaarde, anders wordt er geen plaats gemaakt voor Christus.

Toch iets om over na te denken, lijkt me.
~~Soli Deo Gloria~~

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 mar 2005 19:02

inderdaad het lijkt soms net alsof je een hele hoop moet hebben meegemaakt voordat je eindelijk een x bij Jezus uitkomt....
(wat dan zodanig word voorgesteld dat het voorwaarden worden)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 22:57

SDG schreef:
Raido schreef:terwijl wij (gg) zeggen dat je dit pas ziet als je Jezus kent (je ziet dan je eigen zoals Jezus jou zou zien zeg maar).

In een ander topic heb je kunnen lezen over GGin en GG:

Wat de prediking van het aanbod van genade betreft konden beide commissies zich vinden in de formulering dat in de prediking enerzijds niemand dient te worden uitgesloten van de nodiging om tot Christus te komen, en dat anderzijds gewezen moet worden op de noodzakelijkheid van het werk der wet, waardoor plaatsgemaakt wordt voor Christus.

Men ziet in beide kerkverbanden dus het werk van de wet als voorwaarde, anders wordt er geen plaats gemaakt voor Christus.

Toch iets om over na te denken, lijkt me.

1 Kor. 15:55-57;
"Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?
De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.
Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus."
Als dus de zonde haar kracht ontleent aan de wet, kan zij nooit een voorwaarde zijn om tot Christus te komen. Dat is bijna zeggen dat je krachtig moet zondigen om tot Christus te gaan en lijkt op een aansporing om er maar op los te leven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

barryvrouw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryvrouw » 19 mar 2005 23:35

jas schreef:Als dus de zonde haar kracht ontleent aan de wet, kan zij nooit een voorwaarde zijn om tot Christus te komen. Dat is bijna zeggen dat je krachtig moet zondigen om tot Christus te gaan en lijkt op een aansporing om er maar op los te leven.

Volgens mij leg je die tekst dan verkeerd uit.
In Romeinen 7:7 lees je het volgende:
Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
Romeinen 5:13 zegt dit:
Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.

Als de wet er niet geweest zou zijn, zouden we via een andere wet zondaars zijn. Alleen al de 1e wet van God veroordeeld ons allen. Zelfs de onmondige kinderen zijn belast met erfzonde.
Zeker geen vrijbrief om er maar op los te leven.
Paulus geeft in het 58e vers nog mee:
Zo dan, mijn geliefde broeders! Zijt standvastig, onbewegelijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in den Heere.

Terug naar “Archief”