ik kom uit de evangelische gemeente maar ik heb nog nooit in tongen gesproken en evenmin wonderbaarlijke genezingen gedaan of gezien. wel heb ik de kracht van gebed gezien en ervaren.
dat tongentaal een teken is dat je de Heilige Geest ontvangen hebt vind ik een beetje te boude uitspraak. ikzelf zou dat namelijk NOOIT zeggen.
tongentaal is in de eerste plaats een zuivere communicatie tussen jou en God. het is heel intiem en word zondermeer geleidt door de Geest.
een maatje van me heeft die gave en gebruikt die vaak in gebed. er gaat een behoorlijke kracht en autoriteit van uit. vooral bij het bidden voor elkaar en voor bepaalde zaken.
stellen dat de gaven van de Geest alleen voor de apostelen zijn is absoluut een onwaarheid. paulus spoort in een aantal van zijn brieven ons juist aan om naar de gaven van de geest te streven! er naar te verlangen. hij noemt alle gaven een voor een.
Gaven van de Geest
Apostelen 1 Corinthe 12:28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.
Efeze 4:11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars,
Barmhartigheid bewijzen
Romeinen 12:8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft in ijver; wie barmhartigheid bewijst , in blijmoedigheid.
Dienen of dienstbetoon
Romeinen 12:7 profetie, naar gelang van ons geloof ; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen;
Efeze 4:12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon , tot opbouw van het lichaam van Christus ,
Evangelisten
Efeze 4:11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars,
Gastvrijheid
Romeinen 12: 13 bijdragend in de noden der heiligen, legt u toe op de gastvrijheid.
Gebed
Kol4:12 Epafras groet u, een van uw mensen, een dienstknecht van Christus Jezus, die steeds voor u strijdt door te bidden dat u standhoudt, als volmaakte mensen die zeker zijn van wat God wil.
Geloof
1 Corinthe 12:9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
Gaven van genezing
1 Corinthe 12:9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest;
1 Corinthe 12:28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.
Geven
2Kor:2 Hoewel ze door verdrukkingen zwaar werden beproefd vloeiden ze over van vreugde, en ondanks hun diepe armoede was hun vrijgevigheid overstelpend.
Helpen
1 Corinthe 12:28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, bekwaamheid om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.
Herderschap
Efeze4: 11 Hij ook heeft gaven uitgedeeld. Sommigen maakte Hij apostel, anderen profeet, anderen evangelist, weer anderen herder en leraar,
Met kennis spreken
1 Corinthe 12:8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
Leiding geven, besturen
Romeinen 12:8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft in ijver; wie barmhartigheid bewijst , in blijmoedigheid.
Onderwijzen
Romeinen 12:7 profetie, naar gelang van ons geloof ; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen;
Martelaarschap
Hand 7: 59 En zij stenigden Stefanus, die de Here aanriep, zeggende: Here Jezus, ontvang mijn geest.
60 En op de knieen vallende, riep hij met luider stem: Here, reken hun deze zonde niet toe! En met deze woorden ontsliep hij.
Muziek
1Kor14:26 Samenvattend, broeders en zusters: telkens wanneer u bijeenbent, en de een komt met een psalm, de ander met een onderrichting, weer een ander met een openbaring, of spreekt in talen of geeft er uitleg van, draag er dan zorg voor dat alles dient tot opbouw van uw gemeente.
Onderscheiden van geesten
1 Corinthe 12:10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
De gave van onthouding
7 Ik zou wel willen, dat alle mensen waren, zoals ikzelf. Doch iedereen heeft van God zijn bijzondere gave , de een deze, de ander die.
8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik : Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik.
Organiseren
1Kor12:28 Nu heeft God in de gemeente allerlei mensen aangesteld, allereerst apostelen, vervolgens profeten, en verder leraren; voorts is er de gave om wonderen te doen, te genezen, te helpen, te besturen en in talen te spreken.
Profetie
1 Corinthe 12:10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
Allerlei tongen,
Uitdrijven van demonen
Markus16: 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuw tongen zullen zij spreken,
Vertolking van tongen
Vrijwillige armoede
Hand 4:32 De grote groep gelovigen was één van hart en ziel en er was niemand die iets van zijn bezittingen zijn eigendom noemde; integendeel, alles stond ter beschikking van de gemeenschap.
Werking van krachten 1 Corinthe 12:10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.
Met wijsheid spreken
1 Corinthe 12:8 Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest;
Zendeling
1Kor9: 19 Hoewel ik van niemand afhankelijk ben, heb ik me toch de slaaf gemaakt van allen, om zoveel mogelijk mensen voor Christus te winnen.
Gaven van de Geest in het oude testament
Artestieke creativiteit Ex 31:1-11 35:30 6 En zie, ik heb naast hem gesteld Oholiab, de zoon van Achisamak, uit de stam Dan; in het hart van ieder die kunstvaardig is, heb Ik wijsheid gelegd Zij zullen alles maken, wat Ik u geboden heb: 7 de tent der samenkomst, de ark voor de getuigenis, het verzoendeksel dat daarop ligt, en al het gerei der tent,
2 Sam 6:12-16 en 1 Kon 7:14
sorry voor de vele tekst.