Katholieken en de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Katholieken en de Kerk

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 10:28

Pas op JeV hadden we een discussie naar aanleiding van de stelling, mag je trouwen met iemand uit een ander kerkverband, ik was van mening dat dit gewoon kon. De leider vroeg mij: Oud Ger.Gem? ik zeg 'geen probleem', Vrij evangelisch 'geen probleem', Rooms Katholiek 'geen probleem'..

Toen werd ik dus even heel raar aangekeken, dat kon volgens hem, en veel jev-leden niet, de RKK leert zoveel dwalingen, ze hebben een Paus, die wordt aanbeden door de katholieken, de paus kan mensen in de hemel krijgen en ze er uit houden. Ze hebben zeven sacramenten (mag niet, Jezus heeft er maar 2 ingesteld), ze hebben celibaat (mag niet, mannen zijn om te trouwen), ze aanbidden beelden (niet mee eens), ze aanbidden de paus (ja hij wordt geeerd ja, maar is dat per definitie fout).

Zegt dat Rooms Katholieke Kerk iets over de Katholiek zelf? Aanbidden Katholieken allemaal beelden, vereren ze de Paus, doen ze goede werken, geloven ze allemaal in het vage vuur?

Daarom wil ik de volgende stelling hier droppen:

God kan Katholieken bekeren, maar die blijven dan niet lang in de Rooms Katholiek Kerk omdat ze dan inzien hoe de Kerk dwaalt.
Laatst gewijzigd door Raido op 14 mar 2005 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2005 10:42

Mijn handen jeuken... Maar het is Rome, niet Utrecht.

De zeven sacramenten kennen allemaal een Bijbelse grondslag. Kijk maar naar de oliën: in de brief van Jacobus staat daar een duidelijke verwijzingn naar het belang van het oliesel. Wierook vind je in veel psalmen, hoewel wierook geen sacrament is.

Het is maar net hoe je het woord sacrament definieert. Het Woord rept niet over de term sacrament. Zijn ze door Christus ingesteld, dan heb je het H. Avondmaal (de H. Doop werd al eerder door Johannes de Doper ingesteld) als enig sacrament. Ben je iets ruimer in die definitie, dan kun je ook bijvoorbeeld het huwelijk en de wijding/bevestiging als sacrament gaan zien. Immers, het huwelijk is een weerspiegeling van Gods liefde en de wijding/bevestiging van ambtsdragers is een opmaat naar de bediening van het H. Avondmaal en de H. Doop en kun je ook als genademiddel opvatten.

De paus wordt niet als heilig gezien binnen de RKK, helaas heeft de Curie wel zitten slapen toen in de 19e eeuw de paus onfeilbaarheid kreeg toegekend (een reden dat de Oud-Katholieken zich afscheidden).

Het celibaat leidt tot misstanden (geen woordspeling) en is afschafbaar.

De paus kan mensen niet in de hemel krijgen en er ook niet uit halen. De paus kan mensen in de ban doen, hetgeen ook in de protestantse kerken voorkomt, kijk maar in je psalmboek bij Liturgie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 10:54

Ik vind een sacrament een teken of zegel op het verbond en moet voor iedereen mogelijk zijn, iedereen kan aan het avondmaal en kan gedoopt worden. Probleem is dat met de priesterwijding en het huwelijk die elkaar in de Rooms Katholieke Kerk uitluiten.

Klopt heb er geen enkel probleem mee hoor, leuke woordspeling trouwens. Vind het juist van kracht en geloof getuigen als je je leven lang celibatair zou kunnen leven.

Zelf snap ik het probleem niet zo met de hele Katholieke Kerk, mij werd gezegt dat ik voorzichtig moest zijn met mijn stelling dat een bekeerde katholiek ook in de kerk zou kunnen blijven..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2005 10:59

Je kunt wel met iemand van een ander kerkverband trouwen, op een voorwaarde: dat je later wel samen voor een kerk kiest en niet zondag ieder naar je eigen club gaat.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 mar 2005 11:00

Een aantal zaken zijn inderdaad wel overtrokken. Roomse hebben een andere idee van sacrementen als protestantse en daarom hebben ze er 7 i.p.v. 2. Maar protestantse hebben ook gewoon een kerkelijk huwelijk, alleen noemen ze dat geen sacrement (voorbeeld). Verder kan de paus, volgens de roomse leer, inderdaad mensen heilig verklaren en, ook al ben ik het daar absoluut niet mee eens, hebben ze er wel enige bijbelse ondergrond voor gevonden. Het vereren van bepaalde relikwieen als genezende elementen klinkt voor ons vreemd, maar denk bijvoorbeeld eens aan de zweetdoeken van Paulus... Nogmaals, ik zie die dingen anders, maar zou niet zo ver gaan om het als volledige onzin te zien.

Waar ik echter totaal niet in mee kan gaan is de vereering van mensen, dat is weliswaar gaan aanbidding, maar het komt er heel dicht in de buurt en er is geen enkele bijbelse ondergrond voor. Ook zaken als het vagevuur zijn, denk ik, puur menselijke bedenksels.

De vraag met wie je mag trouwen af laten hangen van een kerk is volgens mij erg kortzichtig. Als iemand een levende relatie met de Here Jezus heeft is er geen enkel probleem...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 11:00

Lalage schreef:Je kunt wel met iemand van een ander kerkverband trouwen, op een voorwaarde: dat je later wel samen voor een kerk kiest en niet zondag ieder naar je eigen club gaat.
daar werd mij niet naar gevraagd, alleen of het mocht.. ja vind ook dat je niet alle twee naar je kerk kunt blijven gaan.. maar dat terzeide

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2005 11:00

En iedereen kan met het H. Oliesel bediend worden, iedereen kan het H. Vormsel bediend krijgen en iedereen kan aan de H. Communie deelnemen (mits katholiek, maar in de praktijk wordt daar niet naar gevraagd).

Raido schreef:Ik vind een sacrament een teken of zegel op het verbond en moet voor iedereen mogelijk zijn, iedereen kan aan het avondmaal en kan gedoopt worden. Probleem is dat met de priesterwijding en het huwelijk die elkaar in de Rooms Katholieke Kerk uitluiten.

Klopt heb er geen enkel probleem mee hoor, leuke woordspeling trouwens. Vind het juist van kracht en geloof getuigen als je je leven lang celibatair zou kunnen leven.

Zelf snap ik het probleem niet zo met de hele Katholieke Kerk, mij werd gezegt dat ik voorzichtig moest zijn met mijn stelling dat een bekeerde katholiek ook in de kerk zou kunnen blijven..

Ik vind het verplichte celibaat net zo onnatuurlijk als homoseksualiteit.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 11:05

En iedereen kan met het H. Oliesel bediend worden, iedereen kan het H. Vormsel bediend krijgen en iedereen kan aan de H. Communie deelnemen (mits katholiek, maar in de praktijk wordt daar niet naar gevraagd).
Klopt.. maar dat zijn niet alle sacramenten die worden bedient in de Rooms Katholieke Kerk.

Waar ik echter totaal niet in mee kan gaan is de vereering van mensen, dat is weliswaar gaan aanbidding, maar het komt er heel dicht in de buurt en er is geen enkele bijbelse ondergrond voor. Ook zaken als het vagevuur zijn, denk ik, puur menselijke bedenksels.
Hebben ze ook grond voor gevonden in een van de Apocriefe boeken, die ze ook tot de Bijbel rekenen.

Het vereren van bepaalde relikwieen als genezende elementen klinkt voor ons vreemd, maar denk bijvoorbeeld eens aan de zweetdoeken van Paulus... Nogmaals, ik zie die dingen anders, maar zou niet zo ver gaan om het als volledige onzin te zien.
Ik denk dat het een beetje bijgelovig is, er zitten geen krachten aan die dingen, daarbij is het wel weer mooi om een stuk van de baard van Paulus te hebben, om het idee alleen al.. maar dat ze genezend zijn... tjaaaaa :)

Verder kan de paus, volgens de roomse leer, inderdaad mensen heilig verklaren en, ook al ben ik het daar absoluut niet mee eens, hebben ze er wel enige bijbelse ondergrond voor gevonden.
Ze hebben er een tekst voor gevonden die in het laantje past.. net als Jehova's getuigen zo goed kunnen..

*slaat bijbel open 'en Kain in sloeg Abel dood' ... bladerd verder 'en doet gij alzo..'* is dat een reden om je broers dood te slaan ;-)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2005 11:11

Raido schreef:Klopt.. maar dat zijn niet alle sacramenten die worden bedient in de Rooms Katholieke Kerk.

H. Doopsel, H. Vormsel, H. Communie, H. Oliesel, Priesterwijding, Biecht en Huwelijk. Dat zijn ze.

[/quote]Hebben ze ook grond voor gevonden in een van de Apocriefe boeken, die ze ook tot de Bijbel rekenen.[/quote]

Zo denken veel katholieken over de z.g. uitverkiezingsleer.

Raido schreef:Het vereren van bepaalde relikwieen als genezende elementen klinkt voor ons vreemd, maar denk bijvoorbeeld eens aan de zweetdoeken van Paulus... Nogmaals, ik zie die dingen anders, maar zou niet zo ver gaan om het als volledige onzin te zien.
Ik denk dat het een beetje bijgelovig is, er zitten geen krachten aan die dingen, daarbij is het wel weer mooi om een stuk van de baard van Paulus te hebben, om het idee alleen al.. maar dat ze genezend zijn... tjaaaaa :)[/quote]

Tja, relieken... Lekker belangrijk. Als alle kruissplinters zouden worden samengevoegd, kreeg je een kruis zo hoog als de euromast.

Verder kan de paus, volgens de roomse leer, inderdaad mensen heilig verklaren en, ook al ben ik het daar absoluut niet mee eens, hebben ze er wel enige bijbelse ondergrond voor gevonden.
Ze hebben er een tekst voor gevonden die in het laantje past.. net als Jehova's getuigen zo goed kunnen..[/quote]

En bepaalde gereformeerde stromingen... Zie uitverkiezing.

Raido schreef:*slaat bijbel open 'en Kain in sloeg Abel dood' ... bladerd verder 'en doet gij alzo..'* is dat een reden om je broers dood te slaan ;-)

Kansloos, Raido. De troepen van de Zwitserse Garde alsmede de ambtenaren van kardinaal Ratzinger zijn toch veel beter uitgerust.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 11:14

Zo denken veel katholieken over de z.g. uitverkiezingsleer.
Hum, die teksten staan niet in de apocriefe boeken Opti ;-) en ja uitverkiezingsleer is ook maar zover als je hem zelf doortrekt, de uitverkiezing sluit niemand uit voor bekering..

De troepen van de Zwitserse Garde alsmede de ambtenaren van kardinaal Ratzinger zijn toch veel beter uitgerust.
De kerk hoort geen zwaartmacht te hebben, en die Zwitserse Garde... zijn dat toch die clowns ;-)

http://www.bisdomhaarlem.nl/nieuws/2004/adlimina23.jpg
Tja, relieken... Lekker belangrijk. Als alle kruissplinters zouden worden samengevoegd, kreeg je een kruis zo hoog als de euromast.
En zou Paulus een hippie zijn..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2005 11:45

In de kerk van mijn ouders (PKN) kan je trouwens ook gezalfd worden als je ziek bent.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 11:52

Raido schreef:God kan Katholieken bekeren, maar die blijven dan niet lang in de Rooms Katholiek Kerk omdat ze dan inzien hoe de Kerk dwaalt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2005 12:15

Met die stelling ben ik het niet eens. Ik ken wel mensen die 'bekeerd' zijn, maar ook katholiek ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 12:23

Ik ben het er ook niet mee eens..

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 14 mar 2005 13:00

Ze zullen inderdaad wel inzien dat de kerk dwaalt ja, maar ja dat doet mijn eigen kerk ook (pkn). Toch blijf ik.
Ik ken niet zo gek veel katholieken echt persoonlijk, ja een stuk of drie maar die doen er alledrie niks aan :wink: Dus een goede graadmeter heb ik niet zo 1,2,3.
Tuurlijk kan God katholieken bekeren, ik denk ook niet dat ze dan meteen die kerk uitgaan. Je kunt ook zeggen ze blijven er juist in om de kerk van binnen te hervormen.
Dat was overigens ook altijd de bedoeling van de reformatoren. Je moet ook nooit (vind ik) zomaar zelf een kerk uitgaan.
Wat dat betreft ben ik het niet met de stelling eens.

Je kunt wel met iemand van een ander kerkverband trouwen, op een voorwaarde: dat je later wel samen voor een kerk kiest en niet zondag ieder naar je eigen club gaat.

hier ben ik het wel mee eens, tuurlijk kan je trouwen met iemand van een ander kerkverband. Vervolgens is het zeker belangrijk om samen naar 1 kerk te gaan! Als je elk vervolgens nog steeds naar je eigen kerk gaat, dat werkt gewoon niet. Zeker niet als je vervolgens ook nog kinderen krijgt.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”