Satan te veel macht in refocultuur?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2005 22:10

Zareb schreef:
Jansen schreef: ik wil daar aan toevoegen dat ik van mening ben dat ook vrijzinnige predikanten die Gods genade veranderen in ontuchtigheid door satan gebruikt worden (Judas :4).

Predikanten die Godsgenade veranderen in ontuchtigheid?

Tja, ontuchtigheid roept bij mij nou ook niet direct de allerhelderste voorstellingen op. Beetje apart woord.
Ik kan me niet voorstellen dat ze vanaf de kansel roepen: "Doe maar flink aan overspel!"
Maar vrijzinnige predikanten kunnen wel een prediking hebben die ik geen prediking zou willen noemen, maar slappe praatjes die nergens over gaan. Bij hen gelden dan ook heel andere normen en waarden. Ongehuwd samenwonen, scheiden, allemaal geen probleem. Hoe heette die dominee ook weer die ooit eens een interview had met de Playboy, en die vertelde dat hij ook wel eens vreemd ging? Hans...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 feb 2005 22:43

Boekenlezer schreef:
Zareb schreef:
Jansen schreef: ik wil daar aan toevoegen dat ik van mening ben dat ook vrijzinnige predikanten die Gods genade veranderen in ontuchtigheid door satan gebruikt worden (Judas :4).

Tja, ontuchtigheid roept bij mij nou ook niet direct de allerhelderste voorstellingen op. Beetje apart woord.
Ik kan me niet voorstellen dat ze vanaf de kansel roepen: "Doe maar flink aan overspel!"
Maar vrijzinnige predikanten kunnen wel een prediking hebben die ik geen prediking zou willen noemen, maar slappe praatjes die nergens over gaan. Bij hen gelden dan ook heel andere normen en waarden. Ongehuwd samenwonen, scheiden, allemaal geen probleem. Hoe heette die dominee ook weer die ooit eens een interview had met de Playboy, en die vertelde dat hij ook wel eens vreemd ging? Hans...

Ds. Hans Uytdenbroecke.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 24 feb 2005 23:32

Boekenlezer schreef:
Zareb schreef:

Met ontuchtigheid bedoelde ik (het is trouwens een woord uit Judas :4) dat die vrijzinnige predikanten preken dat de hel niet bestaat dat mensen Gods geboden niet hoeven te bewaren uit dankbaarheid en dat mensen Jezus niet nodig hebben als Zaligmaker.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 24 feb 2005 23:34

jas schreef:
Boekenlezer schreef:Tja, ontuchtigheid roept bij mij nou ook niet direct de allerhelderste voorstellingen op. Beetje apart woord.

Ds. Hans Uytdenbroecke.

Uyt-den-broecke? Wel een toepasselijke naam voor een overspelige man. :lol:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 feb 2005 09:51

jas schreef:
Boekenlezer schreef:
Zareb schreef:

Ds. Hans Uytdenbroecke.

Nee, zo heette hij niet. Bovendien is dat genoemde blad geen honderden jaren oud.
Het was die dominee uit Rotterdam, die zo actief is met vluchtelingen/illegalen en zo. Die ook een heel stel van die lui in een kerkgebouw heeft opgevangen. Ik ben z'n achternaam kwijt...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 feb 2005 10:29

Jansen schreef:
Boekenlezer schreef:
Zareb schreef:

Met ontuchtigheid bedoelde ik (het is trouwens een woord uit Judas :4) dat die vrijzinnige predikanten preken dat de hel niet bestaat dat mensen Gods geboden niet hoeven te bewaren uit dankbaarheid en dat mensen Jezus niet nodig hebben als Zaligmaker.

Nee hoor, in Judas :4 staat geen 'ontuchtigheid'. Dat staat in de (SV-)vertaling van dat vers (die overigens verder wel goed is, hoor :) ). (Hoezo muggeziften... :( :wink: )
In Judas :4 staat het woord ασελγειαν (aselgeian), wat accusativus is van ασελγεια (aselgeia). Mijn Prisma-woordenboekje vertaalt dat met 'losbandigheid'. Die vertaling hebben ook de NBG-vertaling 1951 en de NBV.
En mijn Thayer lexicon geeft als vertalingen: unbridled lust, excess, licentiousness, lasciviousness, wantonness, outrageousness, shamelessness, insolence.
Nou het Liddell-Scott lexicon nog...
Die heb ik nog niet, maar dat komt nog wel een keer.

Er zijn namelijk ook andere mensen de gemeenschap binnengedrongen, die niet tot 'de heiligen' behoren. Het zijn individuele pesonen, die eerder tot de onheiligen moeten worden gerekend (Jud4). Judas presenteert hen als bepaalde mensen die liever anoniem willen blijven (tines anthroopoi), infiltranten en intriganten die niet wezenlijk bij de gemeente behoren, ondanks het feit dat zij wel broederlijk met de anderen aan één tafel zitten.
Maar de verbreiding van hun heterodoxe inzichten scheurt de eenheid van de gemeente aan flarden en laat de gemeenschappelijke maaltijden stranden. Dergelijke indringers zijn altijd een sluipend gevaar voor de christelijke kerk geweest, zodat de apostelen herhaalde malen dringend moesten waarschuwen tegen allerlei spionnen, indringers, pseudo-leraars en misleiders (Gal.2,4; 2 Tim.3,6; 2 Pe.2,1; 2 Joh.7-11). In een vluchtelingengemeente wordt een dergelijke inbreuk op de geestelijke solidariteit natuurlijk extra pijnlijk gevoeld.
Zulke mensen kunnen van buitenaf binnenkomen, maar ze kunnen ook opkomen uit het midden van de gemeente. Dat laatste is hier het geval, want men zit bij de liefdemaaltijd met elkaar aan tafel (Jud.12). Er is geen reden het 'binnenkomen' zo te interpreteren dat de gemeente werd bezocht door rondreizende (dwaal)leraars. Eerder gaat het om nieuwe binnenkomers in de gemeente. In de loop der tijd zijn allerlei mensen ingekomen, die eigenlijk niet bij de gemeente blijken te horen. ...
Door drie dingen worden de dissidenten gekenmerkt zij zijn 'on-godvrezend' (asebeis), zij veranderen Gods genade in losbandigheid en zij verloochenen Jezus Christus. ... Gebrek aan godvrezendheid is gebrek aan respekt voor de heilige God; geen theoretisch atheïsme, maar praktische God-loosheid. ... Hun levenspraktijk is te herkennen aan iets dat opvallend ontbreekt: godvrezendheid. ...
Allereerst leeft men er lustig op los. Gods genade biedt zulke mensen geen stabiliteit (1 Pe.5,12), omdat zij bezig zijn het fundament van het geloof te ondergraven. Genade wordt getransformeerd en gedevalueerd tot losbandigheid, immoraliteit (aselgeia: 1 Pe.4,3; 2 Pe.2,2.18 ). Alsof de genade van onze God een volledige vergunning is, goed voor elke konsumptie! Alsof Hij bij voorbaat alles vergeeft! ...

(Uit: Commentaar op het Nieuwe Testament, 2 Petrus/Judas, Testament in tweevoud, dr. P.H.R. van Houwelingen, blz. 130-131)

Afbeelding

Ik geloof dat mijn grondigheid af en toe ook losbandige vormen aanneemt. :roll:
Ik kan er nog een commentaar bijhalen, als het moet...

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 26 feb 2005 12:03

Nou Boekenlezer, bedankt voor je verhelderende studie omtrent het woord 'ontuchtigheid'. Ik had het op mijn online-bijbel nagezocht en ik kwam inderdaad ook op vertalingen in de trant van 'losbandigheid'.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 14:19

Jansen schreef:Nou Boekenlezer, bedankt voor je verhelderende studie omtrent het woord 'ontuchtigheid'. Ik had het op mijn online-bijbel nagezocht en ik kwam inderdaad ook op vertalingen in de trant van 'losbandigheid'.

De Naardense Bijbel zegt; bandeloosheid. Toch wil ik het voor de SV opnemen. In Judas vers 7 staat immers: "Gelijk Sodoma en Gomorra, en de steden rondom dezelve, die op gelijke wijze als deze gehoereerd hebben, en ander vlees zijn nagegaan, tot een voorbeeld voorgesteld zijn, dragende de straf des eeuwigen vuurs".
Met de bandeloosheid wordt dus vooral bedoeld het navolgen van de vleselijke lusten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 feb 2005 14:34

Ontuchtigheid wijst inderdaad naar mijn idee meer in seksuele richting. Net als ontucht. (Vroeger dacht ik bij ontucht onwillekeurig aan: het uitblijven van tucht.)
Maar losbandigheid en bandeloosheid mogen dan wat algemener zijn qua betekenis, die liegen er ook bepaald niet om. Dan weet je ook: dan gebeuren er rare dingen! Dan ga ik denken aan: seksorgiën, zuipfestijnen, etc.
Ik vind die woorden mooier dan ontuchtigheid en ontucht.
Maar ja, dat is een kwestie van smaak...

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 08 mar 2005 20:14

Melody schreef:
Raido schreef:
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Ik zie de drie delen waar we tegen moeten strijden als drie verschillende onderdelen dus Satan, Je eigen ik (eigen vlees) en de wereld, terwijl
anderen het vlees en de wereld als handlangers van Satan zien, maar dan geef je Satan teveel macht. Het is niet Satan die jou laat zondigen! Dat doe je zelf!

wat doet de Satan dan?

Hoi,

Dat wat Raido zo aangaf.. Hmm daar zit wat van in.. De satan is de bron van het kwaad. Dat is zo. Maar geven wij de satan soms niet de macht om het kwaad in ons te laten groeien? Toen Jezus op het dak van de tempel stond kon Jezus ook kiezen. Of hij liet toe dat de satan hem tot verleiding zou brengen of Jezus koos er voor om dat niet toe te laten. Dus we zijn inderdaad verantwoordelijk voor onze eigen daden. En daarin kan ik Raido heel goed volgen.

Groet,

Fly

Terug naar “Archief”