voor school moet ik een voordracht houden voor Nederlands. Het onderwerp is het afbeelden van Jezus.
Het is een beschouwende voordracht, met als stelling:
"afbeelden van Jezus, dat moet kunnen"
Aan mij de taak om met voor-argumenten te komen.
Ik heb al wel enkele argumenten, maar wie kan mij aan meer helpen?
hieronder mijn eigen argumenten al...
Jezus was hier op aarde werkelijk mens. Hij is in Zijn mens-gestalte dan ook gewoon af te beelden, zijn aanzien was niet mooier ofzo, Hij is gelijk geworden (qua gestalte) aan ieder ander mens!
Iedereen weet dat beelden veel beter bij blijven en soms je veel meer aan het denken zetten of indruk maken dan dat je iets alleen hoort. Dat kan dan ook gebruikt worden in evangelisatie. Door bijvoorbeeld een film waar Jezus in afgebeeld word (laten we voor het gemak een getekende film nemen) kunnen mensen tot het evangelie getrokken worden. En dat Jezus dan misschien met een dunne neus getekend is terwijl Hij een dikke neus had, daar gaat het niet om. Het redden van mensen is dan veel belangrijker. Het gaat om het doel!
God gaf het 2e gebod aan Mozes toen hij 40 dagen weg was van het volk. Het volk begon toen te twijfelen aan God en ze maakten een beeld, om voor te buigen. Ze hadden toen dus net al alle volken om hun heen een zichtbare god. God zei tegen Mozes dat hij terug moest omdat het volk al Zijn geboden overtreden had dóór dat beeld te maken en daarvoor te knielen. God wilde dat ze hun vertrouwen weer op Hem stelden, en dat wil Hij ook van ons! Dus geen enkel ding mag tussen ons en God in staan, want als er iets boven god staat aanbid je dat als het ware.
Als je het 2e gebod heel letterlijk wilt nemen, zoals het er staat betekent dat dat er níets afgebeeld mag worden. En dat je je voor geen enkel iets wat afgebeeld is mag buigen, maar alleen voor God. Maar dat is niet erg logisch. Want als je niets mag afbeelden, heb je ook niets om voor te buigen, dus hoeft het 2e gedeelte van dit gebod er dus helemaal niet te zijn. Maar omdat het toch 1 gebod is moet je het zien zoals ik net bij mijn vorige argument heb uitgelegd.
alvast bedankt!!