Dopen niet uit bijgelovigheid (.. antwoordt Jean!)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Dopen niet uit bijgelovigheid (.. antwoordt Jean!)

Berichtdoor Annemieke86 » 23 feb 2005 12:35

Geliefden in den Heere Christus, gij hebt gehoord, dat de Doop een ordening Gods is, om ons en ons zaad zijn verbond te verzegelen; daarom moeten wij hem tot dat einde, en niet uit gewoonte of bijgelovigheid gebruiken.

Dat betekent dat je niet uit gewoonte je kind laat dopen, maar omdat God jou heeft gemaakt en daarom behoor je Hem toe en moet je Hem volgen!

Iemand aanvullingen? Alles is welkom :D

(Deze tekst spreekt me heel erg aan omdat ik zelf binnenkort gedoopt zal worden)
Laatst gewijzigd door Annemieke86 op 25 mar 2005 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Dopen niet uit bijgelovigheid of gewoonte !

Berichtdoor lindita » 23 feb 2005 14:16

Annemieke86 schreef:(Deze tekst spreekt me heel erg aan omdat ik zelf binnenkort gedoopt zal worden)

Leuk man! :P
Wat is jouw motivatie om je te laten dopen, als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
the most important things in life are not things

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2005 14:25

Hehe, ik denk dat ik dat wel weet :D

Maar goed, je hebt gelijk hoor.... Dopen moet geen gewoonte zijn... Maar waar wil je precies heen met deze zin uit het doopformulier, wat is her verband met jou doop? Dat snap ik niet helemaal. Maar je wil me dat vast wel uitleggen.

In ieder geval alvast een hele fijne doopdienst gewenst en gefeliciteerd met je keuze voor God. Het is namelijk de beste keuze die je kan maken in je leven!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2005 15:07

Gewoonte: onnadenkend, een gewoonte uitvoeren terwijl je je van niks bewust bent.
Bijgelovigheid: als je een magische doopopvatting hebt. Bijvoorbeeld zoals in de Roomse kerk: dan denken ze dat door het sacrament Gods genade naar binnen gegoten wordt. (Zonder die doop kon het kind niet zalig worden!)
En de oosters-orthodoxen zijn ook sterk in magische sacramentsopvattingen. Dan heeft het sacrament zelf een soort van magisch-mystieke uitwerking, en is het niet meer zozeer een teken/bewijs/τυπος.
Om zijn verbond te verzegelen: je zou kunnen zeggen: de doop is een τυπος (= beeld) van de verzoening. Het is een bewijsteken dat Gods verzoening werkelijkheid is. Zó zijn de sacramenten bedoeld. Net zoals de offerdienst dat ook was ten tijde van het OT. Zo was de besnijdenis τυπος van de bekering/wedergeboorte, zie bijv. Deut. 10:16 en Deut. 30:6.
Romeinen 6 gaat over de doop. Daaruit blijkt dat de doop teken is van Christus dood en opstanding.
Het woord τυπος haal ik uit I Cor. 10:6.

Er is ook een catechismuszondag die hierover gaat. Als ik me goed herinner is het Zondag 25.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 23 feb 2005 17:19

lindita schreef:Leuk man! :P
Natuurlijk mag je zo nieuwsgierig zijn :D De motivatie... Ja.. Ik vind het prachtig als een klein kind gedoopt wordt. Dat diegene door God gemaakt is. Ik ben ook door God gemaakt en daarom behoor ik Hem toe. En om te laten zien dat ik God toebehoor laat ik mij dopen en doe ik ook meteen Belijdenis.

Marnix schreef:Hehe, ik denk dat ik dat wel weet :D

Maar goed, je hebt gelijk hoor.... Dopen moet geen gewoonte zijn... Maar waar wil je precies heen met deze zin uit het doopformulier, wat is her verband met jou doop? Dat snap ik niet helemaal. Maar je wil me dat vast wel uitleggen.

In ieder geval alvast een hele fijne doopdienst gewenst en gefeliciteerd met je keuze voor God. Het is namelijk de beste keuze die je kan maken in je leven!
Ja, Marnix :D Dacht jij wat ik nu opschreef? :P :D

Wat ik hiermee wil zeggen dat ik het ook niet uit gewoonte doe, ik doe het ook niet uit bijgelovigheid. God heeft ons gemaakt en daarom behoren wij Hem toe, zoals ik tegen Lindita al zei.
Afbeelding

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 23 feb 2005 23:29

Annemieke86 schreef:
lindita schreef:Leuk man! :P
Natuurlijk mag je zo nieuwsgierig zijn :D De motivatie... Ja.. Ik vind het prachtig als een klein kind gedoopt wordt. Dat diegene door God gemaakt is. Ik ben ook door God gemaakt en daarom behoor ik Hem toe. En om te laten zien dat ik God toebehoor laat ik mij dopen en doe ik ook meteen Belijdenis.

Marnix schreef:Hehe, ik denk dat ik dat wel weet :D

Ja, Marnix :D Dacht jij wat ik nu opschreef? :P :D

Wat ik hiermee wil zeggen dat ik het ook niet uit gewoonte doe, ik doe het ook niet uit bijgelovigheid. God heeft ons gemaakt en daarom behoren wij Hem toe, zoals ik tegen Lindita al zei.

Ik snap 'em!
Nu snap ik ook waarom je die tekst erbij hebt gezet!
the most important things in life are not things

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2005 23:30

Ik bedoelde waarom je je laat dopen. Ik nam aan omdat je van God houdt en met Hem verder wil in het leven :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 24 feb 2005 10:34

Annemiek86,

Geweldig dat je binnenkort gedoopt word. Hetzelfde geld voor mij (nog 3 weken) Ik zie er echt naar uit.

jean

Berichtdoor jean » 01 mar 2005 11:59

Annemieke:Natuurlijk mag je zo nieuwsgierig zijn De motivatie... Ja.. Ik vind het prachtig als een klein kind gedoopt wordt. Dat diegene door God gemaakt is. Ik ben ook door God gemaakt en daarom behoor ik Hem toe. En om te laten zien dat ik God toebehoor laat ik mij dopen en doe ik ook meteen Belijdenis.

Hoi, gewoon even een vraagje: wat is de reden dat je nu pas gedoopt wordt? Dit vraag ik omdat je zegt dat je het mooi vindt als er een kind gedoopt wordt. Ik weet dat er in bepaalde kerken/ stromingen voor de volwassendoop gekozen wordt, maar die mening gaat volgens mij meestal niet samen met de mening dat de kinderdoop goed is.

Hoe denk je hier over, en wat zijn je redenen?

JacobusAiko
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JacobusAiko » 02 mar 2005 00:40

jean schreef:
Annemieke:Natuurlijk mag je zo nieuwsgierig zijn De motivatie... Ja.. Ik vind het prachtig als een klein kind gedoopt wordt. Dat diegene door God gemaakt is. Ik ben ook door God gemaakt en daarom behoor ik Hem toe. En om te laten zien dat ik God toebehoor laat ik mij dopen en doe ik ook meteen Belijdenis.

Hoi, gewoon even een vraagje: wat is de reden dat je nu pas gedoopt wordt? Dit vraag ik omdat je zegt dat je het mooi vindt als er een kind gedoopt wordt. Ik weet dat er in bepaalde kerken/ stromingen voor de volwassendoop gekozen wordt, maar die mening gaat volgens mij meestal niet samen met de mening dat de kinderdoop goed is.

Hoe denk je hier over, en wat zijn je redenen?

Ik durf naast jouw meestal eigenlijk wel te zeggen: altijd. Ik ben zelf opgegroeid in een kerk binnen de Evangelische stroming, en daar werd het zo zeer benadrukt dat kinderdoop 'fout' is. Ik heb eenmaal eens een predikant horen spreken (zo'n 2,5 jaar geleden) dat kinderdoop helemaal geen doop is, en dat mensen die niet gedoopt zijn, dat zij ook niet behouden zijn. Nu wil ik niet vertellen dat dit overal zo is, maar in deze gemeente werd daar zo over gedacht. Ik heb daar toen met de kerkenraad over gesproken, en later zelf nog wat over kinderdoop nagelezen, en ben zelf tot de conclusie gekomen dat je kinderdoop niet kan, en niet mag afwijzen. Ik kwam tot de slotsom dat ik kinderdoop als volwaardige doop moest accepteren. Inmiddels ben ik uit deze gemeente gestapt, en naar de Gereformeerde Kerk gegaan. Dit tot groot verdriet van mijn ouders.
Op de vraag waarom ze nu pas gedoopt wordt, kan ik misschien wel een antwoord geven: Ze is als kind niet gedoopt, en wil toch graag lid worden van een kerk met kinderdoop, en dan kan je gewoon als volwassene gedoopt worden. De doop moet toch immers niet allléén voorbehouden zijn aan kinderen, anders doe je hetzelfde als sommige Evangelischen, die kinderdoop volledig afwijzen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2005 02:05

Hm misschien een verhaal van 1 kant... I ken ook een heleboel mensen die de volwassendoop als juiste doop zien, maar kinderdoop wel heel mooi vinden en zeker niet veroordelen/afwijzen, net als dat heel veel gereformeerden de volwassendoop niet afkeuren.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 mar 2005 19:42

Marnix schreef:Hm misschien een verhaal van 1 kant... I ken ook een heleboel mensen die de volwassendoop als juiste doop zien, maar kinderdoop wel heel mooi vinden en zeker niet veroordelen/afwijzen, net als dat heel veel gereformeerden de volwassendoop niet afkeuren.

Wacht even, ik snap je niet. Als ouders hun kinderen niet laten dopen wijzen ze toch de kinderdoop af?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 mar 2005 19:48

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:Hm misschien een verhaal van 1 kant... I ken ook een heleboel mensen die de volwassendoop als juiste doop zien, maar kinderdoop wel heel mooi vinden en zeker niet veroordelen/afwijzen, net als dat heel veel gereformeerden de volwassendoop niet afkeuren.

Wacht even, ik snap je niet. Als ouders hun kinderen niet laten dopen wijzen ze toch de kinderdoop af?

hoeft niet. ik zou ws. mijn kinderen wel laten dopen, zonder de volwassendoop af te wijzen. Het kan zijn dat mensen denken dat de volwassendoop bijbelser gegrond is, zonder de kinderdoop als "niet-bijbels" af te doen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 mar 2005 20:12

Maja de Bij schreef:

ligt er maar net aan waarom ze hun kinderen niet laten dopen. stel dat je als ouder nu niet aan de vragen niet kan beantwoorden, dan ga je toch twijfelen om je kind te laten dopen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

JacobusAiko
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JacobusAiko » 02 mar 2005 21:11

johannes1 schreef:
Maja de Bij schreef:

ligt er maar net aan waarom ze hun kinderen niet laten dopen. stel dat je als ouder nu niet aan de vragen niet kan beantwoorden, dan ga je toch twijfelen om je kind te laten dopen.

Inderdaad, als je als ouder de vragen niet kan beantwoorden, of niet naar waarheid kan beantwoorden, dan moet je je kind niet laten dopen, en hem/haar op een ander tijdstip desnoods te dopen als je de vragen wel kan beantwoorden. :) Zelf keur ik de volwassendoop niet af, ondanks dat ik uit een Baptistengemeente ben overgestapt.

Terug naar “Archief”