jean schreef:Annemieke:Natuurlijk mag je zo nieuwsgierig zijn De motivatie... Ja.. Ik vind het prachtig als een klein kind gedoopt wordt. Dat diegene door God gemaakt is. Ik ben ook door God gemaakt en daarom behoor ik Hem toe. En om te laten zien dat ik God toebehoor laat ik mij dopen en doe ik ook meteen Belijdenis.
Hoi, gewoon even een vraagje: wat is de reden dat je nu pas gedoopt wordt? Dit vraag ik omdat je zegt dat je het mooi vindt als er een kind gedoopt wordt. Ik weet dat er in bepaalde kerken/ stromingen voor de volwassendoop gekozen wordt, maar die mening gaat volgens mij meestal niet samen met de mening dat de kinderdoop goed is.
Hoe denk je hier over, en wat zijn je redenen?
Ik durf naast jouw meestal eigenlijk wel te zeggen: altijd. Ik ben zelf opgegroeid in een kerk binnen de Evangelische stroming, en daar werd het zo zeer benadrukt dat kinderdoop 'fout' is. Ik heb eenmaal eens een predikant horen spreken (zo'n 2,5 jaar geleden) dat kinderdoop helemaal geen doop is, en dat mensen die niet gedoopt zijn, dat zij ook niet behouden zijn. Nu wil ik niet vertellen dat dit overal zo is, maar in deze gemeente werd daar zo over gedacht. Ik heb daar toen met de kerkenraad over gesproken, en later zelf nog wat over kinderdoop nagelezen, en ben zelf tot de conclusie gekomen dat je kinderdoop niet kan, en niet mag afwijzen. Ik kwam tot de slotsom dat ik kinderdoop als volwaardige doop moest accepteren. Inmiddels ben ik uit deze gemeente gestapt, en naar de Gereformeerde Kerk gegaan. Dit tot groot verdriet van mijn ouders.
Op de vraag waarom ze nu pas gedoopt wordt, kan ik misschien wel een antwoord geven: Ze is als kind niet gedoopt, en wil toch graag lid worden van een kerk met kinderdoop, en dan kan je gewoon als volwassene gedoopt worden. De doop moet toch immers niet allléén voorbehouden zijn aan kinderen, anders doe je hetzelfde als sommige Evangelischen, die kinderdoop volledig afwijzen...