Handoplegging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 01 mar 2005 20:45

......verhindert dit ons niet deze passage naar zijn bedoeling uit te leggen.

(Uit: Commentaar op het Nieuwe Testament, Marcus, Het evangelie volgens Petrus, dr. J. van Bruggen, blz. 395-396)

Afbeelding

Vooral dat laatste is interessant!

Hier laat ik het even bij.
Iemand anders mag uiteraard ook bijdragen leveren.

Dank je voor je inspanningen. Toch is het voor mij geen bewijs dat ik de teksten aldaar niet 'gewoon' letterlijk mag nemen. Van Bruggen schijnt hetzelfde te zeggen.
En verder denk ik dat het verkeerd is om vanwege het slechte gebruik (lees misbruik) het goede gebruik ervan te weigeren.
Wij moeten in onze gezindte heel goed uitkijken dat wij niet wijzer willen zijn dan God zelf. Neem als voorbeeldje ziekenzalving. Het wordt maar zelden in rechtse kerken toegepast, terwijl er door mensen die ermee bekend zijn wordt verteld hoe zegenrijk het kan zijn!
Lees bijvoorbeeld de boeken van M.J. Paul erover. En wat zeggen wij: ziekenzalving, brrrrrrr, zijn we niet gewend, en dat doen ze in charismatische kringen ook. Brrrrrrrrrrrrrrrrr :(
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 mar 2005 20:47

hijwel schreef:
Raido schreef:Helemaal mee eens, er is ook niks op handoplegging, duiveluitwerping en andere 'speciale' gaven van de Geest. Wat ik zeg, je moet alleen zeker zijn of het van God of van Satan is, en dat is moeilijk daarom zeg ik : wees er voorzichtig mee.

kan de satan zichzelf uitwerpen?
Waarom zou hij het niet kunnen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 mar 2005 21:12

Raido schreef:Waarom zou hij het niet kunnen?

Lukas 11: ;)

15 Maar sommigen van hen zeiden: Hij werpt de duivelen uit door Beëlzebul, den overste der duivelen.
16 En anderen, Hem verzoekende, begeerden van Hem een teken uit den hemel.
17 Maar Hij, kennende hun gedachten, zeide tot hen: Een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een huis, tegen zichzelf verdeeld zijnde, valt.
18 Indien nu ook de satan tegen zichzelven verdeeld is, hoe zal zijn rijk bestaan? Dewijl gij zegt, dat Ik door Beëlzebul de duivelen uitwerp.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mar 2005 21:37

hijwel schreef:
Raido schreef:Helemaal mee eens, er is ook niks op handoplegging, duiveluitwerping en andere 'speciale' gaven van de Geest. Wat ik zeg, je moet alleen zeker zijn of het van God of van Satan is, en dat is moeilijk daarom zeg ik : wees er voorzichtig mee.

De satan is in elk geval wel in staat tot prachtige trucs en trics. Hij kan doen of hij een geest verdrijft, en laat dan diens plaats innemen door een andere.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mar 2005 22:32

jas schreef:
hijwel schreef:

De satan is in elk geval wel in staat tot prachtige trucs en trics. Hij kan doen of hij een geest verdrijft, en laat dan diens plaats innemen door een andere.

marcus 3:
22 En de Schriftgeleerden, die van Jeruzalem afgekomen waren, zeiden: Hij heeft Beëlzebul, en door den overste der duivelen werpt Hij de duivelen uit.
23 En hen tot Zich geroepen hebbende, zeide Hij tot hen in gelijkenissen: Hoe kan de satan den satan uitwerpen?
24 En indien een koninkrijk tegen zichzelf verdeeld is, zo kan dat koninkrijk niet bestaan.
25 En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zo kan dat huis niet bestaan.
26 En indien de satan tegen zichzelven opstaat, en verdeeld is, zo kan hij niet bestaan, maar heeft een einde.

trek zelf je conclusies..
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 01 mar 2005 22:39

Ik snap het niet. Je kan alles dan wel omdraaien als van de satan zijnde in plaats van God. Waarom kan hier niet (van handoplegging dus) het positieve worden ingezien? Geloof in het goede! Er zijn inderdaad hogere machten aan het werk, ook satan en zijn demonen. Maar we moeten ons wel realiseren dat wat je vraagt in Jezus naam, gedaan zal worden, voor een ieder die waarlijk in Hem gelooft. Wanneer dit gezegd wordt hoef je niet bang te zijn voor de satan en zijn praktijken, dan mag je vertrouwen op Gods almachtige kracht!

lin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin » 01 mar 2005 22:55

Amen!
En Heer ik hou van U,
want U hield eerst van mij.
Uw liefde tilt mij op
en maakt mij vrij.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mar 2005 00:47

hijwel schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:

marcus 3:
22 En de Schriftgeleerden, die van Jeruzalem afgekomen waren, zeiden: Hij heeft Beëlzebul, en door den overste der duivelen werpt Hij de duivelen uit.
23 En hen tot Zich geroepen hebbende, zeide Hij tot hen in gelijkenissen: Hoe kan de satan den satan uitwerpen?
24 En indien een koninkrijk tegen zichzelf verdeeld is, zo kan dat koninkrijk niet bestaan.
25 En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zo kan dat huis niet bestaan.
26 En indien de satan tegen zichzelven opstaat, en verdeeld is, zo kan hij niet bestaan, maar heeft een einde.

trek zelf je conclusies..

Ja, dat moest jij ook eens doen. Je snapt misschien wel dat ik dit stuk ook ken. Waarom zou ik dan toch dat geschreven hebben waarop jij reageert? Het is erg moeilijk discussiëren met jou. Je reageert niet echt op postings. Je plaats slechts tegenreacties die nergens op slaan. Als ik schrijf dat de duivel soms één van zijn geesten wegstuurt zodat het lijkt of hij uitgedreven wordt, en diens plaats laat innemen door een andere, misschien wat subtielere, maar daarom niet minder gevaarlijke geest, dan strijdt dat niet met het schriftgedeelte wat jij hier plaatst.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2005 01:59

Waarom sloeg die reactie van hijwel nergens op dan?

Jezus stelt in dat bijbelgedeelte Zelf het uiwerpen van duivelen door de satan en het verdeeld zijn van het helse koninkrijk op 1 lijn. En trekt vervolgens de conclusie dat het dus niet kan, aangezien een verdeeld koninkrijk niet kan bestaan.

Nu kan ik opzich best inkomen in de mogelijkheid van een 'truuk' zoals jij hem hier beschrijft, maar Jezus laat die mogelijkheid hier niet erg open. Misschien was dat slechts een holle rethoriek om de Schriftgeleerden van repliek te dienen, maar die conclusie zou ik niet snel trekken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mar 2005 02:14

Aragorn schreef:Waarom sloeg die reactie van hijwel nergens op dan?

Jezus stelt in dat bijbelgedeelte Zelf het uiwerpen van duivelen door de satan en het verdeeld zijn van het helse koninkrijk op 1 lijn. En trekt vervolgens de conclusie dat het dus niet kan, aangezien een verdeeld koninkrijk niet kan bestaan.

Nu kan ik opzich best inkomen in de mogelijkheid van een 'truuk' zoals jij hem hier beschrijft, maar Jezus laat die mogelijkheid hier niet erg open. Misschien was dat slechts een holle rethoriek om de Schriftgeleerden van repliek te dienen, maar die conclusie zou ik niet snel trekken.

Jezus heeft het over een rijk wat tegen zichzelf verdeeld is. Dat is het rijk van satan niet. In de mogelijkheid die ik opper, de schijn wekken dat een boze geest iemand verlaat, waarna diens plaats ingenomen wordt door een andere, is geen sprake van tegen zichzelf verdeeld zijn. Het feit dat Jezus die mogelijkheid niet genoemd heeft, wil niet zeggen dat hij niet bestaat. Wat ik vertel, staat zelfs letterlijk in de Bijbel, ik snap dus je verwondering niet goed.
Matth. 12:43-45:
"En wanneer de onreine geest van den mens uitgegaan is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust, en vindt ze niet.

Dan zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, van waar ik uitgegaan ben; en komende, vindt hij het ledig, met bezemen gekeerd en versierd.

Dan gaat hij heen en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van denzelven mens wordt erger dan het eerste. Alzo zal het ook met dit boos geslacht zijn.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 mar 2005 07:38

zucht
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 02 mar 2005 07:53

Ik moet echt opeens heel hard aan een ander topic over dat Satan teveel macht zou hebben in de refocultuur....
Nou volgens mij is dat bij deze bewezen....'we moeten maar geen handoplegging doen want stel dat het van Satan komt' en 'Satan is staat tot heel veel trucjes' enz enz
Satan is ook in staat tot heel veel trucjes en het kan ook zijn dat dingen van Hem komen. Maar als jij christen bent en degene die je de hand oplegt ook dan kan het niet zo zijn dat Satan daar opeens tussen komt ofzo...
stomp niet af, blijf slijpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mar 2005 08:58

hijwel schreef:zucht

Ik haal slechts een toepasselijk Bijbelgedeelte aan. Waarom dan die zucht?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mar 2005 09:01

Percies Gurl, ik heb ook nooit gezegt dat je het niet moet doen en niet mag doen, maar dat je voorzichtig moet zijn met deze dingen, omdat Satan die misbruikt.. Of Satan, ja ik denk dat het Satan is, maar ik denk dat er ook veel mensen zijn die in naam van de Heilige Geest je gewoon beduvelen.. (letterlijk).

Met handoplegging is niets mis mee, maar om nou massaal gebedsgenezingdiensten te starten, nee... het is een onderdeel van, ik zal even wat zeggen wat Luther zei: In de katholieke kerk mag weinig, maar wat mag dat moet. Daar moeten wij dus mee uitkijken, handoplegging mag, maar in kerken waar het niet is, is de Geest ook.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 02 mar 2005 09:11

Raido schreef: Daar moeten wij dus mee uitkijken, handoplegging mag, maar in kerken waar het niet is, is de Geest ook.

Maar volgens mij worden kerken waar weinig aan gebedsgenezing en handoplegging wordt gedaan ook geteisterd door ongeloof.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Terug naar “Archief”