Geloofszekerheid in de GerGem (in NL)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 feb 2005 21:35

Boekenlezer schreef:
Mijn citaat was van Wilhelmus à Brakel, uit de Redelijke Godsdienst, uit het hoofdstuk over de wedergeboorte.

Ja dat weet ik, en daar ben ik het ook mee eens. Het ging ook niet tegen mijn bewering in, want ik heb het nooit over het weten van het exacte tijdstip gehad.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 28 feb 2005 22:36

jas schreef:[Wel, in elk geval doe je het niet zelf. Wij moeten als vijanden met God verzoend worden. Het is de oude gereformeerde leer dat de wedergeboorte een eenzijdig Godswerk is. Er is totaal niets van de mens bij. De vraag of de mens onmachtig is zich te bekeren moet volmondig met ja beantwoord worden. Maar bij wie drukt nou die onmacht eens als een molensteen op de ziel? De mens is er zo gauw klaar mee dat hij onmachtig is. Ja, want dan is het lekker Gods schuld en is de mens er vanaf. Maar zo heeft God de mens niet geschapen. Die onmacht moet onze schuld worden. En de redenering dat we er niets aan kunnen doen omdat God het moet doen is de redenering van de mens die er ook niets aan wil doen en zo gemakkelijk voortleeft. Maar uiteindelijk zal hij God op niet één uit duizend vragen kunnen anwoorden. Ik doorzie heus wel Aragorn dat je naar je loterijtheorie toe wilt. Maar weet dat die theorie voor de Heere geen stand zal houden. Want Hij zal rechtvaardig van jou Zijn Beeld terug eisen, ook als je niet bekeerd wordt.

Dat de wedergeboorte een eenzijdig Godswerk is, is niet Bijbels. " Korinthiers 5:20 zegt immers: 'LAAT u met God verzoenen'.
De mens moet dus wel openstaan voor het Godswerk en het laten gebeuren. Het geloof wordt ons door de Heilige Geest geschonken; maar dat betekent niet dat onwillige zondaren de hemel 'ingetrapt' worden. Wij moeten zelf openstaan voor het werk van de Geest en Christus' kruis op ons nemen.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 feb 2005 23:09

Jansen schreef:
jas schreef:[Wel, in elk geval doe je het niet zelf. Wij moeten als vijanden met God verzoend worden. Het is de oude gereformeerde leer dat de wedergeboorte een eenzijdig Godswerk is. Er is totaal niets van de mens bij. De vraag of de mens onmachtig is zich te bekeren moet volmondig met ja beantwoord worden. Maar bij wie drukt nou die onmacht eens als een molensteen op de ziel? De mens is er zo gauw klaar mee dat hij onmachtig is. Ja, want dan is het lekker Gods schuld en is de mens er vanaf. Maar zo heeft God de mens niet geschapen. Die onmacht moet onze schuld worden. En de redenering dat we er niets aan kunnen doen omdat God het moet doen is de redenering van de mens die er ook niets aan wil doen en zo gemakkelijk voortleeft. Maar uiteindelijk zal hij God op niet één uit duizend vragen kunnen anwoorden. Ik doorzie heus wel Aragorn dat je naar je loterijtheorie toe wilt. Maar weet dat die theorie voor de Heere geen stand zal houden. Want Hij zal rechtvaardig van jou Zijn Beeld terug eisen, ook als je niet bekeerd wordt.

Dat de wedergeboorte een eenzijdig Godswerk is, is niet Bijbels. " Korinthiers 5:20 zegt immers: 'LAAT u met God verzoenen'.
De mens moet dus wel openstaan voor het Godswerk en het laten gebeuren. Het geloof wordt ons door de Heilige Geest geschonken; maar dat betekent niet dat onwillige zondaren de hemel 'ingetrapt' worden. Wij moeten zelf openstaan voor het werk van de Geest en Christus' kruis op ons nemen.

Net zomin als de natuurlijke geboorte een daad is die door toedoen van de baby tot stand komt, is ook de geestelijke geboorte een daad die door toedoen van de mens tot stand komt. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk en dat is een voluit Bijbelse stelling en leer. Vervolgens maak je een misslag waar je wedergeboorte en verzoening vereenzelvigt, want wedergeboorte is niet hetzelfde als verzoening of rechtvaardigmaking, maar de verzoening is een gevolg van de wedergeboorte. Verder drukt het 'laat u' juist uit dat geen actie vereist wordt maar een ondergaan van een daad Gods. Er staat niet: verzoent u met God, maar laat u met God verzoenen. Het is dus God die verzoent, niet de mens. En juist omdat het een eenzijdig Godswerk is, kan de mens niet anders dan die verzoening door het geloof aannemen. De apostel wil daarmee niets meer zeggen, als dat hij de mensen oproept om toch de werkingen des Geestes in zich te onderscheiden en op te merken. Want het is daaruit dat ook de zaligmakende werking als een begin van de bekering van de mens een aanvang neemt. Paulus roept hier niet op tot een actief handelen van de mens tot verzoening, maar om zich gewillig aan het recht Gods over te geven, omdat hij weet dat slechts daardoor de verzoening zal plaatsvinden. Sion zal door recht verlost worden, dat was de apostel ook wel zeer goed bekend. Er is dus totaal niets van de mens bij.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 01 mar 2005 13:41

jas schreef:Net zomin als de natuurlijke geboorte een daad is die door toedoen van de baby tot stand komt, is ook de geestelijke geboorte een daad die door toedoen van de mens tot stand komt. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk en dat is een voluit Bijbelse stelling en leer. Vervolgens maak je een misslag waar je wedergeboorte en verzoening vereenzelvigt, want wedergeboorte is niet hetzelfde als verzoening of rechtvaardigmaking, maar de verzoening is een gevolg van de wedergeboorte. Verder drukt het 'laat u' juist uit dat geen actie vereist wordt maar een ondergaan van een daad Gods. Er staat niet: verzoent u met God, maar laat u met God verzoenen. Het is dus God die verzoent, niet de mens. En juist omdat het een eenzijdig Godswerk is, kan de mens niet anders dan die verzoening door het geloof aannemen. De apostel wil daarmee niets meer zeggen, als dat hij de mensen oproept om toch de werkingen des Geestes in zich te onderscheiden en op te merken. Want het is daaruit dat ook de zaligmakende werking als een begin van de bekering van de mens een aanvang neemt. Paulus roept hier niet op tot een actief handelen van de mens tot verzoening, maar om zich gewillig aan het recht Gods over te geven, omdat hij weet dat slechts daardoor de verzoening zal plaatsvinden. Sion zal door recht verlost worden, dat was de apostel ook wel zeer goed bekend. Er is dus totaal niets van de mens bij.

Dat er staat: 'Laat u met God verzoenen' geeft wel aan dat het dus mogelijk is om dat niet te laten gebeuren, dat het mogelijk is om je te verzetten tegen het werk van de Geest, wat de mens dus moet doen is het laten gebeuren, het dankbaar aannemen en accepteren van de wedergeboorte. Daarmee is het dus geen volledig Godswerk waar de mens niets aan/tegen zou kunnen doen. Het gaat dan ook niet om een actief handelen van de mens maar om het openstaan voor en het accepteren van het Heilswerk dat Gods Geest in ons hart werkt!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mar 2005 13:57

Jansen schreef:
jas schreef:Net zomin als de natuurlijke geboorte een daad is die door toedoen van de baby tot stand komt, is ook de geestelijke geboorte een daad die door toedoen van de mens tot stand komt. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk en dat is een voluit Bijbelse stelling en leer. Vervolgens maak je een misslag waar je wedergeboorte en verzoening vereenzelvigt, want wedergeboorte is niet hetzelfde als verzoening of rechtvaardigmaking, maar de verzoening is een gevolg van de wedergeboorte. Verder drukt het 'laat u' juist uit dat geen actie vereist wordt maar een ondergaan van een daad Gods. Er staat niet: verzoent u met God, maar laat u met God verzoenen. Het is dus God die verzoent, niet de mens. En juist omdat het een eenzijdig Godswerk is, kan de mens niet anders dan die verzoening door het geloof aannemen. De apostel wil daarmee niets meer zeggen, als dat hij de mensen oproept om toch de werkingen des Geestes in zich te onderscheiden en op te merken. Want het is daaruit dat ook de zaligmakende werking als een begin van de bekering van de mens een aanvang neemt. Paulus roept hier niet op tot een actief handelen van de mens tot verzoening, maar om zich gewillig aan het recht Gods over te geven, omdat hij weet dat slechts daardoor de verzoening zal plaatsvinden. Sion zal door recht verlost worden, dat was de apostel ook wel zeer goed bekend. Er is dus totaal niets van de mens bij.

Dat er staat: 'Laat u met God verzoenen' geeft wel aan dat het dus mogelijk is om dat niet te laten gebeuren, dat het mogelijk is om je te verzetten tegen het werk van de Geest, wat de mens dus moet doen is het laten gebeuren, het dankbaar aannemen en accepteren van de wedergeboorte. Daarmee is het dus geen volledig Godswerk waar de mens niets aan/tegen zou kunnen doen. Het gaat dan ook niet om een actief handelen van de mens maar om het openstaan voor en het accepteren van het Heilswerk dat Gods Geest in ons hart werkt!

En wie werkt die bereidwilligheid in het hart? In Philip. 2:13 staat: "Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen". Het is dus een eenzijdig Godswerk. Als je iets anders stelt verkondig je een onbijbelse leer.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 01 mar 2005 14:04

jas schreef:En wie werkt die bereidwilligheid in het hart? In Philip. 2:13 staat: "Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen". Het is dus een eenzijdig Godswerk. Als je iets anders stelt verkondig je een onbijbelse leer.

Tja, wellicht heb je gelijk (dit is moeilijk om te erkennen :( ) wat betreft de wedergeboorte, maar het opnemen van ons dagelijks kruis is toch wel ons eigen werk en keuze? Wij zijn toch immers geen marionetten? Hoe denk je daar over?

Er staat immers in Mattheüs 16:24 'Toen zeide Jezus tot Zijn discipelen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij.'

Hier wordt dus wel degelijk een menselijk handelen gevraagd, of ben je het daar niet mee eens, om welke reden dan ook?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2005 14:48

Ik kan met je meekomen dat de eer helemaal naar God gaat enzo, maar 'eenzijdig' lijkt me echt niet kloppen. Het is een wederkerig proces.
Het is idd God die verzoent, maar verzoening komt altijd van 2 kanten. Ik kan me niet met m'n vijand verzoenen als hij mij nog steeds haat.

Dat 'Sion door recht verlost wordt' is ook zo'n veelvuldig misbruikte uitspraak. Het is idd waar, maar wat wil het in dit verband zeggen?

Ik geloof er NIKS van dat Paulus hier zegt: mensen, ga maar fijn in de kerk zitten en let goed op of er wat in je begint te veranderen.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 01 mar 2005 14:53

Iedereen die denkt dat de mens passief is in dit geheel leest volgens mij de bijbel toch niet helemaal in de context maar probeert door bijbelteksten aan elkaar te plakken zijn gelijk te bewijzen. Ik zie hier constant bijbelteksten voorbij komen waaruit blijkt dat God aan het werk is, maar de vele bijbelteksten waarin de mens tot activiteit aangespoord word en op zijn verantwoordelijkheid gewezen wordt zie ik hier niet voorbijkomen. Erg jammer dat er zo eenzijdig beeld gegeven wordt. En al zeggen voor mij part 100 kerkvaders en tig kerkgeschriften dat het niet zo is, als het in de bijbel staat heeft dat voor mij ontelbare keren meer waarde.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mar 2005 15:08

Aragorn schreef:

Ik kan met je meekomen dat de eer helemaal naar God gaat enzo, maar 'eenzijdig' lijkt me echt niet kloppen. Het is een wederkerig proces.
Het is idd God die verzoent, maar verzoening komt altijd van 2 kanten. Ik kan me niet met m'n vijand verzoenen als hij mij nog steeds haat.

Dat 'Sion door recht verlost wordt' is ook zo'n veelvuldig misbruikte uitspraak. Het is idd waar, maar wat wil het in dit verband zeggen?

Ik geloof er NIKS van dat Paulus hier zegt: mensen, ga maar fijn in de kerk zitten en let goed op of er wat in je begint te veranderen.

Ho even. Ik zeg niet dat de mens passief is, als een soort marionet. Ik zeg dat m.b.t. de zaligheid de mens geen enkele bijdrage levert. Het enige wat de mens doet is door de Geest Gods gewillig gemaakt, de genade aannemen. Maar dat is iets heel anders dan zelfwerkzaamheid.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mar 2005 15:59

jas schreef:Ho even. Ik zeg niet dat de mens passief is, als een soort marionet. Ik zeg dat m.b.t. de zaligheid de mens geen enkele bijdrage levert. Het enige wat de mens doet is door de Geest Gods gewillig gemaakt, de genade aannemen. Maar dat is iets heel anders dan zelfwerkzaamheid.

dus de mens doet het toch zelf.. (ook al doet de heilige geest dat in ons)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

SanderW

Berichtdoor SanderW » 01 mar 2005 16:07

Uiteindelijk komt het er op neer dat de mens voor de keuze staat "kies ik voor of tegen God" En dan kom je dus weer terug op de vrije wil die God aan de mensen gegeven heeft.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mar 2005 17:31

Jansen schreef:
jas schreef:En wie werkt die bereidwilligheid in het hart? In Philip. 2:13 staat: "Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen". Het is dus een eenzijdig Godswerk. Als je iets anders stelt verkondig je een onbijbelse leer.

Tja, wellicht heb je gelijk (dit is moeilijk om te erkennen :( ) wat betreft de wedergeboorte, maar het opnemen van ons dagelijks kruis is toch wel ons eigen werk en keuze? Wij zijn toch immers geen marionetten? Hoe denk je daar over?

Er staat immers in Mattheüs 16:24 'Toen zeide Jezus tot Zijn discipelen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij.'

Hier wordt dus wel degelijk een menselijk handelen gevraagd, of ben je het daar niet mee eens, om welke reden dan ook?

Zeker wel. Als vrucht van de wedergeboorte. En ook in de wedergeboorte stemt de mens toe in zijn inlijving in Christus. Christus is immers zijn Alles geworden, hij kan niet langer zonder Hem, zijn hart gaat naar Hem uit en de christen verlangd er hevig naar om met Hem verenigd te worden. "de snoeren zijn mij in lieflijke plaatsen gevallen". De mens doet dus wel iets, maar niet als vóórbereidend werk van de wedergeboorte. De wil van de mens wordt door God omgekeerd (bekering) en dan wil de mens Hem volgen, Zijn kruis opnemen, etc. Maar dan is hij reeds wedergeboren.

sekimov
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sekimov » 01 mar 2005 19:23

Graag wil ik het volgende in de discussie bijdragen:

De belangrijkste vraag waarop Jezus en later zijn navolgers een antwoord verwachtten was volgens mij: Geloof je in Jezus Christus en wat hij voor ons gedaan heeft?

De here Jezus verwachtte toen hij op aarde was een antwoord van de mensen en verwacht dat nu nog. Dit betekent dus vanuit de mens gezien: geef ik gehoor aan deze vraag? Een keuze dus!

In de bijbel lezen we ook zeggen dat het alleen genade is en dat de Heilige Geest in ons moet komen. Maar we mogen Gods beloften geloven als Hij zegt dit te schenken aan een ieder die er om vraagt.

Teveel de nadruk leggen op de onmogelijkheid om te kunnen geloven lijkt me niet bijbels.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mar 2005 22:11

hijwel schreef:
jas schreef:Ho even. Ik zeg niet dat de mens passief is, als een soort marionet. Ik zeg dat m.b.t. de zaligheid de mens geen enkele bijdrage levert. Het enige wat de mens doet is door de Geest Gods gewillig gemaakt, de genade aannemen. Maar dat is iets heel anders dan zelfwerkzaamheid.

dus de mens doet het toch zelf.. (ook al doet de heilige geest dat in ons)

Dus met het door de Geest gewillig gemaakt worden om de genade aan te nemen vind jij hetzelfde alsof de mens het zelf doet?
Tegen dergelijke conclusies kan ik niet op.
De groeten.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 mar 2005 22:47

jas schreef:Dus met het door de Geest gewillig gemaakt worden om de genade aan te nemen vind jij hetzelfde alsof de mens het zelf doet?
Tegen dergelijke conclusies kan ik niet op.
De groeten.

jou geest is gewillig gemaakt.. dus God geeft jou de wil om het goede te kiezen.. Uit onzelf(oude ik) kunnen wij niet kiezen. Maar als de Heilige Geest onze wil verandert kiezen wij voor het goede kiezen. De mens moet het uiteindelijk zelf doen.. actief gemaakt door God!

je moet jou geest/wil niet loskoppelen van jezelf. Als jou geest/wil vernieuwt is door de heilige geest. Dan moet jij Jezus aannemen. Doe je dat zelf? ja!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”