jas schreef:Net zomin als de natuurlijke geboorte een daad is die door toedoen van de baby tot stand komt, is ook de geestelijke geboorte een daad die door toedoen van de mens tot stand komt. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk en dat is een voluit Bijbelse stelling en leer. Vervolgens maak je een misslag waar je wedergeboorte en verzoening vereenzelvigt, want wedergeboorte is niet hetzelfde als verzoening of rechtvaardigmaking, maar de verzoening is een gevolg van de wedergeboorte. Verder drukt het 'laat u' juist uit dat geen actie vereist wordt maar een ondergaan van een daad Gods. Er staat niet: verzoent u met God, maar laat u met God verzoenen. Het is dus God die verzoent, niet de mens. En juist omdat het een eenzijdig Godswerk is, kan de mens niet anders dan die verzoening door het geloof aannemen. De apostel wil daarmee niets meer zeggen, als dat hij de mensen oproept om toch de werkingen des Geestes in zich te onderscheiden en op te merken. Want het is daaruit dat ook de zaligmakende werking als een begin van de bekering van de mens een aanvang neemt. Paulus roept hier niet op tot een actief handelen van de mens tot verzoening, maar om zich gewillig aan het recht Gods over te geven, omdat hij weet dat slechts daardoor de verzoening zal plaatsvinden. Sion zal door recht verlost worden, dat was de apostel ook wel zeer goed bekend. Er is dus totaal niets van de mens bij.
Ik kan met je meekomen dat de eer helemaal naar God gaat enzo, maar 'eenzijdig' lijkt me echt niet kloppen. Het is een wederkerig proces.
Het is idd God die verzoent, maar verzoening komt altijd van 2 kanten. Ik kan me niet met m'n vijand verzoenen als hij mij nog steeds haat.
Dat 'Sion door recht verlost wordt' is ook zo'n veelvuldig misbruikte uitspraak. Het is idd waar, maar wat wil het in dit verband zeggen?
Ik geloof er NIKS van dat Paulus hier zegt: mensen, ga maar fijn in de kerk zitten en let goed op of er wat in je begint te veranderen.