Moderator: Moderafo's
Riska of Raido, ik weet het niet meer, het staat een paar pagina's terug... neem me niet kwalijk...)jean:
die je voor 100% kunt vertrouwen
In hoeverre kun je iemand vertrouwen die dingen toelaat waar jij zo extreem veel pijn van hebt, en nog een zeikerig iets, de spijkers waren nagels en die zaten ook nog eens niet in zijn voeten maar ijn zijn enkel gewrichten.
Raido
ik vind het nog veel gewaagder om te denken dat je kunt weten wat God wel en niet wil, als God bij Job niet zou willen dat Job boos was, waarom zou Hij het dan ook niet willen hebben bij Riska, of bij mij? God is de zelfde... maar is Hij ook voor iedereen hetzelfde?
Raido
Jij probeerd dat, en dat proberen er meer, iedereen probeerd de Bijbel te interpreteren zoals hij het graag ziet, en ik vind het diep droevig dat je mensen zomaar 'met de Bijbel in den hand' de grond in kunt stampen, want als je boos bent op God, doe je af aan God terwijl Riska een levende relatie met God heeft, het komt er dan gewoon op neer dat je Riska's geloof aan de kant bonjourd met een aantal kunstig gevonden Bijbelteksten.
Raido
Jij niet inderdaad... Ik ken je al wat langer als vandaag, en je bent een beetje het zelfde als ik, ik doe ook niks af van mijn mening, ik ben scherp maar dat kan hard overkomen..
Raido:
Er staat ook iets in de Bijbel over molenstenen om de nek etcetra.. zal het eens opzoeken.
knipje: gevonden
40 Want wie niet tegen ons is, is voor ons.
41 Want wie u een beker water zal te drinken geven vanwege het feit dat u van Christus bent, voorwaar, Ik zeg u, dat hij zijn loon geenszins zal verliezen.
42 En wie een van de kleinen die in Mij geloven, een aanleiding tot vallen is, het zou beter voor hem zijn als een molensteen om zijn hals gedaan en hij in de zee geworpen was.
Raido
Gelukkig is waarheid relatief, de waarheid die jij aandraagd word door de grootste helf van de refowebbers als onwaar beschouwd om even wat te mogen zeggen.. Ik denk dat iedereen voor zijn geloof uit mag komen, maar zoals Jezus al zegt, kijk toch alsjeblieft uit dat je een beginnende gelovige niet de grond in stampt met teksten, maar ook met opmerkingen, dit moet groeien...
Raido:
Wat heb ik er aan als Jas, Pierro of Jean zegt dat Jezus er altijd voor je is, als je Hem in het moeilijkste de orkaan van je leven Jezus niet gezien en gevoelt hebt? Dan voel ik me alleen maar 'genaaid' en denk ik, waarom God? Waarom was U er toen niet? Toen ik U zo nodig had?
Raido:
Toch dank ik God dagelijks voor wat Hij voor me gedaan heeft, mij heeft laten leven, mij een nieuw leven heeft gegeven met het meisje van wie ik zoveel hou, en die mij zoveel nodig heeft. Zonder Hem was dat niet mogelijk geweest..
Het is beter zo..
Parsifal: En ik sluit me hierin bij Pierro aan, probeer gevoelens te respecteren, maar ik heb in het geval van Jean en Pierro niet direct het idee dat ze gevoelloos of onbarmhartig zijn. Misschien hebben ze in sommige opzichten dezelfde zegen als ik, dat ik niet uit eigen ervaring de diepten kennen waar anderen dwars doorheen hebben moeten gaan. Misschien maakt dat inlevingsvermogen o zo moeilijk. Dat moet voorzichtig maken in de manier van spreken, maar de waarheid mag nog steeds verteld worden, en de Bijbel spreekt deze waarheid. Probeer alsjeblieft er van uit te gaan dat mensen een goede intentie hebben bij het discussieren, en probeer zo veel mogelijk te vermijden dat je personen in het hart raakt.
Vaya con Dios,
parsifal
Jas:
Er schoott me ineens een gedeelte uit een tekst te binnen (of kreeg ik dat?); "het heil is des Heeren".
Het staat in Jona 2:7-10;
" Als mijn ziel in mij overstelpt was, dacht ik aan den HEERE, en mijn gebed kwam tot U, in den tempel Uwer heiligheid.
Die de valse ijdelheden onderhouden, verlaten hunlieder weldadigheid.
Maar ik zal U offeren met de stem der dankzegging; wat ik beloofd heb, zal ik betalen. Het heil is des HEEREN.
De HEERE nu sprak tot den vis; en hij spuwde Jona uit op het droge."
Is dat niet schitterend? Je zou toch zeggen, Jona zit daar in het ingewand van die vis, in grote benauwdheid. Maar juist daar gaat hij de Heere roemen. Juist op het moment dat hij onder grote psychische druk staat, hij ziet als het ware geen uitweg meer, want zijn ziel was in hem overstelpt staat er. Hij werd daar in die vis door verdriet en weemoed overmand. Toch ziet hij daar op de weg der goddelozen, die geen acht slaan op de zaligheid die bij God is. De climax van dit Schriftgedeelte vindt ik echt in de laatste regel. Wanneer Jona God roemt door de woorden uit psalm 3; "het heil is des HEEREN", laat God hem door de vis uitspuwen. Hieraan zien we dat in het roemen van de Heere, juist in de benauwdste momenten van het leven, ook de verlossing besloten ligt.
Wat hebben we toch een barmhartig en genadig God.
Raido:
Volgens mij was het wel degelijk Pierro die vroeg of ik het beter wist, we komen hier toch niet uit. Mijn punt is dat je boos mag zijn over de besluiten van God, dat je boos naar God mag gaan, je woede mag uiten richting en bij God. Ben je het daar niet mee eens? Jammer, maar dat is mijn visie, en daar doe ik niet wat vanaf. (en daar ben ik wel trots op)
jean schreef:Jas:
Er schoott me ineens een gedeelte uit een tekst te binnen (of kreeg ik dat?); "het heil is des Heeren".
" Als mijn ziel in mij overstelpt was, dacht ik aan den HEERE, en mijn gebed kwam tot U, in den tempel Uwer heiligheid.
Maar ik zal U offeren met de stem der dankzegging; wat ik beloofd heb, zal ik betalen. Het heil is des HEEREN.
Is dat niet schitterend? Je zou toch zeggen, Jona zit daar in het ingewand van die vis, in grote benauwdheid. Maar juist daar gaat hij de Heere roemen. Juist op het moment dat hij onder grote psychische druk staat, hij ziet als het ware geen uitweg meer, want zijn ziel was in hem overstelpt staat er. Hij werd daar in die vis door verdriet en weemoed overmand. Toch ziet hij daar op de weg der goddelozen, die geen acht slaan op de zaligheid die bij God is. De climax van dit Schriftgedeelte vindt ik echt in de laatste regel. Wanneer Jona God roemt door de woorden uit psalm 3; "het heil is des HEEREN", laat God hem door de vis uitspuwen. Hieraan zien we dat in het roemen van de Heere, juist in de benauwdste momenten van het leven, ook de verlossing besloten ligt.
Jas, het is inderdaad een mooi gedeelte. Het is ook een les. Als ik van God verwijderd ben door dit of dat, en het wordt donker om me heen, vergeet ik zo vaak dat het mijn eigen schuld is, en vergeet ik naar God te gaan, waardoor het erger wordt. In alles bij Hem uit mogen komen geeft zo’n vrede!
Het is onbegrijpelijk dat God naar ons omziet!
Zareb schreef:jean schreef:Jas:
Jas, het is inderdaad een mooi gedeelte. Het is ook een les. Als ik van God verwijderd ben door dit of dat, en het wordt donker om me heen, vergeet ik zo vaak dat het mijn eigen schuld is, en vergeet ik naar God te gaan, waardoor het erger wordt. In alles bij Hem uit mogen komen geeft zo’n vrede!
Het is onbegrijpelijk dat God naar ons omziet!
Natuurlijk heb je gelijk als het gaat over het bij Hem uit mogen komen. Alleen heb ik wat moeite met de uitleg over dit Bijbelgedeelte.
Jona vlucht van de opdracht van de Here. Hij is het niets eens met God dat die zondige stad misschien wel eens hun zonden zouden kunnen inzien. Hij ziet ze liever vernietigd. Dus die opdracht daar te gaan prediken lapt hij aan z'n laars en hij vlucht de zee op. Als dan die enorme storm gaat spelen en de bemanning van de boot met hem in discussie gaat (nb ongelovigen wijzen een gelovige op zijn taak) realiseerd hij zich hoe verkeerd hij bezig is. En in zijn wanhoop laat hij zich overboord gooien omdat hij duidelijk weet dat die straf voor hem bedoeld is en niet voor de ongelovigen. Hij erkent Gods recht op straf voor de zonde.
En dan is God zo groot dat Hij Jona niet laat verdrinken. Zijn plan met Jona is nog niet klaar. Hij stuurd dat grote zeedier om Jona van de dood te redden. Maar niet alleen om hem te redden maar om hem ook eens even in afzondering te zetten. Even stil te zetten om na te denken. Soms is een periode van afzondering nodig om tot je Bron te kunnen komen. Zeker in het hectische mensenleven.
En in die afzondering gaat Jona God loven. Niet vanuit de verdrukking omdat hij in dat zeedier zat, maar juist omdat God hem van de verdrinkingsdood gered had. Het maakt hem niet uit dat hij in die vis zit.
het enigste wat speeld is dat hij gered is ondanks hij wegliep.
Voor hem was het afgelopen: vers 7 "ik zonk naar de bodem van de zee, afgesloten van de aarde voor altijd" en dan het slot van vers 10 U Heer hebt mij gered.
Hij heeft die periode van afzondering nodig gehad om de genade van God te opnieuw leren herkennen en erkennen.
En dat heeft hij geleerd want in het vierde hoofdstuk, als hij opnieuw in een conflict met God verzeilt zegt hij dat hij wel wist dat God een milde God vol medelijden, altijd geduldig en bereid de straf in te trekken.
Voor mij is de strekking van dit gehele leer-verhaal over Jona dat je nooit van je door God gegeven opdracht mag onttrekken. En dat je bij het vervullen van die opdracht Gods vrijheid van handelen moet erkennen. Mensen kunnen geen grenzen stellen aan Gods heil. Het gaat verder en is dieper dan de vertrouwde theorieen.
En de strekking van het specifieke gedeelte: dat God Zijn kind, ook al loopt het zelf weg, nooit los zal laten.
jas schreef:Sorry, maar volgens mij geef ik dezelfde uitleg. Ik zie in elk geval het verschil niet. Dus waar ben je het nu eigenlijk niet mee eens?
Zareb schreef:jas schreef:Sorry, maar volgens mij geef ik dezelfde uitleg. Ik zie in elk geval het verschil niet. Dus waar ben je het nu eigenlijk niet mee eens?
Jij schreef eerder: Juist op het moment dat hij onder grote psychische druk staat, hij ziet als het ware geen uitweg meer, want zijn ziel was in hem overstelpt staat er. Hij werd daar in die vis door verdriet en weemoed overmand.
---
Volgens mij ziet hij het juist wel. Hij is gered uit het water, God heeft hem een uitweg gegeven.
---
Verder schreef je:
De climax van dit Schriftgedeelte vindt ik echt in de laatste regel. Wanneer Jona God roemt door de woorden uit psalm 3; "het heil is des HEEREN", laat God hem door de vis uitspuwen. Hieraan zien we dat in het roemen van de Heere, juist in de benauwdste momenten van het leven, ook de verlossing besloten ligt.
---
De verlossing bestond uit het redden uit het water, daar dankt en loofd Jona God voor. Niet omdat hij uit de vis zou komen. Hij had het in die vis niet zo slecht. Als je in je stille afzondering zo dicht bij Hem bent wil je niet eens weg. Bonhoeffer schreef vanuit zijn eenzame gevangeniscel dat die paar vierkante meter een voorportaal van de hemel waren.
Dit voorbeeld gaat veel meer over het roemen NA de verlossing.
Dat die vis hem dan uitspuwd is niet zo zeer het gevolg van Jona's belijdenis maar God had gewoon nog andere plannen met hem. En voordat hij die kon gaan uitvoeren moest hij eerst weer op de juiste koers gebracht worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten