suus_ schreef:wil jij die weet wat de verbondsleer inhoud effe willen reageren onder verbondsleer. ik ben hier de draad effe kwijt
volgens mij is het onderwerp wat afgezakt
Het verbond der verlossing wordt genoemd dat gedeelte van het Genadeverbond waarin de Vader en de Zoon de wijze der verlossing overeenkomen; dus waarin de Vader van Christus plaatsvervangend de genoegdoening, de prijs eist die eigenlijk op het hoofd van elke uitverkorene rust en waarin Christus Zich verbindt die prijs te voldoen.
Het verbond der verlossing is dus voorwaardelijk m.b.t. Christus. Maar het verbond der genade is onvoorwaardelijk t.o.v. de uitverkorenen, omdat door Christus aan alle voorwaarden, gesteld in het verbond voldaan is. Er is dus eigenlijk sprake van één en hetzelfde verbond, maar bekeken vanuit 2 verschillende invalshoeken. Christus was plaatsvervangend Partij in het verbond en in Hem waren begrepen alle uitverkorenen, in Hem en door Hem zijn alle voorwaarden vervuld. De uitverkorenen treden in het verbond door een dadelijke vereniging met Christus. Vanaf dat moment worden ze al Zijn weldaden die Hij als Verbondshoofd verdiend heeft, deelachtig. En dat gedeelte heet het Genadeverbond m.b.t. de uitverkorenen.
De beste vergelijking die ik kan geven uit onze tijd, is de CAO. De CAO wordt gesloten door vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers, dat zijn de participanten. De individuele werknemers doen aan die onderhandelingen niet mee. Als nu een werknemer in dienst treedt bij een aangesloten werkgever dan worden rechtshalve de gemaakte afspraken die in die CAO zijn vastgelegd op die werknemer van toepassing, en wel onmiddellijk nadat hij in dienstbetrekking is getreden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )