Zijn alle mensen door God geschapen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 09 feb 2005 16:51

hijwel schreef:
3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.

ik vindt het alleen nog steeds een moeielijk zin. wie heeft er een bijbelverklaring bij?

SV: Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en5 zonder Hetzelve6 is geen ding gemaakt,7 dat gemaakt is.

Kanttekeningen:
5) gemaakt, en
Grieks: geworden; dat is geschapen.

6) zonder Hetzelve
Want de Vader heeft met en door den Zoon de wereld geschapen; Joh. 5:18,19.

7) geen ding gemaakt,
Grieks: ook niet een ding.

Misschien zo ietsjes duidelijker?
Laatst gewijzigd door joos op 09 feb 2005 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2005 16:56

groenrondballetje schreef:
joos schreef:God schiep de aarde in 6 dagen. Dat is een gestelde termijn. Daarnaast onderhoudt ie Zijn schepping nog, onder andere door de seizoenen en ook door middel van de kinderzegen...

Maar schept God nog steeds, met andere woorden is ieder mens een unieke schepping (God's original creation) of zijn we louter het seksuele resultaat van de voortplantingsdrift van Adam en Eva :?:

Is er een tegenstrijdigheid tussen voortplantingsdrift en schepping dan? Dat alles groeit en dat er nieuwe mensen geboren worden is volgens mij een soort continu scheppingsproces en ondertussen ook het product van onze onze acties.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 17:27

joos schreef:
hijwel schreef:
3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat.

ik vindt het alleen nog steeds een moeielijk zin. wie heeft er een bijbelverklaring bij?

SV: Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en5 zonder Hetzelve6 is geen ding gemaakt,7 dat gemaakt is.

Kanttekeningen:
5) gemaakt, en
Grieks: geworden; dat is geschapen.

6) zonder Hetzelve
Want de Vader heeft met en door den Zoon de wereld geschapen; Joh. 5:18,19.

7) geen ding gemaakt,
Grieks: ook niet een ding.

Misschien zo ietsjes duidelijker?

alle dingen zijn door (God, het Woord, Jezus) gemaakt(geworden), en zonder (God, het Woord, Jezus) is er niks onstaan/gemaakt.....

en dan wordt ie moeilijk.. of het is dubbelzinnig of zo
- is er niks gemaakt/ontstaan, wat al bestaat ?
- is er niks gemaakt/ontstaan, dat al gemaakt is?
- is er niks gemaakt/ontstaan, ook niet een ding.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 17:48

Alles is door het Woord ontstaan, niets van wat bestaat is ontstaan zonder het Woord.

Met andere woorden, het is een herhaling van hetzelfde, maar dan in andere woorden.

Dit is wat er staat:
1. Alles is door het Woord ontstaan
2. Niets wat ontstaan is, is zonder het Woord ontstaan

Nu wel helderder?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 09 feb 2005 18:39

Aragorn schreef:
groenrondballetje schreef:
joos schreef:God schiep de aarde in 6 dagen. Dat is een gestelde termijn. Daarnaast onderhoudt ie Zijn schepping nog, onder andere door de seizoenen en ook door middel van de kinderzegen...

Maar schept God nog steeds, met andere woorden is ieder mens een unieke schepping (God's original creation) of zijn we louter het seksuele resultaat van de voortplantingsdrift van Adam en Eva :?:

Is er een tegenstrijdigheid tussen voortplantingsdrift en schepping dan? Dat alles groeit en dat er nieuwe mensen geboren worden is volgens mij een soort continu scheppingsproces en ondertussen ook het product van onze onze acties.

Op een andere discussie Evolutietheorie samen met scheppingsverhaal? staat
kees61 schreef:Ik zie inderdaad alleen Adam en Eva als geschapen mensen, want zij zijn niet geboren maar uit niets (ok uit de aarde) gemaakt.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 09 feb 2005 21:40

Precies, dat vind ik nou ook.
Scheppen is iets maken dat nog niet bestaat. Mensen bestonden niet en God schiep ze. Man en vrouw schiep Hij ze en God zei: weest vruchtbaar en vervult de aarde. Dat moesten de mensen "zelf" doen. Als we de kindertjes nog van de oiievaar zouden krijgen, dan moesten die wel geschapen worden want ze komen dan toch ergens vandaan, maar voortplanten is geen scheppen. Hoewe de menselijke geest niet voort te planten is, daarvan denk ik wel dat die geschapen wordt, steeds weer.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 10 feb 2005 13:02

Om iets 'scheppen' te kunnen noemen, moet er iets nieuws zijn toegevoegd aan hetgeen geschapen/gemaakt is. Zo niet, dan noemen we het 'maken'.

Nu is het nieuw geboren lichaam van de mens in principe een 'maken' door G.d. Alle bouwstenen zijn namelijk al aanwezig, opgeslagen in de benodigde cellen.
Grap is alleen hoe de geest en/of ziel ontstaat. Zitten zij opgeslagen in de cellen, onstaan die bij de bevruchting of daarna, of worden die van buitenaf toegevoegd?

Daar zit voor mij de kneep om het ontstaan van een nieuw mens scheppen, dan wel maken te noemen.

Teksten uit het OT waarin wordt gesuggereert dat G.d alle mensen individueel geschapen heeft:

Psalm 89:48> ...waarom zoudt Gij aller mensenkinderen tevergeefs geschapen hebben?
    Psalm 102:19> Dat zal geschreven worden voor het navolgende geslacht; en het volk, dat geschapen zal worden, zal den HEERE loven.
    Jesaja 43:1> Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob!...
    Jesaja 43:7> Een ieder, die naar Mijn Naam genoemd is, en dien Ik geschapen heb tot Mijn eer, dien Ik geformeerd heb, dien Ik ook gemaakt heb.
    Jesaja 43:15> Ik ben de HEERE, uw Heilige; de Schepper van Israël, ulieder Koning.
    Maleachi 2:10> Hebben wij niet allen een Vader? Heeft niet een God ons geschapen?

*In alle gevallen staat in de grondtekst het woord 'bara' wat ook bij de schepping in Genesis 1 [&2] wordt gebruikt.
..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 14:29

kees61 schreef:

Precies, dat vind ik nou ook.
Scheppen is iets maken dat nog niet bestaat. Mensen bestonden niet en God schiep ze. Man en vrouw schiep Hij ze en God zei: weest vruchtbaar en vervult de aarde. Dat moesten de mensen "zelf" doen. Als we de kindertjes nog van de oiievaar zouden krijgen, dan moesten die wel geschapen worden want ze komen dan toch ergens vandaan, maar voortplanten is geen scheppen. Hoewe de menselijke geest niet voort te planten is, daarvan denk ik wel dat die geschapen wordt, steeds weer.
Dus de eerste pc werd ook geschapen? Een kloon wordt ook geschapen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 10 feb 2005 18:31

Raido schreef:Dus de eerste pc werd ook geschapen?

Welnee, die is geëvolueerd. :-D

Een kloon wordt ook geschapen?

Een kloon is een ordinaire kopie.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

ieder mens uniek

Berichtdoor groenrondballetje » 11 feb 2005 10:15

kees61 schreef:
Raido schreef:Dus de eerste pc werd ook geschapen?

Welnee, die is geëvolueerd. :-D
Een kloon wordt ook geschapen?

Een kloon is een ordinaire kopie.

Als het om een mensen kloon gaat niet; net zo min als eeneiige tweelingen "ordinaire kopie"-en zijn van elkaar. Beide zijn unieke mensen.

Omdat ieder mens uniek is, ondanks dat zijn genetica misschien niet uniek is, geloof ik dat elk mens geschapen is door God.

De Bijbel spreekt daar ook over de mens is geschapen naar het beeld van God (Gen.1:27)... Genetica dat codeert voor een lichaam of het lichaam zelf heeft God niet, immers God is geest (Joh.4:24) .... dus dat wat ons tot mens maakt en tot een individue maakt is onze geest, wat dat ook exact mag zijn (het heeft ergens te maken met ons denken, maar is niet exact gelijk aan het denken, intelligentie, ....). Gisteravond, na de bijbelstudie vertelde de oudste mij dat dit vooral gelegen is in de menselijke wil, het kunnen kiezen.
John

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: ieder mens uniek

Berichtdoor kees61 » 11 feb 2005 23:16

groenrondballetje schreef:Als het om een mensen kloon gaat niet; net zo min als eeneiige tweelingen "ordinaire kopie"-en zijn van elkaar. Beide zijn unieke mensen.

Ja je hebt helemaal gelijk hoor John.
Het was meer een plaagstootje van me maar ik had er ook een smiley :-D bij moeten zetten.
Natuurlijk zijn alle mensen schepselen maar ik vind dat je dat los moet zien van de eerste schepping die klaar was na de eerste 6 dagen. Daarmee begon deze discussie, over die eerste schepping wel of niet met evolutie, waarvan ik zei dat dat niet mogelijk is. Ik weet ook heel goed dat er geen mens geboren wordt als God daar niet voor zorgt, als Hij Zijn schepping niet in stand houdt. Ik wil niet de indruk wekken dat God Zijn handen van de schepping heeft afgetrokken na de schepping. Ik vind het verder een beetje flauwe discussie wordenm die verder niets meer te maken heeft met waarom het ging: schepping en/of evolutie.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: ieder mens uniek

Berichtdoor groenrondballetje » 12 feb 2005 01:06

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:Als het om een mensen kloon gaat niet; net zo min als eeneiige tweelingen "ordinaire kopie"-en zijn van elkaar. Beide zijn unieke mensen.

Ja je hebt helemaal gelijk hoor John.
Het was meer een plaagstootje van me maar ik had er ook een smiley :-D bij moeten zetten.
Natuurlijk zijn alle mensen schepselen maar ik vind dat je dat los moet zien van de eerste schepping die klaar was na de eerste 6 dagen. Daarmee begon deze discussie, over die eerste schepping wel of niet met evolutie, waarvan ik zei dat dat niet mogelijk is. Ik weet ook heel goed dat er geen mens geboren wordt als God daar niet voor zorgt, als Hij Zijn schepping niet in stand houdt. Ik wil niet de indruk wekken dat God Zijn handen van de schepping heeft afgetrokken na de schepping. Ik vind het verder een beetje flauwe discussie wordenm die verder niets meer te maken heeft met waarom het ging: schepping en/of evolutie.

Dat het niets te maken heeft met schepping en/of evolutie was mijn uitgangspunt; vandaar dat ik er een aparte discussie van heb gemaakt....
Ik ben blij dat we het ees zijn dat iedere mens een unieke schepping van God is :D .... zijn we het over de kernpunten van het geloof eens :!:
John

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 feb 2005 14:14

'De gestelde termijn'...? En die dagen duurde 24 uur natuurlijk? Wie zegt dat die dagen in onze begrippen niet 60.000 dagen duurden? 1 dag is als 1000 jaar toch? En daarbij, ik zie het nut niet zo in van dit soort discussies... (Discussies over de hele schepping in het algemeen.)

lady Li
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor lady Li » 12 feb 2005 14:44

Wat ik mis in deze discusie is de ziel! God geeft die aan iedere mens. volgens mij is dat Gods actieve deelname aan het schepingsproces van ieder mens, naast het zorgen dat alles groeit.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 feb 2005 14:56

Wat wil je daar mee zeggen? Het feit dat de mens een ziel heeft is Gods actieve deelname aan de schepping? Dat begrijp ik niet...

Terug naar “Archief”