erfelijke 'aandoeningen' ~ huwelijk - kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 10 feb 2005 16:11

Raido schreef:Als je zo gaat redeneren mag je ook geen seks hebben een geboorte is ook niet echt pijnloos...

Jaja, wat een redenatie.
Als je seks hebt en zwanger wordt, dan kies jij er ZELF voor.
Jij maakt zelf die keuze. Ik snap de vergelijking dus niet helemaal.
Een baby kan die keuze niet zelf maken.
Die keuze, om de rest van zn leven bijv. gehandicapt te zijn, maken zn ouders voor 'm.
Vind ik niet kunnen.

Raido schreef:Hoe durft je een kind op de wereld te zetten, dat onder zonden leeft?

Wie zegt dat ik kinderen op deze aarde wil neer planten?

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 feb 2005 16:20

AikonGirl schreef:[Die keuze, om de rest van zn leven bijv. gehandicapt te zijn, maken zn ouders voor 'm.
Vind ik niet kunnen.

Oei!
Deze vind ik erg kort door de bocht!!
Ouders kiezen er niet voor dat hun kind gehandicapt geboren wordt. "Ja, dokter, wij willen graag een kind met het syndroom van Down, zou dat kunnen?" :roll:
Als ze ervoor kiezen om kinderen te willen krijgen, doen ze dat pas na een zorgvuldige afweging. Zoals al eerder werd gezegd: een kind kan ook gezond geboren worden! En die afweging is voor een ieder weer persoonlijk, maar iedere mens verdient respect, of hij het nou wel wil of niet!!!
the most important things in life are not things

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 10 feb 2005 16:25

Ja, wel een begrijpelijke menselijke gedachte om dat dan te denken, van: twee ongelukkige kinderen, geen derde!"
Maar ik denk dat het heel heel heel zeldzaam zal zijn als je 3 of 4 kinderen hebt die ernstig gehandicapt zijn.. Toch?

En een vraag waar ik vooral mee zit is ook van 'hebben wij het recht om te beslissen of we wel of geen (gehandicapte) kinderen op de aarde zetten?! Is het niet een opdracht om kinderen te krijgen?! Ik wil niet kort door de bocht zijn hoor.
Laatst gewijzigd door joos op 10 feb 2005 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 10 feb 2005 16:29

lindita schreef:Ouders kiezen er niet voor dat hun kind gehandicapt geboren wordt. "Ja, dokter, wij willen graag een kind met het syndroom van Down, zou dat kunnen?" :roll:

Bij sommige ziektes staat het al van te voren vast, dat het kind gehandicapt zal worden.
Dan maak je gewoon die keuze ja.

Okay, als er een kans van <10% is, dan is het weer andere koek.
Maar Raido zegt dat hij no matter what, kinderen wilt.
En daar ging ik op in.

Is het niet een opdracht om kinderen te krijgen?!

Ik vind van niet. Maar daar is een andere topic voor. ;)

André

Berichtdoor André » 10 feb 2005 16:33

Om het nog even iets lastiger te maken, wel eens gehoord van "spontane mutatie"?

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 feb 2005 16:36

:mrgreen:
ja

maar dat vind ik toch wat anders.
Daar kun je van tevoren geen afweging van maken.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 10 feb 2005 16:38

Nee? O wacht, ja denk het wel. Dat het de combinatie tussen die man en die vrouw is die zorgt voor bep. afwijkingen?! Zonder dat ze zelf ergens last van hebben.
Dat hebben wij in de familie met enorm zware kinderen (als ze geboren worden) maar dat is natuurlijk - naast dat het 'zwaarder' is - helemaal niet erg.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 feb 2005 17:26

joos schreef:Nee? O wacht, ja denk het wel. Dat het de combinatie tussen die man en die vrouw is die zorgt voor bep. afwijkingen?! Zonder dat ze zelf ergens last van hebben.
Dat hebben wij in de familie met enorm zware kinderen (als ze geboren worden) maar dat is natuurlijk - naast dat het 'zwaarder' is - helemaal niet erg.

Dan moet je eerst genetisch onderzoek laten doen om te bepalen of je een 'goed' koppel vormt.
Nah, ik geloof dat ik niet eens wil weten wat er allemaal aan mij mankeert...! :(

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 10 feb 2005 17:34

lindita schreef:Dan moet je eerst genetisch onderzoek laten doen om te bepalen of je een 'goed' koppel vormt.
Nah, ik geloof dat ik niet eens wil weten wat er allemaal aan mij mankeert...! :(

Ik ook niet!! Moet bij zoiets altijd denken aan zondag 10 van de H.Catechismus:
Vraag 27: Wat verstaat u onder Gods voorzienigheid?
Antwoord:De almachtige en tegenwoordige kracht van God1, waardoor Hij hemel en aarde, met alle schepselen, als met zijn hand in stand houdt en zó regeert2, dat loof en gras, regen en droogte3, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen4, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen5.
1 Ps. 94: 9, 10; Jes. 29: 15, 16; Jer. 23: 23, 24; Ezech. 8: 12; Matt. 17: 27; Hand. 17:25-28. 2 Hebr. 1:3. 3 Jer. 5:24; Hand. 14: 17. 4 Spr. 22:2; Joh. 9:3. 5 Spr. 16:33; Matt. 10:29.

Vraag 28: Waarom is het voor ons belangrijk te weten dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid in stand houdt?
Antwoord:Om in alle tegenspoed geduldig1, in voorspoed dankbaar te zijn2 en voor de toekomst dit vaste vertrouwen te hebben in onze trouwe God en Vader, dat geen schepsel ons van zijn liefde scheiden zal3. Want alle schepselen zijn zo in zijn hand, dat zij zich tegen zijn wil niet roeren of bewegen kunnen4.
1 Job 1:21, 22; Ps. 39:10; Rom. 5: 3,4; Jak. 1:3. 2 Deut. 8:10; 1 Tess. 5:18. 3 Ps. 55:23; Rom. 5:4,5; Rom. 8:38, 39. 4 Job 1:12; Job 2:6; Spr. 21:1; Hand. 17:25-28.

.................

André

Berichtdoor André » 10 feb 2005 17:46

tWas mijn bedoeling ook om te zeggen dat je dankbaar mag zijn dat je kind geen levensbedreigende ziekte heeft, omdat dit bij "ieder" kind zou kunnen.
Onze jongste dochter is net 9 geworden, en heeft Osteogenenis Imperfecta (broze botten) ze heeft nu 19 keer een been gebroken en 1 keer een arm, dit alles zonder stunts uit te halen.
Wsl mag ze morgen weer naar huis want afgelopen maandag heeft ze haar bovenbeen gebroken, er is nu een langere pin in haar bot geplaatst, zodat ze met dit been deel weer even "vooruit" kan.
Maar leuk is anders natuurlijk, ze wil ook graag rennen op het schoolplein enzo....

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 feb 2005 17:53

Je mag inderdaad dankbaar zijn als je gezond bent of als je kind gezond is!
Joh, al 19x haar been gebroken? Dat lijkt me echt heel irritant voor haar!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 19:05

Het is echt de upper ten die wat ze noemen een redelijk normaal leven leidt. En dat redelijk normale leven ziet er van de buitenkant misschien normaal uit, maar ik heb ervaren dat dat niet zo is.
Ik weet exact wat je bedoeld..

Ik weet niet of ik hem ken, de gek van Rijssen is iemand van 50 jaar.. Rinus, maar die is al lang genezen (of veel beter)... Misschien ken ik hem wel, maar het is geen gek.. PB maar als je het wilt weten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 10 feb 2005 21:55

Evelien schreef:
stel dat je na 4 jaar denkt van: nou ik zou best nog wel een kindje er bij willen dan zou dat opzich niks mis mee zijn!!! Dat zie je wel vaak dat als er 1 of 2 kinderen met een handicap geboren zijn dat er na een aantal jaren toch weer kinderen komen.

er zou opzich niks mis mee zijn.. die keuze mogen anderen van mij best maken.. ik maak alleen niet die keuze

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 10 feb 2005 22:29

Interessant onderwerp.
Ik heb zelf namelijk ook een handicap die erfelijk zou kunnen zijn. Mijn vorm van autisme is dusdanig ernstig dat er een grote kans bestaat dat als ik kinderen zou krijgen deze dat ook zouden over-erven. Helemaal als de vader ook autistisch zou zijn.
Mij is voorlopig afgeraden om kinderen te krijgen maar niet in de eerste plaats dat ik niet zou willen dat ze autistisch zouden zijn maar omdat ik er niet voor zou kunnen zorgen. Nou is het zo dat ik geen man heb en wil niet eens een vriend/man/partner, dus dat is dan wel makkelijker. :)

Ik heb het er wel met een dominee eens over gehad dat STEL dat ik zou trouwen en er is afgeraden om kinderen te krijgen. Dan kies je er inderdaad voor om geen kinderen te nemen. Is dat dan ook tegen Gods plan ingaan?
Die dominee wist geen antwoord maar zelf denk ik dat ik ondanks dat ik wel kinderen kán krijgen (lichamelijk gezien) ik ze niet HOEF te krijgen omdat het echt niet bij mij past.

EQ.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 11 feb 2005 00:03

Equilibrist schreef:Interessant onderwerp. (...)
EQ.

Vind je het niet moeilijk dat men hier er soms klakkeloos over kletst?! Dat is ook een beetje een vraag van mij geweest na openen van dit topic, of ik er 'slachtoffers' niet mee bezeer.. Anders moet je t zeggen hoor!

Terug naar “Archief”