De vervulling met de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jansen
Mineur
Mineur

De vervulling met de Heilige Geest

Berichtdoor Jansen » 08 feb 2005 00:28

De vervulling met de Heilige Geest is in ons reformatorische wereldje niet een altijd even populair onderwerp. Ik mag weten dat ik vervult ben met de Heilige Geest, ik heb dit ook heel bewust meegemaakt. Hoe zit dat met jullie? Zijn jullie vervult met de Heilige Geest en hoe merken jullie dat? Geloof je in de werking van de Heilige Geest en op wat voor manier dan?
Spreekt God volgens jullie alleen nog door Zijn Woord of ook door Zijn Geest? Ervaren jullie ook de vreugde die de Heilige Geest in ons werkt? Geloven jullie dat Gods Geest vandaag de dag ook nog mensen wil genezen van ziekten? Kortom; kennen jullie de kracht van de Heilige Geest en hoe ervaren jullie die? :?:
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 feb 2005 07:11

Misschien kun je in de zoek functie de Heilige Geest intypen en dan kom je genoeg topic tegen die hier al over gaan of zijn gegaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 09:25

Zie tongentaal-topic *slot*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 feb 2005 10:31

geen slotje nodig denk ik..

vervulling van de Heilige Geest is een heel breet onderwerp, en gaat niet alleen over genezen enzo.

corrie ter boom zei eens het volgende:
De grootste zonde voor een christen is om de volheid van de Heilige Geest af te wijzen

Vruchten van de Geest: (eigenschappen van de mensen die het gevolg zijn van het vertrouwen op God)
- liefde
- Jezus staat centraal
- Blijdschap
- Gesterkt door de Heilige Geest
- Vrede
- Brengt andere tot Jezus
- Geduld
- Vruchtbaar gebedsleven
- Vriendenlijkheid
- Bebrijpt Gods Woord
- Betrouwbaarheid
- Vertrouwt God
- Goedheid
- Gehoorzaamt God

Het ontbreken van de vruchten van de Geest: (een om meer eigenschappen kunnen christeneen karakterisceren die God niet volkmomen vertrouwen)
- voorbijgaan aan de rijkdom in Jezus
- weinig liefde voor God en andere
- Wettische Geest
- Terleurstellingen
- Onreine gedachten
- Een arm gebedsleven
- ongeloof
- Kritische instelling
- jaloerheid
- Geen verlangen naar bijbelstudie
- ongehoorzaamheid
- Lusteloosheid
- schuldgevoelens
- doelloosheid
- zorgen

nou wat zou er beter kunnen ;) en waar merk je dat de Heilig Geest al naar binnen is gekomen?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 10:50

Je vergeet de tongentaal bij vruchten van de Geest hijwel ;-) [-X
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 08 feb 2005 11:05

hijwel schreef:
De grootste zonde voor een christen is om de volheid van de Heilige Geest af te wijzen

*Dus dit is zondige tegen de Heilige Geest...
Want het is toch een 3enige god dus dan zondig je tegen God/Jezus en de HG.

*Is er dan een weg terug als je tegen de HG hebt gezondigd?
hadden we het toevallig over op catechesatie!

*En bij je doop wordt gezegt als je gedoopt bent in de naam ook van de Heilege geest je verzekerd mag zijn dat Hij bij ons wonen en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil.....

Ik ervaar de HG bijna altijd wel.
Kracht, Troost, de werk van verdieping in je geloof, in de gemeente...
mensen aan elkaar verbinden door Gods woord... en zo nog veel meer!
" You'll never be alone "

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 11:34

Ik denk niet dat dat de zonde tegen de Heilige Geest is... Wat het precies wel is? Ik weet het niet... maar ik denk dat als er bij God geen weg meer terug is... je wel zo ver moet zijn gegaan dat je ook helemaal geen weg terug meer hoeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 08 feb 2005 11:40

ik denk zelf dat als een gedoopt bent en je dan op een leeftijd dat je verstand hebt gekregen,,,als je dan de Heilige Geest uit je leven bant dat je dan zonde tegen de Heilige Geest doet maar ook tegen God!
en dan is er geen weg meer terug..

ter aanvulling: Romeinen 8 : 1 - 17
bijvoorbeeld vers 13!
" You'll never be alone "

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 feb 2005 13:40

Raido schreef:Je vergeet de tongentaal bij vruchten van de Geest hijwel ;-) [-X

is geen vrucht maar een gave denk ik.
het verschil is denk ik. De vruchten van de Geest moet in elke christen tot uiting komen. De gaven van de geest moet elke christen voor open staan. Maar er is een onderscheid in de uitdelen daarvan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 feb 2005 13:43

*Dus dit is zondige tegen de Heilige Geest...
Want het is toch een 3enige god dus dan zondig je tegen God/Jezus en de HG.

Ja het is zonde om de volheid van God niet te willen aanvaarden. Hij heeft alles hier op aarde te bieden wat straks in de hemel voor ons klaar ligt!

*Is er dan een weg terug als je tegen de HG hebt gezondigd?
hadden we het toevallig over op catechesatie!

Tuurlijk, vragen of de Heilige Geest binnen in je hart mag komen wonen!

*En bij je doop wordt gezegt als je gedoopt bent in de naam ook van de Heilege geest je verzekerd mag zijn dat Hij bij ons wonen en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil.....

De heilige geest wil wonen niet alleen in mensen die gedoopt zijn. Maar in elke leeg hart.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 feb 2005 13:45

Marnix schreef:Ik denk niet dat dat de zonde tegen de Heilige Geest is... Wat het precies wel is? Ik weet het niet... maar ik denk dat als er bij God geen weg meer terug is... je wel zo ver moet zijn gegaan dat je ook helemaal geen weg terug meer hoeft.

ik denk dat het wel de zonde tegen de heilige geest is.. Maar dan alleen als je blijft verharden tegen de werking van de Heilige Geest van binnen. God eigenlijk niet toelaten in je hart en leven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 16:47

Inderdaad.

meid20 schreef:ik denk zelf dat als een gedoopt bent en je dan op een leeftijd dat je verstand hebt gekregen,,,als je dan de Heilige Geest uit je leven bant dat je dan zonde tegen de Heilige Geest doet maar ook tegen God!
en dan is er geen weg meer terug..

ter aanvulling: Romeinen 8 : 1 - 17
bijvoorbeeld vers 13!

Klopt, maar als de Geest niet meer in je is kom je ook niet terug bij God... Het is in ieder geval denk ik nooit zo dat je later met berouw bij God komt en dat Hij zegt: Tja, dat had je je maar eerder moeten bedenken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 08 feb 2005 17:09

De zonde tegen de HG is volgens mij dat je bewust tegen God ingaat, zoals de Farizeëers deden. Ze wisten dat Jezus Gods Zoon was, maar ze maakten hem bewust voor leugenaar uit.
Als je de zonde tegen de HG begaan heb, heb je daar ook geen spijt van ofzo. Dus als je wel spijt hebt en je zonde belijdt bij God, heb je niet gezondigd tegen de HG!
the most important things in life are not things

joris

Berichtdoor joris » 09 feb 2005 10:00

Ik vind het mooie dat de gaven van de Geest nooit je eigen gaven worden. God deelt uit wanneer Hij dat vindt uitkomen. Dat is het toffe.Volgens mij is het namelijk niet zo dat er iemand is die speciaal de gaven van genezing heeft, of de gave van profetie. Ik denk en merk dat geloof ik ook in mijn eigen leven en in de levens van de mensen in mijn gemeente dat God mensen gebruikt voor zijn koninkrijk. Als er mensen bij elkaar zijn dan wil God spreken. En als mensen daar dan voor open staan en God willen laten spreken, dan LAAT God zeker weteniets van zich merken.
En als je op dat moment voelt dat je iets moet zeggen of iets moet doen en je doet het niet. dan val je in ongeloof en misschien wel in de zonde tegen de Heilige Geest.

Wie kent die inwendige kriebels van: ik moet iets zeggen maar ik durf niet goed?

Terug naar “Archief”