Wetticisme in gereformeerde gezindte, bah!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 18 mar 2003 21:19

surfer schreef:als tegenhanger van wetticisme zou ik ook eens de oppervlakkigheid willen noemen. Persoonlijk geef ik dan toch de voorkeur aan mensen die vanuit het idee dat het God behaagd allerlei (overbodige) wetten en regels houden dan aan mensen die het uberhaupt weinig schelen kan of iets God behaagd of niet.

Ik denk dat je die twee beter niet op deze manier met elkaar kan vergelijken, en beter proberen je van beiden verre te houden.

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 12:51

hoe komen jullie nu ineens op opperlvakkigheid dan?

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 19 mar 2003 14:38

ik geloof ook dat er wel veel schijnheiligheid is. Dat is gewoon logisch, mensen die doen dingen die niet vogens Gods wetten zijn en proberen dat te verbloemen, een klassieker is de tv IN de kast die niet op een tv kast lijkt. Soms misschien onbewust, een christelijke vertegenwoordiger die de hele week met 180 km/h naar zn klanten rijdt en zondag braaf ja knikt als de pastoor zegt dat je je leven niet in gevaar mag brengen. We moeten misschien het gezegde wat meer in verband met onszelf brengen.
Declare this an Emergency...

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 16:53

Marjolijn schreef:Ik geloof dat er heel wat kerkgangers zijn, die God niet persoonlijk kennen. Ze zullen allemaal wel geloven DAT er een God is, en dat Hij drieënig, genadig, rechtvaardig enz. is, maar dat wil niet zeggen dat zij Jezus ook kennen als heel persoonlijke middelaar tussen God als rechter, en hun eigen schuldige ik.

maar euh, die mensen gaan toch niet aan het avondmaal? Als je er niet van overtuigt bent dat je een redder nodig hebt, dan heb je het avondmaal niet nodig om je daar aan te herinneren.

Ik weet niet, maar volgens mij praten we wat langs elkaar heen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 mar 2003 19:38

Sorry voor de late reactie, maar hier toch een reactie, torenspits:

Torenspits schreef:Welke balk zie jij dan in mijn oog, Gershwin?

Nee, daar gaat het niet om, het gaat erom dat we eerst naar onze eigen fouten kijken en dan pas naar die van de ander, ik zal ook eerst MIJN balk moeten verwijderen voor ik bij jouw splinter kan :)
Maar wat ik bedoelde is, dat dit forum niet de plaats is om elkaar te gaan veroordelen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 19 mar 2003 20:36

Wat zijn er veel mensen binnen de gereformeerde gezindte die geleerd hebben van loutere genade te leven! Die liefde hebben voor Gods heilige Wet om Hem zo de eer te geven in hun levens! Die dat zichtbaar laten zien in hun ernstige levenswandel, in hun kleding, in hun praten in hun helpen van de medemens, gehandicaptenweken, stichtingen voor gehandicapten, Psychiatrische zorg op geref. grondslag, in hun heiligen van de zondag, in hun wil om zondeloos de Heere te dienen en daarom bijvoorbeeld geen tv hebben in huis.

Helaas is er ook een groep die daar ook bij wil horen, maar het alles niet doet uit een geheiligd en begenadigd hart, die niet wederom geboren zijn. Dan is het wetticisme.

Laten we het positief houden: Wie kent er nog van die kinderen des Heeren in zijn of haar omgeving waar wat van uitgaat?

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 11:38

ik werk in een hervormde woonvoorziening en mij valt op dat het netwerk, ouders en vrijwilligers wel van alles willen doen voor iedereen. Maar het gaat altijd zwoegend en zuchtend. Steunend voldoen ze hun christelijke plicht.
Dan denk ik : kap er mee en ga doen wat je leuk vindt en waar God je de gaven voor gegeven heeft.

Een hoop doen zegt niets over overtuigend geloven lijkt mij.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 21 mar 2003 14:30

"Een hoop doen zegt niets over overtuigend geloven lijkt mij."

Maar wel GOED doen, en daar had ik het over.

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 14:33

een hoop doen?

joris

Berichtdoor joris » 21 mar 2003 14:34

en ik had het over mensen die goed denken te doen maar het stiekum niet doen omdat ze het niet voor God doen, maar voor zichzelf. Zie mij lijden, zie mij goed wezen, dat zit er constant in hun hoofd.

Terug naar “Archief”