Liefhebbend man of vrouw zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaop

Berichtdoor jaop » 17 mar 2003 17:59

dat is al tig keer geprobeer hierboven :roll:

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 17 mar 2003 22:48

Gelukkig mens zijn had Jaop enigszins naar mijn interpretatie ingevuld. Surfer zegt andersom te denken; dat je binnen het huwelijk gelukkig man kunt zijn en daarbuiten gelukkig mens, dat denk ik dus omgedraaid.
Man en vrouw maken 1 wanneer ze samenkomen. Dan zijn het geen man en vrouw meer, maar 1 stel mensen. Natuurlijk ben je elkaars man en vrouw, maar in een andere zin van het woord geloof ik. Je neemt met je huwelijk o.a. de taak op je om niet meer op anderen te letten in de zin van lust. Je laat je vrouw en man-zijn in die zin denk ik achter je tot op zekere hoogte. Dat lijkt mij de bedoeling tenminste, maar ik betwijfel het ten zeerste of de meesten zich daar ook bewust van zijn of willen zijn.
Ik ben dus een man (niet gelukkig, wel vol hoop :wink: )....en een getrouwd man zie ik als een (potentieel) gelukkig mens.

Mijn vraag was er dus vooral op gericht je niet meer in te willen laten met de lusten die kunnen opspelen. Je afstandelijk(er) op te stellen m.b.t. de andere sexe, omdat je je geroepen zou voelen niet een relatie aan te willen gaan.
Nou lukt dat nooit compleet, maar er zijn genoeg redenen te noemen(ook bijbels gezien) waarom dat naar mijn mening de voorkeur geniet. Dat sluit geen relatie uit natuurlijk, maar anders als een gelukkig man zul je niet worden. Is een gelukkig man meer of minder gelukkig dan een gelukkig mens? Nee...ik denk het niet. Maar in vele situaties lijkt het me wel eens gewenster om beter niet dan wel getrouwd te zijn. Daarom ben ik ook van mening dat priesterschap misschien wel eens beter uit de verf zou kunnen komen in ongehuwde staat(Neem de tendens bij de instromende priesters bij de RKK > zowat 75% zou goed homofiel kunnen zijn heb ik mogen vernemen van welgeinformeerde bron(aub geen discussie hier over homofilie daarin!)). Dit is geen generalisatie, want het omgekeerde zal zeker voorkomen, maar dat idee heeft mijn voorkeur.

Flutreden om je liefde te laten lopen:
Tja...ik denk maar zolang je niet met die persoon bent of 1 van beide weigert samen te gaan of blijven, dat het niet de liefde van je leven is geweest (hoeft niet, maar meestal wel). Een reactie van Surfer kan ik daarom ook niet waarderen, want hoe weet je dat het DE liefde van je leven is tot de dood je komt halen?
Natuurlijk ga ik er ook vanuit dat wanneer je iemand trouwt je de intentie hebt dit zo te zien, maar je hebt er geen bal over te zeggen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit en de rotzooi dus ook niet!

Calvin: je ongecompliceerd verhaaltje > psychotisch zou ik niet willen zeggen, maar helemaal gezond ook weer niet. Openstaand voor een relatie/huw. of niet, je visie t.o.v. die relatie/huw. is niet bedoeld negatief te zijn denk ik. Je noemt namelijk allemaal mogelijke en meestal ook werkelijke beperkingen/problemen/angsten op. Niet erg dat je het zegt, maar afzien van een relatie/huwelijk daarom lijkt me een ongegronde reden.
Een gegronde reden lijkt me, wanneer je er van overtuigd zou zijn dat je dienstbaarheid beter te kunnen invullen als alleenstaande binnen de kerk in wat voor functie dan ook. En/of als je nog geen partner bent tegengekomen, waar je een relatie mee aan zou willen gaan, waarbij je beschikt over goede zelfkennis om te kunnen oordelen over je eventuele partner met de juiste argumenten. Bij een waardering van iemand daarin mag denk ik ook niet de reden zijn dat je geen partner tegen zou (kunnen) komen die bij je past of precies is wat je zoekt. Je sluit een relatie uit en God lijkt me de enige die je zeggen zal wanneer en of je een relatie zal ontvangen met een huwelijksleven daaraan.

Dit is vooral mijn idee en ervaring. Maar keuze die hier mee te maken hebben zijn veel verstandelijker dan je gevoelens die optreden. Ik heb echt hele leuke dames toch vrij snel gezegd dat ik niet wil stappen of uit eten/drinken. Niet omdat ik zo'n zelfbeheersing heb ofzo, maar ik heb er al (te)veel verdriet mee veroorzaakt. Misschien wel genoeg, omdat ik nu denk te weten wat ik doe ofzo.
sol lucet omnibus

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 18 mar 2003 08:57

Lang verhaal. Moeilijk soms om dan je aandacht er nog bij te houden. Voortaan misschien wat korter en graag duidelijker, want af en toe heb ik echt het idee alsof we totaal niet op één golflengte zitten.

De volgende opties:

Binnen huwelijk/relatie --> "gelukkig man/vrouw", maar geen gelukkig mens.
Binnen huwelijk/relatie --> "gelukkig man/vrouw" en daarmee ook een gelukkig mens.
Buiten huwelijk/relatie --> "gelukkig man/vrouw", maar geen gelukkig mens.
Buiten huwelijk/relatie --> "gelukkig man/vrouw" en daarmee ook een gelukkig mens.

Wat jullie proberen te zeggen is dat een man, een vrouw nodig heeft en een vrouw, een man?
Wanneer je een relatie hebt met zo'n man of vrouw dan ben je dus in die behoefte voorzien. Dat betekend dat je gelukkig man of vrouw bent.

Buiten gelukkig man/vrouw zijn, heb je ook nog de mogelijkheid om gelukkig mens te zijn (tevreden met je leven zijn).
Dit kan volgens mij zowel een vrijgezel zijn, als iemand die een relatie heeft. Iedereen kan gelukkig zijn. Het hoeft niet te betekenen dat je niet gelukkig bent, als je geen (of juist wel een) relatie hebt.

Zijn jullie het hier mee eens? Klinkt het logisch?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 mar 2003 10:39

Flutreden om je liefde te laten lopen. Een reactie van Surfer kan ik daarom ook niet waarderen, want hoe weet je dat het DE liefde van je leven is tot de dood je komt halen?
Dat kan wel degelijk geweten worden. Tenminste, dat hangt van je levensinstelling af.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 18 mar 2003 14:06

Het_doet: Ja, misschien wat lang, maar niet alles was voor jou bedoeld als reactie op wat jij vroeg, dus zo lang was dat stukje ook weer niet. Daarbij om op 1 lijn te zitten moet je elkaar vaak goed kennen, en dat is niet het geval, dus sorry als het niet duidelijk overkwam, maar zo praat ik nou eenmaal. En probeer het over het algemeen wel kort en duidelijk te houden.

Na jouw opties doorgenomen te hebben, lijk je mijn verhaal idd niet helemaal op te pakken

Binnen huwelijk/relatie --> "gelukkig man/vrouw", maar geen gelukkig mens.
Binnen huwelijk/relatie --> "gelukkig man/vrouw" en daarmee ook een gelukkig mens.
Buiten huwelijk/relatie --> "gelukkig man/vrouw", maar geen gelukkig mens.
Buiten huwelijk/relatie --> "gelukkig man/vrouw" en daarmee ook een gelukkig mens.

Van de opties die ik wilde beschrijven komt alleen optie 3 terug. Daarbij zet ik mijn versie van binnen het huwelijk die bij jouw opties niet voorkomt. Namelijk:

Binnen huwelijk/relatie --> "gelukkig mens(man of vrouw)" --> geen gelukkig man/vrouw
Buiten huwelijk/relatie --> "gelukkig man/vrouw" --> geen gelukkig mens

Ik zie het dus als of-of, maar zonder dat de 1 voor de ander onder hoeft te doen qua gelukkig wezen zoals ik eerder ook zei.

Wat jullie proberen te zeggen is dat een man, een vrouw nodig heeft en een vrouw, een man?

Wat ik wou zeggen: Wel nodig om het geluk in zijn totaliteit tegemoet te gaan, en dus een gelukkig mens zien te worden/zijn. Zoals ik zei, wil dat niet zeggen dat je meer of minder gelukkig kunt zijn als man/vrouw(buiten het huwelijk). Dat laatste trek ik als conclusie, omdat compleet geluk niet voor ons mensen mogelijk is. En of je dan in een situatie binnen of buiten het huwelijk verkeert, de richting waarin je gaat is bepalend voor je geluk(je levenshouding). En die richting is niet perse afhankelijk van een relatie/huwelijk of niet, is mijn mening tenminste.

Ik spreek je niet tegen het_doet, maar ik hoop dat hiermee mijn interpretatie van gelukkig man/vrouw en mens duidelijk zijn.
sol lucet omnibus

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 18 mar 2003 14:15

Quote:
Flutreden om je liefde te laten lopen. Een reactie van Surfer kan ik daarom ook niet waarderen, want hoe weet je dat het DE liefde van je leven is tot de dood je komt halen?
Dat kan wel degelijk geweten worden. Tenminste, dat hangt van je levensinstelling af.

Ja het kan geweten worden, maar wat ik meer wilde zeggen was dat je jezelf nooit 100% onder controle hebt, laat staan je partner. En in de momentane situatie kun je dus wel in een staat van weten verkeren, maar de situatie in ruimere blik bekeken kun je door eigen, danwel andermans toedoen zomaar je relatie kwijt zijn. Natuurlijk ligt je levensinstelling niet in die richting als het goed is(en zoals jij bedoelt waarschijnlijk), maar je daar bewust van zijn leert je wel dit ook in zekere mate als vergankelijk te zien lijkt mij.
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”