Islam - Moslims - Koran

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 03 jan 2005 12:44

Sabra schreef:Er is een verschil tussen de mensen en de religie. Ik bestrijd niet de mensen, maar wel de religie. De Islam is een godsdienst die uit is op de verovering van de wereld, en niet enkel goedschiks. Ik zal daar tegen strijden met alles waartoe ik in staat ben.


Ben je nu als Christen niet met hetzelfde bezig als wat je de moslims verwijt?

Alles waar je toe in staat bent, dus ook -als je er de middelen voor zou kunnen krijgen- geweld?

Je kan mensen niet dwingen om jou geloof over te nemen. Sterker nog, als je dat probeert werkt het meestal averechts.
Je kan mensen vertellen over je geloof. Vertel hoe het je bezig houdt, hoe veel kracht het je geeft.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 03 jan 2005 12:53

Jij begrijpt niet wat ik bedoel. En als ik geweld zou moeten gebruiken om deze godsdienst tegen te houden, dan zal ik ook geweld gebruiken. Ik vind niet dat je als christen lijdzaam moet toekijken hoe ons land langzaam verislamitiseert.

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Berichtdoor Brion » 03 jan 2005 17:52

Sabra schreef:Jij begrijpt niet wat ik bedoel. En als ik geweld zou moeten gebruiken om deze godsdienst tegen te houden, dan zal ik ook geweld gebruiken. Ik vind niet dat je als christen lijdzaam moet toekijken hoe ons land langzaam verislamitiseert.

Wat voor soort geweld ga je gebruiken als ons land langzaam "verislamitiseert"? En wanneer ga je dat doen?

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 03 jan 2005 19:56

Oog om oog, tand om tand maakt de hele wereld blind en geeft een tekort aan kunstgebitjes.

Er zijn mensen die denken dat je geweld moet gebruiken om mensen jou mening op te leggen. Dit gebeurt zelfs onder Christenen. :cry: ](*,) (Denk aan Noord-Ierland.)

Hiermee ga je voorbij aan de vredelievende boodschap die in beide geloven voorkomt.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 03 jan 2005 20:28

Ik denk dat Sabra Moslims niet per se zijn mening op wil leggen, maar eerder de verworven vrijheid die wij hebben wil verdedigen, waar ik achter sta.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

try

Berichtdoor try » 06 jan 2005 15:46

Wie zich niet het hoofd op hol laat brengen, ziet dat de Islam voor een deel onder de invloed is gekomen van fundamentalisme. Datzelfde is ook in het christendom gebeurd.
Bij beiden is het een niet-intellectuele reactie op de westerse ontwikkelingen in wetenschap, individualisme en secularisering.
Fundamentalisme probeert met een herbronning de oude waarheid opnieuw simpel en allesverklarend op de agenda te krijgen. het lijkt terug naar af, maar in feite is het een moderne reactie-beweging (niet alles van vroeger neemt men over, men is selectief) en het doet het vooral goed bij mensen, die graag simpele oplossingen willen voor grote problemen. Vandaar dat fundamentalisme vaak onder jongeren (meer energie, minder bezadigd, feller en ongenuanceerder) terrein wint.
Het moslim-fundamentalisme groeit vooral in die landen, die met de westerse levensstijl in aanraking zijn gekomen en in het Westen zelf. Wat dat betreft zijn radicale moslim-jongeren in het westen dus goed verklaarbaar.

De geschiedenis van de Islam is niet gelijk aan deze laatste moderne ontwikkelingen en Sabra (aan wat een afschuwelijk symbool ontleent hij zijn militante identiteit) slaat de plank dan ook volledig mis. De Islam kent een rijke, diverse, eeuwenlange cultuur, waarin de militaire macht lang niet altijd aan de Islam werd verbonden. Islam kent ook mystieke stromingen en is niet die kwaadaardige eenheid, die gesuggereerd wordt. Trouwens ook christenen hebben zo hun wereldwijde dromen. (lekker uitgeleefd ten tijde van kerstening, de kruistochten en de kolonisatie).

Vooral simpele schreeuwers en eenvoudige zielen zullen Sabra navolgen. daarmee is hij ook een onnadenkende fundamentalist geworden, die de werkelijkheid met dit soort simpele zwart-wit schema's denkt te kunnen verklaren.

Helaas, de werkelijkheid bepaalt zelf hoe ze is. daar heeft Sabra (gelukkig) geen invloed op.

Arme Sabra, je ouders hadden zoveel van je verwacht, maar nu doe je opeens zo radicaal en heb je je bekeerd tot polemieken en stemmingmakerij. Je lijkt op degene die je zegt te bestrijden.


groetjes,
try

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 07 jan 2005 02:44

Neej, op de man spelen is een lekkere manier van discussieren.

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Aan de ene kant stel je dat fundamentalisme toeneemt, aan de andere kant stel je dat de Islam een ongevaarlijke godsdienst is. Een oplossing voor het groeiende fundamentalisme lees ik niet in je verhaaltje, slechts het afkraken en in de grond schrijven van Sabra. Misschien kun je ook nog een oplossing geven of verzinnen?

*Wil nu op de man gaan spelen maar doet dat niet*
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jan 2005 09:03

De Islam is niet gevaarlijk :) het fundamentalisme..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
lindita
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 dec 2004 12:50
Locatie: Ede
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 07 jan 2005 12:42

Sabra schreef:Er is een verschil tussen de mensen en de religie. Ik bestrijd niet de mensen, maar wel de religie. De Islam is een godsdienst die uit is op de verovering van de wereld, en niet enkel goedschiks. Ik zal daar tegen strijden met alles waartoe ik in staat ben.


Als jij zo negatief tegen de islam aankijkt, kijk je ook negatief naar moslims, dat kan bijna niet anders.
Een godsdienst op zichzelf kan namelijk niet uit zijn op verovering van de wereld, want een godsdienst kan niet uit zichzelf iets doen. Het zijn de mensen die vorm geven aan de godsdienst. Als je de islam dus fout vind, vind je moslims ook fout, want hoe de moslims hun godsdienst vormgeven bepaald hoe de godsdienst is.
:!:
the most important things in life are not things

try

Berichtdoor try » 07 jan 2005 15:33

Floefloe schreef:Neej, op de man spelen is een lekkere manier van discussieren.

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Aan de ene kant stel je dat fundamentalisme toeneemt, aan de andere kant stel je dat de Islam een ongevaarlijke godsdienst is. Een oplossing voor het groeiende fundamentalisme lees ik niet in je verhaaltje, slechts het afkraken en in de grond schrijven van Sabra. Misschien kun je ook nog een oplossing geven of verzinnen?

*Wil nu op de man gaan spelen maar doet dat niet*


Jawel, die oplossing is er. Voor het christen-fundamentalisme moet er dan één ding gebeuren. Voor het Islam-fundamentalisme twee dingen.

christen-fundamentalisme:

Kennis nemen van recente studies van het ontstaan van OT en NT, inclusief historisch-kritische methoden. Niet je kop in het zand steken en doen alsof er in de bijbelwetenschap geen ontwikkelingen zijn. Dan blijken heel veel fanatiek geforceerde fundamentalistische stokpaardjes geen grond te hebben in de Bijbel en zijn er meer christelijke varianten, dan die éne van de Bible-belt.

moslim-fundamentalisme:

1. Hetzelfde als boven, echter: de Islam heeft nog nooit enige historisch kritische methode op de Qur'an en op de Islam willen loslaten. De gekste dingen gaan voor historisch door in de soenna (traditie-verhalen, de zgn. hadihs). Dus ze lopen flink achter op de theologische ontwikkelingen in het christendom, die op dit vlak in de 19e eeuw ontstonden. Reform van de Islam dus. Vrijheid voor liberale geluiden.

2. Het wegnemen van de deels terechte en deels onterechte frustratie van moslims over het Westen. Er zijn (hoewel ze graag de slachtofferrol spelen) toch wel heel veel zaken waar men zich terecht aan stoort: behandeling moslims in het Westen, behandeling midden-oosten door het Westen, de verschrikkelijke zedenverwildering, slechte, ongelovige normen, waarden en praktijken v/h Westen, die mede door de blinde geldhonger van het christelijke Westen is ontstaan. En beledigende praat op refoweb.

Voorts ben ik van mening, dat Sabra een fundamentalistische krijger dreigt te worden.

try

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Islam-Moslim-Koran.

Berichtdoor cornelis » 03 feb 2005 20:15

Beste allemaal.
Afgelope zondag sprak een bondspredikant het volgende
Hem werd gezegd door een gemeentelid,dominee bestel maar een buldozer,om de kerk te ruimen,want over een aantal jaren hebben de Moslims het toch voor het zeggen.
Dit spreekt van angst.
Ik ben heel benieuwd of die angst gevoelens er ook bij de Refo mensen is.
We moge toch weten,dat de kerk zal blijven bestaan,al zal er zeker verdrukkingen komen,maar Jezus houd Zijn bruidsgemeente vast.
Met vr gr Cornelis.

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Re: Islam-Moslim-Koran.

Berichtdoor Brion » 03 feb 2005 21:09

cornelis schreef:Beste allemaal.
Afgelope zondag sprak een bondspredikant het volgende
Hem werd gezegd door een gemeentelid,dominee bestel maar een buldozer,om de kerk te ruimen,want over een aantal jaren hebben de Moslims het toch voor het zeggen.

Vertelde de bondspredikant er ook bij, hoe hij reageerde op de uitspraken van het gemeentelid?

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Islam-Moslims-Koran.

Berichtdoor cornelis » 03 feb 2005 21:28

Nee,dat ik ik met niet meer herinderen.
Het ging over Johannes 4.
Het geprek van de Here Jezus met de Samaritaanse vrouw.
Over een goed gesprek.
De ds zei er wel bij nog voor het pastorale gesprek.
Dit was het maar weer met vr gr Cornelis

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Re: Islam-Moslims-Koran.

Berichtdoor Brion » 03 feb 2005 21:42

cornelis schreef:Nee,dat ik ik met niet meer herinderen.

Jammer... :wink:
Hoe zou jij reageren als jij die dominee was geweest?

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Islam-Moslims-Koran.

Berichtdoor cornelis » 04 feb 2005 19:23

Als ik die dominee was,wat zal ik dan zeggen.
Een ding weet ik zeker,niet de mens houd de kerk in stand,maar de Here Jezus Christus zelf staat borg,dat Zijn Bruidsgemeente niet zal worden weggevaagd.
De ware Kerk des Heren is in Hem gegrond.
En de poorten van de hel,zullen de Gemeente niet overweldigen.
Ook weten we vanuit Gods eigen Woord,dat de Gemeente door verdrukkingen zalig zal worden,want de Here Jezus zelf heeft ook gezegd ze hebben mij vervolgd en zullen ook u vervolgen.
Maar de Heiland der wereld sprak ook in de wereld lijd gij verdrukkingen,maar houd goede moed Ik heb de wereld overwonnen.
En ook hebben we vanuit de Bijbel de troost,dat wie getrouw blijf tot de dood,die zullen nooit teleurgesteld worden.
In het getrouw blijven staat de Here ons zelf bij,en Hij is getrouw,ontrouw kan de Here niet zijn.
Dus geen buldozer om de kerk te ruimen,ook al gaan er vele niet meer naar de kerk.
Het blijf vast staan er zal een schare zijn die niet te tellen is.
En er is geen andere Naam,door wie wij behouden worden,dan door de Here Jezus Christus,Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid.
En nog dit God laat nooit varen wat Zijn hand ooit begon.
Dus weg met alle angst.
Jezus Christus is en blijft de Koning,en Hij alleen regeerd!
Het is een langer antwoord geworden,dan ik dacht.
Hartelijk dank voor deze vraag.
Het geeft zelfs mijzelf moed.
Vr.gr.van Cornelis.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten