Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Absoluut
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Absoluut » 02 feb 2005 10:40

jas schreef:
Absoluut schreef:Jij bindt God aan de mens. En dat is fout.

Leg eens uit, want dat doe ik niet. Dat heb ik nooit gezegd en kun je ook nergens opmaken uit wat ik schrijf tenzij dat je erg kronkelig denkt.

Je wekt de suggestie op dat een mens, omdat hij wil, God hierdoor Zijn beloften moet geven aan de mens. En dat is aan de ene kant waar, maar God heeft dat willen natuurlijk gewerkt!
Wees optimist, pessimisme is ook niet alles.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 feb 2005 10:56

ontkent Jas dat dan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 feb 2005 13:02

Absoluut schreef:
jas schreef:
Absoluut schreef:Jij bindt God aan de mens. En dat is fout.

Leg eens uit, want dat doe ik niet. Dat heb ik nooit gezegd en kun je ook nergens opmaken uit wat ik schrijf tenzij dat je erg kronkelig denkt.

Je wekt de suggestie op dat een mens, omdat hij wil, God hierdoor Zijn beloften moet geven aan de mens. En dat is aan de ene kant waar, maar God heeft dat willen natuurlijk gewerkt!

Ja iets anders heb ik nooit beweerd. Juist daarom, omdat het willen van de mens van God afkomt, zal God ook op het willen meteen Zijn genade schenken. Ons willen is nl. niets anders dan het willen van God Zelf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2005 13:15

het willen komt inderdaad van God....

Het niet willen is echter niet het gevolg van het feit dat God het willen niet werkt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 02 feb 2005 20:07

Marnix schreef:het willen komt inderdaad van God....

Het niet willen is echter niet het gevolg van het feit dat God het willen niet werkt.

Ja, het willen komt van God. Het niet willen is de verantwoordelijkheid van de mens zelf. Die wil niet, en het is idd niet zo dat God niet wil. Die wil namelijk heel graag, zo graag dat hij iedereen wel wil bekeren. Maar wij willen niet!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 feb 2005 10:37

O? ik snap niet dat mensen dit kunnen zeggen eigenlijk, ik bid 4 jaar lang (en nu gaat iedereen zeggen; maar deed je het de hele dag, met je hele hart, meende je het echt?) ik bad... ik bid, alles op Gods tijd, Gods tijd is de beste tijd... en dan zeggen dat de mens nooit wil. Raar dat er dan mensen bekeerd worden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 10:53

Raido schreef:O? ik snap niet dat mensen dit kunnen zeggen eigenlijk, ik bid 4 jaar lang (en nu gaat iedereen zeggen; maar deed je het de hele dag, met je hele hart, meende je het echt?) ik bad... ik bid, alles op Gods tijd, Gods tijd is de beste tijd... en dan zeggen dat de mens nooit wil. Raar dat er dan mensen bekeerd worden.

Maar nu verwacht je het wellicht omdat je bidt. Maar het moet geleerd worden dat het ook niet om ons bidden is maar alleen om Zijn soeverein welbehagen. Dat klinkt als een cliché, maar het is wel waar. De gebeden van David, de zoon van Isai, hebben een einde. En zo moeten ook wij met al ons bidden aan het eind komen om het enkel en alleen van Hem te verwachten. Zolang wij nog zo werken om zalig te worden, willen we zalig worden op grond van dat werk, maar het moet pure genade worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 11:10

Raido schreef:O? ik snap niet dat mensen dit kunnen zeggen eigenlijk, ik bid 4 jaar lang (en nu gaat iedereen zeggen; maar deed je het de hele dag, met je hele hart, meende je het echt?) ik bad... ik bid, alles op Gods tijd, Gods tijd is de beste tijd... en dan zeggen dat de mens nooit wil. Raar dat er dan mensen bekeerd worden.

echt waar? bid je al 4 jaar?
(ik weet niet of het een voorbeeld was of niet)

maare.. dan wordt het tijd om gewoon simpel wel Hem te gaan volgen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 feb 2005 11:13

Ja 4 jaar vraag ik God om licht in mijn leven, wat gebeurd er? vriendin pleegd zelfmoord, vrienden verongelukken, en allerhande ellende. Denk dat ik me blind heb gestaard op iets waar ik in wilde geloven, ik zeg nu "laat los, en gij zult losgelaten worden" dat ervaar ik, ik voel het soms gewoon echt, Jezus is er ook voor mij..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 11:31

Raido schreef:Ja 4 jaar vraag ik God om licht in mijn leven, wat gebeurd er? vriendin pleegd zelfmoord, vrienden verongelukken, en allerhande ellende. Denk dat ik me blind heb gestaard op iets waar ik in wilde geloven, ik zeg nu "laat los, en gij zult losgelaten worden" dat ervaar ik, ik voel het soms gewoon echt, Jezus is er ook voor mij..

ja mensen hebben allemaal moeilijke bedenksels gemaakt van de definitie geloven..

Maar het is gewoon simpel kinderelijk vertrouwen op God. Jezelf overgeven aan iemand die veel beter met jou om kan gaan dan jezelf!
http://www.bemoediging.net je moet eens wat toespraken van dick van keulen gaan luisteren! echt supper mooi!

enne kom op he, God wil de wereld veranderen ;)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 feb 2005 12:06

ik ook :mrgreen:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 03 feb 2005 16:10

Ja, ik begrijp dat je het heel moeilijk hebt Raido. God kan echter zoveel beproeven, mensen zo diep laten zinken in allerlei kuilen, dat ze het eigenlijk niet meer zien zitten. Maar toch, door al die duisternis is Jezus er voor hen. Dat kan moeilijk zijn om te begrijpen, maar het is toch echt zo!

Ik kan niet veel voor je zeggen Raido. Echt niet. Gelukkig ervaar je toch dat Jezus er ook voor jou is. Blijf bidden, want God liet nooit een bidder staan. Geef dat in ieder geval niet op! Meer kan ik ook niet zeggen.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2005 14:45

frekje schreef:

Ja, ik begrijp dat je het heel moeilijk hebt Raido. God kan echter zoveel beproeven, mensen zo diep laten zinken in allerlei kuilen, dat ze het eigenlijk niet meer zien zitten. Maar toch, door al die duisternis is Jezus er voor hen. Dat kan moeilijk zijn om te begrijpen, maar het is toch echt zo!

Ik kan niet veel voor je zeggen Raido. Echt niet. Gelukkig ervaar je toch dat Jezus er ook voor jou is. Blijf bidden, want God liet nooit een bidder staan. Geef dat in ieder geval niet op! Meer kan ik ook niet zeggen.

Ik denk dat het heel veel helpt door niet te blijven staren op de eigen ziel, zo van: daar moet wat bijzonders gebeuren. Dan is de blik de verkeerde kant op, en wordt het alleen maar steeds donkerder. Geloven is vertrouwen, vertrouwen op God, vertrouwen op Christus. Niet het afwachten van een gebeurtenis.
Daarom krijg ik wel eens de kriebels van de term: bekeerd (moeten) worden. Dat heeft voor mij zoiets van: er moet een bliksem vanuit de hemel bij mij inslaan, en dan vertrouw ik pas dat ik het ware geloof heb. Maar dat is de grootste kolder. Dat is subjectivistisch genavelstaar. (Leert Hebr. 12:1-2 dat? Ik dacht het niet!)
Het ironische is nou juist, dat het bijzondere wat men denkt te moeten ervaren, ervaren wordt vanaf/na het moment dat men zich in vertrouwen overgeeft aan God, aan Christus. Door het vertrouwen, dat het in de geschiedenis plaatsgevonden heilswerk van Christus, jij ook voor jou rekening mag nemen, enkel door het vertrouwen op Hem. 't Klinkt hypercalvinisten ongetwijfeld ergerlijk simpel in de oren, maar zo is het wel.
Precies zoals Raido het formuleerde: Denk dat ik me blind heb gestaard op iets waar ik in wilde geloven...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jbmz

Berichtdoor jbmz » 26 jan 2006 20:32

om op het aanbod van genade terug te komen:
misschien moet je de dordtse leerregels eens lezen. hoofdstuk 3-4 en dan in het bijzonder paragraaf 9 (wel in het verband lezen...)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2006 20:34

Staan die ook ergens online? Anders moet ik de trap weer af :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”