Predikantsalaris

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 27 jan 2005 22:02

Riska schreef:
Brammetje schreef:Volgens mij werden de apostelen geroepen door God en geleid door de Heilige Geest

Ze kwamen waar ze nodig waren . zou het heden ten dage niet veel anders zijn ?

Niet door een kerk maar door God geroepen , zoals Abraham weg moest gaan ?

en ga zo maar door .

er staat nergens dat er beroeps krachten afgestudeerd aan de universiteit noodzakelijk waren

Nee, toen waren er ook geen universiteiten. Maar inmiddels zijn wij een behoorlijk aantal eeuwen verder en wij hebben dus niet de wandeling van Jezus op aarde meegemaakt. Wij moeten het hebben van wat er in de Bijbel staat en de Bijbel is niet eenvoudig.
Ik kan je verzekeren dat ik persoonlijk een diepgaande preek heel wat beter vind dan een preek van een half uur of langer die eigenlijk alleen en uitsluitend een herhaling is van wat bij de eerste zin al duidelijk is, om maar wat te noemen.

En een predikant die uiteindelijk niet echt past binnen een gemeente kan heel veel kapot maken.
Ik herinner me iemand die in mijn woonplaats 9 jaar stond en toen was er vrijwel geen gemeentelid meer over.
Gelukkig zijn er toen een aantal mensen geweest die de koppen bij elkaar hebben gestoken en gezorgd dat er dingen opgezet werden als catechese, pastorale zorg etc.
Toen bleek dat er veel mogelijkheden binnen de gemeente waren.
Maar naast roeping is er ook gewoon een stuk gezond verstand nodig - dat heeft God ons ook gegeven om te gebruiken.

Riska

We hebben schijnbaar een andere kijk op gemeente , in een Gemeente zullen alle gaven zich samen voegen . en ieder heeft zijn gave en gebruikt die . handen voeten enz enz .

:D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 23:04

Brammetje schreef:We hebben schijnbaar een andere kijk op gemeente , in een Gemeente zullen alle gaven zich samen voegen . en ieder heeft zijn gave en gebruikt die . handen voeten enz enz

Oke, oke, ik dacht inderdaad aan een gewone Nederlandse kerkelijke gemeente. Dat is een 'samenraapsel' van mensen van 0 tot 100 jaar, die allen kunnen bijdragen aan het welzijn van die plaatselijke gemeente.
Echter, sommigen hebben bijzondere zorg nodig op gebied van pastoraat of diaconaat, sommigen hebben toerusting nodig (catechese, bv.) er moeten Bijbelkringen worden geleid en de zondagse eredienst voorbereid en geleid.

En daar heb ik het over gehad en nog...

Riska

Terug naar “Archief”