Godsbeelden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jan 2005 11:25

jas schreef:Ik vind het juist arrogant om te stellen dat God ons door Zijn Woord zo'n onvolkomen boodschap heeft nagelaten dat wij daardoor niet kunnen weten wat Waarheid is. Het is niet God óf rechtvaardig, óf liefde óf almachtig. Maar het is juist God én rechtvaardig, én liefde, én almachtig enz.

ik denk niet dat het onvolkmoen boodschap is. Maar ik denk wel dat wij als christenen God niet helemaal kennen zoals hij werkelijk is.

Ik geloof dat hoe dichter wij bij God leven, hoe meer we met hem leven deste meer gaan we God ook echt kennen zoals hij is! Je kan nog zoveel over iemand lezen, maar als je niet een echte omgang hebt met die persoon ga je hem ook nooit goed kennen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jan 2005 12:14

elbert schreef:
Aragorn schreef:En in de reformatorische leer poogt men toch een soort omschrijving van God's eigenschappen te geven. Is dat overtollig eigen fabrikaat?

Zolang men daarmee het Woord van God naspreekt is dat geoorloofd. In alle andere gevallen is het inderdaad overtollig eigen fabrikaat. Daarom moet de gereformeerde leer ook altijd getoetst worden aan het Woord (het semper reformanda, de voortgaande reformatie). De reformatorische leer is geen statisch blok beton wat dat betreft.

Vindt je het erg als ik de indruk heb dat dit in de praktijk wel zo is? Er zijn namelijk genoeg mensen die de reformatorische leer als de enige volle, ware en zuivere leer aanvaard hebben. En als je de ware leer al hebt, waarom zou die niet statisch zijn dan? God is toch van eeuwigheid tot eeuwigheid hetzelfde, etc..

Maluku
Verkenner
Verkenner

Godsbeeld

Berichtdoor Maluku » 27 jan 2005 15:31

Maja de Bij schreef:Het enige beeld van God dat de bijbel aanreikt is volgens mij de Heere Jezus. Wie de Zoon kent, kent de Vader. Wie de Zoon heeft gezien, heeft de Vader gezien. Het profetische Woord, dat zeer vast is, kent maar een spits, en dat is de Heere Jezus.
In Hem heeft God geleden. In Hem is God doodgemarteld aan het kruis en in Hem is God opgestaan. En dat allemaal niet voor Zichzelf, maar voor ons. Zijn liefde en rechtvaardigheid hebben Hem gedwongen. Zo is Hij de almachtige gebleken.
Dat is mijn Godsbeeld.

Helemaal mee eens!

Terug naar “Archief”