Jan Zwemer in het ND over de GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 25 jan 2005 11:20

Napoleon schreef:ja, ik wordt er ook altijd zo moe van, dan heb je zo'n mooi verhaal met argumenten, en dan wordt dat in een keer van tafel geveegd want: "maar de ds. zegt...."

Veel erger nog -maar 't gebeurt!!- is het wanneer je een stelling Bijbels onderbouwt, en die dan toch van tafel wordt geveegd met de woorden "maar Gods volk leert het anders!"

Dat is dan gezelschapstheologie, waartegen terecht gewaarschuwd wordt.
~~Soli Deo Gloria~~

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 jan 2005 11:28

SDG schreef:
Napoleon schreef:ja, ik wordt er ook altijd zo moe van, dan heb je zo'n mooi verhaal met argumenten, en dan wordt dat in een keer van tafel geveegd want: "maar de ds. zegt...."

Veel erger nog -maar 't gebeurt!!- is het wanneer je een stelling Bijbels onderbouwt, en die dan toch van tafel wordt geveegd met de woorden "maar Gods volk leert het anders!"

Dat is dan gezelschapstheologie, waartegen terecht gewaarschuwd wordt.

maar goed, laten we weer teruggaan naar de heer zwemer en zijn artikelen, want ik doe ook vrolijk mee aan het off-topic gebeuren, maar dat is niet echt de bedoeling :oops:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 25 jan 2005 17:11

Boekenlezer schreef:Laten we alsjeblieft niet een mentaliteit gaan kweken van: "Ben ik mijns broeders hoeder?"!

Nou, elkaar verketteren, want dat is wat Zwemer doet, lijkt me nu ook niet de bedoeling...
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 jan 2005 19:11

Kun jij dat beargumenteren Solus? Zo ja, heel graag!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jan 2005 19:23

Pierro schreef:Kun jij dat beargumenteren Solus? Zo ja, heel graag!

Ik meen dat ik al heel wat beargumenteerd heb, maar mijn post wat zeker te lang om te lezen :?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 jan 2005 19:32

TheKeimpe schreef:

Ik meen dat ik al heel wat beargumenteerd heb, maar mijn post wat zeker te lang om te lezen :?

nee hoor ik heb hem iedergeval gelezen.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 jan 2005 21:00

TheKeimpe schreef:

Dat verhaal heb ik zeker ook gelezen ja, maar het ging mij met name om het tweede artikel.
Trouwens, jou grootste bezwaar is meer de toon van het artikel begrijp ik? En wat is jou mening over het stuk van frustratie, geschreven door Try?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 25 jan 2005 21:06

Solus schreef:
Boekenlezer schreef:Laten we alsjeblieft niet een mentaliteit gaan kweken van: "Ben ik mijns broeders hoeder?"!

Nou, elkaar verketteren, want dat is wat Zwemer doet, lijkt me nu ook niet de bedoeling...

Het ging mij met name hierom; waarom gebruik je hier het woord verketteren? En waarom doet Zwemer dat?
Mijns inziens is het (zeker ook na het 2e artikel) een kritische oproep richting de GG. De toon van het artikel is behoorlijk scherp maar dat vind ik absoluut heel normaal als je ziet hoe er vanuit de GG omgegaan wordt met kritiek. Daarbij komt dat het absoluut ook geen persoonlijke aanval is zoals Zwemer noemt in zijn 2e artikel.
En als men binnen de GG dus niet open blijkt te staan voor kritiek en dat zo snel mogelijk van de tafel wil vegen, en maar hopen dat zo min mogelijk mensen zich hiermee gaan bemoeien, dan zegt dat voor mij genoeg over het klimaat dat er heerst.....

(Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf ook GG)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2005 21:14

Solus schreef:

Er zijn twee dingen:
- elkaar verketteren,
- fouten bij de ander aanwijzen.
Het eerste, daar zit al heel duidelijk de toon in van: dat is verkeerd en onterecht.
Het tweede is noodzakelijk. Het probleem is alleen: dat doet pijn! Mensen accepteren niet graag als iemand dat doet. Dat krenkt hun ego. Daardoor vragen ze zich niet meer af of het wel of niet terecht was.

Wat doet Jan Zwemer?
Ik denk dat zijn eerste artikel erg ongenuanceerd was. Daardoor is het nogal verketterend. Het lijkt dan net alsof de hele Ger. Gem. een beestenhok is, waar het niet te harden is. Mijns inziens is dat overdreven.
Tegelijkertijd wijst hij echter wel wat punten aan, waarin hij helaas wel gelijk heeft. Ik denk namelijk dat het zg. labadisme wel bestaat in de Gereformeerde Gemeenten. En dat alleen handlangers van ds. A. Moerkerken in de Saambinder mogen schrijven, maar iemand als ds. C. Harinck niet, dat klopt natuurlijk ook voor geen meter.
De eerlijkheid gebiedt echter ook te zeggen dat er in de Gereformeerde Gemeenten dingen zijn om zuinig op te zijn. Dingen waarvan gezegd kan worden: gooi dat nooit overboord!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 25 jan 2005 21:36

En dat alleen handlangers van ds. A. Moerkerken in de Saambinder mogen schrijven, maar iemand als ds. C. Harinck niet, dat klopt natuurlijk ook voor geen meter.

Meditaties worden van alle dominee's erin gezet, zelfs van ds Vreugdenhil. Verder kan een in memoriam weleens door een ds als Harinck geschreven worden. Blijft echter dat de kritiek van Zwemer vwb de overige artikelen best wel eens waar kan zijn. En die overige artikelen vullen wel het grootste deel van de saambinder.....
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 25 jan 2005 23:51

Boekenlezer schreef:De eerlijkheid gebiedt echter ook te zeggen dat er in de Gereformeerde Gemeenten dingen zijn om zuinig op te zijn. Dingen waarvan gezegd kan worden: gooi dat nooit overboord!

Maak dat eens concreet? Ik wil je graag volgen, ook in het positieve, dus ik ben benieuwd waar je op doelt. De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik op dit moment weinig positiefs zie, maar ik wil me graag laten overtuigen.
~~Soli Deo Gloria~~

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jan 2005 09:24

SDG schreef:Maak dat eens concreet? Ik wil je graag volgen, ook in het positieve, dus ik ben benieuwd waar je op doelt. De eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik op dit moment weinig positiefs zie, maar ik wil me graag laten overtuigen.

Zoals: een sfeer van diepe eerbied in de eredienst. God is immers een heilig God!
En oog hebben voor het belang van het kennen van onze ellende. In de Ger. Gem. gaan ze daar helaas te voorwaardelijk mee om, en wordt het vaak te veel naar de gevoelssfeer getrokken. Ik bedoel te zeggen: ellendekennis is niet puur een kwestie van een mystiek gevoel, maar leer je heel concreet kennen uit Gods wet.
In andere kerken wordt vaak te veel over de ellendekennis heen gestapt.
Het besef dat je jezelf moet beproeven, en dat je jezelf kunt bedriegen voor de eeuwigheid is op zich ook niet verkeerd. Al functioneert dat ook niet geheel op de rechte wijze in veel Ger. Gem. prediking. Het is denk te vaak onterechte bangmakerij, bijvoorbeeld doordat het menselijke handelen en Gods handelen losgekoppeld wordt in de beschouwing, wat mensen passief maakt. Maar een dergelijk kritisch besef op zichzelf is goed.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 jan 2005 09:38

Boekenlezer schreef:Zoals: een sfeer van diepe eerbied in de eredienst. God is immers een heilig God!
En oog hebben voor het belang van het kennen van onze ellende. In andere kerken wordt vaak te veel over de ellendekennis heen gestapt.
Het besef dat je jezelf moet beproeven, en dat je jezelf kunt bedriegen voor de eeuwigheid is op zich ook niet verkeerd.

Dit zijn dingen die heus niet alleen kenmerkend zijn voor de Gereformeerde gemeente. In de Christelijk Gereformeerde kerk vind je dit ook terug. Al weet ik wel dat er idd wel verschil is in preken als ik kijk naar de periode toen we ds H. ( nu gg) hadden en nu met Ds. B.
Dat de prominente plaats van de ellende kennnis die voor een heel groot deel te vinden was in de preek, nu wel veel minder is. Dat ervaarde ik eerst als negatief maar nu opzich niet meer.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jan 2005 15:25

Yael schreef:
Boekenlezer schreef:Zoals: een sfeer van diepe eerbied in de eredienst. God is immers een heilig God!
En oog hebben voor het belang van het kennen van onze ellende. In andere kerken wordt vaak te veel over de ellendekennis heen gestapt.
Het besef dat je jezelf moet beproeven, en dat je jezelf kunt bedriegen voor de eeuwigheid is op zich ook niet verkeerd.

Dit zijn dingen die heus niet alleen kenmerkend zijn voor de Gereformeerde gemeente. In de Christelijk Gereformeerde kerk vind je dit ook terug. Al weet ik wel dat er idd wel verschil is in preken als ik kijk naar de periode toen we ds H. ( nu gg) hadden en nu met Ds. B.
Dat de prominente plaats van de ellende kennnis die voor een heel groot deel te vinden was in de preek, nu wel veel minder is. Dat ervaarde ik eerst als negatief maar nu opzich niet meer.

Ik denk ook dat dat niet negatief is. Paulus begint ook niet over de ellende in zijn brieven, maar over de verlossing. In de Bijbel lijkt de verlossing meer te overheersen.
Als de ellende maar niet uit zicht raakt, want dan zouden we voorbij gaan aan een onderdeel van onze belijdenis.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 26 jan 2005 23:10

Gevaarlijk - want puur op sfeer, op het gevoel berustend. Leidt tot wettische voorschriften als langzaam zingen en "stichtelijk" [wat is dat?] orgelspel, langzaam, eenvoudig, zachtjes. Zelfs lofpsalmen mogen niet "uit volle borst" worden gezongen en begeleid, want dat is "niet eerbiedig", "dat sticht niet".
Gevaarlijk! En niet gezond!
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”