Solus schreef:Boekenlezer schreef:Laten we alsjeblieft niet een mentaliteit gaan kweken van: "Ben ik mijns broeders hoeder?"!
Nou, elkaar verketteren, want dat is wat Zwemer doet, lijkt me nu ook niet de bedoeling...
Er zijn twee dingen:
- elkaar verketteren,
- fouten bij de ander aanwijzen.
Het eerste, daar zit al heel duidelijk de toon in van: dat is verkeerd en onterecht.
Het tweede is noodzakelijk. Het probleem is alleen: dat doet pijn! Mensen accepteren niet graag als iemand dat doet. Dat krenkt hun ego. Daardoor vragen ze zich niet meer af of het wel of niet terecht was.
Wat doet Jan Zwemer?
Ik denk dat zijn eerste artikel erg ongenuanceerd was. Daardoor is het nogal verketterend. Het lijkt dan net alsof de hele Ger. Gem. een beestenhok is, waar het niet te harden is. Mijns inziens is dat overdreven.
Tegelijkertijd wijst hij echter wel wat punten aan, waarin hij helaas wel gelijk heeft. Ik denk namelijk dat het zg. labadisme wel bestaat in de Gereformeerde Gemeenten. En dat alleen handlangers van ds. A. Moerkerken in de Saambinder mogen schrijven, maar iemand als ds. C. Harinck niet, dat klopt natuurlijk ook voor geen meter.
De eerlijkheid gebiedt echter ook te zeggen dat er in de Gereformeerde Gemeenten dingen zijn om zuinig op te zijn. Dingen waarvan gezegd kan worden: gooi dat nooit overboord!