Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jan 2005 09:24

Jas,

ik ben niet beter, ik ben niet minder zondig... Daar gaat het helemaal niet om. Degene die zonder zonden lijkt te zijn en met stenen werpt, dat ben jij. Jij veroordeelt iedereen die niet hetzelfde denkt. Je doet net alsof jij de enige ware leer in pacht hebt.
Vervolgens projecteer je jouw bevindingen op anderen. Dat jij die ervaringen hebt met stappen zijn geen argument om het te verbieden omdat het ook op een geheel andere wijze mogelijk is.
Leer nu eens inzien dat jouw denkwijze niet de enige juiste is. En leer inzien dat jij voor jezelf duidelijk hebt dat jij niet meer moet stappen maar probeer dat niet op te dringen (op overigens enorm aanmatigende wijze) aan anderen.

(En dat geldt overigens ook in andere discussies.)

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 25 jan 2005 13:58

Javaca schreef:Je gaat me verder niet vertellen dat jij daar elk moment van de dag aan denkt.

niet altijd, nee, maar als ik voor mezelf de vraag heb of ik iets wel of niet mag doen, of ik ergens wel of niet mag zijn, dan wel. Het schept een heleboel duidelijkheid als je je elke keer afvraagt of je Jezus daar kan ontmoeten. ook zijn dan een heleboel keuzes ineens niet moeilijk meer.
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2005 14:13

Black Tiger schreef:En als God op dat moment teruggekomen was, had jij dan nog gelachen??

Waarom niet? Voor mij schept die vraag eigenlijk niet echt duidelijkheid.. als ik er over uit ben dat ik iets kan doen, kan dat ook als Jezus erbij is. En anders niet, het antwoord op die vraag ligt dus in het verlengde van wat je mening al is.

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 25 jan 2005 14:17

daar heb je gelijk in, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat als Jezus nu leefde dat je hem niet in een café was tegen gekomen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2005 14:22

Black Tiger schreef:daar heb je gelijk in, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat als Jezus nu leefde dat je hem niet in een café was tegen gekomen

Tja, ik durf bijna met zekerheid het tegenovergestelde te beweren. :) Dan komen we nu weer heel dicht bij het godsbeelden-topic: iedereen heeft z'n eigen beeld van wat Jezus wel of niet zou doen, gebaseerd op z'n eigen morele overtuigingen.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 jan 2005 14:28

Aragorn schreef:
Black Tiger schreef:daar heb je gelijk in, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat als Jezus nu leefde dat je hem niet in een café was tegen gekomen

Tja, ik durf bijna met zekerheid het tegenovergestelde te beweren. :) Dan komen we nu weer heel dicht bij het godsbeelden-topic: iedereen heeft z'n eigen beeld van wat Jezus wel of niet zou doen, gebaseerd op z'n eigen morele overtuigingen.
In de bijbel staat gewoon dat Jezus tussen hoeren en tollenaars verbleef, dus dat heeft niet met een Godbeeld te maken...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 25 jan 2005 14:31

Jezus was een man (met eerbied gezegd) van sociale contacten. Hij was daar waar de mensen waren. Hier waar ik woon is het café de plaats waar de sociale contacten plaats vinden. Dus 's avond na 21.00 uur zit het plein voor het café vol en is dat de plaats waar je de dorpsgenoten ontmoet.
Nu is het 's avond slechts 18 graden dus zit iedereen binnen.

Jezus tegenkomen in een volle discotheek lijkt mij inderdaad ook niet voor de hand liggend, maar hier zou Hij Zich best thuisvoelen denk ik.

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 25 jan 2005 14:44

Daar heb je gelijk in, ik kom uit de stad, ik heb tenminste een iets andere invulling aan het woord cafe gegeven, wat jij omschrijft lijkt op het buurthuis uit onze buurt, en idd daar ga ik ook wel eens heen, gezellig.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 jan 2005 14:47

Ik kom net zo goed als jij uit de stad en heb toch een positief beeld bij een hoop kroegen... En natuurlijk zijn er genoeg kroegen waar dit niet voor geldt, maar ja, dat heb je met alles...

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 25 jan 2005 14:51

@tlantis schreef:In de bijbel staat gewoon dat Jezus tussen hoeren en tollenaars verbleef, dus dat heeft niet met een Godbeeld te maken...

Het staat idd 2 keer in de Bijbel:

Matheus 9 schreef:Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

Lukas 15 schreef:1 En al de tollenaars en de zondaars naderden tot Hem, om Hem te horen.
2 En de Farizeen en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
4 Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
6 En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
7 Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.
8 Of wat vrouw, hebbende tien penningen, indien zij een penning verliest, ontsteekt niet een kaars, en keert het huis met bezemen, en zoekt naarstiglijk, totdat zij dien vindt?
9 En als zij dien gevonden heeft, roept zij de vriendinnen en de geburinnen samen, zeggende: Weest blijde met mij; want ik heb den penning gevonden, dien ik verloren had.
10 Alzo, zeg Ik ulieden, is er blijdschap voor de engelen Gods over een zondaar, die zich bekeert.

Als dit ook het doel is van je cafe bezoek....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2005 14:52

@tlantis schreef:
Aragorn schreef:

In de bijbel staat gewoon dat Jezus tussen hoeren en tollenaars verbleef, dus dat heeft niet met een Godbeeld te maken...

Dat klopt, maar dan zegt men meestal al vrij snel dat je dan alleen maar in het cafe mag komen om te evangeliseren.. :) Alhoewel, Jezus ging allicht ook niet alleen maar om te evangeliseren een maaltijd houden met hoeren en tollenaars.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 jan 2005 15:03

Evangeliseren is altijd onze taak en zou dus ook altijd ons doel moeten zijn. Of we nu naar de kroeg gaan, bij de bakker staan of op ons werk zitten. Als er een plaats is waar je dat opeens niet meer kan doen moet je daar vooral niet komen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 jan 2005 15:07

@tlantis schreef:Evangeliseren is altijd onze taak en zou dus ook altijd ons doel moeten zijn. Of we nu naar de kroeg gaan, bij de bakker staan of op ons werk zitten. Als er een plaats is waar je dat opeens niet meer kan doen moet je daar vooral niet komen...

Nee, dat laatste is idd waar. Maar zou evangeliseren altijd je doel moeten zijn? Ik denk wel dat je houding altijd 'evangeliserend' (dwz: positief, christelijk) moet zijn en dat je er altijd voor open moet staan, maar niet dat je hele leven geen ander doel kent dan het proberen andere mensen te overtuigen van het evangelie..

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 jan 2005 15:09

Aragorn schreef:
@tlantis schreef:Evangeliseren is altijd onze taak en zou dus ook altijd ons doel moeten zijn. Of we nu naar de kroeg gaan, bij de bakker staan of op ons werk zitten. Als er een plaats is waar je dat opeens niet meer kan doen moet je daar vooral niet komen...

Nee, dat laatste is idd waar. Maar zou evangeliseren altijd je doel moeten zijn? Ik denk wel dat je houding altijd 'evangeliserend' (dwz: positief, christelijk) moet zijn en dat je er altijd voor open moet staan, maar niet dat je hele leven geen ander doel kent dan het proberen andere mensen te overtuigen van het evangelie..
Precies, niet overtuigen, getuigen ;)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 jan 2005 02:33

jas schreef:
André schreef:
jas schreef:
kurtyo schreef:Kom op Jas, de zondag is grote bullshit, dat zou jij als waardig christen moeten weten... Als iemand die alle kerken en alle andere christenen behalve de oudvaders verdoemt. Je zou moeten weten dat de zondag door diezelfde goddeloze mensen (jij bent dat uiteraard niet meer) is ingesteld...
Dat jij je zonodig in het verleden moest verlustigen aan geile dames en dat jij zonodig jezelf klem moest zuipen, dat wil niet zeggen dat alle mensen die in een cafe komen (ongetwijfeld andere kroegen dan die zuiptenten van jou) dat doen...

Gelukkig dat jij en anderen veel beter zijn dan ik.

Beter is niet het goede woord naar mijn bescheiden mening, wel anders ja anders lijkt mij een prettige omschrijving.

Maar je bedoelt toch beter? Want jullie zijn toch niet zo? Jullie zijn toch geen overtreders van Gods geboden? Jullie zijn geen hoereerders, dronkaards, dieven van Gods gerechtigheid, etc. etc. Dus jullie zijn dan toch beter? Of bedoel je met anders, slechter?

Misschien wordt hier bedoeld, dat anderen niet altijd dezelfde dingen doen in een café als jij in je eertijds. Sommige mensen drinken misschien onschuldig een biertje en verder gewoon niets. Wat valt hen dan te verwijten?

Black Tiger schreef:En als God op dat moment teruggekomen was, had jij dan nog gelachen??

Ik denk dat God meegelachen zou hebben. Om zijn domme schepselen :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”