noctua schreef:Ik ben wel benieuwd welke bijbelboeken iedereen het liefst leest; ik neem tenminste aan dat je wel een voorkeur hebt. Een top-tien misschien, of toch bepaalde favoriete gedeelten.
En: hoe veel tijd besteed je per dag zo'n beetje aan bijbellezen/ -studie?
Al een tijd lang richt ik me sterk op de studie van het Oude Testament. Dat, omdat ik het Nieuwe Testament wel behoorlijk kende, maar ik voelde een enorme hiaat in mijn kennis van het Oude Testament.
Momenteel ben ik bezig met het bestuderen van Deuteronomium. Heel boeiend!
Ik leer er ontzettend veel van. Er gaat werkelijk een wereld voor mij open.
Ik had van te voren al het idee dat dit wel een heel belangrijk bijbelboek moest zijn, en dat idee wordt alleen maar bevestigd door mijn studie. Hele bekende citaten in het NT komen namelijk uit Deuteronomium. Om er slechts een paar te noemen:
Deut. 6:5 > Matth. 22:37
Deut. 8:3 > Matth. 4:4, Luk. 4:4
Deut. 21:23 > Gal. 3:13
Deuteronomium blijkt ook veel veelzijdiger te zijn dan ik van te voren dacht. Het is niet slechts wetsonderricht, zo van: dat en dat moet je doen, en dan ben je rechtvaardig voor God. Nee, dat is hooguit een aspect wat af en toe naar voren komt: de weg der werken. Het blijkt eerder een onderricht te zijn in wat een godzalig leven inhoudt. (Vb.: Deut. 8.) Veel breder dus. Ook veel relevanter dan veel christenen denken.
Door een boek zo te bestuderen lees je geen losse teksten, maar krijg je zicht op de literaire verbanden. Heel belangrijk!
Dan blijkt ook nog eens hoe belangrijk dit boek is om te kennen! Want als je bij een tekst het tekstverband niet kent, snap je ook niet wat ze in het NT betekenen. Zo'n kwestie speelt naar mijn indruk in Romeinen 10:5-10. Op het eerste gezicht heel vreemd, maar ik heb de indruk gekregen dat die merkwaardigheid aan mij lag: het niet kennen van de grotere verbanden van bijbelboeken als Leviticus en Deuteronomium, en dus niet weten wat hun hoofdboodschap is.
Ook binnen het OT blijkt dit boek een belangrijke bron te zijn. Voorbeeld:
Deut. 17:17 > I Koningen 11:2
Hoe veel ik aan bijbelstudie doe? Heel wisselend. Als ik veel tijd heb en er erg actief in ben, soms wel uren per dag. Maar meestal minder. Er zijn ook dagen dat ik weinig in mijn Bijbel kijk. Heel sterk wisselend dus.