Geliefde bijbelgedeelten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 15:56

Retep schreef:
jas schreef:
Retep schreef:
essieee schreef:Jesaja 55,

Oh alle Gij dorstigen.....komt,koopt,zonder geld.......

Mooi he?
'k Zat vanmorgen in een dipje en toen sloeg ik de Bijbel bij dit open...

Vergeet je niet, dat je de Bijbel sowieso altijd ergens bij openslaat?

Natuurlijk, maar er zijn toch vaak momenten dat ik het als de leiding van God mag ervaren dat Hij me juist díe tekst gebruikt om Zijn aanwezigheid te ervaren.

Maar besef je wel, dat dit alleen zo ervaren wordt als het ons uitkomt?
Daarom is dat erg gevaarlijk. De Bijbel is geen toverboek.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Retep
Mineur
Mineur

Berichtdoor Retep » 28 dec 2004 16:07

jas schreef:Maar besef je wel, dat dit alleen zo ervaren wordt als het ons uitkomt?
Daarom is dat erg gevaarlijk. De Bijbel is geen toverboek.

Ik begrijp je bezwaren. Misschien is het af en toe wel inlegkunde. Maar toch: Gods Woord is toch Gods Woord? En als God echt tot je spreekt door de Bijbel, dan vóel je dat.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 16:12

Retep schreef:En als God echt tot je spreekt door de Bijbel, dan vóel je dat.

Ok, dat wou ik even horen. :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Geliefde bijbelgedeelten

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2005 19:20

noctua schreef:Ik ben wel benieuwd welke bijbelboeken iedereen het liefst leest; ik neem tenminste aan dat je wel een voorkeur hebt. Een top-tien misschien, of toch bepaalde favoriete gedeelten.
En: hoe veel tijd besteed je per dag zo'n beetje aan bijbellezen/ -studie?

Al een tijd lang richt ik me sterk op de studie van het Oude Testament. Dat, omdat ik het Nieuwe Testament wel behoorlijk kende, maar ik voelde een enorme hiaat in mijn kennis van het Oude Testament.

Momenteel ben ik bezig met het bestuderen van Deuteronomium. Heel boeiend!
Ik leer er ontzettend veel van. Er gaat werkelijk een wereld voor mij open.
Ik had van te voren al het idee dat dit wel een heel belangrijk bijbelboek moest zijn, en dat idee wordt alleen maar bevestigd door mijn studie. Hele bekende citaten in het NT komen namelijk uit Deuteronomium. Om er slechts een paar te noemen:
Deut. 6:5 > Matth. 22:37
Deut. 8:3 > Matth. 4:4, Luk. 4:4
Deut. 21:23 > Gal. 3:13

Deuteronomium blijkt ook veel veelzijdiger te zijn dan ik van te voren dacht. Het is niet slechts wetsonderricht, zo van: dat en dat moet je doen, en dan ben je rechtvaardig voor God. Nee, dat is hooguit een aspect wat af en toe naar voren komt: de weg der werken. Het blijkt eerder een onderricht te zijn in wat een godzalig leven inhoudt. (Vb.: Deut. 8.) Veel breder dus. Ook veel relevanter dan veel christenen denken.
Door een boek zo te bestuderen lees je geen losse teksten, maar krijg je zicht op de literaire verbanden. Heel belangrijk!
Dan blijkt ook nog eens hoe belangrijk dit boek is om te kennen! Want als je bij een tekst het tekstverband niet kent, snap je ook niet wat ze in het NT betekenen. Zo'n kwestie speelt naar mijn indruk in Romeinen 10:5-10. Op het eerste gezicht heel vreemd, maar ik heb de indruk gekregen dat die merkwaardigheid aan mij lag: het niet kennen van de grotere verbanden van bijbelboeken als Leviticus en Deuteronomium, en dus niet weten wat hun hoofdboodschap is.

Ook binnen het OT blijkt dit boek een belangrijke bron te zijn. Voorbeeld:
Deut. 17:17 > I Koningen 11:2

Hoe veel ik aan bijbelstudie doe? Heel wisselend. Als ik veel tijd heb en er erg actief in ben, soms wel uren per dag. Maar meestal minder. Er zijn ook dagen dat ik weinig in mijn Bijbel kijk. Heel sterk wisselend dus.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 10 jan 2005 20:16

Oeps! Wordt moeilijk, heb heel veel favoriete bijbelgedeelten!

Met name de Psalmen staan erg hoog bij mij, verder het hoofdstuk dat hoort bij de tekst die ik onder m'n postings heb staan: "Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God." (Jeremia 31:15-20) Sprak me vooral aan toen ik er ook nog eens een preek van ds. Hakvoort erover hoorde, heel bijzonder!

Verder Romeinen 8:26: "En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp, want wij weten niet wat wij bidden moeten gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons, met onuitsprekelijke zuchtingen."

Wat een troost!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 11 jan 2005 11:43

Zie mijn onderschrift.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 11 jan 2005 16:47

Mijn favorite psalm is 23. (zie onderschrift). Daar heb ik heel veel aan persoonlijk !!
Afbeelding

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 11 jan 2005 18:17

Kijk eens onder de streep.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 11 jan 2005 19:51

Johannes 1: 1-18: de waarheid en het evangelie in alle duidelijkheid zonder een woord teveel of te weinig.

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 24 jan 2005 15:27

Lukas 18 schreef:1 En Hij zeide ook een gelijkenis tot hen, daartoe strekkende, dat men altijd bidden moet, en niet vertragen;
2 Zeggende: Er was een zeker rechter in een stad, die God niet vreesde, en geen mens ontzag.
3 En er was een zekere weduwe in dezelfde stad, en zij kwam tot hem, zeggende: Doe mij recht tegen mijn wederpartij.
4 En hij wilde voor een langen tijd niet; maar daarna zeide hij bij zichzelven: Hoewel ik God niet vreze, en geen mens ontzie;
5 Nochtans, omdat deze weduwe mij moeielijk valt, zo zal ik haar recht doen, opdat zij niet eindelijk kome, en mij het hoofd breke.
6 En de Heere zeide: Hoort, wat de onrechtvaardige rechter zegt.
7 Zal God dan geen recht doen Zijn uitverkorenen, die dag en nacht tot Hem roepen, hoewel Hij lankmoedig is over hen?
8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Volhouden tot het einde
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 25 jan 2005 15:10

Wat dacht je van deze: Alzolief heeft God de wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft!
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jan 2005 17:24

Als ik een heel Bijbelboek zou moeten kiezen, dan denk ik dat ik voor Johannes zou kiezen.

Om o.a. twee heel verschillende redenen:
- Het laat heel veel zien over wie de Heere Jezus was en is
- Het is hier en daar behoorlijk filosofisch, diepzinnig of hoe je dat ook wil noemen

Verder het hele psalmenboek. Daar staat zoveel moois in!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 jan 2005 21:06

Zonder Genesis is er geen Verlosser. Daarom is Genesis de oorsprong van zowel de diepe val van de mens als ook van de grote heerlijkheid die hem in Christus te beurt kan vallen. Voor mij dus eerst Genesis.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 jan 2005 22:43

mijn geliefde bijbelgedeelte is psalm 121!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2005 11:47

Over geliefde bijbelgedeelten gesproken: iedereen kent ongetwijfeld wel die bekende tekst, zoals we die vinden in Mattheüs 9:12:
Maar Jezus, zulks horende, zeide tot hen: Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.

En we weten ook wel wat daarmee bedoeld wordt: zij, die hun ellendige zondestaat niet kennen, hebben geen behoefte aan Christus.
Dat klopt ook, zoals blijkt uit de voorafgaande verzen.

Maar kort geleden kwam ik een bijbeltekst tegen, die zeer interessant licht werpt op deze tekst.
Die tekst is Exodus 15:26. Daar staat:
En zeide: Is het, dat gij met ernst naar de stem des HEEREN uws Gods horen zult, en doen, wat recht is in Zijn ogen, en uw oren neigt tot Zijn geboden, en houdt al Zijn inzettingen; zo zal Ik geen van de krankheden op u leggen, die Ik op Egypteland gelegd heb; want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester!

Om dat laatste gaat het mij. Ik vind de gelijkenis met Mattheüs 9:12 heel treffend.
Je moet je indenken dat de Farizeën de Bijbel heel goed kenden. Het waren de theologen van die tijd. Reken maar dat zij de tekst van Exodus 15:26 kenden!
En die Farizeën, die Jezus verachtten en haatten, omdat hij zich ophield met zondaren, met het uitschot van de maatschappij, waar zij toch wel vèr boven verheven zouden zijn - tegen hen zegt Jezus dan wat er staat in Mattheüs 9:12.
Als je daar die tekst van Exodus bij neemt, zul je wel begrijpen dat dat inslaat als een bom.
Het wordt je dan duidelijk dat Jezus het niet alleen maar over Zichzelf heeft als de Zoon op Zichzelf. Nee, hier blijkt duidelijk dat Hij Zich presenteert als één met de Vader. Hij en JHWH zijn niet te scheiden! Reken maar dat die Farizeën dat begrepen hebben.
In feite zegt Jezus dus: julie gaan moedwillig voorbij aan JHWH, die jullie Heelmeester wil zijn. Jullie hebben in feite ook geen boodschap aan Zijn stem, Zijn geboden en inzettingen. Daarover spreekt Exodus 15:26 immers ook.

Ik had het ook al eens over Johannes 10:30 en Deuteronomium 6:4.
Zo zie je dus hoe veel dingen in het NT aan het OT ontleend zijn. Zij krijgen hun diepte en betekenis vanuit het OT.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”