Wat is er tegen het bezoeken van andere kerkdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 28 dec 2004 21:46

jas schreef:
butterfly schreef:
jas schreef:
Sabra schreef:
meschianza schreef:Vorige week zondag met Butterfly naar haar Evangelische gemeente geweest. DAt is heel wat anders dan de Gereformeerde Gemeente :)
Ik heb een hele fijne zondag gehad! En leerzame zaken mee naar huis genomen.

De Brandaris?

O, die ken ik ook wel. Kunnen soms ook lekker veroordelend zijn naar zieke mensen toe. Als ze niet genezen van hun ziekte, komt dat omdat ze niet hard genoeg gebeden hebben. Vreselijke leer.

sorry hoor maar dat is hun leer niet 8)

Nou ik ken toch echt een paar mensen die zo behandeld zijn, en die ze daar door een chronische ziekte hebben laten vallen als een baksteen. Of je dat nou leuk vindt of niet, het is gewoon zo.

door een chronische ziekte hebben laten vallen? Ik herken je verhaal niet. In iedergeval is iemand pas overleden aan een ernstige ziekte. Ik ervaarde toen een hele mooie verbondenheid met de gemeente. Ze hebben veel gebeden voor deze persoon, maar diegene genas niet. En dat was niet omdat we niet genoeg hadden gebeden, maar omdat God dat zo (waarschijnlijk?)wil. We weten niet wat Zijn plannen zijn... Ik geloof trouwens dat die persoon nu wel bij God is en dat is een hele mooie troost voor de nabestaanden...

en helaas komt het voor dat mensen als een baksteen achter worden gelaten met hun problemen.. dat komt in iedere gemeente voor :|
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 dec 2004 23:58

Inderdaad. Dat het zo soms in evangelische kringen voorkomt zegt natuurlijk erg weinig. In iedere kerk komen wel verkeerde dingen voor, wat niet wil zeggen dat je het hele kerkverband maar af moet schrijven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 dec 2004 23:58

Inderdaad. Dat het zo soms in evangelische kringen voorkomt zegt natuurlijk erg weinig. In iedere kerk komen wel verkeerde dingen voor, wat niet wil zeggen dat je het hele kerkverband maar af moet schrijven.

ratje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ratje » 22 jan 2005 21:19

Kijk, als je elke zondag naar een andere kerk gaat is dat natuurlijk niet normaal, maar als je naar een andere kerk gaat (af en toe) is dat toch helemaal geen probleem. Integendeel je kunt er een hoop dingen van leren en opsteken! :roll:

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 24 jan 2005 13:05

als we op zondag nu gewoon bij je eigen gemeente blijven en dan doordeweeks eens naar een ander dominee gaan luisteren dan hoorje ook veel ander zaken.
Helaas merk ik in mijn omgeving dat heelveel mensen zoiets hebben van: twee keer is wel genoeg, en dan door de weeks ook nog... pfuu neej dan gaan we niet.
ik denk dat we op zondag (en de overige vaste diensten) niet mogen gaan "shoppen" maar daarnaast kan het idd heel leerzaam zijn om een een andere dominee te horen.
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 jan 2005 13:23

Black Tiger schreef:ik denk dat we op zondag (en de overige vaste diensten) niet mogen gaan "shoppen" maar daarnaast kan het idd heel leerzaam zijn om een een andere dominee te horen.

Nergens in de bijbel wordt gesproken over het bezoeken van diensten bij andere kerkgenootschappen. Dat komt vooral omdat er toen maar één gemeente was. Alhoewel Paulus al waarschuwt niet te zeggen in de traditie te staan van, Apollus, Paulus, etc. Misschien dat we daar een voorbeeld aan moeten nemen. Tegenwoordig kom je om in het volgen van de traditie van bepaalde figuren uit het verleden en heden.

Er wordt enkel gezegd dat wij de plicht hebben om de onderlinge bijeenkomsten niet te verzaken. Nu kijkt God gelukkig wel over de kerkmuren heen, en heeft Hij in kinderen in de meest uiteenlopende kerkverbanden. Ik vind de visie die o.a. Tiger heeft op dit punt wel heel erg beperkt. Natuurlijk is het goed om je eigen gemeente te zien, maar het betekent niet dat je niet bij een andere gemeente een dienst kunt bijwonen. Ook als deze dienst je verhindert om in je eigen gemeente een dienst te bezoeken. Deze visie van o.a Tiger staat mijns inziens haak op hetgeen Paulus voor waarschuwt.

Black Tiger
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Black Tiger » 24 jan 2005 14:12

Mijn visie wordt opgebouwd uit de volgende gedachte:
God leid mijn leven, Hij heeft mij ook in een bepaalde gemeente geplaatst, ik geloof dat Hij dat goed heeft gedaan. als ik dan naar een andere gemeente toega, zie ik dat als dat je tegen God zegt: God je hebt het verkeerd gedaan, ik had daar lid moeten zijn. ik ben het met je eens dat je over kerkmuren heen moet kijken, ik probeer meestal doordeweeks minimaal een keer naar de kerk te gaan, meestal is dat een ander kerkverband.
God heeft zout in onze monden gelegd, opdat wij naar Hem zouden dorsten

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 feb 2005 22:14

ik weet zeker dat God je in een gemeente plaatst waar Hij je wilt hebben! Toch geloof ik niet dat je daarom altijd in die gemeente moet blijven! Er kunnen veranderingen in je geestelijk leven komen waardoor je anders nar dingen gaat kijken. Zou je dan in een gemeente moeten blijven waar je tegen veel dingen aanloopt en het een moeten wordt om naar de kerk te gaan? Of zou je dan MET God de keuze kunnen/mogen maken om naar een andere gemeente te gaan waar je weer naar de kerk mag gaan ipv het een moeten voor je is?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2005 12:59

Black Tiger schreef:als we op zondag nu gewoon bij je eigen gemeente blijven en dan doordeweeks eens naar een ander dominee gaan luisteren dan hoorje ook veel ander zaken.
Helaas merk ik in mijn omgeving dat heelveel mensen zoiets hebben van: twee keer is wel genoeg, en dan door de weeks ook nog... pfuu neej dan gaan we niet.
ik denk dat we op zondag (en de overige vaste diensten) niet mogen gaan "shoppen" maar daarnaast kan het idd heel leerzaam zijn om een een andere dominee te horen.

Door de week zijn er geen kerkdiensten :D Het hangt bij mij af van de situatie. Normaal ga ik naar mijn eigen kerk.... soms ga ik ergens anders heen omdat er een doopdienst is of omdat er iets speciaals is.... anders ga ik meestal niet shoppen (behalve bij jeugdkerken :D) Als ik toch eens ergens anders zit, met die mensen voel ik me ook verbonden, het zijn ook broers en zussen van me.... en niet minder dan de mensen uit mijn eigen kerk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

brammetje
Mineur
Mineur

kerk

Berichtdoor brammetje » 02 feb 2005 20:07

ik bezoek veel gemeente's

Maar een thuis haven is wel prettig en noodzakelijk .

overal waar ik kom merk ik wel een verbondenheid met de Koning van de kerk . en ervaar je hoe Groot God is dat Hij er is voor een ieder die oprecht naar Hem zoekt .

:D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 02 feb 2005 20:09

Ik bezoek altijd maar een gemeente, alleen misschien een keer bij hoge uitzondering als er familie doopt ofzo. Het lijkt mij idd niet goed om te gaan shoppen, zeker niet om dominees te gaan shoppen. Wel is het misschien eens goed om bij een andere gemeente om het hoekje te kijken, hoe ze daar zijn. Kun je een hoop van leren!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 02 feb 2005 22:05

frekje schreef:Ik bezoek altijd maar een gemeente, alleen misschien een keer bij hoge uitzondering als er familie doopt ofzo. Het lijkt mij idd niet goed om te gaan shoppen, zeker niet om dominees te gaan shoppen. Wel is het misschien eens goed om bij een andere gemeente om het hoekje te kijken, hoe ze daar zijn. Kun je een hoop van leren!

Je zoekt niet naar dominees , je zoekt en luisterd naar Gods woord . en aanbid God met liederen en gebed als gemeente .

Lijkt mij zinvoller !
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 03 feb 2005 11:46

brammetje schreef:
frekje schreef:Ik bezoek altijd maar een gemeente, alleen misschien een keer bij hoge uitzondering als er familie doopt ofzo. Het lijkt mij idd niet goed om te gaan shoppen, zeker niet om dominees te gaan shoppen. Wel is het misschien eens goed om bij een andere gemeente om het hoekje te kijken, hoe ze daar zijn. Kun je een hoop van leren!

Je zoekt niet naar dominees , je zoekt en luisterd naar Gods woord . en aanbid God met liederen en gebed als gemeente .

Lijkt mij zinvoller !

nee maar als je het ware evangelie niet in je eigen gemeente hoort, kan ik me best voorstellen dat je af en toe naar een andere gemeente gaat, ook al keur ik shoppen persoonlijk af.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 04 feb 2005 09:37

Black Tiger schreef:als we op zondag nu gewoon bij je eigen gemeente blijven en dan doordeweeks eens naar een ander dominee gaan luisteren dan hoorje ook veel ander zaken.

Eens!!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2005 13:47

Hoe wil je door de week naar andere dominees luisteren als de kerkdiensten op zondag zijn? Via internet naar een predikant luisteren?

Als ik ergens anders heen ga doe ik dat niet in de eerste plaats voor de voorganger, ik weet soms niet eens wie dat is. Ik vind juist de verbondenheid met die andere christenen uit je stad die je normaal niet ziet, het samen zingen, ff napraten met anderen en zo ook heel belangrijk. En dat heb je door de week niet.

Als je een keer in de maand bijvoorbeeld in plaats van 2 keer naar je eigen kerk 's ochtends naar een andere dienst gaat.... of 's middags naar een andere dietst.... is dat dan zo'n probleem? Zouden ze het merken in de gemeente... waarschijnlijk niet.... dat is het probleem helemaal niet. Volgens mij is het eerder een stukje jaloezie of zo.... ze missen je pas als ze er achter komen dat je er niet was... en dan ook alleen als je naar een andere kerk bent geweest of niet bent gegaan... want als ik als gereformeerd vrijgemaakte bij vrienden/kennisen/familie op bezoek ga en vervolgens daar naar de vrijgemaakte kerk ga is het totaal geen probleem... maar als ik een keer naar de chrkistelijke gereformeerde kerk of naar de baptisten ga waar ik ook wel wat mensen ken krijg ik opeens te horen: We hebben je gemist.

Vreemd dat dat missen dan zo selectief is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”