Solus schreef:
het is simpel.
Try probeert de indruk te wekken dat Zwemers frustratie legitiem is. Ik laat zien dat de frustratie niet op zijn plaats is.
ik vind je argumenten niet bijzonder sterk, eerlijk gezegd.
1) Ten eerste zou ds. Moerkerken een soort dictator in de GG zijn, die ook nog eens sectarische kenmerken zou hebben. Eigenlijk is dit zo absurd dat je het niet eens serieus zou moeten nemen. Maar goed, het ND voelt zich kennelijk geroepen zulke baarlijke nonsens te publiceren. Wat Zwemer roept is onmogelijk en onjuist want de GG werkt volledig via de DKO (dus besluiten volgens meerdere vergaderingen, met geldig gekozen en afgevaardigde ambtsdragers uit de hele breedte van de gemeenten). Moet je voorstellen: ds. Moerkerken heeft als emeritus predikant niet eens stemrecht op zulke vergaderingen!
in theorie heb je gelijk, maar jij weet net zo goed als ieder ander dat ds. Moerkerken een grote invloed heeft op het reilen en zeilen binnen de gg, net zoals ds. Kersten en ds. Vergunst dat bijv. hadden, niet in de laatste plaats door zijn rectorschap aan de theologische school en het hoofdredacteurschap van de saambinder. Niet dat ik ds. Moerkerken daarmee direct tot dictator wil benoemen, maar ik denk zeker dat hij binnen de GG momenteel degene is met het meeste invloed (wat onmogelijk hard te maken is uiteraard, invloed is moeilijk te meten). Hoeft op zich niet verkeerd te zijn, en ik snap ook niet waarom dat juist door zgn. Moerkerken-aanhangers altijd zo luidruchtig ontkent wordt.
2) De GG-ers die achterblijven bij de Moerkerken-club zouden van laag opleidingsniveau zijn. Simpel gezegd: een stelletje domme, wereldvreemde mensen. Dit suggereert dat er een leegloop van de GG is. Die is er niet: de GG groeien jaarlijks, als een van de weinige kerkverbanden overigens waar dit nog voor geldt... Het opleidingsniveau is niet lager dan elders. Mijn gemeente telt veel afgestudeerden aan een universiteit, en zelfs mensen met de dr. -titel. En die zijn echt niet zo negatief-kritisch als de heer Zwemer hoor!
je trekt hier conclusies die helemaal nergens op gegrond zijn. stel dat de gg'ers die achterblijen inderdaad dommer dan gemiddeld zijn, waarom zou dat een leegloop suggereren? sowieso is de helft van het aantal mensen intelligenter, en de helft minder intelligent dan gemiddeld. in dat licht bezien zou het intelligentieniveau weinig uit moeten maken op de grootte van het kerkverband. bovendien laat ik het wel uit mijn hoofd om mensen met een lagere of geen opleiding als dom of wereldvreemd te betitelen. wel is het zo dat deze mensen doorgaans wat minder belezen, en vaak ook wat minder kritisch zijn. Mijn gemeente telt bijvoorbeeld welgeteld 1 universitair afgestudeerde (maar die heeft dan wel twee universitaire opleidingen, ter compensatie

), 1 universitair student, en enkele hbo'ers. de grote meerderheid heeft ten hoogste een vmbo of mbo-opleiding, en het zijn juist de hoger opgeleiden die het meest kritisch (in jouw optiek wellicht negatief-kritisch) zijn. niet dat hun kritiek direct doorgaat naar zwemer-achtige proporties, maar ten opzichte van de wat lager opgeleiden is het verschil duidelijk waarneembaar (hoewel er aan beide kanten uitzonderingen zijn, uiteraard).
3) In zijn nieuwste artikel van vandaag krabbelt Zwemer wat terug en matigt hij zijn toon (kennelijk toch wat geschrokken van het feit dat zijn vorige stuk breed afgekeurd werd...) Maar nu beweert hij dat ds. Moerkerken theologisch een andere lijn neemt dan ds. G.H. Kersten. Nou daar hoef je alleen een paar preken uit de catechismusverklaring van ds. G.H. Kersten voor te lezen, en die te vergelijken met publicaties van ds. Moerkerken, en een ieder kan vast stellen dat ook dit weer een op zandgrond gebaseerde stelling is.
deze stelling zal ik je maar niet te hard over vallen, hij is verdraaid lastig hard te maken, evenals de stelling van Zwemer, dat er verschil is. ten eerste zou je het gehele ouvre van beide heren naast elkaar moeten leggen, de persoonlijke ontwikkeling door de tijd heen mee moeten wegen, en je eigen interpretatie thuis moeten laten. ik heb wel wat beters te doen i.i.g.
De kritiek van Blaauwendraad en Vander Zwaag is zéér serieus genomen in de GG met ellenlange artikelen in de Saambinder. Ik zou zelfs zeggen tè serieus. Maar serieus nemen, is wat anders dan gelijk krijgen. En dat kunnen deze mensen kennelijk niet uit elkaar houden. En dat leidt tot de genoemde frustratie. Die dus onterecht en onjuist is. Misplaatst. En niemand heeft er wat aan. Overigens heb ik begrepen dat Zwemer allang geen lid meer is van de GG, dus waar zeurt-ie over? Ik vind het niet netjes om dan nog eens ff je nest te gaan bevuilen...
de discussie rond Blauwendraad heb ik niet gevolgd, dus daar kan ik verder geen oordeel over vellen, maar bij de bespreking van het boek van V.D. Zwaag in de saambinder kreeg ik niet echt het gevoel dat dit nou een serieuze bespreking was van wat v.d. Zwaag ten berde bracht. Ik kreeg meer het idee dat, wat hij ook gezegd had, het bij voorbaat afgekeurd was. verder heeft de lengte van de artikelen bijzonder weinig invloed op de serieusheid daarvan. Dat Zwemer geen GG-lid is en dus zijn mond moet houden, vind ik helemaal een stelling die nergens op slaat. Ik ben GG-lid, dus moet ik mijn mond houden over vermeende misstanden binnen bijv. de PKN, HHK of de GGiN?
verder vond ik het nog erg frappant dat mijn ds. mij waarschuwde de boeken van v.d. Zwaag en Blaauwendraad toch vooral niet te lezen. Ik ben dan zo eigenwijs dat ik dat zelf wel bepaal (ik heb ze overigens vooralsnog niet gelezen), maar ik ken mensen die alleen al door die waarschuwing die boeken als verderfelijk afschrijven, zonder ook maar een idee te hebben wat erin staat. Ik denk dat ds. zouden moeten oppassen met zulke uitspraken, omdat ze een erg grote invloed hebben op veel mensen, wellicht groter dan ze zelf vaak beseffen.