Wat is het nut van biddag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Wat is het nut van biddag?

Berichtdoor Rudolf Meuser » 10 mar 2003 12:06

Waarom is er eigenlijk biddag?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 10 mar 2003 12:09

Weet ik eigenlijk ook niet... volgens mij is het een soort vervanging van de pinksterdag.

Het is niet een bijbelse feestdag... maar het is misschien wel goed om te vieren.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mar 2003 12:10

Ook in het OT kom je het tegen dat er een vastendag werd uitgeroepen, om God om een bijzondere zegen te bidden. Het is dus zeker geen vervanging van pinksteren, maar veel meer een dag om God om Zijn zegen te vragen over arbeid & gewas...

maxi mutzzzz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maxi mutzzzz » 10 mar 2003 15:02

dag om te bidden voor het komende jaar of god je wil helpen

Rader

Berichtdoor Rader » 10 mar 2003 16:10

Wie op de hoogte is van de kerkgeschiedenis weet dat boete- en bededagen al een oud en bijbels gebruik zijn.
Helaas hebben wij het ervan losgemaakt.
Terwijl de Heere Jezus dat zelf aan het gebed verbind :!:
Een dag om in ere te houden dus.
Maakt iedereeen er trouwens een dag van, of is een avonddienst voldoende?

Rudolf

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 10 mar 2003 16:20

Ik ben niet bekend met dit verschijnsel van een specifieke biddag.
Ik zie wel heet nut van een biddag, maar ik zou graag willen weten waarom dit een specifieke biddag is. Kan iemand daar wat over zeggen?

John

Rader

Berichtdoor Rader » 10 mar 2003 16:24

Beste :mrgreen: (groenrondballetje),

Als sinds heel lang worden in vrijwel de meeste protestantse kerken in maart en november een resp. biddag en dankdag voor arbeid en gewas gehouden. Er worden dan diensten gehouden waarin prediking en gebed in het teken van dit thema staan.
Vroeger werden er bijvoorbeeld ook in geval van bijzondere omstandigheden biddagen georganiseerd.
Ook nu gebeurt dat nog weleens bijvoorbeeld bij de mkz-crisis en tijdens de wetgeving rondom homohuwelijk e.d.

Rudolf

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mar 2003 22:19

Er worden dan diensten gehouden waarin prediking en gebed in het teken van dit thema staan.

Ik vraag me altijd wel af wat nou die meerwaarde van de biddagdiensten is. De preek gaat vnl. over de vraag waarom we nou eigenlijk biddag houden. Blijkbaar zien velen er het nu niet direct van in en moet e.e.a. eerst goedgepraat worden.

Vervolgens wordt er dan door 1 persoon een ellenlang gebed uitgesproken. Ik vraag me af of andere vormen niet veel beter het idee van een biddag gestalte kunnen geven.

Nou ja, eigenlijk vraag ik me dat niet af, ik ben er wel van overtuigd dat je dat beter op een andere manier kunt doen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 mar 2003 22:35

Klaas schreef:Ik vraag me altijd wel af wat nou die meerwaarde van de biddagdiensten is. De preek gaat vnl. over de vraag waarom we nou eigenlijk biddag houden. Blijkbaar zien velen er het nu niet direct van in en moet e.e.a. eerst goedgepraat worden.

Ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig nog weinig binding hebben met de boeren, de zaai- en de oogsttijd, en dat vandaar het nut van bid- en dankdag voor gewas niet zo erg meer wordt ingezien.

Overigens vergeet ik het de laatste paar jaren steeds dat het weer bid- of dankdag is, nu ik niet meer op een christelijke school zit. Vroeger leverde zo'n dag nog tentamenvrij, of zelfs een vrije middag op. Maar nu moet ik er echt door mijn christenvriendjes op gewezen worden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Dirk van der Sluis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dirk van der Sluis » 12 mar 2003 14:17

Bij de boeren wordt het biddag mischien wel nuttiger gevoeld, omdat wij niets kunnen laten groeien.
In techniek of andere sectoten merk je dat minder.
Maar er zijn toch altijd wel zorgen om voor te bidden, als het niet voor problemen is dicht bij dan wel verderweg, politiek of dreiging met oorlog Irak. Zijn toch ook dingen die je niet alleen hoeft op te lossen, daar mag ook om gebeden worden.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Wat is het nut van biddag?

Berichtdoor Maranatha » 12 mar 2003 15:13

Rudolf Meuser schreef:Waarom is er eigenlijk biddag?

Dankdag en biddag komen niet voort uit de bijbel.
Toch is het niet verkeerd en juist goed om deze dagen te gedenken, want net wat in een vorig antwoord al is geschreven, geeft het onze afhankelijkheid weer ten opzichte van de Eeuwige
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Dirk van der Sluis
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dirk van der Sluis » 19 mar 2003 14:04

Is dat zo dat er niet uit de Bijbel voort komt.
De koning van Nineve vroeg ook of het volk zich wil bekeren. En tot vasten.
En de gemeente waar Petrus naar toe ging was ook bij elkaar om te bidden Handelingen 12:5 Petrus dan werd in de gevangenis bewaard; maar van de Gemeente werd een gedurig gebed tot God voor hem gedaan.
Is dat niet te vergelijken met biddag. Al is dit niet een jaarlijkse tradietie het is wel een tijdelijke noot die de Gemeente voorleg aan God.

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 19 mar 2003 14:35

hoewel ik dit jaar de biddag door omstandigheden niet bezocht heb, is er wel degelijk een nut.. het kan geen kwaad om op vaste tijden, traditioneel voor en na de oogst, te houden. Gewoon een goede gewoonte denk ik.
Declare this an Emergency...

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 18:28

Vervolgens wordt er dan door 1 persoon een ellenlang gebed uitgesproken. Ik vraag me af of andere vormen niet veel beter het idee van een biddag gestalte kunnen geven.

Ik heb nooit het nut van Biddag gezien. Ik bedoel: ik zie het nut van bidden,zeker weten!!!!!! En ik denk dat het goed is dat we een extra moment stil staan dat we totaal van God afhankelijk zijn.
Maar ik heb het nooit begrepen omdat in mijn vroeger kerk biddag altijd een normale kerkdienst leek. met tekeningen van de schoolklassen aan de muur, een mandje met brood ofzo op tafel en eenpreek over de zaaier die ging uit om te zaaien ofzo.

Een preek van 40 minuten en een gebed van 7 minuten!!! op bid-/dankdag!!!! raar????
dacht het wel.

Terug naar “Archief”