Alverzoening?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 dec 2004 01:21

jas schreef:
Collateral schreef:
jas schreef:Men heeft het wel over Jezus, maar aan wie heeft Hij Zich als de Gekruisigde en Opgestane geopenbaard?

Aan de Joden. Paulus heeft het evangelie onder de heidenen gebracht. En laat nu net Paulus geschreven hebben dat God Zich met alles zal verzoenen, dat alle schepsel Gods goed is, en dat God een Behouder is aller mensen.

Ik ben wel benieuwd hoe je deze teksten kunt interpreteren in de lijn van een wrekende en toornige God.

Ik kan zo niet gericht reageren. Je geeft niet echt expliciet een bijbeltekst aan waarin ik hetgeen jij stelt bevestigd kan zien.

Dat is waar. Hier komen ze:

* "dat God Zich met alles zal verzoenen" -> Kol. 1:20 - "En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn."

* "dat alle schepsel Gods goed is" -> 1 Tim. 4:4 - "Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;"

* "dat God een Behouder is aller mensen" -> 1 Tim. 4:10 - "Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen."

Prettige vakantie, pas op dat je niks breekt.

Bedankt, ik hoop me aan deze wijze raad te houden. ;)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2005 16:44

[quote="Collateral"] Dat is waar. Hier komen ze:

* "dat God Zich met alles zal verzoenen" -> Kol. 1:20 - "En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn."

* "dat alle schepsel Gods goed is" -> 1 Tim. 4:4 - "Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;"

* "dat God een Behouder is aller mensen" -> 1 Tim. 4:10 - "Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, Die een Behouder is aller mensen, maar allermeest der gelovigen."

Inderdaad kunnen deze teksten daarop wijzen. Maar ik kan je ook genoeg andere teksten aanwijzen, waarin echt niet wordt verteld dat er een alverzoening is.

http://home.filternet.nl/~familiehardeman/aanbod.doc
Je zou dit stuk kunnen lezen. Dit gaat over het aanbod van genade, maar deze teksten die hierin staan roepen allemaal op tot bekering, en als er niet wordt opgeroepen tot bekering moet er dus echt iets gebeuren. God moet iets doen.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 06 jan 2005 17:05

"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Alverzoening?

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jan 2005 22:57

frekje schreef:Omdat er op het topic 'ben je bang voor God' over alverzoening werd gesproken dacht ik maar eens om er hier een onderwerp over te beginnen.

Zelf zie ik niets in de alverzoening omdat God dan ook niet zou hoeven zeggen: 'Bekeert u en geloof het Evangelie'. Dit zou dan ook niet nodig zijn als iedereen er zou komen.

Alverzoening: net als hyper-calvinisme, neemt het zijn vertrekpunt in het feit dat de rechtvaardigheid tot stand komt door genade, en bagatelliseert het de menselijke verantwoordelijkheid.
Zo weet men dan wel raad met Paulus brief aan de Romeinen, maar niet met de brief van Jakobus.

(Zo eens een probeersel van mij.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 19 jan 2005 15:04

Voor de duidelijkheid: ik neig naar alverzoening, maar ben om te praten hoor :wink:
Het is niet zozeer een overtuiging die ik direct vanuit de bijbel over heb genomen, als wel een 'overtuiging' die voortkomt uit mijn beeld dat ik van G.d heb. Ik denk dat Hij genoeg liefde in Zich heeft om iedereen op 1 of andere manier te redden (al vind ik bovenstaande opmerking van Boekenlezer wel interessant). Sommige dingen zou niemand mee moeten hoeven maken, waaronder eeuwige doem.
Of satan uiteindelijk wordt gered doe ik geen uitspraken over, ik heb het over de mensheid.

frekje schreef:Zelf zie ik niets in de alverzoening omdat God dan ook niet zou hoeven zeggen: 'Bekeert u en geloof het Evangelie'. Dit zou dan ook niet nodig zijn als iedereen er zou komen.

Juist wel. Alverzoening is mi juist bekering van iedereen.
Mi komt niemand 'er' zonder bekering, en uiteindelijk zal iedereen zich bekeren, net zoals eens iedere knie zich zal buigen en iedere tong zal belijden dat Hij G.d is [Rom 14:11].
..

Terug naar “Archief”