Dan bedoel je met vrij dus ook dat het denken en doen in het kader staan van je menszijn, want ik kan niet vliegen.
Jep, goede toevoeging.
* Onze wil is niet vrij m.b.t. de verhouding tot God, omdat de gerechtigheid en heiligheid ontbreekt. Hier is geen keuze mogelijk.
Logische doch hoogst interessante conclusie in combinatie met je betoog.
Je kunt echter ook kiezen om een kwaad niet te begaan. Ik geloof dat de engelen ons er toe proberen over te halen om het goede te kiezen. (Lees hiervoor bijv. Lewis, Brieven uit de hel.)
Dit gecombineerd met de opmerking dat ook de duivel aan ons trekt doet mij afvragen of onze wil vrij is ten opzichte van de duivel. Je stelt dat onze wil niet vrij is ten opzichte van God, wel van de duivel? Als dat zo is zou dit mij tot de conclusie doen leiden dat we ook vrij ten opzichte van God zouden moeten zijn, omdat we anders alleen maar voor het kwade moeten kiezen, terwijl je wel stelt dat we ook voor het Goede (in mijn beleving een term voor God) kunnen kiezen.
Verder vind ik je betoog hoogst consistent in elkaar zitten, tenminste, ik kan nu geen kritiek punt verzinnen