christenen en drugs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

enda
Verkenner
Verkenner

christenen en drugs

Berichtdoor enda » 08 mar 2003 12:41

hoe zit het met drugsgebruik onder christenen?

ik lees her en der iets als "de bijbel verbiedt alle vormen van verslaving"... maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld koffie? zonder dit drankje zou half nederland nooit 's ochtend de deur uit komen... of sigaretten?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: christenen en drugs

Berichtdoor TheEdge » 08 mar 2003 13:40

enda schreef:hoe zit het met drugsgebruik onder christenen?

ik lees her en der iets als "de bijbel verbiedt alle vormen van verslaving"... maar hoe zit dat dan met bijvoorbeeld koffie? zonder dit drankje zou half nederland nooit 's ochtend de deur uit komen... of sigaretten?

Haha!
Je hebt wel gelijk ja... ik heb eens een huisgenoot gehad die enorm bijbelvast was (aanzienlijk meer dan ik, dus ik heb wel het e.e.a. van hem geleerd), maar iedere ochtend niet zonder zijn kopje koffie kon. Toen ik 'm erop wees dat koffie een verslaving was, en derhalve dus niet christelijk, wilde hij me beslist niet geloven... *grijns*

Ik denk overigens dat sigaretten erger zijn. Niet alleen verslavend, maar je verziekt je lichaam er ook nog eens mee. En dat terwijl je lichaam een tempel dient te zijn van de Heer.

En drugs... tja, dat lijkt me vanzelfsprekend.

enda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor enda » 08 mar 2003 16:56

ik denk dat je laatste zin dus moet zijn: "en alle andere drugs"... Afbeelding

maar er is dus geen 'harde' regel, begrijp ik dat goed?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 08 mar 2003 16:58

Je moet gewoon zo goed mogelijk met je lichaam omgaan, aangezien dat Gods tempel is.

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 08 mar 2003 17:03

als je rookt. kan God nog steeds in je lichaam "wonen".
just below my skin I'm screaming

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 08 mar 2003 18:35

Maar God woont dan wel in een vervuilde tempel...

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 08 mar 2003 19:27

yep ons lichaam is de tempel van god en die moeten we schoon houden

enda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor enda » 08 mar 2003 20:07

ik bedoelde eigenlijk op geestelijke afhankelijkheid van bepaalde middelen, niet zozeer of het lichaam er door wordt vervuild (zelfs dan is bijvoorbeeld koffie slecht > verzuring van het bloed en gif (caffeine) in het lichaam)...

en dan moeten we dus een scheiding maken: wat valt onder drugs en wat niet?

ik denk dat iedereen het met mij eens is dat cocaine en heroine fout zijn... maar hoe zit dat met een sigaretje of een biertje? of wellicht een jointje?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 mar 2003 23:29

enda schreef:ik bedoelde eigenlijk op geestelijke afhankelijkheid van bepaalde middelen, niet zozeer of het lichaam er door wordt vervuild (zelfs dan is bijvoorbeeld koffie slecht > verzuring van het bloed en gif (caffeine) in het lichaam)...

en dan moeten we dus een scheiding maken: wat valt onder drugs en wat niet?

ik denk dat iedereen het met mij eens is dat cocaine en heroine fout zijn... maar hoe zit dat met een sigaretje of een biertje? of wellicht een jointje?

Alles wat in principe verslavend kan werken is fout.
Je moet je door niets laten 'knechten', zeg maar.
Wanneer je ergens verslaafd aan raakt, of dat nou gokken, internet, sigaretten of het refoweb-forum is, dan houdt dat je van God af. En als iets je van God afhoudt, dan moet je het van je wegdoen.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 10 mar 2003 15:26

Hrm. In principe kan alles verslavend werken.
Drop bijvoorbeeld is een goed voorbeeld.
Maar alles wat ons plezier (endorfinen geloof ik) kan bij overmaat tot geestelijke afhankelijkheid leiden.

Nu ik het bedenk.... misschien zelfs religie wel.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 mar 2003 15:33

Storyteller schreef:Nu ik het bedenk.... misschien zelfs religie wel.

Tja... ik moet je daarin in zekere zin gelijk geven.
Als de veelheid van (eigen bedachte) 'regeltjes' van jouw geloof je van God (de Kern van de zaak) afhouden, dan zou je dat een verslaving kunnen noemen ja.

Maar om tot die conclusie te komen, hoef je niet lang na te denken hoor, Jezus had het destijds ook al ernstig te stellen met de farizeeen en de saduceeen, wat dat betreft.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 10 mar 2003 15:50

Ik heb het niet alleen over de afleiding door aardse organisaties, maar ook de endorfinen die vrijkomen door de vreugde die je in geloof zou kunnen vinden. Want zo werkt verslaving. Doordat je verslavingsobject prettig is, maakt je lichaam endorfinen aan. Die zorgen dat een heleboel lichaamsfuncties beter verlopen. Naar verloop van tijd wordt je afhankelijk van die endorfine.
Tenminste, dat heb ik begrepen van mijn zus, die biologie studeert.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 mar 2003 16:31

Ik heb het niet alleen over de afleiding door aardse organisaties, maar ook de endorfinen die vrijkomen door de vreugde die je in geloof zou kunnen vinden. Want zo werkt verslaving. Doordat je verslavingsobject prettig is, maakt je lichaam endorfinen aan. Die zorgen dat een heleboel lichaamsfuncties beter verlopen. Naar verloop van tijd wordt je afhankelijk van die endorfine.
Tenminste, dat heb ik begrepen van mijn zus, die biologie studeert.
Kijk, dat is nu een hele merkwaardige opvatting. Er zijn ook mensen die beweren dat religie biologisch is, op basis van het feit dat een bepaalde gedeelte van de hersenen actief is bij het beleven van religie. Ja, hallo! Mogen onze geestelijke reacties aub door biologische processen gestuurd worden? Hoe kunnen we als 'biologisch' mens anders 'beleven'?
Dat is hetzelfde als mensen die zeggen dat verliefheid niets anders is dan de aanmaak van hormonen. Maar als er geen hormonen of andere stoffen aangemaakt 'mogen' worden, hoe moet verliefdheid dan in vredesnaam ontstaan?

Ik denk dat dit een typisch voorbeeld is van een te nauwe focus.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 10 mar 2003 16:36

Ik ook. Maar het is interesant om te weten.
Dat neemt niet weg dat alles waar je plezier aan kan beleven een verslaving kan worden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: christenen en drugs

Berichtdoor hijwel » 19 mar 2003 23:05

enda schreef:hoe zit het met drugsgebruik onder christenen?

Als eerste moeten wij als mensen verantwoordelijk met ons lichaam omgaan. God heeft je je lichaam gegeven maar hij kant het ook zo terug nemen. Hij vraagt van ons om verantwoordelijk om te gaan met ons lichaam. Wij hebben ons lichaam geleend van God. En iets wat je leent moet je weer in goed staat terug geven.
Dus ga verantwoordelijk om met je lichaam.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”