Meditatiestukjes RD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Meditatiestukjes RD

Berichtdoor Mapleleaf » 14 jan 2005 17:27

Zijn er hier mensen die er iets voor voelen om de meditatie stukjes uit het Reformatorisch Dagblad te bespreken? Ik vind het altijd mooie stukjes met vaak een rijke inhoud. Ze kunnen ook via het internet gelezen worden. http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1197796

Michel
Mineur
Mineur

Re: Meditatiestukjes RD

Berichtdoor Michel » 14 jan 2005 23:11

Mapleleaf schreef:Zijn er hier mensen die er iets voor voelen om de meditatie stukjes uit het Reformatorisch Dagblad te bespreken? Ik vind het altijd mooie stukjes met vaak een rijke inhoud. Ze kunnen ook via het internet gelezen worden. http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1197796

Welaan, ik zou zeggen, zodra er een nieuwe staat posten we 'm hier en gaan we erop in!

karel1
Verkenner
Verkenner

Re: Meditatiestukjes RD

Berichtdoor karel1 » 16 jan 2005 13:46

Mapleleaf schreef:Zijn er hier mensen die er iets voor voelen om de meditatie stukjes uit het Reformatorisch Dagblad te bespreken? Ik vind het altijd mooie stukjes met vaak een rijke inhoud. Ze kunnen ook via het internet gelezen worden. http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1197796

Op zondag bieden wij geen informatie aan.

Wij wensen u een goede dag.

Tot morgen.

ManOnFire
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ManOnFire » 16 jan 2005 13:51

rijke inhoud.... :?
Verkering met het zusje van mr.I is het mooiste wat bestaat....

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 06:26

RD schreef:Er zijn ook veel mensen die hun vroegere gangen waarin zij leefden, verlaten. Zij kunnen de waarheid van het Evangelie toestemmen. Zij mogen echter hun zondige levenswandel verlaten, zij verlaten niet alle zonden uit een recht beginsel. Ja, zij kunnen een begeerte naar genade koesteren, doch de begeerte die de huichelaar heeft, schiet tekort betreffende het doel. Want waar de genade wezenlijk is en in waarheid gezocht wordt, vloeit ze voort uit liefde tot heiligheid. Zo een wil werkelijk gewassen en gereinigd worden van alle zonden en vernieuwd worden in heiligheid.

Het is waar, huichelaars kunnen veel vertoon maken. Echter, waar nochtans de werkelijke liefde tot heiligheid ontbreekt, is alle glans niets. Ik zeg u: er kan veel vertoon wezen waar geen genade is. De welsprekendheid van een predikant kan soms de hoorders doen ontvlammen, terwijl er geen zaligmakende genade is. Er kan ook enige vreugde zijn in het horen van het Woord en toch: niet ver van het Koninkrijk. De apostel zegt dat wat hij ook wist of deed en hij had de liefde niet, hij was niets.

Velen kunnen zelfs de drempel van de hemel bereiken, doch hun handen worden op de drempel afgekapt en zij zullen nooit binnengaan! O, zoek toch naar het volkomen werk van de Geest om u te overtuigen van zonden en uw onbekwaamheid om uzelf te helpen.

James Renwick, predikant in Schotland (In tijden van vervolging, 1685)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 jan 2005 09:20

Het spijt me ten zeerste, ik kan hier eigenlijk niets mee.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2005 10:18

kurtyo schreef:Het spijt me ten zeerste, ik kan hier eigenlijk niets mee.

Waarom niet? James Renwick was een jonge predikant die tijdens de vervolgingen in Engeland preekte en op 26-jarige leeftijd stierf.
Er is over hem een mooi boek geschreven waarin uitkomt hoe wonderlijk de Heere kan werken. Er is veel vrucht geweest op zijn prediking.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 jan 2005 12:18

Dat zal best waar zijn, en daar ben ik blij om. Maar ik kan er niets mee. Ik heb er niet zoveel aan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 12:55

caprice schreef:James Renwick was een jonge predikant die tijdens de vervolgingen in Engeland preekte en op 26-jarige leeftijd stierf.
Er is over hem een mooi boek geschreven waarin uitkomt hoe wonderlijk de Heere kan werken. Er is veel vrucht geweest op zijn prediking.

Hm, eigenlijk is het met succesvolle predikanten dus hetzelfde als met succesvolle rockartiesten: ze sterven jong. :) Oei, en dat terwijl dhr. Schimmel nu net de conclusie had getrokken dat dat kwam omdat de dagen van de goddeloze verkort worden.. :P

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 17 jan 2005 13:06

Ik kan er helaas ook niet zoveel mee geloof ik...
the most important things in life are not things

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jan 2005 13:52

Er zijn ook veel mensen die hun vroegere
gangen waarin zij leefden, verlaten. Zij
kunnen de waarheid van het Evangelie
toestemmen. Zij mogen echter hun zondige
levenswandel verlaten, zij verlaten
niet alle zonden uit een recht beginsel.
Ja, zij kunnen een begeerte naar genade
koesteren, doch de begeerte die de
huichelaar heeft, schiet tekort
betreffende het doel. Want waar de genade
wezenlijk is en in waarheid gezocht
wordt, vloeit ze voort uit liefde tot
heiligheid. Zo een wil werkelijk
gewassen en gereinigd worden van alle
zonden en vernieuwd worden in
heiligheid.

Ik moet zeggen dat ik zo dislectisch ben als het maar zijn kan, maar hier kan ik toch niks redelijks van maken. Wordt er echt op deze manier gesproken in de kerk bij de GG? Dat is dan toch in raadselen spreken.
Of geld hier: die het vatte kan die vatte het.......

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2005 13:59

Nah, ik kan het best volgen eigenlijk, snap wel wat er bedoeld wordt. Zo wordt er niet gesproken, maar het is al een ietwat oude vertaling vermoed ik zo. :)

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 17 jan 2005 14:01

joepie schreef: Wordt er echt op deze manier gesproken in de kerk bij de GG? Dat is dan toch in raadselen spreken.
Of geld hier: die het vatte kan die vatte het.......

Hoewel mijn loyaliteit naar de GG op dit moment ook even in een dip zit, snap ik toch niet wat een Schotse predikant van eeuwen geleden te maken heeft met de huidige Gereformeerde Gemeenten. :roll:
Of wat het RD te maken heeft met de Gereformeerde Gemeenten. :roll: :roll:
Deze preek word misschien ook wel in de hervormde kerk gelezen, of in de GGN, of de OGG. Waarom altijd dat gezeur over de GG??? :cry:
the most important things in life are not things

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jan 2005 14:24

Ik zeur er niet over, ik vroeg me af waar er nog zo gesproken wordt. En noemde de GG, niet om te katten.
Als ik alleen al deze zin neem: zij kunnen de waarheid van het evangelie toestemmen?????

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2005 14:28

Uhm Caprice iemand uit 1685 vind ik niet jong hoor :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”