Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 15 jan 2005 17:23

Als de zon schijnt. Als Christus in je leven komt zie je pas echt hoe smerig dat je zelf bent, omdat Hij zo ongelofelijk liefdevol en goed is!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 15 jan 2005 19:12

Solus schreef:
Alexandra schreef:Inderdaad, Frekje. Ook ik kan uit ervaring zeggen dat zondebesef groter wordt naarmate je Christus beter leert kennen. Wanneer zie je dat je vuil bent? Als je Iemand ziet die blinkend schoon is!

Of andersom: een diamant gaat pas echt mooi flonkeren tegen een zwarte achtergrond.

Moet je wel met je gezicht richting de diamant gekeerd staan, als je er tussen staat met je rug naar de diamant toe zie je nog steeds niets .....

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2005 19:59

jas schreef:
caprice schreef:
jas schreef:
caprice schreef:
jas schreef:
caprice schreef:Maar jij wilde juist ds. Mallan beluisteren, toch? Er zal om de zoveel tijd heus wel een dominee komen, maar ik denk dat er meer kans op is dat dit ds. Roos, ds. Schultink of ds. Van Voorden is.

Ik zou naar Schultink gaan als ik Optimatus was. Zo'n goede dominee heb je echt nog nooit gehoord. Dat er nog zo'n licht op de nederlandse kansels mag staan. Niemand kan in de schaduw van die man staan.
Fenomenaal!

Meen je dit nu wel of niet serieus?

Ik heb vanavond een preek van hem gehoord (bandje), maar hij heeft wel een separerende prediking.

Caprice, draai dat bandje nou nog eens en luister nou eens naar wat hij zegt en niet naar hoe hij het zegt. Dus dat noem jij separerende prediking? Arme jongen toch. En dat meen ik echt.

Hij zegt dat er buiten Christus geen behoud is, maar wel in Hem.
Buiten Hem ga je verloren, maar in Hem niet.
We liggen verloren, en als we doorgaan zullen we ter helle storten, maar als Christus aan Gods recht voldaan niet meer.

Caprice, dit zeggen ze allemaal. Dat zegt de RK ook nog wel. Maar wat is nou de Schriftuitleg van Schultink?

Hij zei in zijn preek ook nog dat hij de kanttekeningen van hoge waarde achtte en dat hij ze altijd las bij de tekst waar hij over ging preken.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2005 20:02

Yael schreef:
caprice schreef:We liggen verloren, en als we doorgaan zullen we ter helle storten, maar als Christus aan Gods recht voldaan niet meer.

Gods recht is al genoeg gedaan door Jezus op Golgotha of bedoel je wat anders?

Ik bedoel dat dat laatste ons persoonlijk geopenbaard en toegepast moet worden om weer met God verzoend te kunnen worden en het eeuwige leven te kunnen aanvangen.

Optimatus schreef:Zo. En nu geven Jas en een tegenstander van Jas tien verschillen tussen de GerGem en de GerGeminNed aan, dan kan dit topic eindelijk op slot.

Nee, we moeten hier de uitkomsten van de gesprekken tussen beide kerkverbanden nog bespreken als die deze maand in de vervolgsynode van de Gereformeerde Gemeenten aan de orde komen.

TPOH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TPOH » 15 jan 2005 20:06

[quote="Solus"]
De Ger Gem in Ned is een afsplitsing van de Ger Gem (in 1953). Er zijn niet veel verschillen. Er is een klein theologisch verschil, dat men in de Ger Gem in Ned vindt dat er geen algemeen aanbod van genade aan alle hoorders gepreekt moet worden. In de praktijk wordt gelukkig wel een rijke Christus gepreekt voor een arme zondaar, en gaat heel Gods Woord open. ......[/quote]

Echt waar? Ik dacht dat de GGiN leerde dat de uitwendige roeping tot alle hoorders kwam, met bevel van bekering, maar dat de inwendige roeping alleen tot de uitverkoren kwam. En dat om spraakverwarring te voorkomen, men daarom liever niet van aanbod van genade spreekt, maar over uitwendige of inwendige roeping?

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2005 20:13

Het behaagt de Heere door de uitwendige roeping (prediking) ook mensen inwendig (tot bekering) te roepen. Dat wordt ook in de Gereformeerde Gemeenten geleerd.

Het 'aanbod van genade' speelt over dat 'het evangelie alleen gepredikt mag worden aan de uitverkorenen'. Daar komt het in de GGiN op neer.

In de GG wordt het evangelie aan iedereen gepredikt.

Hoe kun je het evangelie prediken aan de uitverkorenen? Niemand kan toch zien wie er uitverkoren is? Dat is één van de verborgenheden des Heeren. Wij hebben de troon van God niet te bestijgen, want de hoogmoedige mens vergoddelijkt zichzelf, hetgeen al een aanvang genomen had in het paradijs waar de mens greep naar de vrucht, greep naar de macht.

TPOH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TPOH » 15 jan 2005 20:22

[quote="caprice"]
Het 'aanbod van genade' speelt over dat 'het evangelie alleen gepredikt mag worden aan de uitverkorenen'. Daar komt het in de GGiN op neer.
[/quote]

Nooit wat van gemerkt. De woorden uitverkiezing en uitverkorenen worden in de plaatselijke GGiN bijna nooit genoemd. Wel wordt gezegd dat iedereen zich moet bekeren, en voor mensen die echt berouw hebben is er vergeving.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2005 20:27

Is er voor mensen die géén echt berouw hebben geen vergeving mogelijk?

TPOH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TPOH » 15 jan 2005 20:54

[quote="caprice"]Is er voor mensen die géén echt berouw hebben geen vergeving mogelijk?[/quote]

Nee toch?

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2005 21:16

TPOH schreef:
caprice schreef:Is er voor mensen die géén echt berouw hebben geen vergeving mogelijk?

Nee toch?

Hoe komt een mens dan zo ver dat hij een echt berouw krijgt?

TPOH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TPOH » 15 jan 2005 21:28

caprice schreef:
TPOH schreef:
caprice schreef:Is er voor mensen die géén echt berouw hebben geen vergeving mogelijk?

Nee toch?

Ik begrijp niet waar je naar toe wil. Als ik het mis heb, laat het me dan weten, maar het wordt toch in de GG en GGiN geleerd dat je eerst berouw moet hebben?

caprice

Berichtdoor caprice » 15 jan 2005 21:31

TPOH schreef:
caprice schreef:
TPOH schreef:

Nee toch?

Ik begrijp niet waar je naar toe wil. Als ik het mis heb, laat het me dan weten, maar het wordt toch in de GG en GGiN geleerd dat je eerst berouw moet hebben?

Jazeker, maar let er dan wel goed op dat dit berouw geen voorwaarde tot wedergeboorte moet zijn, maar een vrucht daarvan.

TPOH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TPOH » 15 jan 2005 21:36

fair enough !

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jan 2005 19:24

Nog een week, en dan begint de vervolgsynode van de GG...

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 19 jan 2005 19:54

caprice schreef:Nog een week, en dan begint de vervolgsynode van de GG...

nee, dat is toch pas in maart?
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Terug naar “Archief”