Psalm 91.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 jan 2005 18:21

Alexandra, het komt over alsof je wilt zeggen dat God die ramp heeft laten gebeuren....alsof hij het maar toeliet ofzo...of begrijp ik dat verkeerd?
[/quote]
Engaged @ 07-01-2005

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Psalm 91 - Azië

Berichtdoor frekje » 04 jan 2005 20:48

Net met catechisatie gehad.

De ramp in Azië met Psalm 91 vergelijken? Inderdaad heb je niets te vrezen. Dan kan die ramp in Azië nog wel zo moeilijk zijn en kun je je afvragen waarom God dit toelaat.

Maar is de duivel ook niet machtig? Kan hij dit ook niet gedaan hebben? Ik weet dat dit dan wel onder Gods toelating is, maar de duivel is zeker ook machtig.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 04 jan 2005 21:07

God heeft die ramp inderdaad laten gebeuren ja. In Openbaring staat toch dat God allerlei rampen laat gebeuren? En wat dacht je van Sodom en Gomorra, die vernietigde Hij toch ook?

God doet niet wat wij verdienen, geeft ons nog genadetijd na de zondeval.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 jan 2005 23:38

PeterD schreef:God is niet alleen liefde. Hij is ook een verterend vuur voor hen die niet deZijnen zijn.

Staat er dat bij? In mijn bijbel staat : ....want onze God is een verterend vuur. Hij verteerd ook het onze.....gelukkig maar.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jan 2005 10:40

4 Die in den hemel woont, zal lachen; de HEERE zal hen bespotten.
5 Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid zal Hij hen verschrikken.

Op een dag zal God niet alleen liefde zijn...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 05 jan 2005 13:05

Alexandra schreef:God heeft die ramp inderdaad laten gebeuren ja. In Openbaring staat toch dat God allerlei rampen laat gebeuren? En wat dacht je van Sodom en Gomorra, die vernietigde Hij toch ook?

God doet niet wat wij verdienen, geeft ons nog genadetijd na de zondeval.

Staat erin dat God dat doet, of ook dat de duivel dat kan doen? Of staat er helemaal niks?
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 jan 2005 17:58

Ik geloof best dat God zo'n ramp KAN laten gebeuren, de Bijbel liegt daar ook niet over. maar ik vind dat er bij rampen en andere nare dingen veel te snel geconcludeerd wordt dat God erachter zat, of dat Hij het de duivel heeft toegelaten dit te doen....
Engaged @ 07-01-2005

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Psalm 91.

Berichtdoor Carl » 15 jan 2005 19:00

cornelis schreef:Ik vind deze psalm juist wat gebeurd is in Azie moeilijk.
Want volgens deze psalm heb de gelovige niets te vrezen.
Ik vind wel deze psalm vol van troost en bemoediging.
Hoe is julie ervaring.Ik ben benieuwd?
Groeten van Cornelis.

Dag Cornelis,

Ik ben wat laat in deze draad, maar wil graag toch nog mijn bijdrage kwijt.
De Psalm die je gekozen hebt gaat over het vertrouwen dat wij in God kunnen/mogen stellen.
We weten uit de woorden van Jesus wie Hij is: de Weg (de manier wwarop), de Waarheid, en het Leven.
Ik ben van mening dat we niet zomaar als baby in de wieg zijn 'gepleurd'. God die onze lichamen tot levende wezens schept door er bij ieder mens iets van Zichzelf in te blazen (Genesis 2:7!) heeft in onze menselijke vorm een lichaam om Zich in uit te drukken.
Wij zijn te kostbaar om zomaar het leven in te gooien zonder enig doel en enige lijn; zeker als iets van Hemzelf in ons met ons meegaat.
Ons leven heeft zin; ieder persoonlijk heeft een opdracht die zich dopor ons leven heen als een rode lijn ontwikkelt. Ik ben er dan ook zeker van dat als ons in ons leven iets overkomt, dat dit zo gewild is als een omstandigheid waarvan we iets kunnen leren, of ons iets specifieks kunnen herinneren zodat we ervaren wie we eigenlijk zijn: Zonen van de Levende God en ieder op zijn eigen specifieke manier. Dat dit niet is op een altijd gemakkelijke en prettige manier laat zich raden.
De troost van de psalm die jij aanhaalt bestaat uit het vertrouwen op God. Niet als één ver weg in een hoge hemel, maar als Één die tempel heeft gemaakt van onze persoonlijke menselijke vorm.
Jij is Één met ons; Hij gaat met ons, Zonen van God, door ons lijden heen.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Terug naar “Archief”